از آلودگي هواي داخل خانه غافل نشويد!

از آلودگي هواي داخل خانه غافل نشويد!
از آلودگي هواي داخل خانه غافل نشويد!


 






 
همه ي ما فکر مي کنيم که فقط هواي بيرون آلوده است، اما نبايد از اين حقيقت هم غافل شد که هواي داخل خانه، ادارات و ساير ساختمان ها مي تواند حتي آلوده تر از هواي خارج باشد، براي بهتر شدن کيفيت هواي داخل خانه به اين سه نکته توجه کنيد.

1-کف و سقف خانه را هميشه تميز کنيد
 

مواد شيميايي و آلرژن ها مي توانند در گرد و خاک خانگي سال ها تجمع کنند. با استفاده از يک جاروبرقي فيلتردار مي توانيد از غلظت سرب در خانه بکاهيد. همچنين مي توانيد ساير مواد سمي نظير مواد شيميايي حاصل از آتش، پوسته ي بدن جانوران، مايت ها و گرد و خاک را توسط جاروبرقي تميز کنيد. با استفاده از يک جاروبرقي با مکش قوي و يک برس گرد و فيلتردار همه ي قسمت هاي کف اتاق و گوشه هاي سقف را مي توان تميز کرد. استفاده از فيلتر سبب مي شود که اين عوامل آلاينده مجدداً از لوله ي جاروبرقي خارج نشوند. ديوارها را فراموش نکنيد. لبه ي فرش ها و مبلمان ها و هر قسمتي را که تصور مي کنيد ممکن است گرد و غبار تجمع پيدا کرده باشد، تميز کنيد. براي نتيجه گيري بهتر، هفته يي دو تا سه بار جاروبرقي بکشيد، سپس فيلتر آن را به طور منظم تميز کنيد.

2-رطوبت خانه را تنظيم کنيد
 

مايت ها، گرد و غبار و قارچ ها رطوبت را دوست دارند. تنظيم رطوبت محيط در حدود سي تا پنجاه درصد کمک مي کند تا اين ذرات و ساير آلرژن ها تحت کنترل باشند. تهويه ي هوا در طول ماه هاي تابستان به کاهش رطوبت در هواي داخل کمک مي کند و به طور مؤثر آلرژن ها را تحت کنترل قرار مي دهد. تهويه ي هوا همچنين تعداد آلاينده هاي داخل خانه را کاهش مي دهد. براي کاهش رطوبت بيش از حد خانه همچنين مي توانيد از يک فن تهويه استفاده کنيد يا هنگام پختن غذا، روشن بودن ماشين لباس شويي يا حمام کردن پنجره را باز کنيد. بيش از اندازه محيط آشپزخانه و حياط خانه را نشوييد. لباس ها را براي خشک کردن از اتاق خارج کنيد. براي جلوگيري از رشد کپک هاي دوست دار رطوبت، لوله هايي را که چکه مي کنند يا خراب شده اند، تعمير کنيد.

3-خانه بايد محلي بدون دود سيگار باشد
 

به احتمال زياد يکي از مهم ترين راه هاي تهويه و تميزي هواي داخل خانه اجازه ندادن به افراد سيگاري براي کشيدن سيگار در محيط خانه است. از عمده ترين راه هاي پاک شدن هواي خانه ي سيگاري ها، ترک سيگار است. به سيگاري ها توصيه مي شود براي ترک سيگار به گروه هاي حمايتي بپيوندند. از جايگزين هاي نيکوتين و ساير درمان هاي کمک کننده هم مي توان استفاده کرد. از دوستان و خانواده ي خود هم مي توانيد براي ترک سيگار کمک بگيريد. به مزاياي ترک سيگار براي خود و ديگران فکر کنيد. اگر سيگارتان را ترک نمي کنيد، حداقل در خانه ي خود سيگار نکشيد.
منبع: نشريه 7 روز زندگي، شماره 103



 

نسخه چاپی