نگهداري از گياه «بامبو»

 نگهداري از گياه «بامبو»
نگهداري از گياه «بامبو»


 

تهيه و تنظيم: مريم عامريان




 
گياه «بامبو» يک گياه زيبا و مقاوم است که هم در آب و هم در خاک رشد مي کند و امروزه طرفداران زيادي دارد.
زماني که ساقه ي گياه بامبو بيش از حد بلند مي شود ممکن است شما تا مدتي تمايل نداشته باشيد که ساقه هاي گياه را کوتاه کنيد، اما پس از مدتي که ارتفاع بامبوها بيش از حد زياد شود اين کار لازم است.
هرس کردن به موقع و صحيح گياه به رشد و شاداب ماند ن آن کمک زيادي مي کند. اول از هر چيز بايد بدانيد قيچي يا وسيله يي که قصد داريد گياه را با آن هرس کنيد بايد کاملاً تميز و تيز باشد تا هم بيماري به گياه منتقل نشود و هم در محل برش اثري از دندانه، دندانه شد ن به روي ساقه باقي نماند تا بتوان يک هرس سالم و تميز را انجام داد.
ميزان ساقه ي بامبو در دسته ي بامبويي که در خانه داريد، رشد نخواهد کرد بلکه ارتفاع بامبوها در اثر رويش و جوانه زد ن برگ هاي بامبو و پيچ ها افزايش مي يابد. زماني که مقداري از ساقه ي بامبو را برش بزنيد و هرس کنيد برگ ها و در نتيجه ارتفاع بامبو باز مي تواند به رشد خود ادامه د هد. البته بدون اين که ساقه رشد کند. آن قسمت از ساقه را که از بامبو جدا کرده ايد مي توانيد در خاک يا آب قرار د هيد زيرا هر کدام يک قلمه ي جديد بامبو هستند. پس از مدتي ساقه هاي قطع شده يا همان قلمه ها مي توانند رشد کرده و جوانه بزنند و به اين ترتيب مي توانيد يک دسته ي بامبوي جديد داشته باشيد.
هرس کردن را با بريدن مقدار کمي از ساقه بامبو شروع کنيد و بعد از برش اول، اگر باز لازم بود مي توانيد يک قطعه ي کوچک ديگر از بامبو را از ساقه جدا کنيد. برگ ها و جوانه هاي بامبو تا زماني رشد مي کنند که ارتفاع، وزن و ضخامت ساقه ي بامبو به حد نرمال باشد، به همين دليل گياه بامبو وقتي بيش از حد بلند و سنگين شود نياز به هرس شدن پيدا مي کند. اگر قصد شما صرفاً تأثير گياه است بايد قلمه را از دو تا پنج سانتي متر از زير گره ي ساقه جدا کنيد. گره اولين جايي است که جوانه ي بامبو از آن جا به وجود آمده است. اين منطقه وقتي از ساقه حدا شود به زودي ريشه مي د هد و گياه جديدي به وجود مي آيد. به همين دليل مهم است که آن را طوري کوتاه کنيد تا جوانه گره کاملاً دست نخورده باقي بماند. بعضي از افراد اصرار دارند که بايد قلمه را زاويه دار برش زد تا ريشه د هد، اين کار درست نيست و شما مي توانيد برش را به صورت صاف و بدون زاويه نيز انجام د هيد.
با باقي گذاشتن يک يا دو پيچ بر ساقه ي بامبو مي توانيد گياه را به رشد و شکوفايي جديد و سريع تر تشويق کنيد. هم چنين مرتب کرد ن گياه موجب مي شود که جوانه ها و پيچ ها بسيار منسجم تر و پرتر از زمان قبل از هرس و مرتب کرد ن رشد کند. اگر نمي خواهيد که گياه هرس شده ي شما به رشد خود ادامه د هد و رشدش متوقف شود بايد در محل برش مقداري پارافين بماليد و آن قسمت را مسدود کنيد. گياه بامبو گياه بسيار مقاومي است. اما احتمال بيمار شدنش وجود دارد. يکي از موارد تشخيص بيمار بود ن گياه بامبو اين است که آبي که گياه در آن قرار داده شده، در مدت کوتاهي زرد و کدر مي شود. در چنين موقعي بايد راهکار درماني را از يک کارشناس جويا شويد.
منبع:7 روز زند گي شماره 108



 

نسخه چاپی