هموروييد

 هموروييد
هموروييد


 

زير نظر: راحله فيروز بخت




 
 

هموروييد
 

هموروييد يا بواسير عبارت است از بزرگ شد ن شبکه ي عروق خوني در ناحيه ي مقعد و افزايش حجم توده ي بافت نگهدارنده ي آن، به علت کاهش ضخامت و ضعف جدار عروق اين ناحيه که مي تواند بسيار ناراحت کننده، آزار د هنده، ناخوشايند و در بعضي اوقات دردناک باشد. گذشته از اين مسايل، هموروييد مي تواند به صورت يک مشکل کاملاً جدي درآيد و بيمار را آزار د هد.
اين بيماري غالباً در ميان افراد بيست تا پنجاه سال شايع است و هم در زنان و هم در مردان بروز مي کند. اين مسأله ممکن است از بارداري و درد زايمان، بلند کرد ن بارهاي سنگين، يبوست يا اسهال مزمن، سر پا ايستاد ن هاي طولاني، کمبود مايعات و فيبر (سبزيجات و ميوه جات) رژيم غذايي يا عفونت ناشي شود . به طور خلاصه، هرگونه فشار اضافي به ناحيه ي مقعد مي تواند به ايجاد بيماري هموروييد منجر شود. وراثت نيز از فاکتورهاي مؤثر در بروز اين بيماري است. هموروييد معمولاً به صورت داخلي، خارجي يا داخلي-خارجي بروز مي کند و همان طور که از اسم آن پيدا است، در نوع داخلي ضايعات در داخل کانال مقعد قرار دارند، در حالي که در نوع خارجي ضايعات در اطراف لبه ي مقعد مشاهده مي شوند و نوع داخلي - خارجي تلفيقي از انواع اول و دوم است.

پيشگيري
 

برخورداري از اجابت مزاج طبيعي ( عد م مبتلا به يبوست يا اسهال) به واسطه ي يک رژيم غذايي مناسب، ورزش و دريافت مقادير کافي مايعات مي تواند از اين بيماري پيشگيري کند.

درمان
 

هموروييد يک مسأله ي قابل درمان بوده و با انتخاب يک فرآورده ي ضد هموروييد مناسب مي توان به سرعت آن را درمان کرد. تميز بود ن در موضع، يکي از نکات بسيار مهم قبل از استعمال دارو است. بنابراين حتماً از مصرف دارو، ناحيه ي مقعد را با محلول رقيق آب گرم و صابون شسته و پس از آبکشي، آن را با يک حوله ي لطيف يا دستمال کاملاً خشک کنيد. سپس دارو را طبق دستور يا راهنماي مربوط مصرف کنيد. در صورت امکان مصرف دارو پس از اجابت مزاج، به قبل از آن ارجحيت دارد. در خصوص شکل دارويي، در صورت ابتلا به هموروييد داخلي شياف، پماد، کرم، لوسيون يا ژل و در صورت ابتلا به نوع خارجي، پماد، کرم لوسيون يا ژل توصيه مي شوند.

علايم هموروييد
 

علايم اين بيماري از يک علامت و بيشتر و از خفيف تا شديد متغيرند. مهم آن است که شما براي رفع مشکل خود، فرآورده يي را انتخاب کنيد که کليه ي علايم بيماري را پوشش د هد.
1- خارش
هنگامي که مقعد ملتهب يا متورم مي شود، خروج ترشحات در اين ناحيه باعث ايجاد خارش مي شود. البته خارش مي تواند نتيجه اي بسياري از عوامل ديگر نيز باشد.
2- سوزش
سوزش مشکل شايع ديگر هموروييد است که نتيجه ي زخم هاي سطحي ناحيه ي مقعد مي باشد. درجه ي اين سوزش از يک حساس گرماي خفيف تا احساس آتش گرفتگي متغير است و ممکن است ثابت بماند يا در شرايطي نظير ورزش يا خروج مد فوع بدتر شود.
3- درد
درد هموروييد غالباً در نتيجه ي التهاب، تورم، عفونت و يا برآمد گي هموروييد به خارج از مقعد است که با راه فتن و نشستن تشديد شده و مي تواند از خفيف تا شديد باشد.

درجه بندي و مراحل هموروييد:
 

درجه يک: خونريزي فقط در هنگام دفع مد فوع وجود داشته و بيرون زد گي و توده ندارد. درمان به شکل طبي انجام مي گيرد.
درجه دو: خونريزي هنگام دفع و بيرون زد گي توده از مقعد وجود دارد، که خود به خود به جا مي رود. معمولاً نيازي به جراحي ندارد و درمان به شکل طبي يا ليزر درماني است.
درجه سه: علاوه بر خونريزي، بيرون زد گي هموروييد نيز وجود دارد که با کمک دست جا مي رود. درمان به صورت جراحي يا ليزر درماني است.
درجه چهار: به اين نوع « پرولابه» نيز گفته مي شود که در آن خونريزي و بيرون زد گي ثابت وجود دارد و حتي با کمک دست هم به جا نمي رود. درمان به شکل جراحي يا ليزر است.
4- تورم
هموروييد اغلب با تورم يا التهاب همراه است چه زماني که عروق متورم (گشاده شده) مي شوند يا زماني که تجمع مايع در بافت اطراف عروق متورم وجود دارد. تورم مي تواند منجر به احساس درد، سرخي، تحريک يا سوزش شود.
5- تحريک
تحريک مي تواند از خارش، سوزش، التهاب و درد ناشي شود.
6- خونريزي
گشاد شد ن عروق و ضعف جدار آن ها مي تواند در نهايت منجر به پارگي هموروييد و خونريزي شود. اين مسأله غالباً در حين يا پس از اجابت مزاج صورت مي گيرد. درجه ي اين خونريزي از تعداد محدودي نقاط قرمز روشن روي دستمال توالت تا قطرات مشخص خون متغير است.

هشدار:
 

در صورتي که هموروييد با تورم دردناک همراه شود، حالت چرکي به خود بگيرد، خونريزي عمود کند يا آن که به صورت يک توده ي حجيم در آيد به پزشک مراجعه کرده و جداً از خود درماني پرهيز کنيد. زيرا اين علايم مي توانند نشانگر عفونت يا مسايل جدي تري باشند.
منبع:7 روز زند گي شماره 108



 

نسخه چاپی