8 علامت زودرس بارداري

 8 علامت زودرس بارداري
8 علامت زودرس بارداري


 

تهيه و تنظيم: زهرا حيدري




 
شما و همسرتان تصميم داريد بچه دار شويد و همه ي شرايط را براي بچه دار شد ن، فراهم کرده ايد. يک ماهي است که احساس خستگي مي کنيد. روزانه تقريباً بيست بار از روي صندلي تان بلند مي شويد و کمي خميازه مي کشيد و تند تند به دستشويي مي رويد. فکرمي کنيد لباس زيرتان براي تان تنگ شده و محکم به قفسه سينه تان چسبيده و ... اين ها بعضي از نشانه هاي زودرس حاملگي است که قبل از اين که حتي اولين آزمايش خانگي بارداري را انجام د هيد در شما ظاهر مي شود. اين نشانه هاي زودرس بارداري را حتماً به خاطر بسپاريد.

1- خستگي:
 

خستگي بيش از اندازه و غير قابل توجيه، شايع ترين علامت زودرس بارداري است. خستگي خود را با مصرف قهوه درمان نکنيد، چرا که اين براي بارداري شما خطرناک است. به جاي آن به صداي بد ن خود گوش کرده و سعي کنيد خوب استراحت کنيد.

2- تنفر از مصرف بعضي غذاها:
 

شايد فکر کرد ن و مصرف بعضي از غذاها حالتان را بد کند و مانند قبل به آن ها علاقه يي نداشته باشيد. اگر مي بينيد ديگر رفتن به رستوران را دوست نداريد و بوها آزارتان مي د هد، شايد حامله باشيد. البته بسياري از زنان هم اظهار مي کنند که علاقه ي زيادي به خورد ن بعضي از غذاها دارند. اين ممکن است اولين نشانه هاي بارداري باشد.

3- حساسيت به بوها:
 

خيلي از بوها در اين دوره براي تان ناخوشايند مي شوند، مثل بوي سيگار و حتي بوي خانه، آشپزخانه و بعضي غذاها. حتي بعضي زنان نسبت به بوي بد ن همسرشان نيز حساسيت زيادي پيدا مي کنند. اين حساسيت به دليل افزايش سطح هورمون ها است و متأسفانه تنها راه درمان آن اجتناب از اين بوها، مخصوصاً بوي سيگار است که براي سلامت شما و جنين کاملاً پر خطر است.

4- تهوع و استفراغ:
 

تهوع و استفراغ مي تواند نشانه هاي اول بارداري شما باشد و معمولاً تهوع و استفراغ دوران بارداري تا دوازده هفته ي اول بارداري ادامه دارد. البته خوب است بدانيد که تهوع و استفراغ صبحگاهي مي تواند نشانه ي خوبي باشد چرا که نشانه دهنده ش اين است که سطح «HCG» در همه ي بد ن افزايش يافته و بارداري در حال پيشرفت است. درمان تهوع و استفراغ صبحگاهي آن است که هيچ گاه معده تان را خالي نگذاريد و گاهي چند عدد بيستکويت خشک بخوريد. قرار داد ن آن ها کنار رختخواب و خورد ن يکي دو عدد قبل از بلند شد ن از رختخواب يکي از بهترين کارها براي کاهش تهوع و استفراغ صبحگاهي است. مصرف ويتامين ها نيز در دوران بارداري مي تواند سبب تشديد تهوع و استفراغ براي بعضي مادران شود. بنابراين ويتامين ها را با معده ي خالي مصرف نکنيد. خيلي اوقات وقتي اين ويتامين ها بعد از غذا خورده شود، تهوع و استفراغ کاهش مي يابد.

5- متورم و حساس شد ن سينه ها:
 

يکي ديگر از علايم زودرس بارداري شکل گيري تغييرات در سينه ي خانم ها است. خيلي از خانم ها در اين زمان حس مي کنند که لباس زيرشان براي شان تنگ شده است.

6- تکرر ادرار:
 

در اوايل بارداري، رحم شروع به بزرگ شد ن کرده و به مثانه فشار مي آورد و اين سبب احساس نياز به دفع ادرار مي شود. اين احساس در سه ماهه ي دوم بارداري از بين مي رود، اما مجدداً در سه ماهه ي سوم بارداري بر مي گردد چرا که در اين زمان رحم بسيار بزرگ شده و به مثانه فشار وارد مي شود. چاره يي نيست بايد قبل از اين که به رختخواب برويد يا احساس فشار شديدي روي مثانه داشته باشيد به دستشويي برويد.

7- تنگي نفس:
 

بعضي زنان وقتي براي بار اول باردار مي شوند احساس تنگي نفس زيادي مي کنند. اين به معني آن است که نياز به اکسيژه زيادي براي رشد جنين دارند. هر چه بارداري جلوتر مي رود اين احساس نياز به اکسيژن بيشتر مي شود، اما اگر ناگهان دچار حملات تنگي نفس شديد که مرتبط با وزش نيست يا اگر درد داشتيد حتماً با پزشک مشورت کنيد، چون ممکن است سلامتي شما و جنين را تهديد کند.

8- تغييرات جسمي:
 

تغييرات خاص در ترشحات واژن و رنگ اين ترشحات و قطع قاعد گي مي تواند علامتي از بارداري باشد. اگر اين علايم را در خود ديديد حتماً يک آزمون خانگي بارداري انجام د هيد و با پزشک خود قرار ملاقات بگذاريد.
هر چقدر که شما زودتر به بارداري خود پي ببريد بهتر مي توانيد مراقبت هاي دوران بارداري را انجام د هيد. اگر باردار هستيد، هيچ وقت براي شروع تصميم گيري براي تغيير شيوه ي زند گي تان دير نيست. ترک سيگار، عد م مصرف قهوه و الکل، انجام فعاليت هاي سبک جسماني، مصرف ويتامين ها و استفاده از داروهايي که ممکن است براي درمان بعضي مشکلات زمينه يي شما لازم باشد، بهترين تأثير را براي يک بارداري راحت دارند.
منبع:7 روز زند گي شماره 108



 

نسخه چاپی