14 باور غلط درباره ديابت

 14 باور غلط درباره ديابت
14 باور غلط درباره ديابت


 

تهيه و تنظيم: ناديا صالح ثابت




 
ديابت يکي از مشهورترين و قديمي ترين بيماري هاست و شايد به همين دليل باورهاي نادرست فراواني به اين بمياري تعلق دارد. ممکن است شما با اطرافيان تان نير به عنوان يک فرد ديابتي باورهاي مختلفي از اين بيماري در ذ هن خود داشته باشيد، اين مطلب تلاش مي کند بعضي از آن ها را در ذ هن شما اصلاح کند.

1- ديابت بيماري افراد شکمو
 

مصرف زياد و دايمي مواد قندي به خصوص قند هاي ساده، مي تواند در دراز مدت به فرسود گي و خستگي سلول هاي «بتا» بينجاميد. اما اين دليل نمي شود هر کس که قند زياد مصرف مي کند، مبتلا به ديابت شود.

2- کنترل ديابت با طب سوزني
 

طب سوزني، حجامت، انرژي درماني و اين قبيل اقدامات، ريشه ي علمي و آکادميک در درمان ديابت ندارند و با عوارض همراه هستند. البته بعضي از داروهاي گياهي و گياهان دارويي در کاهش قند خون تا حدودي موثرند، ولي هرگز نمي توانند به تنهايي جاي داروهاي شيميايي (قرص ها) ضد ديابت يا انسولين را بگيرند.

3- افزايش فشار خون با تزريق انسولين
 

تزريق انسولين به هيچ وجه موجب تصلب شرايين نمي شود. پيش از اين محققان حدس مي زدند که ممکن است تزريق انسولين در ايجاد مشکلاتي ناشي از تصلب شرايين دخيل باشد يا به نوعي موجب افزايش فشار خون شود، در حالي که ابداً چنين نيست. حتي باور غلطي وجود دارد که تزريق انسولين موجب افزايش وزن و چاقي مي شود، در حالي که محققان معتقدند فوايد مصرف انسولين و اهميت آن در کنترل ديابت و حفظ قند خون در محدوده ي هدف، بسيار مهم تر از افزايش وزن است.

4- تزريق نکرد ن انسولين يعني نداشتن ديابت
 

تعداد قابل ملاحظه يي از افراد به اين باور اعتقاد دارند، اما حقيقت اين است که ديابت غير وابسته به انسولين هم اگر تحت کنترل قرار نگيرد، مي تواند به شکل ويرانگري سطح گلوکز را بالا ببرد و فرد را دچار عوارض جدي اين بيماري کند.

5- مصرف ترياک، درمان قند خون
 

ترياک يا هر ماده ي مخدر ديگري هيچ نقشي در درمان اساسي ديابت ندارند. تحقيقات بسياري نيز در اين مورد شده، اما تأثير ترياک در درمان ديابت به اثبات نرسيده است. مصرف ترياک و اعتياد به آن، در واقع از چاله به چاه افتاد ن است و اعتياد را براي بيمار ديابتي به همراه دارد.

6- مصرف شکلات و شيريني ممنوع!
 

فرد ديابتي مي تواند اين گونه تنقلات را جزيي از برنامه ي غذايي روزانه خود به شمار آورد يا در کنار مصرف آن ها به ورزش کرد ن بپردازد تا قند وارد شده به درون خون سريع تر جذب سلول ها شود، اما در مصرف اين خوراکي ها بايد اعتدال را رعايت کرده و از رژيم غذايي پزشک معالج خود پيروي کند.

7- خوراکي هاي ويژه ديابت، قند ندارند
 

درست است که در ترکيب اين محصولات ( البته آن هايي که مجوز وزارت بهداشت دارند) به جاي قند طبيعي از نوعي شيرين کننده ي مصنوعي به نام « آسپارتام» استفاده شده، اما اين محصولات حاوي کالري هستند و اين افزايش کالري روزانه ي ديابتي ها است که براي آن ها مشکل آفرين مي شود.

8- استفاده از غذاهاي ويژه ديابت
 

رژيم غذايي افراد ديابتي، سالم ترين رژيم غذايي براي همه محسوب مي شود زيرا حاوي حداقل ميزان چربي ها( اشباع شد ه و ترانس)، ميزان متعادلي شکر و نمک، مواد غذايي سبوس دار، سبزي ها و ميوه ها است. در عين حال، اين بحث مطرح است که افراد ديابتي بايد حداقل ميزان مواد نشاسته يي مانند نان، سيب زميني و ماکاروني را مصرف کنند. در اين باره بايد گفت مواد غذايي نشاسته يي، بخشي از يک رژيم غذايي سالم را تشکيل مي د هند. آن چه مهم است، مقدار مصرفي آن ها ست. براي اکثر ديابتي ها مصرف سه تا چهار واحد از مواد غذايي حاوي نشاسته بلامانع است.

9- ديابتي ها بيشتر سرما مي خورند
 

علت اين که به افراد ديابتي توصيه مي شود که در آغاز فصول سرد سال از واکسن آنفولانزا استفاده کنند، آن است که وجود هر نوع عفونت در بد ن فرد ديابتي، کنترل قند خون او را با مشکل مواجه ساخته و احتمال داشتن قند بالا در طول روز را افزايش مي د هد.

10- مصرف ميوه به ميزان دلخواه
 

اين درست است که ميوه ها بسيار مغذي، حاوي فيبر، انواع ويتامين ها و املاح معدني هستند و بايد در رژيم غذايي روزانه افراد موجود باشند ولي مصرف آن ها به ميزان دلخواه مجاز نيست. براي آن که بدانيد بد ن شما به طور روزانه به چه ميزان ميوه نياز دارد، از پزشک معالج تان راهنمايي بخواهيد.

11- ديابت نوع دوم خفيف تر از نوع اول
 

ديابت خفيف وجود ندارد و هر نوع ديابتي بايد جدي تلقي شده و کنترل شود، در غير اين صورت به عوارض شديد منجر مي شود.

12- نابينايي ارمغان ديابت
 

درست است که ديابتي ها ريسک عوارض اين بيماري ( مانند نابينايي، مشکلات قلبي عروقي، ناراحتي هاي کليوي و ...) را خواهند داشت، ولي اگر سطح قند خون خود را در حد طبيعي حفظ کنند، احتمال بروز اين عوارض بسيار کم شده و مي توانند يک زند گي عادي بدون عوارض بيماري را تجربه کنند.

13- چاقي و ابتلا به ديابت نوع دوم
 

چاقي يکي از عوامل اصلي ابتلا به ديابت است. اما ساير فاکتورهاي خطر مثل سابقه ي خانواد گي، قومي و سن نيز مي توانند نقش مهمي داشته باشند.
واقعيت آن است که اکثر افراد چاق به ديابت نوع دوم مبتلا نمي شوند و خيلي از افراد مبتلا نيز وزن مناسب يا اضافه وزن خفيف دارند، اما از آن جا که وزن از فاکتورهاي خطري است که شما مي توانيد آن را کنترل کنيد، در پيشگيري و درمان ديابت ارزش بيشتري دارد، اما تنها عامل نيست.

14- اندازه گيري قند خون با احساس
 

اين عقيده خطرناک است، چون اين روش فقط بعضي اوقات درست عمل مي کند. اندازه گيري و تشخيص «هيپوگليسمي» با احساس يا هرروش ديگري خيلي سخت است و انجام آن بدون تست هاي معمول اندازه گيري گلوگز خون مانند پرواز کرد ن بدون چتر نجات است.
منبع:7 روز زند گي شماره 108



 

نسخه چاپی