نقد و بررسی DeathSpank

نقد و بررسی DeathSpank
نقد و بررسی DeathSpank


 

نویسنده : مصطفی دژفر




 
نقد و بررسی DeathSpank
عنوان : DeathSpank
ناشر : Electronic Arts
سازنده : Hothead Games
سبک : Action RPG
پلت فرم ها :, Mac PC , PSN , XBL
Ron Gilbert ، این مغز خلاق !
ران گیلبرت برگشته است، کسانی که به مانکی آیلند علاقه دارند به خوبی با این شخصیت آَشنایی دارند. علاوه بر دو قسمت اول Monkey Island وی در کارنامه خود عنوان دیگری با نام Maniac Mansion نیز دارد که کمتر مورد توجه بازیبازان قرار گرفت و نتوانست موفقیت لازم را کسب کند. هم اکنون چیزی در حدود 16 سال است که عنوان جدیدی از سوی ران گیلبرت ندیده ایم و DeathSpank جدیدترین IP او بعد از چندین سال سکوت و غیبت است.
وی با یک بازی ماجرایی دیگر برگشته است تا هم طرفداران بازی های اکشن و هم طرفداران بازی های ماجرایی را راضی کند و وی در این کار کاملا موفق بوده است، چرا که DeathSpank شما را ساعت ها با دنیای زیبای خود سرگرم خواهد کرد. بازی DeathSpank از دیدگاه خود ران گیلبرت تلفیقی از مانکی آیلند و دیابلو است. وی در مصاحبه های خود در این مورد می گوید : " بدیهی است که من عاشق بازی های ماجرایی هستم و می خواستم برخی از جنبه های فوق العاده ی بازی های ماجرایی را مورد استفاده قرار دهم، مواردی هم چون روش خاص بیان داستان، گفت و گوها میان شخصیت های مختلف و گوناگون موجود در داخل یک بازی یا حل معماهای جذاب و جدید. در حالت کلی من از طرفداران بازی های نقش آفرینی مثل دیابلو نیز هستم و می خواستم این دو سبک را با هم تلفیق کنم. " از همین رو DeathSpank نیز از یک قهرمان فانتزی عجیب و غریب و مضحک الگو گرفته شده که تصمیم دارد دنیــا را به تنهایی نجات دهد! طراحی کلی DeathSpank توسط نقاشی به نام کلایتون کازلریک صورت گرفته که در این کار یعنی طراحی شخصیت های فانتزی گونه تبحر خاصی دارد.
DeathSpank توسط یک استودیوی کانادایی به نام Hothead Games ساخته شده است. همانطور که می دانید که نام ران گیلبرت با طنز عجین شده است، از همین رو عنصر اصلی موجود در DS همین طنز است.
بخاطر یک مشت دلار !
داستان DeathSpank از جایی آغاز می شود که قهرمان بازی برای یافتن شیئی خاص که در تمام عمرش به جست و جوی آن می پرداخته است آغاز می شود. این شیئی و اثر باستانی The Artifact نام دارد که هم اکنون به آن بسیار نزدیک شده است. اما اتفاقات بر طبق میل او نیست و در هنگامی که قهرمان ما پس از سالها عمر خود و جستجو اثر باستانی را پیدا کرده است، این شئی توسط یکی از فرمانده هان اصلی آن منطقه دزدیده می شود و ماجراجویی های DeathSpank آغاز می شود.
داستان بازی نیز از قواعد و اصول مانکی آیلندی! پیروی می کند، بدین معنا که اصل داستان توسط میان پرده هایی که در بازی وجود دارند نمایش داده می شود و بخش دیگر از طریق گفت و گوها روایت می شود. اصل داستان در حواشی حوادث روایت می شود که این مورد با توجه به حضور ران گیلبرت بسیار استادانه و با ظرافت انجام شده است.
شخصیت پردازی یا دیالوگ ها از مهم ترین و جذاب ترین بخش های طنزگونه بازی به حساب می روند. در چنین سبکی نباید انتظار یک داستان فوق العاده را داشت، بازی دارای یک داستان سرراست و فاقد پیچیدگی است که مشکلی ایجاد نمی کند! نام گذاری، صداگذاری و طراحی کاراکترها بی نظیر است و هر کاراکتر و شخصیت موجود در بازی ماجرای خاص خود را دارد. حتی سازندگان از یک گاو نیز در بازی نگذشته اند!!
ماموریت های موجود در بازی به سه بخش تقسیم می شوند، "کارهایی که قبلا انجام داده ام " به معنای ماموریت های انجام شده ، " کارهای غیرمهمی که باید انجام بدهم" ! به معنای ماموریت های فرعی موجود در بازی که تعدادشان کم نیست و در آخر " کارهای مهمی که باید انجام دهم " که به معنای ماموریت های اصلی هستند. ماموریت ها به کارهای مختلفی ماننده کشتن یک نفر یا جمع کردن یک آیتم برای یک فرد خاص و... می شود. برخی ماموریت های یکسان نیز با ورود به هر منطقه جدید باز می شود، برای مثال در برخی مناطق فردی در روبروی یک غار می ایستد که در صورت کمک به او و به دست آوردن کریستال صورتی رنگ داخل غار وی کلید صندوقی که در همان غار وجود دارد را به شما خواهد داد که حاوی اشیای با ارزشی است. پس از رفتن به یک سطح یا Level بالاتر می توانید یک کارت شخصیت ارتقا یا Hero Cards انتخاب کنید. این کارت ها کارهایی ماننده افزایش قدرت، افزایش سرعت، افزایش سپر دفاعی، افزایش پول و... را انجام می دهند که تاثیر قابل قبولی بر روند بازی می گذارد. در نهایت در بازی به لول 20 خواهید رسید که پس از آن کشتن دشمنان دیگر تاثیری در افزایش درجه شما ندارد.
مکان های مختلف و متنوع زیادی در بازی وجود دارد. در هر محیط رنگ بندی منطقه جلوه جدیدی به خود می گیرد. برای مثال در قبرستان هوا تاریک است و باید با زامبی ها دست و پنجه نرم کنید! دشمنان موجود نیز از تنوع بالایی برخوردارند و با ورود به هر منطقه جدید با نوع خاصی از دشمنان مواجه می شوید. یکی از مشکلات و ایرادات اصلی DeathSpank تکراری شدن روند بازی است. دلیل اصلی این امر نبود ماموریت های متنوع است. اما وجود سلاح ها و جادوهای جدیدتر یا کارت های ارتقا شخصیت اصلی باعث می شود به ادامه بازی علاقه پیدا کنید. سازندگان سعی کرده اند تا هرچه بیشتر بازی کوتاه باشد تا این احساس یکنواختی زود تمام شود.
مکانیزم پایه ی نبردها بسیار ساده است، کافی است مستقیما کاراکتر خود را به سمت دشمنان حرکت داده و با آنها مبارزه کنید و بجنگید. با کشتن دشمنان سطح تجربه ی شما افزایش می یابد که در نتیجه آن سلامت و قدرت نیز افزایش می یابند. در بازی بیش از 100 نوع زره و یا 100 نوع سلاح های گوناگون و متنوع جنگی وجود دارد. بازی دارای یک سیستم نوشیدنی نیز است که با خرید یا پیدا کردن نوشیدنی های مختلف می توانید آنها را با یکدیگر ترکیب کرده و سلامتی، سرعت، قدرت، یا میزان خشم قهرمان خود را افزایش دهید. علاوه بر استفاده ی معجون ها برای افزایش سلامتی می توانید از گوشت مرغ، پیتزا، قهوه، کیک و... استفاده کنید. در بازی قابلیت استفاده ی هم زمان از 4 سلاح اصلی را دارید، که می توانید هر کدام از این سلاح ها را از بین آیتم های فراوانی که در گوشه و کنار مکان های مختلف پیدا می کنید انتخاب کنید و یا آنها را با توجه به کلاسی که در آن قرار دارید خریداری کنید.
از جمله این سلاح ها که شامل سلاح های دورزن ماننده تیر و کمان نیز می شوند می توان انوع مختلف شمشیرها، گرزها، پتک ها، تبرها و ... را اشاره کرد. در انتخاب سلاح در بازی هیچ محدودیتی ندارید، برای مثال می توانید هر 4 نوع سلاح خود را تیروکمان یا شمشیر انتخاب کنید. یک سیستم خودکار نیز در این بخش وجود دارد که در صورت فعال کردن گزینه مربوطه شخصیت شما به قوی ترین سلاح های موجودی که دارید مجهز خواهد شد که البته گاهی اوقات انتخاب های خودکار به روی اعصابتان خواهد رفت!
Inventory بازی نیز بسیار سرراست و ساده است. در قسمت Quest Log می توانید ماموریت های مختلف و توضیحات مربوطه برای هر ماموریت را مطالعه کنید. یک سری Fortune Cookie یا شیرینی شانس نیز در طول بازی وجود دارد و در صورتی که آنها را به دست آورید می توانید ماموریت هایی که در حل آنها به مشکل برخورده اید استفاده کنید. بنابراین Fortune Cookieها نقش یک راهنمای جانبی را دارند. Outhouse ها خانه هایی هستند که برای Load بازی استفاده می شوند. در صورتی که در یک قسمت بمیرید از نزدیک ترینOuthouse که در آن منطقه است می توانید بازی را شروع کنید، با هر بار مردن فقط مقداری از سکه های طلا یا همان پول شما کاسته می شود.
عمل Save بازی نیز به صورت خودکار انجام می شود تا دیگر مدام نگران ذخیره بازی نباشید. همه چیز میسر شده تا از یک گیم پلی روان نهایت لذت را ببرید. در بخش Equipment وسیله ایی قرار داده شده تا هنگامی که این بخش پر شد و جا برای آیتم های بیشتر نداشتید آیتم های سطح پایین تر را از بین ببرید و آنها را به پول تبدیل کنید تا سلاح های جدیدتر، غذا یا جادو خریداری کنید.
DeathSpank دارای یک گرافیک هنری و زیبا است که شما را به یاد نقاشی های آبرنگ گونه می اندازد. بازی از موتوری که توسط خود ران گیلبرت ساخته شده است، یعنی انجین SCUMM استفاده می کند. کاراکترها و اشیای دو بعدی در فضای سه بعدی ایزومتریک ترسیم شده اند. در بازی تمام شخصیت ها ماننده دشمنان و یا شخصیت های فرعی و ... دارای یک طراحی سه بعدی هستند و دیگر اجزا محیط ماننده خانه ها، درخت ها، سنگ ها و... از یک طراحی دو بعدی بهره می برند. در حالت کلی بازی دارای گرافیکی ساده اما جذاب و لذت بخش است. DeathSpank از قابلیت CO-OP نیز پشتیبانی می کند و می توانید این بازی را دونفره پیش ببرید.
اما نفر دوم تنها نقش یک نوکر را دارد!! چرا که شخصیت دوم یعنی اسپارکلس یک جادوگر است و از همین رو تنها جادو می زند و قابلیت و اختیار دیگری ندارد و تنها نقش یک یار کمکی را ایفا خواهد کرد. موسیقی و دیالوگ ها همانطور که گفته شد بی نظیر هستند. موسیقی ها تنوع خوبی دارند و متناسب با فضاهای بازی کار شده اند و در هنگام مبارزات نیز ریتم سریع تری به خود می گیرند. در صورتی که فقط ماموریت های اصلی بازی را انجام دهید بازی چیزی در حدود 6 الی 7 ساعت گیم پلی مفید دارد، اما وجود ماموریت های فرعی بامزه و جذاب باعث می شود وقت بیشتری بر روی آن بگذارید و در محیط زیبای بازی به گشت و گذار بپردازید.
DeathSpank: Thongs of Virtue
Thongs of Virtue یا شلاق های عدالت ادامه ای بر نسخه قبل است که این DLC چیزی در حدود یک ماه پس از نسخه اصلی منتشر شد. با این هنوز این نسخه را تجربه نکرده ام اما گفته شده این نسخه 50 درصد از نسخه اصلی طولانی تر است که برای طرفداران این بازی بسیار لذت بخش است! این نسخه دقیقا همان روند، موسیقی و همان جو نسخه قبل را دارد. در ToV بازی را کاملا از ابتدا شروع خواهید کرد، بدین معنا که مراحلی که در نسخه قبل انجام داده اید یا Saveها تاثیری بر این DLC ندارد که می توان گفت خود یک نکته مثبت است. در این نسخه هم باید خیرخواهی کنید و به مردم کمک کنید. با انجام دادن ماموریت های فرعی و یا اصلی می توانید تجربه کسب کنید و به سطح های بالاتر بروید.
در این نسخه هم صدها سلاح و آیتم جدید وجود دارد! از جمله محیط های جدید این DLC می توان دریا، قطب جنوب، جنگ جهانی دوم، غرب وحشی و... را نام برد. با مدرن تر شدن بازی دشمنان یا سلاح نیز ارتقائی کلی یافته اند و برای مثال با روبات ها رو به رو خواهید شد. یا در قسمت های دیگری از نقشه می توانید با دایناسورها ملاقات کنید! سلاح های گرم و دوربرد بیشتری نیز در این نسخه به دست خواهید آورد که جذابیت بازی را دوچندان می کند. در آخر اگر از نسخه اصلی خوشتان آمد بی شک از Thongs of Virtue نیز نهایت لذت را خواهید برد.
بی شک اگر یک Adventureباز باشید DeathSpank را از دست نخواهید داد، اما با این حال توصیه می کنیم این بازی را از ندهید چرا که ارزش وقت گذاشتن دارد زیرا بازی هایی با فضا و اتمسفر DeathSpank کمتر پیدا می شود. رون گیلبرت چندی پیش به استودیوی Double Fine پیوست و همانطور که می دانید این استودیو متعلق به تیم شفر است. اما این که وی هم اکنون در حال کار بر روی چه عنوانی است مشخص نشده است اما منتظر می مانیم تا او دوباره همه ما را غافل گیر کند! استودیوی Hothead Games هم اکنون در حال کار بر روی عنوای جدید به نام Swarm است که به نظر عنوان جالبی می آید.
امتیازات بازی :
گیم پلی : 16
گرافیک : 16
موسیقی و صداگذاری : 17
امتیاز کلی و ارزش بازی : 17
منبع:http://www.bazyrayaneh.com/
ارسال توسط کاربر محترم سایت :mohebanhazrat




 

نسخه چاپی