آيا مي دانيد که؟

آيا مي دانيد که؟
آيا مي دانيد که؟


 

نويسنده: سحر غفاري




 
oابتلا به بيماري ديابت مي تواند سبب بد بو شدن دهان شود. در اين حالت بدن براي تأمين انرژي به جاي سوزاندن گلوکز، مجبور به سوزاندن چربي است و در نتيجه با آزادشدن کتون (Ketone) نفس فرد بد بود مي شود.
oژال آلوئه ورا حاوي گليکوپروتئين است که از تورم و درد جلوگيري و روند بهبود را تسريع مي کند. همچنين داراي پلي ساکاريد است که براي رشد و ترميم پوست مفيد است.
oغذاخوردن دسته جمعي و بر سر يک سفره باعث مي شود فرزندان با والدين احساس نزديکي بيشتري کنند و امکان بروز اختلالات خوردن و افسردگي در نوجوانان هم کاهش يابد.
oخنده موجب کاهش سطح هورمون هاي استرس مانند کورتيزول، آدرنالين، دوپامين و هورمون رشد مي شود همچنين سبب افزايش سطح هورمون هاي تقويت کننده سلامت بدن، از قبيل «اندورفين» مي گردد.
oاسترس هاي طولاني مدّت و مزمن، سيستم ايمني بدن را ضعيف مي کند.
oپسته در سال 1737 ميلادي توسط شخصي به نام «لينه» نام گذاري شد.
oزادگاه اوليه بادام زميني، برزيل است.

آيا مي دانيد که؟

oيک خانم 29 ساله اردني، نوزاد دختري به دنيا آورده که در دهانش چندين دندان دارد. دکتر وي مي گويد: تولد چنين نوزادي بسيار نادر است که در نتيجه افزايش کلسيم دربدن رخ مي دهد.
oيک نوازنده لهستاني با نواختن 101 ساعت پيانو، نام خود را در کتاب رکوردهاي گينس ثبت کرد. وي در اين زمان قطعات موسيقي کلاسيک، جاز و موسيقي فيلم هاي مشهور سينماي جهان را نواخت او براي کسب انرژي بعد از يک ساعت نواختن پيانو، 5 دقيقه استراحت مي کرد.
oانجام هر شب حداقل 5 دقيقه مديتيشن، اثر مطلوبي روي بيماري فشار خون بالا دارد.
oاز مهم ترين نشان هاي اضطراب عبارتند از: درد قفسه سينه، اشکال در بلع، درد گردن، صورت و شانه ها، سوء هاضمه و ناراحتي هاي گوارشي، عرق کردن، لرزيدن، رنگ پريدگي، افزايش ضربان قلب، ناهنجاري هاي خواب، ضعف يا سوزش اندام ها، تنگي نفس و خشکي دهان.
oمواد خوشبوکننده، شايع ترين علت ايجاد حساسيت پوستي در مواد آرايشي هستند که تقريباً مي توان گفت در تمامي لوازم آرايش يافت مي شوند.
oبررسي ها نشان داده افرادي که چند کار را با هم انجام مي دهند، داراي فشار خون بالاتري هستند. مثلاً هنگامي که با تلفن مشغول مکالمه هستيد، به گردگيري منزل نپردازيد بلکه فقط روي مبل بنشينيد!
oمهم نيست به چه ميزان از نشستن پشت ميز، احساس راحتي مي کنيد. نشستن طولاني مدّت پشت ميز به مهره هاي کمر آسيب جدي مي رساند. پس سعي کنيد هر نيم ساعت يکبار، يا به بدن خود کش و قوس دهيد و يا يک دقيقه در اتاق قدم بزنيد.
oشناي منظم، روشي عالي براي تنظيم کل بدن و تقويت سيستم ايمني بدن است.

آيا مي دانيد که؟

oبراي تقويت عضلات ساق پا و عملکرد سيستم قلبي عروقي، از پله بالا برويد. آسانسور هميشه هم خوب نيست!
oتحقيقات نشان داده 3 ساعت مکالمه با تلفن همراه در طول روز، مي تواند خواب فرد را مختل کند و مانع از برنامه ريزي صحيح فرد براي روز بعد شود.
oزور گفتن به کودک، بر اعتماد به نفس او تأثير مي گذارد. با کمک به کودک خود براي پيدا کردن دوستان تازه و درگير کردن خود در فعاليت هاي مختلف، از وي در ساختن اعتماد به نفس حمايت کنيد.
oژاپن، يکي از بزرگ ترين مصرف کنندگان سيگار در دنيا، قصد دارد ممنوعيت ملي سيگار کشيدن در کافه ها، رستوران ها و ساير مکان هاي عمومي را خواستار شود.
oمحققان آلماني مؤسسه تعليم موسيقي دانشگاه فرانکفورت پس از بررسي ميزان ايمونوگلوبولين خون برخي داوطلبان در اين مؤسسه، قبل و بعد از يک ساعت آواز خواندن متوجه شدند ميزان اين هورمون آنتي استرس و پادتن پروتئيني به شکل قابل توجهي بالا مي رود.
oمصرف غذاهاي کنسروي، نمک سود و دودي (به ويژه ماهي دودي) مي تواند سبب تخريب بافت معده شده و احتمال ابتلا به سرطان را افزايش دهد.
oگوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز، گوشت مرغ و بلدرچين، کالري کمتري دارد.
oبهترين چاشني مناسب براي يک سالاد سالم، انتخاب روغن زيتون و سرکه بالزاميک است. آنتي اکسيدان غني در بالزاميک به همراه چربي خوب در روغن زيتون ترکيبي است که گردش خون را بهبود مي بخشد و احتمال خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهد.
oطبخ غذا در ظروف پيرکس، بسيار بهتر است زيرا تقريباً تمامي انواع غذا را مي توان در آن درست کرد و مواد اسيدي يا بازي، روي آن ها تأثيري ندارد.

آيا مي دانيد که؟

oاز هر 6 بارداري در خانم هاي زير 25 سال، يک مورد آن سقط مي شود که اين ميزان در خانم هاي بالاي 40 سال به 3 مورد در هر 6 بارداري مي رسد.
oبراساس يافته هاي جديد، استرس شغلي در زنان، خطر ابتلا به ديابت را افزايش مي دهد. فشار کار و فقدان حمايت اجتماعي شغلي، خطر ابتلا به ديابت نوع دوم را در زنان تشديد مي کند. اين در حالي است که در مردان هيچ ارتباطي بين استرس شغلي و ابتلا به ديابت وجود ندارد.
oنداشتن تحرک و اضافه وزن، مهم ترين عامل شيوع آرتريت يا التهاب مفاصل به ويژه در زنان است.
oاداي به موقع نماز صبح و بيدارشدن از خواب طولاني مدّت به ويژه هنگام سحر، مي تواند در پيش گيري از بيماري هاي قلبي عروقي مؤثر باشد.
oيافته هاي يک پژوهش 10 ساله نشان مي دهد سرطان زبان، شايع ترين تومور دهان در ميان مبتلايان به اين سرطان در سطح تهران به شمار مي رود.
oبيماري صرع روي هوش افراد تأثير نمي گذارد. بد نيست بدانيد نوابغ زيادي صرع داشته اند: «نيوتن»، «داستايوفسکي»، «داوينچي» و ... .

آيا مي دانيد که؟

oدندان پزشکان به زودي خواهند توانست يک ريشه دندان طبيعي جديد با استفاده از سلول هاي بنيادي هر فرد، براي او بسازند.
oبهترين رژيم کاهش وزن آن است که فرد ماهانه، چهار کيلوگرم از وزن خود بکاهد (يعني هفته اي يک کيلو) تا به پيرپوستي، ضعف و ريزش مو دچار نشود.
oهنگامي که تحت فشار رواني قرار مي گيريم به خواب بيشتري نياز داريم تا بتوانيم تخليه رواني مناسبي داشته باشيم.
oمردم ايالات متحده هر ساله 1/4 ميليارد کيلو شکلات مصرف مي کنند که سهم هر فرد حدود 5/2 کيلوگرم است. در ميان کشورهاي جهان هم سوئيس با ميانگين10/1 کيلوگرم براي هر فرد در سال، رتبه نخست مصرف شکلات را دارد.
oبراساس آمارهاي انجمن جراحان پلاستيک ايالات متحده تزريق بوتاکس از سال 2000 تا 2008 در ميان آقايان رشدي 24 درصدي داشته و بيش از همه آقايان ميانسال و سالمند براي کشيدن پوست صورت و تزريق بوتاکس به جراحان پلاستيک مراجعه مي کنند.
oدر تهيه شکلات سفيد، تنها از چربي دانه کاکائو استفاده مي کنند، نه خود آن.
oمصرف ليموترش تازه، خطر ابتلا به سنگ کليه را کاهش مي دهد. از سوي ديگر از افراط در نوشيدن قهوه خودداري کنيد. کافئين موجود در قهوه، دفع کلسيم از ادرار را افزايش مي دهد.

آيا مي دانيد که؟

oاحتمال روي آوردن به عادات ناسالمي چون سيگار کشيدن، نوشيدن مشروبات الکلي و مصرف مواد مخدر در افرادي که معمولاً حوصله شان سر مي رود، بيشتر است.
oبزرگ ترين کيک جهان تا با وزن 10 تن و طول 720 متر، توسط نانوايان مکزيکي در ميدان اصلي شهر مکزيکوسيتي پخته شد. اين کيک به مناسبت عيد «پادشاهان سه گانه» پخته شد که مواد اوليه آن 7 هزار و 568 کيلو آرد، 56 هزار و 880 عدد تخم مرغ و 3 هزار و 700 کيلو کره بود.
oمصرف ماهي هايي که حاوي اسيد چرب امگا 3 هستند، حس شادابي را بيشتر مي کند.
oميگو، منبع مهم سلنيوم است که مصرف هر 120 گرم آن، اين عنصر را در بدن تأمين مي کند. تحقيقات اخير نشان مي دهد رابطه معکوسي ميان مصرف سلنيوم و شيوع سرطان وجود دارد.
oطبق نظر محققان دانشگاه گريفيت استراليا، مصرف مواد حاوي ويتامين ب و اسيد فوليک سبب مي شود ميزان ابتلاي افراد به سردردهاي ميگرني کم شده و يا از شدت اين سردردها کاسته شود.
oپژوهشگران دانشگاه ايلينوي ايالات متحده به اين نتيجه رسيده اند که علاوه بر کميت و کيفيت غذاي مصرف شده، زمان مصرف غذا نيز در تعيين وزن افراد نقش دارد.

آيا مي دانيد که؟

منبع: ماهنامه نوآور / شماره 70



ody>

نسخه چاپی