روبات پرنده کوچک

روبات پرنده کوچک
روبات پرنده کوچک


 






 
پژوهشگران به دنبال آن هستند تا بتوانند از روبات هاي پرنده کوچک به جاي زنبور در گرده افشاني گل ها، استفاده کرده و آن ها را باور نمايند. اين کار شبيه زندگي کردن در کنار زنبورهاي عسل در کندوي آن هاست. زنبورهاي کارگر اقدام به جمع آوري گرده مي کنند. زنبورهاي پرستار از لاروها نگهداري کرده و ساير زنبورها اقدام به پخش کردن ژن زنبورها بين يکديگر مي کنند و تمامي اين زنجيره در نهايت سبب مي گردد که جمعيت يا کولوني زنبورها با موفقيت به طور طبيعي در کنار هم زندگي کنند.
اين استراتژي به «جويون وي» کمک کرد تا پيشنهادي براي ساخت اين روبات پرنده به «راب وود» بدهد تا چنين روباتي بتواند اين سه کار را انجام دهد. نام اين محصول Robo Bees يا زنبور روبوت است که مي تواند اين مسئوليت را در غياب 36 درصد از زنبورهاي آمريکايي که در قالب 2/4 ميليون کندو ناگهان از بين رفتند، به انجام رسانند. سپس «وي» به «وود» گفته بود که اگر تو بدنه زنبورها را بسازي، من هم مغز متفکرشان را خواهم ساخت. سپس «وود» توانست سيستم پروازي براي اين روبات بسازد که مثل يک زنبور از روي زمين بلند شود و سپس بنشيند امّا آن ها که از مهندسين الکترونيک دانشگاه هاروارد بودند مي دانستند که بايد ساير خصايص يک زنبور را نيز در آن بگنجانند. براي همين چند جانورشناس را استخدام کردند که آن ها را با نحوه رفتار و خصايص زنبورها آشنا نموده و در کنارشان هم دانشمندان علوم مواد حضور داشتند که بايد يک باتري سلولي قابل شارژ بسيار کوچک مي ساختند. مهندسين کامپيوتر هم مشغول نوشتن نرم افزار شدند تا بتوانند رفتارهاي مجموعه اي از زنبورها را کنترل کنند و در ادامه «وي» هم اقدام به طراحي يک پردازشگر کوچک جهت انتقال اطلاعات و داده ها به حسگرهاي چند گانه نمود. سپس پاييز 2009 کل تيم توانست بودجه اي 10 ميليون دلاري از مرکز ملي علوم براي ساخت اين موجود ناشناخته دريافت نمايد.
اين گروه اميدوار است تا در طي يک پروسه 7 ساله يک دوچين از روبات هاي پرنده هوشمند را توليد کند. اين زنبورها مي توانند در سطح جاده ها پخش شده و اقدام به بررسي شرايط نمايند و در هنگام بروز سانحه يا بلايايي مثل زلزله و آتش سوزي نيز به دنبال مصدومين بروند و اين دقيقاً همان توانايي است که زنبورهاي عسل دارند.

*****

چگونه يک روبات پرنده گرده افشاني مي کند؟

*****

مرحله يک: در نخستين مرحله که نامش ساختن يا در نظر گرفتن يک پايگاه است، کشاورز يک زنبور روباتي را داخل يک کندو قرار مي دهد. در آينده اين گونه روبات ها خواهند توانست يک کندو را از جايي به جاي ديگر حمل کنند.

*****

مرحله دو: سپس روبات اقدام به ترک کندو کرده و با کمک حسگرهاي فرابنفش، مکان و موقعيت خود را اعلام و مشخص مي کند و اين مکان جايي نيست جز روي برگ گل که زنبور به دنبالش مي گردد. سپس دوربين هاي نصب شده روي زنبورها اقدام به ضبط تصاوير مکان مورد نظر مي کنند تا بتوانند احساس آن که در چه مکاني هستند و بايد به کدام سمت پرواز کنند را بدهند.

روبات پرنده کوچک

*****

مرحله سه: اين مرحله که نقشه کشي نام دارد بدين گونه شروع مي شود که زنبور يا همان روبات کاشف به کندو بازگشته، باتري اش را شارژ کرده و مکان گل را در کامپيوتر آپلود مي کند تا در نقشه کاملاً مشخص شود و به ديگر زنبورهاي کاشف گزارش بدهد.

*****

مرحله چهار: اين بخش به اسم گرده افشاني است، زنبورهاي کارگر با حسگرهاي کوچک و باتري هاي قوي براي يک سفر طولاني آماده مي شوند و به سمت گل ها مي روند سپس گرده هايشان را برداشته و از يک گل به سمت گل ديگر مي برند.

*****

مغز: + در داخل اين مغز پردازشگري وجود دارد که روش نشستن، بلند شدن، بالانس حرکتي را در حالت هاي مختلف به کمک اطلاعات دريافت شده از حسگرها به روبات منتقل مي کند.

*****

چشمان: + حسگرهاي فرابنش اقدام به اسکن برگه هاي گل مي کنند سپس تصاوير ضبط شده توسط دوربين ديجيتال در اختيار روبات قرار داده مي شود تا بداند با چه سرعتي بايد پرواز کند. بعد حسگرهاي نوري هم به خورشيد و نور توجه مي کنند تا به روبات بگويند بايد به شمال پرواز کند يا جنوب.

*****

آنتن: + آنتن انتقال دهندها اطلاعات بين زنبور و مرکز فرماندهي است تا از برخورد آن با اجسام ديگر در حين حرکت جلوگيري کند.

*****

پاها: + پاهاي زنبور در کندو کمک مي کند تا هم از طريق آن ها باتريشان شارژ شود و هم اطلاعات مورد نياز را از طريق حسگر دريافت نمايند. پاها حتّي به جمع آوري گرده ها نيز کمک مي کنند.

*****

بال ها: + دو فعال کننده بال ها را که جنس آن ها از فيبرکربن سبک است، به حرکت درمي آورند.

روبات پرنده کوچک

منبع: ماهنامه نوآور / شماره 70



 

نسخه چاپی