فورد موستانک شلبي GT500

فورد موستانک شلبي GT500
فورد موستانک شلبي GT500


 






 
مسئولان کارخانه فورد در ميشيگان اعلام کردند که مهندسين بخش SVT با تيم خودروهاي ويژه فورد در حال صحبت در خصوص افزايش توانمندي هاي شلبي GT500 هستند که در نهايت با استفاده از يک بلوک سيلندر آلومينيمي بر فاکتورهايي چون اسب بخار و مصرف سوخت و گشتاور تأثيرگذار هستند.
اين پيشرانه از نوع 5/4 ليتري خورجيني 8 سيلندر سوپرشارژردار با خروجي 550 اسب بخار و گشتاور 510 نيوتن متر است که به نسبت مدل 2010 گشتاورش 10 اسب بخار بيشتر شده که البته با کاهش حدود 50 کيلوگرمي وزن موتور ميزان اسب بخار به وزن به حالت تعادل رسيده و در کنار فاکتورهاي اقتصادي، فرمان پذيري و قدرت بي نظيري را به وجود آورده است. نکته جالب در خصوص اين موتور آن بوده که از يک لايه روکش نانو پارتيکل به ضخامت 150 ميکرون به جاي آهن که عموماً در سيلندرهاي آلومينيمي استفاده مي شود سود برده شده که بر عملکرد موتور تأثير به سزايي گذاشته است. مصرف سوخت اين پيشرانه 10/2 ليتر در 100 کيلومتر در بزرگراه و 15/6 ليتر در طول شهر مي گردد.

فورد موستانک شلبي GT500

در بخش چسبندگي و فرمان پذيري هم متخصصين فورد به سراغ جديدترين محصول تايرساز معروف يعني گودير از نوع ايگل F1 سوپرکار G2 (به همراه رينگ هاي 19 اينچي آلومينيمي) رفته اند که دقيقاً عملکرد تايرهاي مسابقه اي را دارد که تازه در حالت فشار، تونايي هاي خود را نشان مي دهند و پس از آن شلبي GT500 به پيست سرعت برده شد و توانست نسبت به مدل 2010 در يک دور پيست 3/7 کيلومتري را سه ثانيه زودتر بزند.
شلبي GT500 با چنين پيشرانه اي مطمئناً سر و صداهاي عجيبي هم از خود توليد مي کند اما مهندسين کمپاني با تقويت عايق بندي توانسته اند، ميزان صدا و لرزش وارد شده به اطاق را به ميزان 20 درصد کاهش دهند که البته تقويت شاسي، خط ابروي Z شکل و يا ستون A خود توانسته بر اين امر و همچنين مقوله ايمني تأثير به سزايي بگذارد.

فورد موستانک شلبي GT500

منبع: ماهنامه نوآور / شماره 70



 

نسخه چاپی