امواج خطرناكي‌ كه همراه ماست

امواج خطرناكي‌ كه همراه ماست
امواج خطرناكي‌ كه همراه ماست


 

نويسنده : بهاره صفوي




 
تلفن ‌همراه با وجودي كه سال 1363 / 1984 متولد شد، اما طي 2 دهه اخير بسرعت فراگير شده و در تمام نقاط جهان گسترش معني‌دار پيدا كرده است. اگر نگاهي كوتاه به آمارها بيندازيم بيشتر به سرعت گسترش اين وسيله ارتباطي پي مي‌بريم. در سال 1369 / 1991 تعداد خطوط تلفن‌‌همراه در دنيا تنها 546 ميليون خط بود، در حالي كه اين تعداد در پايان سال 1385 / 2006 به رقم يك‌ ميليارد و 270 ميليون خط فعال رسيد و سال گذشته از مرز 4 ميليارد گذشت.
استفاده از اين وسيله به عنوان يكي از مصاديق بارز رسوخ فناوري در زندگي انسان امروزي در حالي كاملا عادي و مرسوم شده كه احتمال داده مي‌شود، استفاده از آن و حتي قرار گرفتن در معرض امواج آنتن‌هاي تقويت‌كننده، مي‌تواند اثرات مخربي بر سلامت انسان داشته باشد، بنابراين مي‌توان گفت پيشرفت فناوري اطلاعات و ارتباطات در اين حوزه هم مانند بيشتر بخش‌هاي ديگر، در كنار مزايايي كه براي كاربران به همراه دارد، مشكلاتي را هم به ارمغان آورده است. اگر شما هم يكي از كاربران تلفن همراه هستيد كه حتي يك لحظه هم نمي‌توانيد از اين دستگاه دور بمانيد، بهتر است كمي با مضرات استفاده از اين وسيله آشنا شويد تا شايد در استفاده مداوم از اين دستگاه تجديدنظر كنيد.
استفاده افراطي از تلفن همراه ممنوع
به علت گسترش استفاده از تلفن همراه، نظرات مختلفي پيرامون امواج زيانبار تلفن‌همراه در جامعه مطرح شده كه عده‌اي اثر امواج زيانبار آن را بر بدن انسان تاييد و عده‌اي ديگر رد مي‌كنند. به اعتقاد بسياري از كارشناسان با توجه به زيان‌هاي احتمالي امواج پخش شده از تلفن ‌همراه روي سلامتي انسان، شناخت علمي اين آسيب‌ها و مقابله با آن يك امر ضروري و حياتي است. مهم‌ترين اثرات امواج منتشر شده از تلفن‌ همراه ايجاد سرطان بويژه سرطان مغز است. البته انواع مختلف ديگري از سرطان‌ها در افرادي كه در برابر پرتوي اين دستگاه قرار گرفته‌اند مثل سرطان حلق، سينه، مري و... نيز گزارش شده است. ضمن اين‌كه بنا بر آمارهاي منتشر شده افرادي كه به ميزان بيشتري از تلفن‌ همراه استفاده مي‌كنند، دچار سردرد يا دردهايي در ناحيه آرواره، گردن، بازو و شانه‌ها نيز مي‌شوند.
مضرات تلفن ‌همراه از زماني مطرح شد كه فردي در فلوريداي آمريكا در سال 1372 خورشيدي گرفتار تومور مغزي شده و از همسرش كه داراي تلفن‌همراه بود شكايت كرد. با افزايش استفاده از تلفن‌ همراه در ميان مردم، از حدود 10 سال پيش گروهي از محققان شروع به تحقيق و بررسي روي اثرات امواج راديويي تا 10 برابر قوي‌تر از امواج راديويي تلفن‌همراه روي سلول‌ها و ژن‌ها كردند. نتايج بررسي اين محققان نشان مي‌داد امواج راديويي تلفن‌همراه هيچ اثر منفي روي سلول‌ها، ژن‌ها وDNA بدن انسان ندارد. همچنين در همان زمان سازمان بهداشت ‌جهاني (WHO) نيز اين گفته كه امواج راديويي تلفن ‌همراه اثر مخربي بر سلامت انسان ندارد را تائيد و در عين حال اعلام نتيجه قطعي را به انجام تحقيقات بيشتر موكول كرد.
اما سازمان بهداشت جهاني پس از بررسي پژوهش‌هاي متعدد بعدي، در نهايت رابطه‌ احتمالي بين استفاده از تلفن همراه و تومور‌هاي مغزي نادر را تاكيد كرد. بنا بر گزارش مركز تحقيقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهاني استفاده زياد از تلفن همراه مي‌تواند خطراتي احتمالي براي سلامت انسان به همراه داشته باشد. گروهي متشكل از 31 متخصص سرطان اعلام كردند صحبت كردن طولاني با تلفن همراه مي‌تواند ريسك ابتلا به سرطان مغز را بالا ببرد. اعضاي اين گروه، دانشمنداني از 14 كشور مختلف هستند. البته اين گروه پژوهشي جديد انجام نداده‌اند، بلكه تنها شواهد و پژوهش‌هايي كه تاكنون در اين حوزه انجام شده‌اند را مورد بررسي قرار دادند.
يكي از پژوهش‌هايي كه در رسيدن به اين نتيجه مورد استفاده آنها قرار گرفت، پژوهشي است كه سال گذشته روي 13 هزار نفر از كاربران تلفن همراه انجام شد. در جريان اين بررسي وضعيت سلامت و ميزان استفاده از تلفن همراه اين داوطلبان طي 10 سال مشاهده و اندازه‌گيري شده است. اگرچه مانند ديگر پژوهش‌هاي طولاني‌مدت در اين زمينه، دانشمندان اين‌بار نيز به نتيجه‌ روشني دست نيافتند، اما اشعه‌هاي توليد شده توسط تلفن همراه را دليلي احتمالي براي بروز تومورهاي مغزي اعلام كردند.
يوناتان ساميت، سرپرست اين گروه كاري پس از نشستي 8 روزه در شهر ليون فرانسه اعلام كرد هنوز هيچ مدرك موثقي در دست نيست كه ثابت كند استفاده از تلفن همراه سلامت انسان را به خطر مي‌اندازد. اما او احتمال مي‌دهد كه صحبت كردن زياد با تلفن همراه خطر ابتلا به نوعي نادر از تومور مغزي به نام گليوم (Gliom) را افزايش مي‌‌دهد. نتايج تازه اعلام‌ شده از سوي مركز تحقيقات سرطان وابسته به سازمان بهداشت جهاني همچنين بر پايه‌ پژوهش ديگري است كه در 13 كشور مختلف انجام شده است. در ميان صدها هزار نفر كه در جريان اين پژوهش مورد بررسي قرار گرفتند، در بيش از 2700 نفر بيماري گليوم مشاهده شده بود، اما در اين بررسي هم ارتباط قطعي و مستقيمي ميان بروز اين تومورمغزي و استفاده از تلفن همراه پيدا نشده است.
نكته: با وجود تمام هشدارها، افكار عمومي ديدگاه متفاوتي نسبت به خطرات احتمالي تلفن همراه دارند و بسياري از افراد معتقدند حتي اگر تلفن همراه خطرناك باشد نمي‌توان از آن صرف‌نظر كرد
البته اين بررسي، نتيجه‌ جانبي مهمي به همراه داشت؛ چراكه ميان 10 درصد از داوطلبان كه از تلفن همراه استفاده‌ مداوم مي‌كردند، خطر ابتلا به تومور مغزي گليوم حدود 40 درصد تخمين زده شد. اين در حالي است كه بيماري گليوم در مجموع بيماري بسيار نادري است و در كشورهاي صنعتي سالانه در ميان هر صد هزار نفر‌ تنها حدود 3 نفر به گليوم مبتلا مي‌شوند.
كاهش اثرات مخرب
به گفته دكتر روبر بان از آژانس بين‌المللي تحقيقات سرطان، هنگامي كه تلفن همراه به گوش چسبانده شود، در واقع سلول‌هاي مغزي به طور مستقيم در معرض امواج تلفن قرار مي‌گيرند و اين امواج مي‌توانند تاثيرات بيولوژيك در سلول‌هاي مغزي به جاي گذارند.
در نتيجه‌اي مشابه محققان بخش جراحي اعصاب در دانشگاه لوند در كشور سوئد دريافتند پرتوها و تشعشعات مايكروويو كه از تلفن‌هاي همراه ساطع مي‌شوند، مي‌توانند روي مغز تاثير منفي بگذارند. محققان مي‌گويند اين امواج روي ناحيه خاصي از مغز موسوم به "سد خوني ـ مغزي " تاثير نامطلوب دارند. اين مانع در واقع نقش حفاظت از مغز را به عهده دارد. در واقع مانع خوني ـ مغزي از ورود مواد مخربي كه در خون جريان دارند به داخل بافت‌هاي مغزي جلوگيري مي‌كند. اگر اين مواد به درون مغز وارد شوند مي‌توانند به سلول‌هاي عصبي موسوم به نورون‌ها آسيب برسانند كه ادامه اين وضعيت عملكرد مغز را دچار اختلال مي‌كند.
هنريتا نيتبي، سرپرست اين گروه تحقيقاتي دريافته است كه وقتي موش‌هاي صحرايي آزمايشگاهي در معرض تشعشعات تلفن همراه قرار مي‌گيرند، نتايج تست‌هاي حافظه آنها بسيار ضعيف‌تر مي‌شود. بر‌اساس اين تحقيق موش‌هايي كه به مدت 2 ساعت در هر هفته و در طول يك سال در تماس با اين امواج قرار داشتند، عملكرد حافظه‌شان به مراتب ضعيف‌تر مي‌‌شده است.
اين آزمون حافظه شامل رها كردن موش‌هاي صحرايي در داخل يك جعبه بود كه اشياء مختلفي در آن قرار داشت، موش‌ها بايد مي‌توانستند جاي اين اشياء را كه هر چند وقت يكبار عوض مي‌شد، پيدا كنند. موش‌هايي كه در معرض امواج تلفني قرار گرفته بودند مدت بيشتري طول مي‌كشيد تا محل اشياء جا به جا شده را شناسايي كنند.
اين تيم تحقيقاتي همچنين دريافتند كه اين امواج آسيب‌هاي خاص به اعصاب از جمله سلول‌هاي كورتكس پيشاني و در هيپوكامپ كه مركز حافظه در مغز است وارد مي‌كنند. با وجود تمام هشدارها، افكار عمومي ديدگاه متفاوتي نسبت به خطرات احتمالي تلفن همراه دارند و بسياري از افراد معتقدند حتي اگر تلفن همراه خطرناك باشد، نمي‌توان از آن صرف‌نظر كرد. در واقع بيشتر كاربران تلفن همراه به دليل وابستگي بيش از حد به اين دستگاه حاضر هستند هرگونه خطر احتمالي را بپذيرند و لحظه‌اي از اين دستگاه دور نمانند. خبر خوب براي اين افراد و به طور كلي كاربران تلفن همراه اين است كه مي‌توان با استفاده از امكانات جانبي همچون هندز فري‌ها يا ارسال پيام به جاي صحبت كردن مداوم، ميزان امواج بر مغز را كاهش داد.
استفاده از اين راهكارها آنقدر موثر است كه بنا بر گزارش جديد سازمان بهداشت جهاني، استفاده از هندزفري بي‌سيم (بلوتوث) آسيب ناشي از تشعشعات مضر تلفن همراه را تا 800 برابر كاهش مي‌دهد.گزارش آژانس تحقيقات در امراض سرطاني(IARC) كه زيرمجموعه سازمان بهداشت جهاني است همچنين تاكيد كرده است هندزفري بلوتوث گوشي تلفن همراه، راه‌حلي عملي براي كاهش ميزان آسيب‌رساني اين تشعشعات است. به طوري كه با استفاده از هندزفري بلوتوث قدرت تششعات مضر هنگام مكالمه با تلفن همراه از حداكثر 2 وات به حداكثر 0/0025 وات (800 برابركمتر) كاهش مي‌يابد.
البته نبايد از هندزفري‌هاي بي‌نام و نشان، گمنام يا كپي نام‌هاي تجاري معروف استفاده كرد، چراكه اين دستگاه‌ها به دليل فقدان استانداردهاي لازم، صدمات جبران‌ناپذيري را به سيستم شنوايي كاربر وارد مي‌نمايند.
در همين حال نتايج يك نظرسنجي انجام شده با حمايت Jabra ، يكي از شركت‌هاي توليدكننده تجهيزات جانبي تلفن همراه در جهان، نشان مي‌دهد با وجود خطرات بالقوه، مردم اهميت چنداني به وجود اين تششعات نمي‌دهند. در واقع 25 درصد افراد شركت‌كننده در اين نظرسنجي هيچ اهميتي به وجود تششعات در زندگي روزمره نمي‌دادند و 61 درصد نيز اهميت كمي مي‌دادند. پس از اين‌كه به آنها گفته شد از نظر علمي ثابت شده است كه استفاده از هندزفري عملا باعث كاهش چشمگير اثرات زيان‌آور تششعات تلفن همراه به مغز مي‌شود 53 درصد شركت‌كنندگان اعلام كردند بزودي از يك هندزفري استفاده خواهند كرد.
منبع:روزنامه جام جم
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 

نسخه چاپی