با اين دردها شوخي نکنيد !

با اين دردها شوخي نکنيد !
با اين دردها شوخي نکنيد !


 

نويسنده:آذين صحابي




 
همه ما گاه و بيگاه نشانه هايي چون سردرد، درد شکم و سوزش سر دل را تجربه مي کنيم. بيشتر اوقات اين دردها جدي نيست و خود به خود يا با مصرف مسکن ها و درمان هاي خانگي برطرف مي شود ؛ ولي، گاهي واقعاً خطرناک بوده و نشان از يک بيماري جدي دارند. در اينجا تعدادي از اين نشانه ها، از يک بيماري جدي دارند. در اينجا تعدادي از اين نشانه ها را مي خوانيد:

سردرد شديد
 

سردردها انواع مختلف دارند که ميگرن و سردردهاي تنشي دو نوع عمده آنها است ولي، گاهي سردردهاي ناگهاني و بسيار شديد مي توانند شديدترين سردرد در زندگي شما باشد، خبر از آنوريسم مغزي مي دهد. در آنوريسم، رگ هاي مغز در نقاطي دچار آماس مي شود و تا زماني که اين برآمدگي پاره نشده و به طور معمول، خونريزي نکند، براي فرد مشکلي به وجود نمي آورد. آنوريسم در مغز 5 درصد از افراد روي مي دهد و افراد تا زماني که براي شان مشکل ساز نشده از وجود آن بي خبراند. وقتي اين برآمدگي خونريزي کند، خون بافت اطراف را پر مي کند و سردرد بسيار شديدي به وجود مي آورد و از رسيدن اکسيژن به آن محل جلوگيري مي کند. سيگار کشيدن و داشتن پيشينه فاميلي آنوريسم فرد را در معرض خطر ابتلا به آن قرار مي دهد. يک آنوريسم پاره شده مي تواند در عرض چند دقيقه به مغز آسيب بزند. پس زماني که به يک سردرد بسيار شديد و ناگهاني دچار شديد به اورژانس زنگ بزنيد. چرا که ممکن است يک آنوريسم اين سردرد را سبب شده باشد و اورژانس مي تواند با رساندن شما به بيمارستان و انجام تصوير برداري از مغز آن را تشخيص داده و جلوي آسيب بيشتر را بگيرد.

درد شديد شکم
 

بيشتر ما پس از دويدن به درد شکم دچار مي شويم؛ ولي، نوعي از درد شکم هست که به هيچ وجه نبايد آن را ساده انگاشت، چرا که مي تواند نشان از يک آسيب جدي باشد. اگر حس کرديد که قسمت راست شکم تان به شدت درد مي کند ـ انگار به آن خنجر زده باشند ـ حالت تهوع و تب داريد، فوراً به پزشک مراجعه کنيد. چرا که ممکن است آپانديسيت داشته باشيد. آپانديس ضايعه اي است که به انتهاي روده بزرگ متصل است و زماني که ملتهب شود، دردي شديد در شکم به وجود مي آورد. در اين حالت اگر بيمار به موقع به اتاق عمل نرسد و آپانديس خارج نشود، مي ترکد و عفونت در بدن بيمار پخش مي شود. درد شديد و ناگهاني در شکم مي تواند نشان دهنده کيست تخمدان هم باشد. بسياري از کيست هاي تخمدان بي خطرند و به خودي خود برطرف مي شوند؛ ولي، اگر يکي از آنها دچار پيچيده شود يا پاره شود، دردي بسيار شديد به وجود مي آورد در هر دو حالت ـ چه آپانديست و چه کيست تخمدان پاره شده بيمار نياز به عمل جراحي اورژانس دارد. اگر کيست تخمدان هم دچار پيچيدگي شود بايد، بلافاصله برداشته شود؛ چون در غير اين صورت جلوي خون رساني به بافت تخمدان را مي گيرد و آن وقت جراج مجبور خواهد شد خود تخمدان را هم به همراه کيست آن خارج کند.

دندان درد
 

وقتي غذاي شيرين، سرد يا گرمي مي خوريد، دندان تان درد مي گيرد و احتمالاً به معناي اين است که به عصب دندان تان صدمه وارد شده است. به طول معمول، ميناي دندان به علت پوسيدگي تحليل رفته و سوراخ شده و عصب دندان عريان شده است. بايد هر چه زودتر به دندانپزشک مراجعه کنيد تا روي عصب پوشيده شود و باکتري هاي موجود در دهان به آن دسترسي نيابند چرا که در اين صورت اين توده باکتريايي مي تواند در تمام بدن شما گسترش يابد. بايد به دندانپزشک مراجعه کنيد تا دندان تان پر شد.
ولي اگر عصب دندان تان عفونت کرده باشد، لازم است که کشيده شود. گاهي هم لازم است براي از بين بردن و جلوگيري از گسترش باکتري ها مدتي آنتي بيوتيک مصرف کنيد.

درد قفسه سينه
 

ممکن است ما پس از خوردن يک غذاي سنگين يا ورزش حس کنيم که سنگين شده ايم. يا به قفسه سينه مان فشار مي آيد؛ ولي،اگر اين فشار شديد و همراه با درد باشد، آن را جدي بگيريد. چرا که ممکن است نشانه سکته قلبي باشد. بسياري اوقات درد قفسه سينه ناشي از سکته قلبي با درد معده اشتباه مي شود و زماني که فرد براي معالجه درد معده اش مراجعه مي کند، پزشک متوجه مي شود که او سکته قلبي کرده است. هر ساله حدود 10 هزاران زن زير 45 سال در امريکا با درد و سنگيني قفسه سينه ناشي از سکته قلبي مراجعه مي کنند. اين علامت در زنان خفيف تر از مردان است و مي تواند با حس خستگي و ضعف، درد گلو و تنگي نفس همراه باشد. اگر حس کرديد که در قفسه سينه تان احساس سنگيني يا درد داريد به اورژانس خبر دهيد. گاهي در زنان جوان تر اين حالت هنگام ورزش پيش مي آيد. پزشک با گرفتن نوار قلب در مي يابد که شما سکته قلبي کرده ايد يا خير و درمان مناسب را انتخاب مي کند.

جمع شدن گاز در شکم
 

شايد عرض چند ماه گذشته مرتب گاز در شکم تان جمع شده يا نمي توانيد به راحتي غذا بخوريد و پس از خوردن چند لقمه احساس سيري و سنگيني مي کنيد. همه ما کم وبيش گاه و بيگاه به اين حالت دچار مي شويم؛ ولي، اگر بيشتر اوقات اين طور هستيد، آن را جدي بگيريد. شايد اين حالت ناشي از مشکلي مهم نباشد و با تصحيح رژيم غذايي و تجويز دارو حل شود؛ ولي، در بدترين حالت سرطان تخمدان است که اين علايم را سبب مي شود. در سال 2007 دنيا سرطان هاي زنان امريکا نشانه هايي چون جمع شدن گاز در شکم، دردشکم يا لگن و مشکل در غذا خوردن را از علايم اوليه سرطان تخمدان اعلام کرد. اگر مي بينيد که به مدت دو يا سه هفته هر روز اين علايم را داريد، حتماً به پزشک مراجعه کنيد. سرطان تخمدان به اندازه سرطان ريه يا سرطان پستان شايع نيست. در حدود يک زن از هر 70 زن در طول زندگي به سرطان تخمدان دچار مي شود. اگر پيشينه فاميلي سرطان پستان يا سرطان تخمدان داشته باشيد يا تا به حال باردار نشده باشيد، بيشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار خواهيد گرفت. از متخصص زنان وقتي بگيريد تا علايم خود را با او در ميان بگذاريد. اگر او به سرطان مشکوک شود، شما را براي انجام آزمايش هاي مفصل تري و انجام تصوير برداري خواهد فرستاد. در 90 درصد از زناني که سرطان تخمدان آنها زود تشخصيص داده شود، شانس زنده ماندن تا 5 سال افزايش مي يابد.

کمر درد با گزگز انگشتان پا
 

کمر دردي که با هيچ مسکني خوب نمي شود، نياز به بررسي بيشتر دارد. اگر کار فيزيکي سنگين انجام داده ايد و کمر دردي گرفته ايد که با مسکن ها خوب نمي شود، به ارتوپد مراجعه کنيد. ممکن است به ديسک کمر دچار شده باشيد و اگر به آن بي توجهي کنيد، مي تواند به اعصاب تان آسيب بزند. اگر حس مي کنيد که پاي تان بي حس شده و گزگز مي کند، بايد حتماً به پزشک مراجعه کنيد. تصوير بردار MRI مي تواند مهره و ديسک آسيب ديده را مشخص کند. تا زماني که پاي شما بي حس نشده و گزگز نمي کند، پزشک درمان فيزيکي به همراه کورتون خوراکي و مسکن هاي غير استروئيدي (NSAID) تجويز مي کند تا التهاب عصب فرو نشيند. ولي، اگر پس از چند ماه همچنان درد شديد داشتيد و پاهاي تان بي حس شده و گزگز مي کند، نياز به جراحي داريد.

پا درد به همراه تورم
 

ران تان يا ساق پاي تان دريک ناحيه درد مي کند، باد کرده و قرمز شده و داغ تر از جاهاي ديگر است. از اين علامت بي تفاوت نگذريد. چرا که ممکن است دچار ترومبوز وريدهاي عميق ( DVT) شده باشيد و خون در پاي تان لخته شده باشد. ممکن است به خاطر يک سفر هوايي طولاني يا نشستن طولاني مدت روي صندلي براي روزهاي متمادي و کار کردن پشت ميز، خون در پاي تان جمع شده و توليد لخته کرده باشد.
اين لخته مي تواند توقف جريان گردش خون در وريد پا را سبب شود. ناحيه اطراف لخته شروع به تورم. درد و قرمزي مي کند. مسأله تنها به اينجا ختم نمي شود، ممکن است اين لخته ها حرکت کنند و خود را به مغز و قلب برسانند و باعث سکته شوند. سيگاري ها در معرض خطر بيشتري هستند. محل تورم و درد را ماساژ ندهيد، چرا که اگر لخته ها پاره شوند، مي توانند به ريه ها برسند و جلوي اکسيژن رساني به اندام ها را بگيرند. در عوض به پزشک مراجعه کنيد. او با انجام سي تي اسکن يا اولتراسوند مي تواند به وجود لخته ها پي ببرد. اگربه DVT مبتلا باشيد لازم است که تا مدتي ـ حدود يک سال ـ داروهاي رقيق کننده خون مصرف کنيد. به علايم و دردهاي خود توجه کنيد.
لازم است بيش از آنچه همسر، فرزندان، کارهاي خانه و وظايف شغلي تان توجه مي کنيد به خودتان وضع سلامتي تان توجه کنيد، چرا که گاهي بي توجهي به يک علامت ساده مي تواند شما را با بيماري هاي بزرگي درگير کند و توجه به يک نشانه و پيگيري آن شما را از خطري بزرگ برهاند. خودتان را در اولويت آخر قرار ندهيد و مراقب سلامتي تان باشيد.
منبع :نشريه دنياي زنان، شماره 51.




 

نسخه چاپی