با پاشنه هاي ترک خورده چه کنيم ؟

 با پاشنه هاي ترک خورده چه کنيم ؟
با پاشنه هاي ترک خورده چه کنيم ؟


 





 
پايان روز است و وقتي کفش خود را از پا در مي آوريد، بار ديگر با پاهاي خشک و ترک خورده خود مواجه مي شويد. اين پاها پوسته پوسته و دردناکند و به نظر مي رسد که روي تيغ راه رفته باشيد. مهم نيست که پاهاي شما چقدر خشک و پينه بسته باشند. اين سرنوشت محتوم پاهاي شما نيست. با پنج اقدام ساده مي توانيد پاهاي خشک و ترک خورده خود را درمان و از خشک شدن آنها در آينده جلوگيري کنيد :
درمان پاهاي خشک و ترک خورده:
اولين قدم براي درمان خانگي پاهاي خشک و ترک خورده، شستن پاها با آب ولرم و صابون ملايم و سپس گذاشتن پاها در آب گرم است. براي آرامش بيشتر پاها مي توانيد يک پيمانه عسل را با چهار ليتر آب ولرم مخلوط کنيد و پاهاي تان را به مدت 15 دقيقه در آب و عسل قرار دهيد. اين کار رطوبت کافي را به پوست شما مي رساند. همچنين عسل يک ضد عفوني کننده طبيعي است و براي درمان ترک هاي پا و جلوگيري از عفونت آنها کاملاً ايمن و ايده آل است اگر پاهاي تان ترک خورده است، از سنگ پا با شدت استفاده نکنيد، زيرا ممکن است ترک ها را بدتر کند.
در مرحله بعد، پاهاي تان را به دقت خشک کنيد. لابه لاي انگشتان بايد خوب خشک شوند؛ در غير اين صورت زمينه مناسبي براي رشد باکتري ها و ايجاد عفونت فراهم مي شود. براي خشک کردن پاها از حرکات ضربه اي حوله استفاده کنيد و حوله را با شدت و خشونت به پوست خود نماليد؛ و گرنه آسيب بيشتري به پوست وارد مي آيد.

 با پاشنه هاي ترک خورده چه کنيم ؟

پس از خشک کردن پاها، از کرم، لوسيون يا پماد پا استفاده کنيد. کرم حاوي ويتامين E آلوئه ورا و کرم هاي مشابه براي اين کار مناسب هستند. گليسيرين، وازلين و پارافين نيز به علت اينکه بي بو هستند و الکل ندارند، از پوست به خوبي محافظت کرده و ايجاد آلرژي نيز نمي کنند. اين مواد رطوبت لازم را به پوست مي رسانند و بافت پوست پا را ترميم مي کنند. درمان هاي خانگي ديگري نيز براي آرام کردن پوست خشک پا وجود دارد. براي مثال، مي توانيد لوسيون بچه را با روغن اوکاليپتوس و روغن نعناع مخلوط کنيد و به پوست پاي خود بماليد. با اين کار يک لوسيون فوق العاده به دست مي آوريد که هم پوست تان را آرام مي کند و هم بوي بسيار خوبي دارد. مرطوب کننده هاي طبيعي ديگر روغن بادام، روغن آووکادو و روغن نارگيل هستند. مي توانيد هر يک از اين مواد را امتحان کنيد تا ببينيد کدام يک با پوست شما سازگارتر است و بهتر جواب مي دهد.
قدم بعدي پوشيدن جوراب هاي سفيد، تميز و کتاني است. کتان يا به عبارتي پنبه، عرق پا را خشک مي کند و بي رنگ بودن آن مانع از ايجاد حساسيت در پوست پا مي شود. بسياري از افراد هنگام خواب، جوراب به پا مي کنند تا در طول شب پاهاي شان رطوبت خود را از دست ندهد. وقتي چنين کاري مي کنيد صبح روز بعد به نظر مي رسد که پاهاي تان در طول شب با آب هاي معدني پديکور و درمان شده اند !
آخرين نکته براي مراقبت از پوست پا، چک کردن روزانه پاهاست. هر نوع بريدگي يا تاول را از مرطوب کننده بهترين راه مراقبت از پاست. همچنين، با رژيم غذايي غني از ويتامين A سلامت پاي شما تأمين مي شود. سبزي هايي چون هويج، سيب زميني، کلم پيچ، اسفناج و کدو حلوايي بهترين منبع ويتامين A هستند.
علاوه بر غذاهاي مناسبي که مي خوريد، مقدار آبي که در هر روز مي نوشيد نيز بسيار مهم است. نوشيدن شش تا هشت ليوان آب در روز به نرمي و لطافت طبيعي پوست شما کمک مي کند. اصلي ترين دليل خشکي پوست معمولاً کم آبي، کمبود ويتامين A يا ديابت است. مجبور نيستيد خشکي پا را تمام عمر تحمل کنيد و آن را به عنوان سرنوشت خود بپذيريد. تمام مراحلي را که در اين مقاله ذکر کرديم مو به مو اجرا کنيد و با خوشحالي نظاره گر پاهاي زيباي خود باشيد.
منبع:نشريه دنياي زنان، شماره 51.




 

نسخه چاپی