مهدی موعود (عج) استقرار عدالت ، از بین بردن ظلم

 

 

استقرار عدالت و از بین بردن ظلم، خصوصیّت مهدی موعود(عج)
 


 





 
همه ی بشریّت متدیّن، منتظر مصلح است و همه ی مسلمین، منتظر مهدی موعودند و خصوصیّت مهدی موعود(عج) در نظر مسلمانان این است که: یملأ الله به الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا » (1) عدل و داد، استقرار عدالت در جامعه، از بین بردن ظلم از سطح زمین، خصوصیت مهدی موعود است. اسلامی که در آن، تلاش برای عدالت و مبارزه با ظلم نباشد، چه طور می تواند اسلام باشد و بشریّت به سمت آن حرکت کند؟ بشر به سمت آن چیزی حرکت می کند که مظهر آن، وجود مقدّس مهدی (عج)باشد و او کسی است که در احادیث متواتر وارد شده که دنیا را از عدل و داد پر می کند و ظلم را ریشه کن می سازد (2)

تا عدالت مستقر نشود، بشریت خواهد نالید
 

این بدبختی هایی که شما می بینید روی زمین را فراگرفته است و در زیارت ها و آثار مربوط به ولیّ عصر(ارواحنا لتراب مقدمه الفداء)آمده است: «کما ملئت ظلما و جورا» (3)؛ زمین در تمام دوره های تاریخ، پُر از ظلم و جور شده است و می شود و آن بزرگوار می آید، همه ی زمین را از قسط و عدل پر می کند، این ظلم و جور روی زمین، بر اثر چیست؟ بر اثر نبود یا کمبود انسان صالح، بر اثر سروری و خدایگانی انسانهای ناصالح.
دنیا امروز از چه می نالد؟پاسخش روشن است. دنیا امروز از تبعیض می نالد، از محرومیتهای تحمیل شده بر انسانها می نالد، از تحقیرانسان می نالد، ازپرشدن فضا از گند غرور متکبرانه ی قشری خاصّ در عالم می نالد. بشریّت، در فشار این حوادث تلخ است. پنج هزار سال پیش، دنیا از چه می نالید؟ آیا از نداشتن هواپیما می نالید؟ از نداشتن کامپیوتر می نالید؟ مگر کامپیوتر، کسی را سعادتمند می کند؟ پنج هزار سال پیش هم دنیا از همین تبعیضها و ظلمها و از همین تحقیر جوهر انسانیّت و سلطه نامردمان برزندگی و سرنوشت انسانها می نالید.
تا وقتی که عدالت و دین خالص و ناب بر دنیا مستقر نشود، بشریّت همیشه از همان چیزها می نالد؛ و الاّ بشریت نمی تواند بگوید، آن روزی که قطار برقی و جت نداشتیم، بدبخت بودم؛ امروز که اینها را دارم، خوشبختم. آیا امروز بشریّت خوشبخت است؟آیا امروز انسان مظلوم در دنیا در اکثریّت نیست؟آیا امروز یک مجموعه ی تبهکار- که در عالم، در اقلیت مطلقند-بر سرنوشت انسانها حکومت نمی کنند؟ همین حرفها در همیشه ی تاریخ بوده و این، آن سرشت دگرگونی ناپذیر انسان است. گوهر انسانیّت، همیشه یک گوهر است و همواره در مقابل یک جریان فاسد ایستاده است (4)

بشر بیش از هر چیز، از بیدادگری رنج می برد
 

عزیزان من، تلاش ما حکومت حق و عدل است؛ تلاش برای ایجاد عدالت است. شاید در اسلام در مورد مسایل اجتماعی، هیچ چیز به قدر عدالت، مورد توجّه قرار نگرفته است. شما ببینید در مورد ظهور حضرت بقیة الله الاعظم(عج)در بیشتر روایات و ادعیه و زیاراتی که درباره ی آن بزرگوار است و اسمی از آن بزرگوار است، به دنبال مسأله ی ظهور و قیام آن حضرت، «یملأ الله الارض قسطاً و عدلاً» هست. خدا به وسیله ی او، زمین را پر از قسط وعدل می کند. البتّه خدا به وسیله ی امام زمان، زمین را از دین خودش هم پر می کند؛ امّا آن چیزی که در دعا و زیارت و روایت گفته می شود، «یملأ الارض به الدین، دین الحق» نیست-مگر در بعضی از جاها که تعبیراتی هست - متعلق «یملأ »، قسط و عدل، عدالت، دادگری و انصاف است. چرا؟ چون بشربیشتر از همه چیز، از ظلم و بیدادگری رنج می برد. این حکومت در راه عدالت حرکت کرده و در راه عدالت هم حرکت می کند؛ قوامش هم به عدالت است.
دشمنانی که با این حکومت مخالفند، با عدالت و با حقیقت مخالفند. آیا این بی عدالتی نیست که همه ی ملت های دنیا مجبور باشند از منافع خودشان برای خاطر منافع ابرقدرت ها بگذرند؟!کدام بی عدالتی از این بالاتر! این بی عدالتی نیست که دستگاههای تبلیغاتی آمریکا، گاهی صدها، گاهی دهها- غالباً حدود صد و دویست -ناو جنگی امریکایی را در خلیج فارس، که در هزارها فرسنگ دورتر از محلّ خودشان مستقرّ است، ندیده می گیرند! آن وقت اگر جمهوری اسلامی، برای دفاع و حفظ مرزهای خود به عنوان یک حکومت، چند ناو جنگی داشته باشد، فریادشان بلند می شود که این ناوهای جنگی برای تهدید همسایگان است! آیا در دنیا، از این بی عدالتی!بیشتر می شود
ببینید دنیا چه قدراسیر بی عدالتی است و چه قدر دنیا از ظلم و جور پرشده است! حکومت اسلامی با این چیزها مخالف است. می خواهد با این چیزها مقابله بکند. برای همین است که شعار حکومت اسلامی از ساعت اوّل، مقابله ی با زورگوییها و قلدریها و گردن کلفتیها بود. البتّه معلوم است که وقتی حکومت یا ملّتی، علیه قلدری حرف بزند. چه کسی بیشتر از همه ناراحت می شود؟ آن که از همه قلدرتر است! وقتی علیه بی عدالتی حرف بزنند، چه کسی بیشتر از همه بدش می آید؟ آن که از همه ظالمتراست!وقتی علیه غارتگری حرف بزنند، آن کسی که بیشتر از همه ناراحت می شود که از همه غارتگر است! یعنی کی؟ یعنی حکومت امریکا! و از همه قلدرتر، غارتگرتر و ظالمتر و از همه، از عدالت دورتر است، لذا دشمن اصلی ما شد! تشکیل این دشمنی از اول، این طوری شد
جمهوری اسلامی با بی عدالتی، با فساد، با دخالت در امور دیگران، با تجاوز و ظلم کردن به ملّت ها مخالف بود؛ شعار می داد و فریاد می کشید. مظهر همه این ها کیست؟ حکومت قلدر امریکا! آن هفته ی قبل (5) روز دربست، در اختیار امریکاییها بوده است و حالا دربست، علیه مطامع و افزون طلبی های آنهاست!طبعاً آنها ناراحتند و از این قضیه بدشان ی آید؛ فشارمی آورند. ، توطئه، مکاری و خباثت می کنند؛ دروغ می گویند، !تبلیغات غلط و کارهای بچه گانه و احمقانه می کنند!
آنها اطراف دنیا راه می افتند و به هر کشور کوچک و دور افتاده ای که با جمهوری اسلامی ارتباط دارد، می روند و حرف می زدند و تماس می گیرند که بیایید و رابطه ی خود را قطع کنید؛ رابطه ی خود را ضعیف کنید؛ این معامله را به هم بزنید. دایم مشغول این کارها هستند! الان چند سال است که امریکاییها مشغول این کارها هستند؛ بخصوص این دولتی که الان سر کار است!(6)

پی‌نوشت‌ها:
 

1-بحارالانوار، ج51، ص12.
2-حدیث ولایت، ج3، ص305-306.
3-بحار الانوار، ج27، ص119.
4- حدیث ولایت، ج6، ص100-101.
5-منظور از هفته قبل، خطبه قبلی معظمٌ له در نماز جمعه است.
6-خطبه های نماز جمعه تهران 1375/11/12.
 

منبع :
شخصیت و سیره ی معصومین(علیهم السلام)در نگاه رهبر انقلاب اسلامی(جلد 7)
( شخصیت و سیره امام زمان (علیه السلام))
،ناشر موسسه فرهنگی قدر ولایت - 1383




 

نسخه چاپی