آماده بچه دار شدن هستيد ؟

آماده بچه دار شدن هستيد ؟
آماده بچه دار شدن هستيد ؟


 





 
برخي زوج ها با درايت و برنامه ريزي دقيق صاحب فرزند مي شوند، عده اي از زوجين هم بدون انديشه و غير مسؤولانه و برخي هم تصميم مي گيرند تا هيچ گاه صاحب فرزندي نشوند.صرف نظر از اين که شما در کدام دسته جاي مي گيريد، يک چيز مسلم است، و آن اين است که داشتن فرزند و پرورش آن، يک شغل و مسؤوليت 24 ساعته و مادام العمراست و البته پر هزينه و طاقت فرسا. ما در اين مقاله به چند پارامتر که به شما کمک مي کند تا دريابيد آيا آمادگي خوش آمدگويي به عضو جديدي را در خانواده خود داريد يا خير، اشاره کرده ايم. پيش از بچه دار شدن يا تصميم گيري براي آن، لطفاً اين چند سوال را از خودتان بپرسيد :

1- آيا ازدواجي با ثبات داريد ؟
 

آيا بچه دار شدن توانايي ترميم يا تحکيم يک زندگي زناشويي متزلزل را دارد ؟ خير، اين يک افسانه است.شما بايستي قبل از اين که صاحب فرزندي شويد، خود و شريک تان را به خوبي بشناسيد، بايد خالصانه به يکديگر علاقمند بوده و رابطه ميان شما صميمي و کاملاً با ثبات باشد. بايد آينده رابطه شما روشن، مطمئن، قابل پيش بيني و نويد دهنده باشد.

2-آيا توان مالي خوبي داريد ؟
 

يک کودک با وابستگي هاي مالي فراواني به اين دنيا وارد مي شود، که اين وابستگي ها با گذشت زمان افزايش نيز مي يابند. هزينه هاي نگهداري و پرورش کودک بي شمار است. از جمله آنها مي توان به موارد زير اشاره کرد : هزينه زايمان، هزينه هاي درماني ( مراجعه به پزشک و تهيه دارو )، نيازهاي تغذيه اي و پوشاک، اسباب بازي، مدرسه و شهريه هاي متعدد ديگر، اوقات فراغت، دانشگاه، ازدواج و... بنابراين لازم است تا شما از يک پشتوانه مالي، يک شغل با درآمد مکفي و پايدار و پس انداز خوبي برخوردار باشيد ( برخورداري از امنيت شغلي و مالي ).

3- آيا وقت کافي داريد ؟
 

بسيارخب، شما از لحاظ مالي تأمين هستيد. اما پول نمي تواند نيازهاي احساسي و عاطفي فرزند شما را برآورده سازد. کودک شما نيازمند حضور شماست که هيچ چيز را نمي توان جايگزين آن کرد، حتي گرانقيمت ترين و مجلل ترين لباس ها و اسباب بازي ها را. اين در مورد پدر و مادر هر دو به يک اندازه صدق کرده و حائز اهميت است. چنانچه مشغله کاري زيادي داريد، بهتر است از بچه دار شدن صرف نظر کنيد.

4- به آينده انديشيده ايد ؟
 

چنانچه شما و شريک تان متعلق به دو مذهب، فرهنگ، کشور يا حتي طبقه اجتماعي متفاوت باشيد. اين تفاوت ها مي تواند طي پرورش کودک، زمينه ساز مشاجرات و کشمکش هاي فراواني گردد. نيازي نيست شما در مورد همه چيز هم عقيده باشيد، اما ضروري است بر سر اين که چگونه در آينده مصالحه و سازش خواهيد کرد، توافق حاصل کرده باشيد.

5- از حمايت اجتماعي و عاطفي کافي برخوردار هستيد ؟
 

پرورش کودک بدون ياري دوستان و خانواده کاري بس دشوار و طاقت فرسا است. بنابراين مطمئن گرديد از حمايت اجتماعي کافي در رابطه و پرورش فرزندتان بهره مند هستيد.

6- آيا از نظر جسمي و رواني سلامت کامل داريد ؟
 

شما و شريک تان قبل از بارداري بايد کاملاً سالم باشيد. پيش از بارداري بايستي تحت يک چک آپ کامل قرار گيريد و وجود بيماري هاي خطرناک از قبيل HIV در شما منفي گردد. چنانچه به ديابت و فشارخون بالا مبتلا هستيد، بايستي تحت نظر متخصص، فرزند خود را به دنيا آوريد. همچنين انجام آزمايشات ژنتيک قبل از بارداري از اقدامات بسيار ضروري و حياتي است. سلامت روان شما و شريک تان نيز از اهميت بالايي برخوردار است.

7- آيا از دانش کافي در زمينه پرورش کودک بهره مند هستيد ؟
 

فرزند پروري يک علم است. شما بايستي از مراحل رشد و تکامل کودک، نحوه مراقبت از کودک و روان شناسي کودک و نوجوان آگاهي کامل داشته باشيد. شما بايد بدانيد چگونه با يک کودک خردسال يا نوجوان رفتار کرده و تعامل داشته باشيد. شما به منظور تأديب و تربيت فرزندتان بايد از صلاحيت و دانش کافي برخوردار باشيد.

8- آمادگي ظهورتغييرات جسمي در بدنتان را داريد ؟
 

حاملگي و زايمان با اضافه وزن در مادران همراه است ( به ويژه در ناحيه شکم ). اين اضافه وزن ممکن است هميشگي يا گذرا باشد. به هر صورت براي بازگشت به وضعيت اوليه، حداقل 9 ماه زمان لازم است. بنابراين زوج هاي جوان بايد آمادگي پذيرش اين تغييرات ظاهري را داشته باشند.

9- براي بي خوابي هاي شبانه آماده ايد ؟
 

بي خوابي هاي شبانه، از هم گسيختگي در الگوي خواب، نبود وقت کافي براي رسيدگي به خودتان، رابطه جنسي کمتر، تفريح و اوقات فراغت کمتر، از جمله مشکلات پيش روي شماست که بايد با آنها کنار آييد. هشيار باشيد که بچه دار شدن در ماه هاي نخست زندگي مشترک مي تواند استرس و فشار روحي زيادي به شما و شريک تان تحميل کند. بنابراين سعي کنيد تا 3 سال پس از ازدواج تان صاحب فرزندي نشويد.

10- آيا مي توانيد فرزند خود را همان گونه که هست، بپذيريد ؟
 

شما بايد احتمال تولد نوزادي با نقص هاي جسمي و رواني را نيز مد نظر داشته باشيد ( هر چند اغلب آنها قابل پيشگيري مي باشد ). ممکن است نوزاد شما آن طور که در رؤياهاي تان مي پرورانيد، نباشد. ممکن است از زيبايي دلخواه شما برخوردار نباشد يا حتي ممکن است مرده متولد شود. چنانچه پسر يا دختر بودن کودک براي تان مهم مي باشد، بهتر است قيد بچه دار شدن را بزنيد، چون ممکن است چيزي برخلاف آرزوي تان رقم بخورد.

چند توصيه ديگر
 

1- چنانچه بر مبناي دلايل غلط و غير منطقي صاحب فرزند شويد، لذت شيرين پدر و مادر شدن به پشيماني و عذابي ابدي براي شما و فرزندان تان بدل خواهد شد.
2- براي آينده خود برنامه ريزي کنيد و ببينيد حضور فرزند در آن چه تغييراتي ايجاد مي کند.
3- فرزند با خود شادي هاي بسياري به همراه مي آورد، اما در عين حال چالش هاي فراواني نيز پيش روي شما قرار مي دهد. فرزند روابط، فعاليت روزمره، شغل، وضعيت مالي و سبک زندگي شما را دستخوش تغيير خواهد کرد.
4- پيش از بچه دار شدن درباره نحوه پرورش کودک با شريک تان صحبت کرده و به توافقات اصولي دست يابيد.هر دوي شما در اين زمينه بايد از آمادگي جسمي، روحي و مالي کافي برخوردار باشيد.
5- شما و شريک تان بايد قادر به فراهم آوردن محيط و فضايي سالم، امن، مطمئن و عاري از تنش براي رشد و بالندگي فرزندتان باشيد.
6- بسياري از مادران پس از تولد فرزندشان دچار افسردگي پس از زايمان مي گردند. از دلايل عمده آن عدم آمادگي براي مادر شدن، ناتواني در درک حقايق زندگي، توقعات نامعقول و عدم برنامه ريزي قبلي مي باشد. به عبارت ساده تر آنها نمي دانند چه مي کنند و چه بايد بکنند.
7- سطحي نينديشيد. از افرادي که به تازگي صاحب فرزند شده اند، مشکلات مرتبط با نگهداري کودک را جويا شده و صادقانه ببينيد مي توانيد از عهده آنها بر آمده و با آنها کنار آييد يا نه.
منبع:نشريه کوچه ما، شماره 16.




 

نسخه چاپی