تازه عروس، دامادها توجه کنند

تازه عروس، دامادها توجه کنند
تازه عروس، دامادها توجه کنند


 





 

ريزه کاري هاي زندگي مشترک !
 

علاوه بر اين، همسران جوان بايد به نکاتي سخت توجه داشته و آنها را رعايت داشته تا زندگي شان در همان آغاز راه دچار تلاطم و تلخي نشود. برخي از اين نکات که لازم است دختر و پسر جوان به کار گيرند و آنها را آويزه گوش دارند، به ترتيب زير است :

1- زندگي مشترک، عرصه کمال است نه صحنه پيکار :
 

يار و ياور هم باشيد و سعي نکنيد بر همسرتان تسلط يابيد. به عبارت ديگر با هم و در کنار هم باشيد، نه جدا از هم و رو در روي هم ! خانواده زماني موفق خواهد بود که در آن هماهنگي وجود داشته باشد و همه اعضا در يک محفل انس با کمال صميميت و شادي زندگي کنند. بنابراين همسران جوان بايد از هر نوع رفتاري شامل طعنه زدن، تحقير و مقايسه کردن همسر با ديگران و... پرهيز نمايند.

2- از ابراز محبت نسبت به يکديگر دريغ نورزيد :
 

ابراز محبت به موقع در زندگي مشترک، نشاط و علاقه را به دنبال خواهد داشت. اين امر فقط لازمه چند روز نخستين ازدواج نيست بلکه با گذشت زمان نهال نوپاي زندگي به درختي تناور تبديل مي شود که نياز بيشتري به آبياري دارد. با ابراز محبت و نشان دادن عشق و علاقه به هم مي توان اين درخت تناور را براي هميشه بارور و با طراوت نگاه داشت و بر نشاط آن افزود.

3-عاشقانه به هم نگاه کنيد :
 

نحوه نگريستن هر يک از ما به ديگري، به «چگونه بودن ما » بستگي دارد نه به « چگونه بودن او » شيفتگي زماني حاصل مي شود که فکر کنيد همسرتان فردي با شکوه، ناب، صميمي، خوش خلق و خوش برخورد است. اين شيوه نگرش به همسران جوان مي آموزد به جاي اين که عشق را جستجو کنند، با عشق و محبت به زندگي نگاه کنند.
زبان نگاه، زبان مؤثري است. شما با نگاه کردن به طرف مقابل به او مي فهمانيد به صحبت کردن با وي علاقمند هستيد. حالات نگاه کردن اثر معجزه انگيزي در ايجاد صميميت ميان زوجين جوان دارد. ميل به صميميت نه تنها جنبه جسمي بلکه جنبه روحي نيز دارد.

4- وقتي زن يا مرد جوان اشتباه مي کنند، صادقانه و صميمي اعتراف نمايند :
 

صداقت و اظهار پشيماني و ندامت تنها علاج واقعه است. قبول نکردن اشتباه و نپذيرفتن خطا، اختلافات را دامن خواهد زد.

5- در مطرح کردن مسائل ناخوشايند و نامطلوب سعي کنيد خود را هم دخالت دهيد :
 

مثلاً به جاي اين که بگوييد :« چرا با فلاني اين طور برخورد کردي ؟» بهتر است بگوييد : « کاش با فلاني اين طور برخورد نمي کرديم.»

6- درد دل با ديگران ممنوع !
 

زود از کوره در نرويد و سفره دلتان را نزد هر کسي باز نکنيد. به خصوص پيش پدر و مادرتان درد دل نکنيد زيرا اين کار موجب سرافکندگي همسرتان شده و امکان آشتي را بسيار ضعيف مي کند.

7- به با هم بودن زمان بدهيد :
 

نخست بايد بدانيد زمان کافي را براي با هم بودن و ابراز محبت کردن اختصاص بدهيد. سعي کنيد به انگيزه عشق و ازدواج تان بينديشيد. با همسرتان درباره نخستين روزهاي آشنايي و دوران خوش اولين روزها گفتگو کنيد. يادآوري شادي ها و رويدادهاي شيرين، هم وجودتان را گرم کرده و هم تازگي و طراوت رابطه شما را با همسرتان حفظ خواهد کرد.

8- انعطاف پذير باشيد :
 

يکي از ويژگي هاي مهم براي ايجاد سازگاري بيشتر و سلامت رواني است. با چشم پوشي و نرمش نسبت به برخي رفتارهاي کودکانه و لجبازي ها نه تنها مي توان از تنش هاي بي دليل پيشگيري نمود، بلکه مي توان از همان اول زندگي بنياد خانواده را مستحکم نمود.زوج هاي جوان بايد به خاطر داشته باشند که مسائل و موارد اختلاف يا اختلاف برانگيز را براي رسيدن به يک ديدگاه مشترک طرح نمايند، نه به تکرار و تثبيت کدورت ها و دشمني ها.
منبع:نشريه کوچه ما، شماره 16.




 

نسخه چاپی