چيز كيك شكلات و پرتقال

چيز كيك شكلات و پرتقال
چيز كيك شكلات و پرتقال


 

نويسنده : فاطمه (سيما) شيرازيان




 

مواد لازم براي 6 تا 8 نفر :
 

بيسكويت ساده 250 گرم
دارچين مقداري
كره 100 گرم ، آب شده
شكلات قهوه اي 90 گرم (تيره)
شير يك چهارم پيمانه
پنير خامه اي 250 گرم
پودر ژلاتين يك قاشق سوپخوري
آب سرد يك چهارم پيمانه
پوست پرتقال يك عدد ، رنده ريز
آب پرتقال يك عدد
خامه ي شيرين شده 150 گرم
مواد لازم براي تهيه پوست پرتقال كارامل شده:
پوست پرتقال 2 عدد، خلال شده
شكر 60 گرم
آب يك چهارم پيمانه
عرق بهار نارنج 2 قاشق سوپخوري

چيز كيك شكلات و پرتقال

چيز كيك شكلات و پرتقال

طرز تهيه:

ابتدا بيسكويت را به وسيله غذاساز و يا هر وسيله ي ديگري پودر كنيد ، دارچين را به كره ي آب شده اضافه كرده و با بيسكويت پودر شده مخلوط كنيد، ابتدا كف يك قالب 20 سانتي متري كمربندي را با كاغذ روغني بپوشانيد سپس مخلوط فوق را در قالب بريزيد و با پشت قاشق آن را فشرده كنيد تا منسجم شود، سپس قالب را در يخچال قرار دهيد.
شكلات و شير را در ظرفي بريزيد و روي بخار و يا در مايكروويو قرار دهيد تا ذوب شود ، سپس با پنير خامه اي مخلوط نماييد.
پودر ژلاتين را روي آب سرد بريزيد و هم بزنيد ، سپس به روش بن ماري (حرارت غير مستقيم) و يا در مايكروويو قرار دهيد تا به صورت محلول درآيد. محلول ژلاتين را همراه با رنده ي پوست پرتقال و آب پرتقال به مايه ي فوق اضافه كرده و هم بزنيد تا يك دست شود. خامه را بزنيد تا حجم پيدا كند، سپس با مايه فوق مخلوط كنيد، قالب را از يخچال خارج نموده و مايه را روي بيسكويت داخل قالب بريزيد و قالب را به مدت 3 ساعت داخل يخچال قرار دهيد.
چيزكيك(كيك پنير) را از يخچال خارج نموده ، از قالب درآورده و روي ظرف سرو مورد نظر قرار دهيد. دور تا دور (حاشيه)آن را با پوست پرتقال كارامل شده ذيل تزيين و سپس سرو كنيد.
طرز تهيه پوست پرتقال كارامل شده:
ابتدا قسمت سفيدي پوست پرتقال را جدا نموده و آن را به شكل خلالي و يا ژولين (julienne) برش داده و در قابلمه اي بريزيد و آب سرد را به آن اضافه كنيد تا حدي كه روي آن را بگيرد، سپس روي حرارت قرار دهيد تا جوش بيايد(با در بسته) و آن را به مدت 10 دقيقه بجوشانيد. سپس از قابلمه خارج نموده و در صافي بريزيد ، شكر و آب را در تابه اي ريخته و روي حرارت كم قرار دهيد تا شكر آب شده و كمي تغيير رنگ دهد ، سپس عرق بهارنارنج و خلال پوست پرتقال فوق را اضافه كرده و هم بزنيد و اجازه دهيد تا روي حرارت كم كارامل را جذب نمايد. سپس از روي حرارت برداشته و پس از خنك شدن دور تا دور چيز كيك (كيك پنير) را با آن تزيين و سپس سرو كنيد.
منبع : مجله آشپزي شماره 75



 

نسخه چاپی