آيين مروت در کلام امام حسن مجتبي (ع)

آيين مروت در کلام امام حسن مجتبي (ع)
آيين مروت در کلام امام حسن مجتبي (ع)


 





 
مروت به بزرگي، بزرگواري، بزرگ منشي، مردمي شدن، شهامت، مردانگي، جوانمردي، نرم دلي و کرامت ترجمه شده است. عموم انسان ها در جست وجوي مروت اند و آن را تحسين مي کنند.اما بهترين منبع براي دريافت مفهوم و حقيقت مروت و اصول و ارکان آن، احاديث پيامبر(ص) و امامان معصوم(ع) است. امام دوم شيعيان امام حسن مجتبي(ع) در تعريف و تبيين معناي مروت سخنان ارزشمندي دارند. در اين نوشتار سه حديث از امام دوم درباره مروت طرح و تبيين مي شود.
از امام حسن مجتبي(ع) پرسيده شد: ما المروة؟ قال: حفظ الدين و اعزاز النفس و لين الکنف و تعهد الصنيعة و اداء الحقوق و التحبب الي الناس. (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۰۲)
مروت چيست؟ فرمودند: نگهداري دين و عزيز کردن نفس و نرمي در برخورد با زيردستان و تعهد و وجدان کاري و اداي حقوق و دوست داشتن مردم و مهرورزي نسبت به مردم.در جاي ديگر از امام حسن(ع) سوال شد: مروت چيست؟ فرمودند: شح الرجل علي دينه و اصلاحه ماله و قيامه بالحقوق. (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۰۹) حرص انسان در پاسداري از دين خويش و بخل در از دست دادن آن و تلاش براي اصلاح مال و ثروتش و قيام وي براي انجام حقوق.
در حديث ديگر امام حسن مجتبي(ع) فرمودند: المروة العفاف و اصلاح المرء ماله. (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۱۴)
مروت، عفاف و اصلاح کردن مال و ثروت است.در اين سه حديث يازده صفت براي تبيين حقيقت مروت وجود دارد، با ملاحظه صفات مترادف و هم معني و عناوين مرتبط و ادغام آن ها، مي توان در مجموع «هشت صفت» اهل مروت را شناخت.

حفظ دين
 

از نشانه ها و اصول مروت، تلاش پيوسته و خستگي ناپذير براي حفاظت از دين است. «دين» راه سعادت بشر و تقرب به سوي پروردگار و برنامه جامع و کامل چگونه زيستن است. پس از پذيرش دين بايد عوامل پايداري دين را فراهم کرد.
در يک پاسخ امام (ع) به «حفظ دين» و در پاسخ ديگر به «شح در دين» اشاره کردند. شح، حرص بر گرفتن و بخل در از دست دادن آن است. دين گرايي اهل مروت بي پايان است با تمام وجود دين را حفظ مي کنند و بخيل در دين اند و با هيچ تطميع و تهديدي از ذره اي از اصول ديني خويش دست بر نمي دارند. اهل مروت نماد دين خواهي و پاسداري از دين اند.

اصلاح مال
 

کوشش در کسب رزق حلال و پاکسازي ثروت ومال از صفات اهل مروت است. «اصلاح مال» در دو حديث از اين سه حديث از ارکان مروت شمرده شده است. اصلاح مال و ثروت کاري بسيار سخت و دشوار است.
انسان با مروت سعي مي کند ثروت پاک و حلال به دست آورد و از درآمدهاي نامشروع دوري کند و پس از کسب مال حلال، حقوق واجب آن را نيز بپردازد. در واقع دغدغه اصلي چنين انساني اصلاح مال و ثروت و کسب رزق و روزي پاک و لقمه حلال و ثروت مشروع است.

اداي حقوق
 

در هر دو پاسخ امام حسن مجتبي(ع) در بيان چيستي مروت به رعايت حقوق اشاره شده است به عبارت ديگر دو تعبير «اداي حقوق» و «قيام براي حقوق» در پاسخ هاي امام براي تعريف هويت مروت وجود دارد. عنوان «حقوق» عام ومطلق است.حقوق خدا و پيامبر(ص) و اهل بيت(ع) و عموم انسان ها دردل واژه حقوق نهفته است. شناخت حقوق الهي بشر و اهل ايمان و همسر و فرزندان و بستگان و همسايگان و تلاش در راه اداي اين حقوق و قيام براي رعايت آن، از نشانه هاي مروت است. از اين رو مروت حق شناسي و رعايت حق است.

عزت نفس
 

عزت از آن خدا و رسول (ص) و امامان (ع) و اهل ايمان است. مسلمان بايد به مظاهر عزت نفس آراسته و از آن چه با عزت نفس تعارض دارد، گريزان باشد. جهاد اکبر و پيروزي بر هواي نفس، سازنده عزت نفس است. مروت عزت نفس و اقدامات هماهنگ با آن است.

نرم خويي و برخورد زيبا
 

مدارا و ملاطفت و حسن خلق در ارتباطات با عموم مردم به ويژه اهل بيت(ع) و همسر و فرزندان و تمامي افرادي که تحت سرپرستي او قرار دارند، از امتيازات انسان هاي بامروت است. مروت با تندخويي و خشونت و بداخلاقي در برخورد با ديگران و افراد تحت تکفل در تعارض قرار دارد.

وجدان و تعهدکاري
 

التزام به انجام کارهاي خير و زيبا و تعهد ديني در کارها و وجدان کاري، نشانه ديگر اهل مروت است. اهل مروت آراسته به کارهاي زيبا و عمل صالح هستند و کارهاي خويش را دقيق و درست و با وجدان کاري بالا انجام مي دهند و مردم آنان را به درست کاري و صداقت و دقت در کار مي شناسند.

مهرورزي و دوستي با مردم
 

دوست داشتن مردم از جلوه هاي مروت است. اهل مروت دلسوز و با مهر و محبت نسبت به مردم اند. مردم را دوست مي دارند و به لوازم دوستي پاي بند هستند. دوستي را آشکار مي سازند و خود را به دوستي مردم وا مي دارند. بي شک انسان هاي خوب و با ايمان و داراي رفتار زيبا که انسان را ياري و نيازي را برطرف مي کنند و گرهي را مي گشايند، در دل انسان جاي مي گيرند و به طور طبيعي انسان آنان را دوست خواهد داشت. اهل مروت سعي مي کنند حتي نسبت به کساني که به آنان ستمي روا داشته و کينه ورزي کرده اند، دوستي کنند تا آنان اصلاح شوند.

عفاف وعفت ورزي
 

عفت توانايي غلبه بر شهوت وهواي نفس و بازداشتن خويش از کار زشت است. مظاهر شهوت و هواي نفس در گفتار و رفتار و خوراک و اخلاق جنسي فراوان است و مروت توانمندي در کنترل خويش از امور خلاف عفت است. اهل مروت در شکم و کلام و امور جنسي، عفت نفس دارند.با تامل و درنگ در ويژگي ها و اصول اخلاقي «مروت»، ارزش و اعتبار فراوان مروت روشن مي شود. اوصاف و لوازم مروت دربيان امام حسن مجتبي (ع) قداست ذاتي و لزوم آراستگي به آيين مروت را يادآوري مي کند،خصلتي که در نزد مردم داراي جايگاه ارزشمندي است. پيامبر(ص) و امامان(ع) در عمل آراسته به ارکان مروت بودند.

منبع:http://www.khorasannews.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 

نسخه چاپی