آیا فیلترینگ اصولاً کار مناسبی است؟

آیا فیلترینگ اصولاً کار مناسبی است؟
آیا فیلترینگ اصولاً کار مناسبی است؟


 





 
در ذیل مصاحبه ای که رئیس کارگروه IT انجمن دوست داران ایران در تاریخ 15/12/85 با آقای دکتر جلالی در مورد وضعیت فیلترینگ در ایران انجام داده می آید، ایشان نظرات خود را به شرح زیر مطرح نمودند .

_ لطفا در مورد فیلترینگ یک توضیح کلی بدهید ؟
 

حدود 15 سال است که بحث فیلترینگ در جهان آغاز شده است و تاکنون 4 نوع معمول آن در جهان که عموما بر روی لیست سیاه Black List ، بستن کلمات کلیدی Keyword Blocking ، و لیست سفید White List و ترکیب آنها کار می کنند ، تولید شده است .
دسته اول بیشتر روی اسم سایتها حساس هستند که خیلی بد می باشند و به طور کلی جلوی کل سایت را می گیرند .
دسته دوم واژگان حساس هستند و گاها در درون متن می روند اما مشکل آنها این است که بین جنس نر و ماده که کلمه Sex گفته می شود ، با عمل سکس فرق قائل نیستند و بسیاری از سایتها را می بندند .
دسته سوم لیست سفید است که به کاربر اجازه می دهد که هرچه خود نخواست را در درون آن نرم افزار بریزد و به تدریج یک فیلترینگ برای خودش درست کند . این بهترین نوع است که حقوق مردم رعایت می شود . بهتر است دولت راهنما باشد و سایتهای بد را معرفی و در لیستی قرار دهد و هرکه خواست بتواند با هر شدت دلخواه فیلترینگ را داشته باشد . یک فیلترینگ خوب باید بتواند به کاربر قدرت ویرایش بدهد و بتواند به داخل متن هم نگاه کند و لیست سایتهای فیلترشده را به کاربر معرفی کند.
توجه شود که فیلترینگ های امروزی توان آنرا دارند که نه تنها اسم سایتها ، بلکه محتوی سایت و E-Mail را هم چک کرد و حتی کلیه برنامه های کاربران را به صورت کامل ضبط و ذخیره نمایند . لذا کاربران نباید اینترنت را محیط امن برای رد و بدل کردن هر نوع اطلاعاتی بداند .

_ فیلترینگ از چه زمانی شکل گرفت؟ و اولین بار در کدام کشور صورت گرفت ؟
 

در نمیه های سال 1990 میلادی شرکتهای نرم افزاری دنیا به فکر تولید نرم افزار فیلترینگ افتادند و برای اولین بار این کار در آمریکا صورت گرفت .

_ اصولا فیلترینگ سایتهای اینترنتی کار مناسبی هست یا نه؟
 

ایده فیلترینگ قطعا کار درستی است . در هر جامعه ای همواره بایدها و نبایدها وجود داشته و وجود خواهد داشت ، فیلترینگ همواره کمک می کند که بایدها جایگاه خود را خوب حفظ کنند و از نبایدها جلوگیری شود. اما اگر بحث فیلترینگ دادن بر روی اینترنت مورد نظر سوال شما می باشد ، باز هم با اصل آن موافق هستم .

_ آیا تا به حال در جستجوی اینترنتی با مشکلی مواجه شده اید که سایت مورد نظر شما فیلتر شده باشد؟
 

هنگام جستجو به بسیاری از موارد برخورد کردم که به علت ضعف نرم افزارهای فیلترینگ دچار زحمت شده ام و از دسترسی به اطلاعات مفید هم محروم شده ام .

_ در کشور ما فیلترینگ به چه صورتی انجام می شود ؟ چه مرجعی تصمیم گیرنده است؟
 

در کشور ما فیلترینگ زیر نظر شورای انقلاب فرهنگی که ریاست آن را رئیس محترم جمهوری به عهده دارند ، توسط کمیته تعیین مصادیق فیلترینگ که نمایندگان وزارت ارشاد اسلامی ، صدا و سیما و وزارت اطلاعات انجام می شود . اجرای آن به عهده وزارت ICT (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) است .

_ چگونه می توان از اشتباه فیلتر شدن سایتها جلوگیری کرد؟
 

اگر از نرم افزارهای مناسب که توانمندی انعطاف بیشتر را دارند و به کاربر اجازه می دهند که بتواند بعضی از سایتهایی که به غلط فیلتر شده است را خودش بر دارد فطعا مشکلات از بین می رود .

_ شما مدتهای زیادی در آمریکا بودید و به تحصیل و تدریس می پرداختید ، وضعیت فیلترینگ در کشور آمریکا به چه صورت است؟
 

در آنجا هم فیلترینگ وجود دارد . اخیرا هم تلاش کردند نه تنها فیلترینگ بلکه به اطلاعات گوگل هم دسترسی پیدا کنند ، که موفق شدند . منتها سایتهایی که آنها فیلتر می کنند با آنچه ما در نظر داریم فرق دارد .
_ آیا سیستم فیلترینگ در سراسر جهان صورت می گیرد؟

 

تقریبامی توان گفت در همه جای دنیا نوعی فیلترینگ وجود دارد . شدت و ضعف آن بستگی به درجه آزادی و انعطاف در کشورها متفاوت است .
 

_ کدام کشورها فیلترینگ اصولی دارند و کدام کشورها فیلترینگ غیراصولی ؟
 

فکر می کنم کشورهایی مانند فرانسه و هندوستان فیلترینگ اصولی دارند و کشورهایی مانند چین و عربستان غیر اصولی .

_ وضعیت فیلترینگ در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان به چه صورت هست؟
 

هنوز یک سیستم مشخص و برنامه ریزی شده در فیلترینگ ایران نمی بینیم که بتوان قضاوت کرد . سلایق در کشورها وضعیت فیلترینگ را مشخص می کند . به همین دلیل با کشورهائی که دارای سیستم ملی فیلترینگ می باشند قابل مقایسه نیست .

_ آینده فیلترینگ در ایران را چگونه می بینید؟
 

فکر می کنم با شدت بیشتری دنبال خواهد شد . ظرفیت دسترسی به اطلاعات در کشور ما کم است و از نظر فرهنگی در این خصوص مشکل داریم و هر کداممان خود را آقا بالاسر بقیه می دانیم و برای دیگران حق تعیین می کنیم . باید دنبال یک راه کار اصولی باشیم .

_ قوی ترین نرم افزار فیلترینگ در کدام کشور است؟
 

در آمریکا قوی ترین نرم افزارهای فیلترینگ ساخته می شود . دهها شرکت نرم افزاری فیلترینگ داریم که Cyber paiment قوی ترین است .

_ چرا بعضی از شرکت های خدمات اینترنت فیلترینگ کمتر و بعضی فیلترینگ زیاد دارند ؟
 

نوع نرم افزارهایی که دارند فرق دارد . یعنی بعضی قدرت مدیریت کمتری دارند ، و خیلی فیلتر می کنند . بعضی امکانات بیشتری برای تعریف واژگانهایی که باید فیلتر شوند دارند ، آنها کمتر فیلتر می کنند .

_ آیا کشور ایران در آینده قصد استفاده از فیلترینگ جدیدتری دارد؟ تا چه حد مشکل فیلترینگ را حل می کند ؟
 

حتما اینطور است . به نظرم اگر از نرم افزارهایی استفاده شود که کاربر هم بتواند در آن نقش داشته باشد ، بهترین روش است .

_ راه کارهای شما برای حل مشکل فیلترینگ اینترنت چیست؟
 

یک حرکت فرهنگی در قالب برگزاری نشست و سمینار و همایش می تواند زمینه همفکری را به وجود آورده و یک راه حل مناسب پیدا کرد .

_ سرانجام مشکل فیلترینگ کی حل خواهد شد؟
 

اگر مقصود حذف آن باشد هرگز . اگر مقصود آزادی مطلق در دسترسی به اطلاعات و یک نوع ممنوعیت جهانی در فیلترینگ باشد باز هم فکر نمی کنم چنین اتفاقی بیفتد ، لذا باید در انتظار نرم افزار هایی بود که مشکلات موجود را برطرف کند .

ارسال توسط کاربر محترم سایت : sajjadoo




 

نسخه چاپی