درباره سمپـاد یا همان تیزهوشان

درباره سمپـاد یا همان تیزهوشان
درباره سمپـاد یا همان تیزهوشان


 





 
سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان که به اختصار سمپاد نامیده می شود و در عامه ی مردم به تیزهوشان شناخته می شود در سال 1366 کار خود را از بعد از انقلاب از سر گرفت.

تاریخچه تیزهوشان قبل از انقلاب و تصویب اساسنامه سمپاد
 

در سال 1355 دو مرکز آموزش موسوم به تیزهوشان توسط دکنر برومند و زیر نظر مستقیم کارشناسان آموزشی آمریکایی پایه گذاری شد.
از انقلاب 1357 تا سال ۱۳۶۶ این دو مرکز دخترانه (علامه حلّی) و پسرانه (شهید اژه‌ای) زیر نظر دفتر کودکان استثنایی فعّال بودند، امّا هر لحظه امکان تعطیل شدن این مراکز وجود داشت. آموزگاران این دو مرکز اغلب دانش‌آموزان همین مراکز در دوران قبل از انقلاب ۱۳۵۷ بودند.
در سال ۱۳۶۶ اساسنامه سمپاد توسط میر حسین موسوی نخست وزیر وقت تصویب شد و این سازمان تحت نام سمپاد با ۲ مرکز و ۸۰۲ دانش آموز به آموزش و پرورش پیوست؛ و جایگاهی متسحکم تر یافت. مدارس پسرانه تهران به نام مدارس علامه حلی و مدرسه دختران تهران به نام فرزانگان نامیده شد. فارغ التحصیلان سمپاد عمدتا در دانشگاه‌ها قبول می‌شوند. بخش مهمی از این دانش آموزان در دانشگاه‌های واقع در تهران و در رشته‌های مهندسی پذیرفته می‌شوند. سمپاد تا چند سال پیش صرفاً در رشته‌های ریاضی-فیزیک آموزش می‌داد اما اخیراً رشته‌های دیگر را هم در حجمی محدود دائر کرده‌است.

تغییر و تحولات اداری ، سازمانی و آماری سمپاد
 

در سال ۱۳۶۷، جواد اژه‌ای ریاست هیأت امنای سازمان را برعهده گرفت. در طول ۲۱ سال، این سازمان مدارس زیر مجموعهٔ خود را در استان‌های مختلف گسترش داد. طبق آخرین آمار، در سال تحصیلی ‎۱۳۸۳-۸۴، تعداد ۹۹ مرکز راهنمایی و ۹۸ دبیرستان تحت پوشش سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بوده‌اند.
در اسفندماه ۱۳۷۹، با تصویب «قانون تجمیع» از سوی شورای عالی اداری، اختیار مدارس تحت پوشش سازمان تا حد زیادی خصوصاً در شهرستان‌ها به سازمان آموزش و پرورش استان واگذار شد. اکنون، رییس سازمان، براساس اجازه‌نامه‌ای از سوی وزیر آموزش و پرورش تنها بر مدارس تهران اعمال مدیریت می‌کند.
در سال ۱۳۸۷ جواد اژه‌ای استفا کرد. و محمد اعتمادی، عضو سابق هیئت امنا و رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف، ریاست سمپاد را عهده دار شد. اما بعد از یک سال استعفا داد و سازمان مدتی را بدون مدیر سپری کرد. سرانجام در ۲۱ دی ماه سال ۱۳۸۸، با حکم آقای حاجی بابایی، وزیر آموزش پرورش، محمدعلی غفاری به ریاست سمپاد انتخاب شد. جواد اژه‌ای، صاحب امتیاز نشر سمپاد و سایت رسمی سازمان (nodet.net) بود و بعد از جداشدن او از سازمان، نشر سمپاد از سازمان جدا شد و سازمان اقدام به تغییر سایت رسمی اش نمود.وزارت آموزش و پرورش برای ثبت نام هاواعلام نتایج آزمون‌های مراحل اول و دوم ورودی‌های تکمیلی و راهنمایی وگرفتن کارت ورود به جلسه آزمون‌های سازمان سایت [www.sampad.medu.ir] درسال ۱۳۸۸راه انداخت.

آزمون ها و امتحانات ورودی
 

هرساله سازمان ملي پرورش استعدادهاي درخشان تعدادي دانش آموز جهت تحصيل در مراكز آموزشي وابسته به خود در مراكز استانها و چند شهرستان (44 شهرستان) ديگر از طريق آزمون ورودي ميپذيرد .
پذيرش از طريق آزمون گروهي و فقط جهت ورود به پايه اول راهنمايي و اول متوسطه مي باشد و در هيچ پايه ديگر دانش آموز پذيرش نمي شود.

1 – آزمون ورود به پايه اول راهنمايي
 

در مهرماه طي بخشنامه اي از طريق آموزش و پرورش از دبستانها خواسته مي شود دانش آموزان پايه پنجم ابتدايي سال جاري كه معدل آنها در پايه چهارم حداقل 19 مي باشد را طبق دستورالعمل مربوطه جهت شركت در آزمون مرحله او ل معرفي نمايند.
آزمون به صورت دو مرحله اي انجام مي‌شود كه پس از آزمون مرحله اول تعدادي (حدود 5 الي 6 درصد) از دانش آموزان، به تفكيك دختر و پسر كه حائز امتيازهاي لازم شده باشند به مرحله دوم آزمون راه مي‌يابند كه حدودا” 50 % از اين تعداد برحسب امتياز پذيرش مي گردند. كه در پذيرش نهايي تعداد آنها تقريباً بالغ بر 5000 نفر در مجموع 44 شهر مي‌باشد. آزمون سراسري و پذيرش منطقه اي مي باشد طبعا” (به دليل آمار بيشتر) در شهرهاي بزرگ امتياز فضلي دانش آموزان بيشـتر مي باشـد و همين امتياز در سالهاي بعد مبناي نقل و انتقال دانش آ‌موز مي باشد.
مواد آزمون تركيبي از هوش، خلاقيت و پيشرفت تحصيلي درحد پايه هاي چهارم و پنجم ابتدايي مي باشد.

2 – آزمون ورود به اول متوسطه :
 

در فروردين ماه هر سال به مدارس راهنمايي سازمان و ساير مدارس عادي آموزش و پرورش در شهرهاي مربوطه (46 شهر) طي بخشنامه اي از طريق ادارات آموزش اطلاع داده مي شود كه دانش آموزان پايه سوم راهنمايي سال جاري كه معدل پايه دوم آنها حداقل 19 بوده را جهت ثبت نام معرفي و به سازمان هدايت نمايند .
آزمون ورود به اول متوسطه سراسري ميباشد اين آزمون هم مشابه آزمون ورود به راهنمايي دو مرحله‌اي است.ولی با این تفاوت که هر دو مرحله در یک زمان و در همان مکان با فاصله 25 دقیقه برای استراحت گرفته می شوند.مرحله اول تستی و مرحله دوم تشریحی می باشد.
همچنین در این آزمون دروس تاریخ ادبیات دینی ریاضی علوم اجتماعی و جغرافی وجود دارد.
دانش آموزان سمپادی احتیاجی به شرکت در این آزمون ها ندارند.
پذيرش با توجه به ظرفيت مراكز و بر حسب بالاترين امتياز خواهد بود.
منبع:وبگاه سمپاد
ارسال توسط کاربر محترم سایت :thegost




 

نسخه چاپی