چگونه دندان ها ولثه کودکمان را سالم نگاه داریم؟

چگونه دندان ها ولثه کودکمان را سالم نگاه داریم؟
چگونه دندان ها ولثه کودکمان را سالم نگاه داریم؟


 





 
قبل از اینکه شما صاحب فرزندی شوید باید بدانید که او به چیز های زیادی نیاز دارد و نباید فراموش کرد که او به زودی صاحب دندان هایی می شود که بسیار حساسند و البته لثه ای ظریف. حفاظت از دندان های جدید چندان هم آسان نیست، هر عضو کوچکی از کودک شما باید مورد توجه قرار گیرد و این شامل سلامتی دندان ها هم می شود. دانستن و آموختن اینکه چگونه دندان و لثه ی کودکتان را سالم نگه دارید می تواند در حفظ سلامت دهانی او مفید باشد. بهترین هدیه ای که شما به کودکتان می توانید بدهید یک ست کامل از دندان ها همراه یک لثه سالم است.
در این مقاله به برخی از راه کارهای مفید اشاره شده که به شما کمک می کند تا در هر مرحله از رشد نوزاد خود از آن ها استفاده کنید.
1- با وجود اینکه در یک کودک تازه متولد شده هیچ دندانی قابل مشاهده نیست، اما لزوما به این معنا نیست که شما می توانید داخل دهان او را نادیده بگیرید. سلامتی لثه سلامت دندان ها را به دنبال دارد. دندان ها در هفته 6 و7 جنینی در رحم شکل می گیرند بنابراین تمیز نگه داشتن لثه زمینه خوبی است برای رشد دندان ها در ماه 5 و6 بعد از تولد است.برای تمیز کردن لثه بدون نگرانی از گاز استریل یا یک تکه پارچه تمیز و مرطوب استفاده نمایید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که پارچه یا گاز را به آرامی روی لثه بکشید. همینطور هنگامی که دستتان تمیز است می توانید این کار را به کمک انگشتانتان انجام دهید. این عمل را هر وقت که کودک را به حمام می برید انجام دهید.
2- وقتی که دندان ها از ماه 5 و6 نمایان شدند می توانید از مسواک استفاده کنید.تارهای مویی شکل مسواک باید بسیار نرم و دسته ی مسواک باید بزرگ و دراز باشد تا کنترل آن برای شما راحت تر باشد (اگر مسواکی با این خصوصیات پیدا نکردید می توانید به کمک یک قلم مو این کار را انجام دهید. قلم مو یا مسواک را در مکانی مناسب و دور از آلودگی های محیط نگهداری کنید). مانند 6 ماه اول هر روز و بدون خمیر دندان این عمل را تکرار کنید. شیوه ی مناسب مسواک زدن به این شکل است که حرکت مسواک در امتداد سطح دندان ها باشد و به سمت داخل و خارج. خارج کردن باقی مانده غذا از بین دندان ها مانع از رشد باکتری ها در دهان می شود. این عمل را دو بار در روز انجام دهید و فراموش نکنید که در صورت کهنه شدن مسواک یا قلم مو آن را عوض کنید. علاوه بر این اگر مایلید که از خمیر دندان استفاده نمایید فراموش نکنید که از مارکی استفاده کنید که حاوی فلوراید نباشد.
3- از ماه 6 تا ماه 12 بسته به تشخیص خودتان می توانید شروع به بردن او به دندانپزشک نمایید. دندانپزشک یا متخصص اطفال می تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان های حساس کودکتان شما را راهنمایی کند. پوسیدگی دندان های شیری بی تاثیر در عدم داشتن دندان های دائمی سلام و قوی نیست.اگر در سنین پایین فرزندتان را نزد دندانپزشک ببرید علاوه بر کمک کردن به حفظ بهداشت دهان و دندان موجب ایجاد یک رابطه مناسب بین کودک و دندانپزشک می شوید. همین طور راهی است برای تشخیص به هنگام مشکلات دندانی که موجب سلامت دندان ها می شود و لبخند زیبای کودکتان را به دنبال دارد.
4-مجموعه دندان های در حال رشد کودک نیازمند مقدار مناسبی فلوراید برای پیشگیری از پوسیدگی اند.این موضوع برای سفت شدن مینای دندان و مقاومت در برابر اسید و باکتری حائز اهمیت است. اما باید حتما در نظر داشته باشید که خمیر دندان حاوی فلوراید را از سال دوم تولد به کار ببرید یا حداقل از وقتی که کودک بداند نیاید آن را بخورد. مقداری به اندازه ی یک نخود کوچک کافی است. شما باید بدانید که فلوراید در آب شهری هم وجود دارد، این موضوع به شما کمک می کند تا بدانید چقدر آسان است که کودک مبتلا به فلئورزیس شود.این بیماریی است که باعث ایجاد لکه هایی سفید روی دندان ها می شود.
5-هرگز اجازه ندهید کودکتان در حالی که شیشه ی شیر در دهانش است بخوابد. این شیر می تواند در دهان او جمع شود و سبب پوسیدگی دندان ها شود. می توانید به جای شیشه شیر از یک وسیله ای مثل فنجان استفاده کنید. کودکتان را وقتی در گهواره است راا با شیشه شیر ترک نکنید.
بچه ها نمی دانند که چه چیزی برای لثه ها ی آنان بهتر است، بنابراین این وظیفه والدین است که به آن ها آموزش دهند چه چیزی به بهداشت و حفظ سلامتی دهان و دندان به آن ها کمک می کند.
منبع:medsavailable.com
ارسال توسط کاربر محترم سایت :golbahar22




 

نسخه چاپی