Internet Explorer 9

Internet Explorer 9
Internet Explorer 9


 






 
مايکروسافت تعهد کرده که Internet Explorer 9 با گستره عظيمي از امکانات جديد و پيشرفت هاي فراوان به بازار عرضه خواهد شد. در واقع الان امکان دانلود و امتحان آخرين نسخه بتاي اين مرورگر جديد فراهم است. هر چند، درک اين نکته مهم است که يک برنامه بتا، برنامه اي ناتمام است و اين بدان معنا است که هنوز در مراحل تست و آزمايش به سر مي برد.
در نتيجه ممکن است اشکالات، خطاها و با گ هايي در آن وجود داشته باشد. در عين حال شما نبايد انتظار داشته باشيد که اگر در کار با اين مرورگر جديد به مشکلي برخورد کرديد، مايکروسافت براي رفع مشکل از شما پشتيباني به عمل آورد. اگر اين هشدار نتوانسته شما را قانع کند بنابراين براي آگاهي از چگونگي نصب ايمن Internet Explorer 9 بر روي PC خود اين مقاله را مطالعه کنيد. توجه داشته باشيد که بر روي کامپيوتر شما بايد ويندوز7 يا ويستا با Service Pack2 نصب شده باشد؛ Internet Explorer 9 در ويندوز XP، قابل استفاده نيست.

قدم اول
 

قبل از نصب Internet Explorer 9، ما قويا توصيه مي کنيم يک Restore Point ايجاد کنيد تا اگر اشکالي رخ داد، دچار دردسر نشويد. بر روي دکمه Start کليک کنيد، بر روي Computer کليک راست نمائيد و براي باز شدن بخش System از Control Panel، گزينه Properties را انتخاب نمائيد. در ستون سمت چپ، بر روي System Protection کليک کنيد تا جعبه محاوره اي System Properties باز شود. بر روي دکمه Create کليک کنيد، براي System Restore Point يک اسم مناسب ( مثل pre-Internet Internet Explorer 9 Beta) انتخاب کنيد و دوباره بر روي Create کليک کنيد. تا زماني که restore point با موفقيت ايجاد شود، منتظر بمانيد و سپس بر روي دکمه Close کليک کنيد.

قدم دوم
 

مرورگر خود را اجرا کنيد و به سايت http://windows.microsoft.com/ie9 برويد. اين سايت بايد بطور اتوماتيک، نسخه ويندوز نصب شده را تشخيص دهد؛ اگر ويندوز XP باشد، شما شانسي براي استفاده از اين مرورگر جديد نداريد. بر روي دکمه Download Now آبي رنگ کليک کنيد. اگر جعبه محاوره اي File Download Security Warning ظاهر شد بر روي Save کليک کنيد و محلي را براي ذخيره شدن فايل انتخاب نمائيد.
کاربران Firefox، بايد Save File را براي ذخيره کردن فايل در پوشه پيش فرض دانلود Firefox انتخاب کنند. وقتي فايل، دانلود شد بر روي آن دبل کليک کنيد و هنگامي که از شما خواسته شد بر روي Continue کليک نمائيد. Internet Explorer 9 ارتقاءهاي لازم را دانلود و نصب خواهد کرد، سپس خودش را نصب مي کند. وقتي کار به اتمام رسيد بر روي Restart Now کليک کنيد.
با انجام اين کار ويندوز خاموش و از نو راه اندازي خواهد شد که اين فرآيند بين 5 تا 10 دقيقه به طول مي انجامد.

Internet Explorer 9

قدم سوم
 

وقتي ويندوز از نو راه اندازي شد، اينترنت اکسپلورر را مثل هميشه و به روش معمول اجرا کنيد. اينترفيس آن به گونه اي streamline شده که فقط نوار آدرس، برگه ها و سه آيکون (Home Page,Favourites و منوي Tools) در قسمت بالاي صفحه قابل مشاهده هستند. اين روش حداقلي، امکان ديدن بخش بيش تري از صفحات بازديد شده را فراهم مي کند.
براي بازيابي عناصري مثل فرمان ها و نوار Favourites در بالاي صفحه يا نوار وضعيت (status bar) در پائين صفحه، در سمت چپ اين سه آيکون کليک راست نموده و چيزي را که مي خواهيد نمايش دهيد انتخاب نمائيد.

قدم چهارم
 

يکي از بزرگ ترين پيشرفت هاي اعمال شده در Internet Explorer 9 کارآيي است. اين مرورگر بسيار سريع تر از اسلاف خود است و روش هايي براي سرعت بخشيدن به مرورگر ارائه مي کند. به عنوان مثال، يک نوار notification زرد رنگ در انتهاي صفحه ظاهر مي شود و شما را به غيرفعال سازي add-onها دعوت مي کند. براي اجرا شدن Add-on Performance Advisor بر روي دکمه Disable کليک کنيد. Add-ons به همراه مدت زماني که صرف اجرا شدن آن ها مي شود، ليست مي شوند. در اختيار گذاشتن گزينه غيرفعال سازي، باعث افزايش کارآيي مي شود.

Internet Explorer 9

قدم پنجم
 

نوار جست و جو از Internet Explorer 9 حذف شده است: حالا نوار آدرس مي تواند براي پيمايش URL ها و جست و جوي صفحات وب با استفاده از کليد واژه ها مورد بهره برداري قرار گيرد. براي جست و جوي وب، در نوار آدرس تايپ کنيد. با انجام اين کار يک منوي پائين افتادني ظاهر مي شود و وب سايت هايي را که با حوزه جست و جوي شما هماهنگ هستند، تاريخچه مرور اينترنت، favorites و يک ويژگي به نام Bing Suggestions را که واژه هاي جست و جو را از موتور Bing مايکروسافت به نمايش مي گذارد، نشان مي دهد. اين ويژگي بطور پيش فرض، غير فعال است: براي فعال کردن آن بر روي لينک Turn on search suggestions کليک کنيد.

قدم ششم
 

امکان ست کردن مرورگر براي استفاده از موتور جست و جوي مورد نظر شما به جاي به کارگيري ابزار Bing مايکروسافت وجود دارد. براي انجام اين کار، مثل قبل شروع به تايپ کردن نمائيد اما اين بار بر روي دکمه Add در انتهاي منوي Suggestions کليک کنيد. اين دکمه به يک وب سايت که موتورهاي جست و جوي مختلف را ليست مي کند و ساير موتورهاي جست و جوي عمده و سرويس هاي خريد آن لاين را پوشش مي دهد لينک مي شود. براي اضافه کردن يکي از آن ها به اينترنت اکسپلورر، بر روي يکي از دکمه هاي Add to Internet Explorer کليک کنيد تا جعبه Add Search Provider باز شود. در صورت نياز قبل از کليک بر روي دکمه Add، جعبه Make this my default search provider را تيک بزنيد.

Internet Explorer 9

قدم هفتم
 

ويژگي Smartscreen در اينترنت اکسپلورر که مي تواند براي فيلتر کردن سايت هاي وب تقلبي و مشکوک مورد استفاده قرار گيرد به شکلي توسعه داده شده که مي تواند دانلود فايل ها را مانيتور کند. وقتي بر روي يک لينک دانلود کليک مي کنيد، نوار notification زرد رنگ در پائين صفحه ظاهر مي شود و نام فايلي را که قرار است دانلود شود در کنار وب سايتي که فايل از آن دانلود مي شود نمايش مي دهد. از اين اطلاعات براي کمک به تصميم گيري در مورد به کارگيري يک سايت ناشناخته بهره برداري نمائيد. اگر راضي بوديد به کار ادامه دهيد و بر روي Save کليک کنيد.

قدم هشتم
 

حالا فايل دانلود مي شود و جزئيات پيشرفت کار نيز در نوار notification نمايش داده مي شود. اگر فايلي که دانلود مي شود، بزرگ باشد Internet Explorer 9 مي تواند بدون متوقف شدن دانلود بسته شود: با انجام اين کار دانلود موقتاً متوقف مي شود و دفعه بعد که مرورگر باز شود از نو راه اندازي مي گردد.
وقتي دانلود به پايان رسيد براي اطمينان از ايمن بودن فايل، شهرت و درستي آن چک مي شود. بدافزارهاي شناخته شده به شکلي واضح flag مي شوند در حالي که فايل هاي ناشناس نيز به عنوان خطرات بالقوه، هاي لايت مي گردند. براي حذف آن ها از روي PC بر روي دکمه Action کليک و( ‎Delete (recommended‏را انتخاب کنيد. تنها در صورتي که فايل را مي شناسيد و به آن اطمينان داريد بر روي Run anyway کليک کنيد. در غير اين صورت آن را حذف نمائيد.

قدم نهم
 

وقتي با کليک بر روي دکمه New Tab يا فشردن همزمان کليدهاي CTrl و T يک برگه جديد را در Internet Explorer 9 باز مي کنيد يک صفحه جدول شکل، سايت هاي مورد علاقه تان را به شما نشان مي دهد. اين صفحه به عنوان يک ميان بر براي سايت هاي پر بازديد عمل مي کند. براي مشاهده يکي از آن سايت ها، فقط کافي است بر روي آن کليک کنيد. شما مي توانيد با قراردادن ماوس بر فراز يکي از آن ها و کليک بر روي دکمه Xِي که ظاهر مي شود آن ها را از ليست حذف کنيد. در عين حال به لينک هاي پائين صفحه نيز توجه داشته باشيد: از آن ها براي باز کردن مجدد برگه هاي بسته شده يا بازيابي تمام برگه ها از آخرين نشست اينترنتي خود استفاده نمائيد.

قدم دهم
 

امکان جدا کردن سايت هاي منفرد از پنجره اصلي اينترنت اکسپلورر وجود دارد: کافي است بر روي برگه مورد نظر کليک کرده و آن را از پنجره اصلي مرورگر بيرون و به دسک تاپ ويندوز بکشيد. چرا بايد اين کار را انجام دهيم؟ خوب، به عنوان مثال اين کار هنگام مقايسه پهلو به پهلوي دو سايت وب مفيد است.
کاربران ويندوز7 مي توانند يک برگه را به سمت چپ صفحه و ديگري را به سمت راست بکشند تا هر يک از پنجره ها بطور اتوماتيک براي جا گرفتن دقيق در صفحه نمايش تغيير اندازه پيدا کنند. اين پنجره ها مي توانند به شکل عادي بسته شوند و يا مجدداً به پنجره مرورگر کشيده شوند تا سر جاي خود قرار بگيرند.

Internet Explorer 9

قدم يازدهم
 

يکي ديگر از گزينه هايي که فقط خاص ويندوز7 است، توانايي pin سايت هاي وب منفرد درست مثل آيکون برنامه ها به نوار وظيفه ويندوز است. براي انجام اين کار کافي است برگه را به نوار ابزار، جايي که ميان بر Pin to Taskbar ظاهر مي شود بکشيد و دکمه ماوس را رها کنيد تا سايت وب مورد نظر به نوار وظيفه افزوده شود.

قدم دوازدهم
 

وقتي بر روي بيش تر سايت هاي وب Pin شده، کليک راست مي کنيد گزينه هاي محدودي در اختيار شما قرار مي گيرد. هر چند، سايت ها قادر هستند ميان برهاي کليک راست خودشان را ايجاد کنند و برخي از آن ها نيز اين کار را کرده اند: به عنوان مثال Facebook لينک هايي به پيام ها يا ليست دوستان شما ارائه مي کند. در آينده نزديک منتظر باشيد تا سايت هاي بيشتري از اين روش بهره بگيرند.

Internet Explorer 9

قدم سيزدهم
 

وب سايت هاي منفرد مي توانند براي دسترسي سريع، به پوشه All Program منوي Start پين شوند. اين ويژگي در ويندوز ويستا نيز کار مي کند. براي انجام اين کار، ابتدا به يک سايت وب برويد سپس بر روي دکمه Tools کليک کنيد و Add site to Start menu را انتخاب نمائيد. يک جعبه محاوره اي براي تائيد ظاهر مي شود، بر روي Add کليک کنيد.

قدم چهاردهم
 

کابران ويندوز7 مي توانند سايت هاي وب را به خود منوي Start نيز پين کنند و نشان گر ماوس را بر فراز اين ميان برها نگه دارند تا برخي از گزينه هايي که هنگام کليک راست بر روي ميان برهاي taskbar ظاهر مي شد ( قدم دوازدهم) در اختيارشان قرار گيرد. اين، يک فرآيند دو مرحله اي است:
ابتدا ميان بر منوي Start را همان گونه که در بالا شرح داده شد ايجاد کنيد و سپس بر روي Start کليک کنيد؛ All Programs را باز نمائيد، بر روي ميان بر کليک راست نموده و Pin to start menu را انتخاب کنيد. آيکون در بالاي ليست برنامه هاي پر کاربرد ظاهر مي شود. براي حذف يکي از اين ميان بر ها بر روي آن لينک راست نموده و Unpin from Start menu را انتخاب کنيد.

Internet Explorer 9

حذف Internet Explorer 9
 

براي برداشتن Internet Explorer 9 از روي سيستم بر روي Start, Control Panel و سپس Programs کليک کنيد. حالا بر روي لينک View installed updates کليک کنيد و منتظر بمانيد تا تمام update ها نمايش داده شوند. به بخش Microsoft Windows برويد، Windows Internet Explorer 9 را انتخاب و بر روي Uninstall کليک کنيد. اگر اين کار جواب نداد، بر روي StartaAll ProgramsaAccessoriesaSystem Tools و سپس System Restore کليک کنيد.
بر روي Next کليک و System restore point ايجاد شده براي نصب Internet Explorer 9 را انتخاب و بر روي Next و به دنبال آن Finish کليک کنيد تا PC به وضعيت قبل از نصب اينترنت اکسپلورر 9 برگردد.
منبع: بزرگراه رايانه، شماره ي 137 .



 

نسخه چاپی