العقيلي

العقيلي
العقيلي


 

تهيه كننده: محمود كريمي شروداني
منبع: اختصاصی راسخون



 

مهرماه سال ۸۵. نظرآباد شهرستانی کوچک در اطراف تهران میزبان رئیس جمهوری است که همه او را به صراحت لهجه می‌شناختند.
صحبت‌ها از شعار اصلی او در انتخابات سال گذشته اوج گرفت: عدالت. مکثی کوتاه و سپس اشاره‌ای و ناگهان هشداری مستقیم به دو نفر: «شما هزار ميليارد تومان به يك بانك خصوصي بدهكارید. حالا بدون آنكه بدهي خود را پرداخته باشید، مي‌خواهید با ۲۹۰ ميليارد تومان، ۲۹ درصد از سهام در اختيار اين بانك را خريداري کنید!»
بعد با کنایه و لحنی مختص به خود ادامه داد: جالب است که ۶۰ ميليارد تومان از اين مبلغ را از يك بانك ديگر قرض كرده بودند. شعارهای مردم درباره وام یک میلیونی، فرصت استراحتی کوتاه به رئیس جمهور می‌دهد و او با حرارتی خاص به آنها و مردم اعلام می‌کند: اگر تا ۱۵روز تكليف خود را مشخص نكنند به عنوان خدمتگزار ملت، اسامي شما را اعلام مي كنم.
اگرچه این جملات محمود احمدی نژاد در تکبیر مردم نظرآباد گم شد، اما بازتاب آن فراتر از هر صحبت دیگری از او طی دو سال اول مسئولیت او بود.
اواخر همان ماه، خبرگزاری جمهوری اسلامی در گفتگو با منبعی آگاه، سخنگوی رئیس جمهور می‌شود و دو نام را رسما مفسد اقتصادی می‌نامد: محمد رستمی صفا و العقیلی! منبع آگاهي كه اين خبر را در اختيار خبرگزاري رسمي دولت قرار داده بود كسي نبود جز مشاور ارشد وقت اطلاع رساني رييس جمهور.
جستجوهای اینترنتی و یافتن منابع رسمی آغاز می‌شود. محمد رستمی صفا، دارای کارخانجات متعددی است و سریع تر می‌توان از او نامی یافت، اما العقیلی کیست؟ گمانه زنی از فامیل او آغاز می‌شود که نامی ظاهرا عربی است. همشهری می‌نویسد که «هویت و ملیت این شخص به درستی مشخص نیست اما از نام وی برمی‌آید که عرب و احتمالا اماراتی باشد».
از نام وی برمی‌آید که عرب و احتمالا اماراتی باشد؛ چرا که اتباع امارات به دلیل گسترش مراودات تجاری 2 کشور، وام‌های کلان زیادی از بانک‌های ایرانی، به ویژه‌ بانک‌های ایرانی مقیم دوبی دریافت می‌کنند؛ آن گونه که یک روزنامه صبح در آن مقطع مدعی شده که العقیلی علاوه بر بانک پارسیان از چند بانک دولتی هم وام دریافت کرده و حاضر به پرداخت حتی یک قسط آن هم نیست. ادعای این روزنامه از سوی هیچ یک از مسؤولان بانکی کشور تأیید نشده است. ظاهرا العقیلی این وام‌ها را برای تولید یا واردات مواد اولیه پتروشیمی و شیمیایی دریافت کرده است. وی مالک شرکتی به نام Dem و سهامدار شرکت پلی اکریل اصفهان است که به ادعای این روزنامه می‌کوشد تا آن را تعطیل کند. شغل اصلی العقیلی ظاهرا فروش مواد اولیه پتروشیمی و شیمیایی است.
وقتی اسم او آنقدر نامشخص است، پس نباید درباره اقدامات او هم اطلاعی دقیق یافت.موضوع العقیلی همچون دیگر پرونده‌های کوچک و بزرگ، در میان دعواهای سیاسی و جناحی گم شده بود تا اینکه خبری در پایگاه اطلاع رسانی مجتمع قضایی امور اقتصادی منتشر شد و نام رستمی صفا را به عنوان رشوه دهنده به برخی مدیران گازی در دوره وزارت بیژن زنگنه معرفی کرد اما باز هم العقیلی در این میان گم بود و شریک او بار سنگین اعلام تخلفات در رسانه‌ها را به دوش می‌کشید.
این بار هم بازوی رسانه‌ای دولت دست به کار می‌شود. خبر پیرامون قاچاق سیگار است و اینگونه موضوع را تشریح می‌کند: « شرکت پخش عظیم به عنوان یکی از دهها شرکت وابسته به العقیلی،‌ چندی پیش به اتهام عرضه خارج از شبکه ۶۳۰۵ کارتن سیگار به پرداخت ۹۳۵۷۸۴۴۰۰۰۰ ریال جریمه نقدی محکوم شد. مدیر عامل این شرکت فردی به نلام عبدالحمید پیشداد است که پس از این محکومیت، موفق به اخذ مجوز عاملیت فروش و توزیع سیگار شد!براساس گزارش دریافتی، شرکت دخانیات قشم متعلق به مافیای العقیلی که بیش از یک میلیارد تومان جریمه را پرداخت نکرده،‌ اخیرا با حمایت دو تن از مدیران شرکت دخانیات ایران در آستانه معافیت از پرداخت مبلغ مذکور به دولت شده بود که با مخالفت جدی هیات مدیره و شخص مدیر عامل شرکت دخانیات ناکام ماند .با این حال شرکت دخانیات قشم همچنان از پرداخت ۸۰۰ میلیون تومان بدهی ناشی از عدم پرداخت حق تولید و ۳۰۰ میلیون تومان بابت جریمه عدم تولید تا سقف مورد تعهد خود داری می‌کند . سوابق نشان می‌دهد که این شرکت قبلا نیز با هدف فرار از پرداخت عوارض قانونی، بخشی از تولیدات کارخانه قشم خود را به صورت قاچاق و از طریق بندرعباس وارد کشور کرده بود که محموله‌های قاچاق توسط ماموران کشف و ضبط شد .»
خبرخوان‌ها و خبرنگارها، از این همه ارتباطات باند العقیلی در داخل كشور با مقامات دستگاهها و نهادهاي مختلف به حیرت می‌افتند، آنجا که ایرنا اضافه می‌کند: «علت اصرار برخی دستگاه‌های دولتی برای ادامه همکاری با این مجموعه‌های متخلف نامعلوم و قابل تامل است»
پیگیری‌های خبرنگار ما پس از کنار هم قراردادن این جزئیات، آغاز می‌شود. به راستی چرا العقیلی هنوز هم ارتباطات سیاسی و اقتصادی دارد؟
نکند عطف به ما سبق ممنوع است و نسخ اتفاق افتاده و اعلام نمی‌شود؟فرضیات بی پاسخ است و هر پیگیری و جستجویی، جواب‌ها را دور از دسترس می‌سازد.
حلقه هایی که به نظر می رسید با پایان یافتن عمر دولت کارگزاران و اصلاحات از سر فساد های مالی و اقتصادی کشور باز شوند این روزها خود را به زنجیره جریان انحرافی الصاق کرده اند و قصد جدا شدن از آن را ندارند.
به گزارش "جوان " سعید العقیلی نمونه ساده ای این حلقه هاست که تحقیقات نشان می دهد فعالیت های غیرقانونی و ابهام برانگیز وی در جزیره قشم در دولت های گذشته، در دولت دهم به اوج خود رسیده است.

كمي عقب تر، كمي دقيق تر...
 

سرحلقه اصلی در دوره اصلاحات
 

پس از روی کار آمدن دولت اصلاحات ، « ب .ب» یکی از مدیرانی بود که روانه منطقه آزاد قشم شد تا مدیریت این منطقه را برعهده بگیرد.
وی پس ازبدست گیری مدیریت منطقه شخصی به نام "ق. م" را به عنوان مدیر عامل سیمان قشم منصوب کرد و دقیقا این انتصاب جاده را برای فعالیت چهره ای به نام "سعید العقیلی" صاف کرد که با تابعیت اماراتی سابقه دوستی با نام برده را عمومی کند!
العقیلی در ابتدا برای گرفتن ژست سرمایه گذار اقدام به خرید چند مغازه در سایت نخل زرین قشم کرد و در ادامه با تبانی با یکی از کارمندان امور اداری سازمان منطقه آزاد قشم ،پاساژ "خلیج فارس" را که 85% درصد سهام آن متعلق به سازمان منطقه آزاد قشم بود به دست گرفت.

تغییر و تحول در کارخانه سیمان قشم
 

یکی از مواردی که به کرار چه در دولتهای قبلی و فعلی شاهد آن هستیم تفاسیر نادرست از اصل 44 قانون اساسی است.
در واقع اصل 44 آمده بود که تصدی گری دولت را از امور غیر حاکمیتی کم کرده و از سوی دیگر بر بهره وری افزوده شود اما در مواردی مشاهده می گردد که عده ای با سود جویی و ویژه خواری از این طرح به چپاول منافع ملی پرداخته اند.
در همین خصوص می توان به سرنوشتی که برای سیمان قشم افتاد اشاره نمود.
مدیر عامل وقت سازمان در ادامه فعالیت های خود به ظاهر برای کمک به ستاد آزادگان، سهام متعلق به کارخانه سیمان را به نام ستاد آزادگان کل کشور می کند .
اما با تعجب شاهد هستیم که بعد از مدتی ، کارخانه ای که در ظاهر به ستاد آزادگان بخشیده شده بود دست به دست شده و خصوصی می شود و سهامداران عمده آن "العقیلی" و "د. ب" فرزند یکی از آقازاده ها هستند که ابعاد این اتفاق هنوز مشخص نشده است.

آقای الف بازیگر پنهان
 

این موارد اما تنها ماجرای منطقه آزاد قشم نبود.یکی از مدیران سازمان منطقه آزاد قشم که مدتی نیز با یکی از ارگانهای امنیتی ارتباط داشته به عنوان مدیر در سازمان منطقه آزاد قشم بکار گمارده شده و مشغول فعالیت می شود.نامبرده که عرب تبار است در بدو ورود با العقیلی که حالا صاحب کارخانه سیمان و پاساژ در قشم است رابطه برقرار کرده و از این پس نقس سرپل را برای العقیلی بازی می کند.بررسی های صورت گرفته دراین زمینه نشان می دهد که نامبرده دارای ترددهای فراوان به دبی بوده است.ترددهایی که بی گمان باید آن را مقدماتی برای آماده سازی فعالیت های اصلی این بازگیر پنهان عنوان کرد.

دخانیات قشم در کیسه العقیلی
 

صنعت دخانیات علاوه بر ضرر هایی که برای اعضای تنقسی انسان دارد اما ظاهرا برای برخی از سیاسیون نقش شش های یدک را بازی می کند.در همه دولتها عده ای از آدمهای انحرافی حاشیه بدنبال زد و بند در عرضه دخانیات بوده اند و هر کدام با لابی "فلیپس موریس" نشستهایی داشته اند.
شاید به همین دلیل عقیلی در ادامه فعالیتهای خود وقتی به این فرمول مهم واقف می شود خیز بزرگی به سوی تصاحب دخانیات قشم بر می دارد.
در ادامه همین اقدامات کارخانه دخانیات قشم نیز به العقیلی واگذار می شود و در همین باره عده ای از دولت مردان دولت اصلاحات با نامبرده تماس گرفته و جریان مافیای قاچاق سیگار با محوریت العقیلی شکل می گیرد.
4

نکته درباره ارتباط شرکت دخانیات با العقیلی
 

در سالهای 1385 تا 1387 رقم قاچاق سیگار به ایران به کمتر از 7 میلیارد نخ رسید و صدای بسیاری از قاچاقچیان سیگار از نقاط مختلف بلند شد؛ مهمترین شرکتی که در راستای کاهش قاچاق سیگار در آن برهه مورد بازرسی و برخورد قرار گرفت، شرکت العقیلی بود.
محمد سعيد العقيلي كه افتخار خود را نداشتن شناسنامه ايراني مي داند و در كشور امارات زندگي مي كند در سالهاي دوره اصلاحات به عنوان بزرگترين وارد كننده سيگار به ايران درآمده و صاحب ثروتي افسانه اي گرديد.
وی با استفاده از برخی رانت ها با تعدادی از مسئولان خاطی و شرکای آلوده آنها در محیط های دولتی و غیر دولتی توانست از طریق قاچاق سیگار رقم های هنگفتی را به جیب بزند، اما پس از رياست جمهوري احمدي نژاد و با پيگيري هاي وزارت اطلاعات، شبكه قاچاق وي كشف و تنها در يك مورد شرکت پخش عظیم به عنوان یکی از دهها شرکت وابسته به العقیلی،‌ به دليل عرضه خارج از شبکه ۶۳۰۵ کارتن سیگار به پرداخت ۹۳۵۷۸۴۴۰۰۰۰ ریال جریمه نقدی محکوم شد و از این زمان بسیاری از تلاشها از سوی برخی افراد خاص برای بخشش این جریمه نقدی آغاز شد که به سر انجامی نرسید.
پس از افشاگري احمدي نژاد و جلوگيري از نهايي شدن معامله خريد بانك پارسيان توسط العقيلي، وي ناچار به فرار از كشور شد، هر چند مجموعه شركتهاي وي به قعاليتهاي مالي خود در ايران ادامه دادند و حتي شرکت دخانیات قشم متعلق به مافیای العقیلی بدون پرداخت كامل جریمه به فعاليت خود ادامه مي دهد.
گفته می شود در طی ماههای اخیر نیز با همکاری شرکت دخانیات، شرکت دخانیات قشم (وابسته به العقیلی)، در حال انجام فعالیت های مشکوکی در زمینه واردات غیرقانونی سیگار است.
برای شفاف تر شدن ارتباط گسترده شرکت دخانیات و العقیلی باید به نکات ذیل اشاره نمود:
1- پس از برکناری سید محمود ابطحی از مدیر عاملی دخانیات ( در دیدار ملک زاده با العقیلی وی از عدم همکاری و ناهماهنگی شرکت دخانیات با وی گله مند است که ملک زاده خبر برکناری ابطحی را به او اعلام می کند) حسین طلا مدیر عامل شرکت دخانیات سال گذشته ( 21 مهرماه سال 89 ) با حضور در جزیره قشم و بازدید از شرکت دخانیات قشم، به فعالیتهای العقیلی رسمیت بخشید و نام شرکت دخانیات قشم به عنوان همکار بر روی سایت اصلی شرکت دخانیات قرار گرفت.
2- برگزاری نشست فصلی مبارزه با قاچاق سیگار در بندرعباس( 22 آبان ماه 89 ) و سکونت در هتلی که گفته می شود متعلق به العقیلی است. برخی منابع می گویند مقامات شرکت دخانیات در همین هتل در راستای پیشبرد اهداف مشترک با العقیلی دیدار نیز داشته اند.
3-افزایش میزان قاچاق سیگار به 50 درصد (طبق سخنان فرمانده نیروی انتظامی) و به تبع آن افزایش ورود مالبرو و توزیع آن به صورت گسترده به صورت قاچاق و نبود هیچ گونه نظارتی بر آن چنانچه تاکنون در راستای مبارزه با قاچاق سیگار در سطح بازار کمتر از 2 میلیارد نخ کشف شده که رقم ناچیزی است و اکثر همین مقدار ناچیز نیز متعلق به برندهای متفرقه (غیر از مالبرو) بوده است
4- رقم مصرف و توزیع سیگار مالبرو از رقم 5 درصد در سال 88 به رقم 14 درصد در سال 89 رسید و برای امسال این رقم به 16 درصد خواهد رسید. اسناد منتشر شده روزهاي اخير نشان می دهد که جریان انحرافی به صورت گسترده بر شرکت دخانیات ایران نیز تسلط یافته است و تلاش دارد براي تطهير العقيلي و حل مشكلات وي و سایر همکاران وی از هیچ کوششی فرو گذاری ننماید که در این راستا اسناد جديد منتشرشده مبنی بر نامه مشایی به محرابیان، نشان دهنده نقش كليدي برخی از عناصر اصلی جریان انحرافی در اين ماجرا است.
نکته جالب اینکه پس از برکناری مدیرعامل سابق شرکت دخانیات، دیگر هیچ گاه گفتار و یا موضعی از سوی مدیران شرکت دخانیات در خصوص سیگار مالبرو منعکس نشد.

تاخت و تازهای العقیلی پس از دوران اصلاحات
 

العقیلی که حالا برای خود یک چهره برجسته اما پنهان اقتصادی شده بود با روی کار آمدن دولت جدید فعالیت های خود را نه تنها کاهش نداده که با با روی کار آمدن فردی با نام « م .ا» به عنوان مدیر عامل منطقه آزاد قشم شدت یافته و به تعامل با تیم جدید می پردازد.سرپل این تعاملات همان آقا الف است که سریعا وارد بازی شده و با تدارک سفر امارات مقدمات دیدار مدیر عامل جدید و العقیلی را فراهم می آورد.

وقتی سیمان قشم با نام خلیج عربی صادر می گردد
 

در گذشته محصولات سیمان قشم به واسطه کشتی های عراقی به امارات منتقل شده و در آنجا با تعویض بسته بندی با سیمان خلیج عربی صادر می شد اما به علت هزینه بر بودن این عملیات انتقال و تعویض پاکت سعید العقیلی با رایزنی با مدیر عامل جدید ،پاکتهای با مارک سیمان خلیج ع ر ب ی را به کارخانه سیمان قشم منتقل کرده و در خاک ایران سیمان تولید ایران با نام خلیج عربی بسته بندی شده و صادر می شود.
بارگیری ها شبانه انجام می شودتا از گزند حوادث مصون بماند ولی پس از ارسال سه محموله با مطلع شدن نهادهای امنیتی جزیره و گزارش به مراجع قانونی، محموله چهارم با حکم مرجع قضایی توقیف می شود.
نکته جالب توجه در این جا واکنش مدیر عامل جدید بوده که در این خصوص به عنوان پشتیبان وارد شده وخطاب به مسئولان پیگیر کننده این پرونده می گوید که آقای العقیلی 200 میلیون تومان پول چاپ پاکت داده و شما به ایشان ضرر زده اید.
این ماجرا تنها به این مساله ختم نمی شود.استفاده العقیلی از بندر کاوه و قراردادهایی که در این زمینه انعقادشده داری شبهاتی است که بی گمان با ورود دستگاه های نظارتی ابعاد بیشتری ازآن روشن خواهد شد.

القصه
 

در خاتمه یک منبع آگاه امنیتی که مدتها درسازمان منطقه آزاد قشم مسئولیت داشته و خود قربانی تسویه حساب در خصوص روشنگری ماجرای سیمانها است، اذعان نمود که به نظر من العقیلی عنصر سرویس امنیتی امارات بوده که با پولهایی که این سرویس در اختیارش قرا داده برای اهداف خاص به ایران اعزام می شود تا در ایران هم به کار اقتصادی مشغول شده و هم منبع گیری می نماید.
بی شک بررسی دقیق تر توسط نهادهای امنیتی ماحصل فراوانی در خصوص شبکه ای که العقیلی در ایران ایجاد کرده است خواهد داشت.
منابع ويژه نامه :
Rajanews.com
تابناك
مکتب نیوز
جوان آنلاین
مشرق نيوز
رهوا
آزادنگار
جوان
nedayeenghelab.com
مرکز اسناد انقلاب اسلامی
همشهری ماه، شماره 25 اردیبهشت 88
Entekhab.ir
haraznews.com
آتی نیوز
earanian.blogfa.com
baztab.com
جهان نيوز
مجله بازتاب
ویکی‌پدیا
hnews.ir
جام جم
آینده
آفتاب آزاد
samenonline.ir
تريبون
کیهان
oneonline.ir
niksalehi.com
فارس
www.sokhangoo.ir
ایمنا
banki.ir
fardanews.com
raygah.blogfa.com




 

نسخه چاپی