گلف تکنيکي ترين ورزش جهان

گلف تکنيکي ترين ورزش جهان
گلف تکنيکي ترين ورزش جهان


 

نويسنده: هستي ميکائيليان




 
گلف از آن رشته هاي ورزشي است که در ايران کمتر کسي به آن مي پردازد. خيلي ها به محض اين که حرف از گلف مي شود مي گويد: گلف!!! خيلي گران است. به گروه خوني ما نمي خورد!!! همان واليبال و فوتبال خوب است. ما در اين شماره با جواني مصاحبه کرديم که تمام افتخارات امروزش را مديون پدري است که کارمند تربيت بدني واحد گلف بوده است. حسن کريميان متولد 1356 که از 12 سالگي به لطف پدر گلف را شروع و در 16 سالگي به تيم ملي دعوت شد. حسن کريميان در حال حاضر سرمربي تيم ملي جوانان و تکنيکي ترين گلف کار ايران است. ايشان اطلاعات جالبي درباره گلف به ما دادند که مطالعه آن خالي از لطف نيست.

تاريخچه ي گلف
 

گلف در اسکاتلند متولد شد. اين بازي که مخصوص شاهزادگان و درباريان بود به مرور زمان به بزينس تبديل شد. دولت اسکاتلند براي آن که هر فرد، با هر توان مالي بتواند گلف را بياموزد و بازي کند تصميم به ساخت زمين هاي دولتي کرد و اين ورزش را در اختيار عموم قرار داد.

گلف تکنيکي ترين ورزش جهان

پيشرفت در ايران
 

بعد از ملي شدن صنعت نفت ورزش گلف به ايران راه پيدا کرد و در سال 79 کميته گلف، تبديل به فدراسيون شد. در سال 83 آقاي اسحاقي رئيس فدراسيون گلف شدند و از آن زمان قهرمان پروري همراه با کار فرهنگ سازي بود ولي بيشتر به فرهنگ سازي پرداخته شد! و به طور جدي از سال 86 تقسيم بندي تيم شکل گرفت. به مدت 2 سال تيم هاي جوانان، نوجوانان و بزرگسالان در اردوهاي گوناگوني شرکت کردند تا در سال 91-92 ميلادي تمام اين زحمات به ثمر نشست و ايران رکورد خوبي را در مسابقات آسيايي به ثبت رساند.

گلف و تکنيک:
 

گلف در دنيا تکنيکي ترين ورزش شناخته شده است و هر چقدر قد و اندام ورزيده تر باشد تکنيک کمتري استفاده مي شود. در گلف همه چيز به آناتومي بدن بستگي دارد. اين فيزيک بدن است که تکنيک را مشخص مي کند.

گلف تکنيکي ترين ورزش جهان

تقسيم بندي گلف:
 

گلف به سه دسته تقسيم مي شود:
1- «بک سوئينگ» يا عقب بردن کلاپ
2- «بک سوئينگ» يا بالابردن کلاپ
3- «دان سوئينگ» پائين آوردن کلاپ
و اتمام ضربات فلات روپ گفته مي شود.

گلف تکنيکي ترين ورزش جهان

گلف تکنيکي ترين ورزش جهان

تجهيزات
 

متاسفانه ايران از لحاظ تجهيزاتي ضعيف است. هيچ کدام از لوازم گلف در ايران توليد نمي شود. ولي در تمام دنيا 14 کلاب (چوب گلف) وجود دارد، که هر کدام از اين کلاب ها بردي دارد. و اين کلاب ها در کيفي که در اصطلاح «بک گلف» گفته مي شود حمل مي شود و تعدادي توپ که در داخل کيف جاي دارد.

جنس کلاب
 

کلاب يا چوب گلف از کربن و فلزات مختلف ساخته شده است.

جنس توپ
 

توپ گلف از پلاستيک فشرده و مواد ديگر که خمير خاص به آن گفته مي شود ساخته مي شود.

هزينه تجهيزات
 

قابل توجه افرادي که مي گويند گلف ورزش گراني است بايد بگويم گلف را با يک کلاب 15000 توماني و يک توپ که از 250 تومان تا 1000 تومان قيمت دارد، مي توان شروع کرد

هزينه آموزش گلف
 

توجه توجه خبري که مي خوانيد بسيار مسرت بخش براي کساني است که گلف را دوست دارند ولي ترس از هزينه ي اجاره ي پيشرفت به آنها نمي دهد.
فدراسيون براي علاقه مندان ورزش گلف کلاس هاي آموزش رايگاه، در روزهاي جمعه، از ساعت 10 صبح الي 14 واقع در مجتمع ورزشي انقلاب (سئول) کرده است. اگر تمايل داشته باشد اين کلاس ها را به صورت خصوصي بگذراند هزينه ي آن از ساعتي 10000 تا 20000 تومان است.

زمين
 

زمين گلف حداقل بايد 50 هکتار باشد. در حال حاضر در ايران تنها 5 زمين گلف موجود است. که 4 تاي آن خاکي (واقع در اصفهان، مسجد سليمان، اهواز، ابادان) و تنها 1 زمين چمن (تهران) دارد!

گلف تکنيکي ترين ورزش جهان

آسيب ها
 

اگر حرکت و تکنيک ها غلط باشد در آينده صدماتي از قبيل آسيب کمر، پيچش دست و ... پيش مي آيد.

راه حل
 

بهترين کار اين است که هنرجو، مربي را با تمام سيستم بدن خود آشنا کند و هنگام بروز هر مشکل مربي خود را در جريان بگذارد تا آسيب ديدگي شديدتر نشود. و يا قسمت آسيب ديده (مچ دست) را مدتي با آتل بببندد و يا بانداژ کند و ....

ويژگي هاي گلف
 

مهم ترين اصل در گلف تمرکز است. ناگفته نماند که و روانشناسي و آرامش تاثير بسياري دارد. هر شخص که وارد سيستم گلف مي شود، اتيکت خاص و روش خاصي را رعايت مي کند. در گلف احترام به ديگران، سکوت کردن و درست انتخاب کردن خيلي مهم است. افرادي که گلف کار مي کنند آينده نگرهاي خوبي هستند و دليل آن روش بازي گلف است که در 50-100 هکتار زمين، يک توپ 45 گرمي را بايد در يک مسير مشخص هدايت کنند. محيط گلف در يک محيط سرسبز است که آرامش را به بازيکنان القاء مي کند. عصبانيت در گلف معنايي ندارد.

مسابقات
 

در شروع مسابقه به هر شخص يک تي تايم (مدت زماني است که کميته ي فني گلف قبل از استارت مسابقه به بازيکن اعلام مي کند) مي دهند. افراد شرکت کننده به گروه هايي تقسيم مي شوند. زمين گلف حداقل 18 ميدان دارد هر گروه، هر 10 دقيقه يک بار تي آف (ترک زمين) مي کنند که هر گروه از ميدان 1 مسابقه را شروع و در ميدان 18 مسابقه به پايان مي رسانند.

گلف تکنيکي ترين ورزش جهان

گلف تکنيکي ترين ورزش جهان

قوانين مسابقات
 

قوانين مسابقات در زمين چمن و زمين خاکي متفاوت است. به طور مثال در زمين چمن توپ هر جايي از زمين که باشد، بازيکن بايد از همان نقطه بزند ولي در زمين خاکي بازيکن اجازه ي جابه جا کردن توپ را دارد.
در زمين خاکي امکان تعويض توپ وجود دارد (گيمر)، ولي در زمين چمن نمي توان توپ را تعويض کرد و ...

هزينه مسابقات
 

در مسابقات گلف همه ي هزينه ها (اياب و ذهاب، اسکان، تغذيه) بر عهده ي ميزبان مي باشد. و شرکت کننده هيچ هزينه اي پرداخت نمي کند.

امتيازات
 

درست است که در گلف حرکت بازيکنان گروهي است ولي شمارش امتيازات فردي است. در مسابقات هر بازيکني که ضربه ي کمتري به توپ وارد کند امتياز بيشتري دريافت مي کند.

اصل مهم در گلف
 

در گلف انعطاف بدن و تمرکز مهم ترين اصل است. و ديگر اينکه در مسابقات گلف هرگز تست دپينگ انجام نمي شود. زيرا در گلف تمرکز حرف اول را مي زند نه قدرت بدني.

تغذيه
 

در گلف بازيکنان تعرق فراواني دارند به همين علت گلف کاران بايد از سديم فراوان استفاده کنند.
منبع : نشريه شاهد جوان ش 58



 

نسخه چاپی