هفت گام سريع براي تقويت عزت نفس

هفت گام سريع براي تقويت عزت نفس
هفت گام سريع براي تقويت عزت نفس


 

نويسنده:آزاده شاهين




 

به اولين باري كه كاري را انجام داده ايد فكر كنيد
 

يادگيري موارد جديد با ترس و اضطراب همراه است. به طور حتم همه ي اين موارد هميشه در روند يادگيري وجود دارند. هر زمان كه در حال يادگيري هستيد و اعتماد به نفس نداريد بايد به ياد آوريد كه اين دلهره و نگراني طبيعي است.

كارهايي را انجام دهيد كه به تعويق انداخته ايد.
 

مثلاً تلفن كردن به دوستان، مرتب كردن خانه، تعمير ماشين، رسيدگي به باغچه و...

به كارهايي بپردازيد كه در آن مهارت داريد و آنها را خوب انجام مي دهيد.
 

به طور مثال شنا، دويدن، آشپزي، باغباني، كوهنوردي، نقاشي، نوشتن و كارهايي كه مي دانيد در آن خوب هستيد را انجام دهيد. فكر شما متمركز انجام آن كار مي شود و به اين ترتيب اطراف خود را فراموش كرده و احساس شايسته بودن مي كنيد. اين حس باارزش بودن عزت نفس شما را تقويت مي كند.

به خودتان فكر نكنيد.
 

شايد به نظر شما اين جمله عجيب باشد. اما باور كنيد افرادي كه عزت نفس ندارند به خودشان زياد فكر مي كنند.

آرام باشيد.
 

اگر شما نگران هستيد و اعتماد به نفس كافي نداريد، اولين چيزي كه بايد انجام دهيد اين است كه فكر نكنيد و آرام باشيد. بعضي افراد اين آرامش را با ورزش كردن به دست مي آورند، افراد ديگر با انجام دادن كاري خود را مشغول مي كنند و آرام مي شوند. به هر حال دانستن اينكه چگونه خود را آرام كنيد مهارت خوب و جالبي در زندگي است. زماني كه آرام هستيد ذهنتان هيجان كمتري دارد و حافظه شما بهتر كار مي كند.

به چيزهايي كه به دست آورده ايد فكر كنيد.
 

به طور حتم براي شروع كار سخت است اما بعد از مدتي آسان مي شود به خود نگوييد كه تاكنون موفقيتي كسب نكرده ام، منظور ما فتح قله اورست نيست!
كارهايي مانند امتحان مدرسه و يا دانشگاه، بازي در يك تيم ورزشي، پس انداز پول، قبولي در امتحان رانندگي، كمك به ديگران و...

به خاطر داشته باشيد كه مي توانيد اشتباه كنيد.
 

اگر تصور بدي از خودتان داشته باشيد، افكارتان منفي مي شود و تأثير بدي بر احساس و رفتارتان مي گذارند.
زماني كه احساس بدي داريد فقط چيزهاي ناخوشايند را به خاطر مي آوريد و بدبين مي شويد. اينجاست كه اين جمله را بايد به طور عملي به كار برد:‌ «آرام باشيد»
اين موارد را در زندگي خود انجام دهيد و آنها را هميشگي سازيد. براي بيشتر افراد عزت نفس تصادفي به وجود نمي آيد بلكه نتيجه افكار و رفتار هر روز آنهاست.
منبع:نشريه از نو، شماره 7و8.



 

نسخه چاپی