ژانگولر در رانندگي

 ژانگولر در رانندگي
ژانگولر در رانندگي

نويسنده: مهيار ميرزاپور




 
يکي از علايق راننده هاي حرفه اي انجام حرکات نمايشي و باورنکردني براي طرفدارانشان است
در بين رکوردهاي گينس هميشه رکوردهاي مربوط به رانندگي طرفداران زيادي داشته چون رکوردهاي رانندگي نوعي هيجان ذاتي به همراه دارد. حرکات آکروبات با اتومبيل يا رانندگي روح دو چرخ در مسافت طولاني و رکوردهاي اين چنيني هميشه مورد توجه مردم بوده است. با هم فهرستي از اين رکوردهاي جالب رانندگي را مرور مي کنيم:

رانندگي با دنده عقب
 

يک راننده مالزيايي توانست رکورد رانندگي با دنده عقب را بشکند، راجا گوپال کاوندار 56 ساله توانست در مدت شش روز فاصله شهرهاي «جوهورباهرو» تا «آلوراستار» را برعکس رانندگي کند! وي در طول مسير تنها از آينه هاي بغل اتومبيل و آينه تخت جلوي اتومبيل براي مشاهده مسير پشت سر استفاده مي کرد؛ آن هم در مسافتي به طول 1010 کيلومتري! راجا گوپال مي گويد: «من هميشه عاشق رانندگي و مسافرت بودم و هميشه دوست داشتم مسيرهاي طولاني را با دنده عقب رانندگي کنم هر چند کار خطرناکي است اما من در استفاده از آينه هاي بغل براي تشخيص مسير استادم!» اتومبيل اين راننده مالزيايي در طول مسير حدود 70 کيلومتر برساعت سرعت داشت و يک تيم حرفه اي و مجهز اين اتومبيل را اسکورت مي کرد؛ تيم مجرب مکانيک و يک مأمور پليس راهنمايي و رانندگي! وي قبلاً هم توانسته بود 88 کيلومتر را به صورت برعکس (با دنده عقب) رانندگي کند. سؤال اينجاست که وي چگونه متوجه چنين مهارتي شده؟
«در يکي از مسافرت ها به راننده اي جوان برخورد کردم که هيچ بنزيني در باک نداشت. متأسفانه بنزين من هم کم بود و نمي توانستم به او کمک کنم. پمپ بنزين بعدي هم فاصله زيادي با ما داشت. من هم فکر کردم بهتر است با دنده عقب رانندگي کنم تا به نزديک ترين پمپ بنزين در پشت سر برسم! البته جاده روستايي بود و خلوت.»

خواننده نابينا
 

متين شن تورک که يک خواننده ترکيه اي نابيناست علاقه فراواني به رانندگي با سرعت بالا دارد! او چند بار براي ثبت رکوردهاي مختلف تلاش کرد و بالأخره موفق شد رکورد سريع ترين راننده نابيناي دنيا را به نام خود ثبت کند! اين خواننده موسيقي پاپ ترکيه توانست با اتومبيل فراري خود با سرعت 181 مايل بر ساعت (292 کيلومتر بر ساعت) رانندگي کند؛ البته در يک مسير مستقيم و بدون مانع! شن تورک دو دهه است يکي از نام هاي برجسته موسيقي پاپ ترکيه به شمار مي آيد و هرگز علاقه خود را به رانندگي پنهان نکرده است؛ چون معتقد است نابينايان هم بايد هيجان سرعت را تجربه کنند! وي توانست در ماه آوريل امسال جاري نام خود را به عنوان سريع ترين نابيناي دنيا ثبت کند. اتومبيل اين خواننده موفق و رکورددار يک فراري F430 است با قدرت موتور 600 اسب بخار! اين مراسم رکوردشکني در فرودگاه شهر اورفا ترکيه برگزار شد. وي در تمام طول مسير از طريق بي سيم با ولکان ايشيک مربي خود در ارتباط بود. ولکان ايشيک يکي از قهرمانان سابق رالي ترکيه است که هميشه در تمرينات دوست نابيناي خود شرکت مي کند و در اين رکوردشکني هم در اتومبيلي که پشت سر اتومبيل شن تورک حرکت مي کرد حضور داشت! همسر شن تورک هم شاهد اين رکوردشکني بود و با اضطراب صحنه را تماشا مي کرد. شن تورک پس از رکوردشکني گفت: «هيچ کلمه اي نمي تواند احساس فوق العاده من پس از اين رکوردشکني را بيان کند. چيزي شبيه رقص با مرگ!» اسپانسر اين مراسم انجمن جهاني معلولان بود که شن تورک هم يکي از مؤسسان آن به شمار مي آيد! رکورد قبلي در اختيار يک کارمند بانک انگليسي به نام مايک نيومن بود که توانسته بود با سرعت 176/47 مايل بر ساعت (284کيلومتر بر ساعت رانندگي کند!

عبور از تونل آتش
 

در 27 ژانويه سال 2008 کلينت اوينگ آمريکايي توانست با موتورسيکلت خود از تونل آتشي به طول 61 متر عبور کند و نام خود را در کتاب رکوردهاي گينس ثبت کند. اين موتورسوار حرفه اي آمريکايي که يک بدلکار باسابقه است اين رکورد شکني را در شهر لس آنجلس آمريکا انجام داد. اسپانسر اين مراسم هم شبکه NBC آمريکا بود.

مصرف بهينه بنزين
 

راننده اي آلماني توانست رکورد طي طولاني ترين مسافت با يک بار پر کردن باک اتومبيل را بشکند.
اين راننده در اکتبر سال 2010 با خودروي پاسات (فولکس واگن) خود تنها با يک بار پر کردن باک اتومبيل، مسافتي برابر با 1531 مايل (2464کيلومتر) را پيمود.
در واقع پاسات آلماني فاصله بين شهر لندن انگلستان تا مالاگاي اسپانيا را تنها با يک بار پر کردن باک بنزين طي کرده است.
در صورتي که مصرف سوخت معمول اتومبيل هاي چهار در، 90 مايل (145کيلومتر) است، گوين کان وي با سرعت متوسط 73 کيلومتر در ساعت و در مدت 33 ساعت و 53 دقيقه توانست اين رکورد جهاني را ثبت کند. گوين سفر خود را از ميدستون کنت آغاز کرد و در نهايت به جنوب فرانسه رسيد!
اگر فرض کنيم هر راننده انگليسي بتواند اين رکورد را تکرار کند، در سال کافي است هفت بار به پمپ بنزين مراجعه کند! يعني حدوداً هر 10هزار مايل (16094 کيلومتر) يک بار!

رژه اتومبيل ها
 

رژه دسته جمعي اتومبيل ها و موتورسيکلت ها هم طرفداران فراواني دارد. رکورد بزرگ ترين رژه دسته جمعي اتومبيل در اختيار شرکت کورنز است که توانست در ماه مي سال 2008 ميلادي 490 اتومبيل فراري را يکجا جمع کرده در پيست فوجي شهر شيزوکاي ژاپن در برابر هزاران تماشاگر علاقه مند به نمايش در آورد. 490 راننده اين رژه يک ماه تمرين کردند تا در اين مراسم حرکات منظم و يکدستي در قسمت هاي مختلف رژه در پيست داشته باشند!
رکورد بزرگ ترين رژه موتورسيکلت ها نيز در اختيار طرفداران هارلي ديويدسون است: در روز 8 دسامبر سال 2002 ميلادي 2118 موتور سوار حرفه اي با موتور سيکلت هاي هارلي ديويدسون خود در شهر دنور کلرادوي آمريکا رژه رفتند.

باريک ترين مسير
 

تري گرانت توانست در اکتبر سال 2006 از ميان فاصله دو صف کارتن چيده شده با اتومبيل خود عبور کند.
فاصله اين دو صف کارتن تنها 68 سانتي متر بيشتر از ارتفاع اتومبيل واکس هال آستراي وي بود و گرانت مجبور بود تنها روي دو چرخ رانندگي کند!
اين رکوردشکني عجيب در پيست سانتا پاد شهر ولينگ بوروگ انگلستان اتفاق افتاد تا گرانت هم نام خود را در کتاب رکورد هاي گينس ثبت کند!

شرط بندي در مستي
 

داستان رکوردشکني لي گوين واقعاً جالب است وقتي اين مرد چيني ماجراجو پس از يک مهماني طولاني با دوستانش راهي منزل بود، شرط بست با اتومبيل خود از روي 1798 بطري نوشيدني عبور کند!
البته خيلي هاي ديگر ممکن است شرط ببندند و بعد هم به راحتي فراموش کنند؛ اما گوين از اين آدم ها نبود! وي توانست چند روز بعد با اتومبيل تويوتا کمري خود در مدت هشت دقيقه و 28 ثانيه از روي دو صف بطري نوشيدني (1798 بطري) عبور کند! اين رکوردشکني در شهر پکن اتفاق افتاد؛ در حالي که اين راننده سابق ارتش توانست به آرامي روي اين همه بطري رانندگي کند، آن هم به مسافت 61 متر و هيچ کدام از بطري ها هم در جريان اين رکوردزني شکسته نشد! البته او يک حرفه اي است و بارها اين حرکت را تمرين کرده. حتي در سال 2009 هم تلاش کرد چنين رکوردي ثبت کند اما به دليل خيسي جاده باران زده نتوانست به خوبي کار خود را به پايان برساند و چندين بطري در مسير شکسته شد! و حالا پس از يک سال وي توانسته چنين رکورد عجيب و باورنکردني را به نام خود در کتاب رکوردهاي گينس ثبت کند! حالا جالب است که چطور دوستان وي توانسته اند 1798 بطري براي اين رکوردشکني جمع آوري کنند؟! بايد اضافه کرد هيچ شرکت دولتي يا خصوصي اسپانسر اين مراسم رکوردشکني نبود و همه برنامه ريزي ها و هزينه ها برعهده لي و دوستانش بوده است!

هواي پاک
 

دو کانادايي توانستند رکورد بيشترين مسافت طي شده توسط يک اتومبيل ارگانيک را بشکنند. اتومبيل کانادايي ها که از روغن گياهي به عنوان سوخت استفاده مي کند توانست مسافت 23697 مايلي (38137کيلومتر) را بدون هيچ مشکلي طي کند!
تايسون جري 26 ساله و کلو ويتاکر 24 ساله توانستند اين مسافت طولاني را با ميتسوبيشي دليکا 93 خود طي کنند. البته اين دو کانادايي اتومبيل خود را ون گياهخوار مي نامند! سفر ماجراجويانه آنها از کلمبيا آغاز شد و توانستند پس از عبور از 20 شهر در آمريکاي شمالي، در ماه مارس سال جاري اين رکورد را به نام خود در کتاب رکوردهاي گينس ثبت کنند.
جالب است که آنها در اين مسير طولاني فقط براي استراحت و پر کردن باک اتومبيل توقف مي کردند؛ باک اتومبيل کانادايي هاي ماجراجو فقط با روغن سوخته مصرف شده در رستوران هاي بين راه پر مي شد!
البته رکورد قبلي در اختيار چهار مرد آلماني بود که دو سال پيش توانستند با فولکس واگن ارگانيک خود که از گاز طبيعي به عنوان سوخت استفاده مي کند رکورد مشابهي ثبت کنند.
ويتاکر جمله جالبي در مورد انگيزه خود براي ثبت اين رکورد بيان مي کند: «من مي دانم اتومبيل هاي ارگانيک تمام مشکلات ما را حل نمي کنند! اما اميدوارم با اين رکوردها به فرزندانمان کمک کنيم راه هاي بهتري براي زندگي کردن کشف کنند تا کمتر محيط طبيعي خود را آلوده کنيم!»
منبع: هفته نامه حوادث و شگفتي ها همشهري سرنخ ش- 70


نسخه چاپی