بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (3)
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(3)
 


 





 

پیام به نشست سالانه‌‌ى اتحادیه انجمن‌هاى اسلامى دانشجویان (دفتر تحکیم وحدت)، 6/2/74
 

عزیزان من، هر کس در مسائل جارى جهانى و مسائل کنونى انقلاب، بصیرتى داشته باشد به روشنى مى‌فهمد که انقلاب اسلامى ایران در حال حاضر از یک معبر دشوار و حائل و البته تعیین کننده در حال عبور است. اگر بخواهیم این مسائل را در چند جمله خلاصه کنیم باید بگوییم در سطح جهان مراکز استکبارى و صهیونیستى به این نتیجه قطعى رسیده‌اند که اگر نتوانند این انقلاب را در مرحله کنونى‌اش شکست بدهند به احتمال زیاد، سر رشته کار را از دست داده و دیگر نخواهند توانست موج فزاینده‌ى بیدارى اسلامى و حتى گرایش ملتهاى غیر مسلمان را به معنویت بلکه به مفاهیم معنوى اسلامى مهار کنند. و این موج عظیم که در این شانزده سال، عمق کافى هم یافته است تهدیدى جدى علیه حاکمیت استکبارى و مشخصا علیه سلطه فرهنگى غربى خواهد بود.

پیام به حجاج بیت‏اللَّه‏الحرام، 14/2/74
 

قدرت پوشالى دشمن، نباید چشم‌ها را خیره سازد. آنان از تفرق و ضعف روحیه‌ى مسلمین استفاده مى‌کنند و قدرتى دروغین براى خود در برابر چشم ساده‌اندیشان مى‌نمایانند. استکبار در همه‌ى صحنه‌هایى که مسلمانان به راستى در برابر زورگویى آنان ایستاده‌اند شکست خورده یا در مقاصد خود ناکام گردیده است. نگاهى به ایران اسلامى که به حول و قوه‌ى الهى در مواجهه با حجم عظیم و افسانه‌یى خصومتهاى امریکا و همدستانش در طول شانزده سال گذشته پیروز بیرون آمده و امروز از همیشه مقتدرتر، موفق‌تر، با نشاطتر و امیدوارتر است، ثابت کننده‌ى این مدعا است. امروز امریکا که پرچمدار استکبار در مبارزه‌اش با حرکت بیدارى اسلامى است نه تنها در این مبارزه‌ى ناعادلانه، سرشکسته و ناموفق است که خود در درون خود نیز از لحاظ اقتصادى و امنیتى و سیاسى با مشکلات بزرگ و لاینحل روبه‌رو است. کمااین‌که در تلاشهاى ابرقدرتانه‌ى خود هم که به گمان باطل سردمداران خام و مغرور امریکا، از حقوق ابرقدرتى آنان است! طعم تلخ شکستهاى پیاپى را چشیده است و ان‌شاءالله در آینده هم خواهد چشید.
... حج درست و کامل، مى‌تواند بوسیله‌ى نزدیک کردن دلها و تبادل آگاهیها و افشاى توطئه‌ها، خطرناکترین توطئه‌هاى دشمن علیه اسلام و مسلمین را خنثى کند. امروز دشمن اسلام یعنى سردمداران استکبار و صهیونیسم، تفرقه‌افکنى میان مسلمین و غوغاگرى در عرصه‌ى تبلیغات را بر ضد هر کشور و دولت و جمعیتى که از بیدارى اسلامى و حاکمیت قرآن دم زند و داعیه‌ى عزت مسلمین را داشته باشد، مهمترین کار خود مى‌داند. زیرا اگر بتواند بخش‌هاى فعال و پرتحرک از امت اسلامى را از دیگر بخش‌هاى این امت جدا کند، مطمئن خواهد شد که در برابر خود پیکر عظیم و یکپارچه‌ى امت را نخواهد دید، و نقشه‌هاى خباثت‌آلودش درباره‌ى امت اسلامى را بى‌دردسر پیش خواهد برد. این روزها مردم دنیا، شاهد حجم انبوه و متراکم و سطح وسیع تبلیغات بوقهاى استکبارى بر ضد جمهورى اسلامى ایرانند. این همان سیاست است که البته به فضل الهى تا امروز ناکام مانده ولى با همه‌ى توان استکبار، دنبال مى‌شود.

بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار کارگزاران، به مناسبت «عید غدیر خم»، 28/2/74
 

متأسفانه امروز یکى از کارهایى که دشمنان به صورت برنامه‌ریزى شده انجام مى‌دهند، این است که عقاید شیعه را در دنیا به صورت وارونه جلوه دهند. یک عده، براى همین کار، کتاب مى‌نویسند و پول مى‌گیرند تا این جاذبه‌ى انقلاب اسلامى، حرکت عظیم و بیدارى اسلامى، نتواند مردم دنیا را جذب کند. امروز این کارها مى‌شود. لذا، کسانى که مى‌توانند پیام صحیح تشیع را به مغزها، ذهنها و دلهاى تشنه و محتاج منتقل کنند، باید این کار مهم را بکنند.

بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار «نمایندگان دوره چهارم مجلس شوراى اسلامى»، 8/3/74
 

ما در سنگرمان بیداریم. نفس همین که ملتى بیدار باشد، خبر خوبى است. دشمن هم با این وضع نخواهد توانست هیچ کار مؤثرى نسبت به این کشور و انقلاب و این ملت انجام دهد. تهدید مى‌کنند؛ تشر مى‌زنند؛ گاهى اوقات مثلا - فرض بفرمایید - با کارهاى نمایشى، مثل حضور نظامى و تعیین یک ناوگان براى فلان‌جا - که در واقع اینها با گذشته چندان تفاوتى نمى‌کند قیافه‌ى ابرقدرتى مى‌گیرند. خوب؛ اینها حضور غاصبانه‌ى ناحق و زورگویانه‌ى خودشان را داشتند. مى‌خواهند وانمود کنند که ما در برخورد با مثلا - فرض کنید - مخالفین خودمان (عمده‌ى نظر هم به اسلام، بیدارى اسلامى، نهضت اسلامى و پیشرو این نهضت، یعنى نظام جمهورى اسلامى و دولت و ملت ایران است) جدى هستیم.

بیانات مقام معظم رهبرى در مراسم سالگرد ارتحال حضرت امام خمینى (ره) در مرقد مطهر، 14/3/74
 

اگر شما، خداى ناخواسته، در جنگ تحمیلى شکست خورده بودید یا سرزمینتان را از دست داده بودید، این موج بیدارى اسلامى، متوقف مى‌شد. ملتها در وجود شما، اسلام و انقلاب اسلامى را تجربه مى‌کنند. اگر شما نتوانسته بودید این‌گونه کشورتان را آباد کنید و عزتتان را در دنیا حفظ نمایید، موج اسلامى متوقف مى‌شد. اگر شما نتوانسته بودید وحدت ملى‌تان را حفظ کنید، العیاذ بالله، ایران دچار اختلافات و جنگهاى داخلى مى‌شد. الان دشمنان مى‌خواهند همین کار را بکنند و تلاش مى‌کنند که این کار بشود. خدا مى‌داند این وحدتى که امروز ملت ایران دارد، چطور مثل تیرى در چشم دشمن مى‌خلد و او را ناراحت مى‌کند. دشمن مى‌خواست ملت ایران، بعد از انقلاب یا بعد از جنگ یا بعد از رحلت امام، دچار دودستگى شود؛ جنگ داخلى راه بیفتد و همدیگر را بزنند و بکشند. بعد، استکبار به مسلمانان دیگر مى‌گفت: «ببینید! این ملت ایران! این انقلاب اسلامى! بفرمایید!»
ملت ایران، وحدت و عزت خود را حفظ کرد؛ آبادسازى و بازسازى کشور را ادامه داد؛ رشد خود را نشان داد؛ فرهنگ خود را پیش برد؛ دانشگاههاى خود را، روزبه‌روز آبادتر و شلوغتر کرد؛ علم و معرفت را روزبه‌روز در کشور گسترش داد. پیشرفتهاى کشور، روزبه‌روز بیشتر شد. ملتها کور که نیستند! نگاه مى‌کنند، این وضع را مى‌بینند؛ لذا به اسلام رو مى‌آورند. بیدارى اسلامى و بازگشت به اسلام، روزبه‌روز بیشتر مى‌شود. اگر مى‌خواهید اسلام باز هم پیش برود و بیدارى اسلامى دنیاى اسلام را فرا گیرد؛ اگر مى‌خواهید حتى ملتهاى غیر مسلمان به معنویت رو کنند و راه صحیح زندگى را بیابند، شما ملت ایران، باید همین اصولى را که تا امروز محترم شمرده‌اید، همیشه محترم بشمارید. وحدت و برادرى‌تان را حفظ کنید. در ساختن و بازسازى کشور، همکاریتان را با دولتمردان دلسوز و علاقه‌مند، ادامه دهید.
... امروز همه‌ى ملتهاى مسلمان، در هرجاى دنیا - اعم از اروپا، امریکا و آسیا - به مسلمانى خودشان افتخار مى‌کنند. امروز در قلب اروپا، دختر محجبه‌ى دبستانى افتخار مى‌کند و مى‌گوید: «من مسلمانم و مى‌خواهم با حجاب به مدرسه بروم.» امروز ملتى مثل ملت بوسنى هرزگوین، در قلب اروپا، با وجود این همه دشمنى و فشارى که علیه آن هست، مى‌ایستد و مى‌گوید: «من مسلمانم». خسارت این مسلمانى را هم تحمل مى‌کند، چوبش را هم مى‌خورد؛ ولى مى‌ایستد. رؤساى کشورهاى اسلامى، به خاطر گرایش ملتهایشان به اسلام، مجبورند اظهار مسلمانى کنند و دم از مسلمانى بزنند. امروز رؤساى استکبارى کشورهاى مستکبر هم، براى این‌که دل مسلمانان را به خودشان جلب کنند، مى‌گویند: «ما با اسلام موافقیم و طرفدار اسلامیم.» البته دروغ مى‌گویند و به زبان مى‌گویند؛ اما براى تظاهر هم که شده است، این حرف را مى‌زنند. چرا؟ چون امروز اسلام زنده و هویت اسلامى، ارجمند و بزرگ است. چون امروز اسلام عزیز است. چون امروز حرکات اسلامى رو به رشد است و به فضل پروردگار، تا آن روز که «لیظهره على الدین کله»، این حرکت آزادى اسلامى و پیشرفت تفکر اسلامى، روزبه‌روز در کشورها قویتر خواهد شد. آن وقت که این احساس مسلمانى و هویت اسلامى در ملتها زنده شود، وقتى است که همه‌ى کسان و جناحهایى که نقشه‌هایى علیه اسلام شکل داده‌اند، احساس انزوا، غربت و وحشت مى‌کنند. لذا، شما مى‌بینید که در همین چند روز قبل، یکى از سردمداران رژیم صهیونیستى گفته بود «ما از لشکرها و ارتشهاى عرب نمى‌ترسیم؛ از بنیادگرایى اسلامى مى‌ترسیم.» بله؛ ما با این‌که در همه‌ى مسائل با دشمن صهیونیستى مخالفیم، در این یک حرف، با آنها موافقیم. آنچه علاج صهیونیستها را مى‌کند، همین بیدارى اسلامى است و بس. آنچه مى‌تواند سرزمین فلسطین را آزاد کند، بیدارى ملتهاى مسلمان و بیدارى اسلامى است.
برادران و خواهران! دشمن که مى‌گوید «انقلاب به وسیله انقلابیون صادر مى‌شود»، اشتباه و غلط مضاعف مى‌کند. دوبار غلط مى‌کنند. اشتباه اول آنها این‌جاست که نظام جمهورى اسلامى، در صدد صادر کردن هیچ چیز نیست. نظام جمهورى اسلامى داراى حقیقتى است که همان انقلاب است. این ملت، حقیقت انقلاب را به وجود آورد و نظام جمهورى اسلامى، تجسم انقلاب است. اشتباه دوم این است که تفکر انقلاب و پیام انقلاب که پیام آزادى و بیدارى است، احتیاج به صادر کردن ندارد. مگر لازم است کسى این مفاهیم را صادر کند؟! خوب؛ یک حرف و حقیقتى است که ملتها از آن بى‌خبرند. وقتى مواجه شدند و تجربه‌ى موفق جمهورى اسلامى را دیدند، قهرا درس مى‌گیرند. لازم نیست به ملتها گفته شود که «شما هم بیایید این‌طور عمل کنید.» ملتها، نظام جمهورى اسلامى، انقلاب، موفقیتهاى این ملت و عزت ایران و اسلام را مى‌بینند و درس مى‌گیرند. امروز بیدارى اسلامى در کشورهاى گوناگون و بیدارى روح معنویت در سرتاسر جهان، مرهون انقلاب اسلامى است.

بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام ، 24/5/74
 

همین جبهه‌ى مجهز، امروز نسبت به خطرى که اسلام براى آن دارد و بیدارى اسلامى براى آن به وجود مى‌آورد، به شدت حساس است و این حساسیت، ناشى از این است که مى‌بیند اسلام مى‌تواند از مرز یک توصیه‌ى اخلاقى فراتر برود و در موضع فکرى که نظامى را به وجود مى‌آورد، ظاهر شود. دشمنان اسلام دیدند که اسلام توانست یک انقلاب به وجود بیاورد؛ دیدند که اسلام توانست یک نظام مستقر و پایدار به وجود بیاورد؛ دیدند که اسلام توانست یک ملت را به خود آگاهى برساند، آنها را از حالت هزیمت روحى، به استقرار و اتکاء به نفس و اعتزاز به خود و دین خود تبدیل کند و برساند؛ دیدند که اسلام مى‌تواند یک ملت را آن‌قدر مقتدر و قوى کند که همه‌ى آن ابزارهایى که گفتیم، در مورد این ملت بى‌اثر و کند شود.

بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‏هاى نماز جمعه (19 رمضان 1416)، 20/11/74
 

در بسیارى از کشورهاى دیگر دنیا، به برکت همین احساس هویت و بیدارى اسلامى که این انقلاب به‌وجود آورد، امروز جمعیتهاى اسلامى حضور دارند، قوى‌اند و براى خودشان آینده دارند. اگر بگذارند، احتمال دارد دولت هم تشکیل دهند. این جمعیتها، مخالفان و دشمنان اسلام را تهدید مى‌کنند؛ امریکا را دشمن مى‌شمارند، دشمنان اسلام را دشمن مى‌شمارند. این موضوع، بیشتر از همه چیز استکبار جهانى را خشمگین مى‌کند. البته وقتى امریکاییها، یا همدستانشان، یا شبکه‌ى صهیونیستى خبرگزاریها و روزنامه نگاران دنیا، مى‌خواهند علیه انقلاب و ملت ایران قلمفرسایى کنند یا حرف بزنند، تهمتهایى را ردیف مى‌کنند و مى‌گویند: شما ضد حقوق بشرید، حقوق زن را رعایت نمى‌کنید، مى‌خواهید سلاح اتمى درست کنید و غیره. اما اینها ظاهرى است؛ بهانه است. باطن قضیه این نیست. باطن قضیه همین موضوعى است که عرض کردم. اینها مى‌گویند شما چرا موجب شده‌اید که در دنیا هرجا مسلمانى هست، احساس هویت کند، بیدار شود، طلبکار شود و از حالت بره‌اى مطیع و رام و زیرکارد بیرون آید؟!

پیام به کنگره‌ی عظیم حج، 4/2/75
 

امروزه - پس از قیام جمهورى اسلامى در کشور ایران و شکوفا شدن نهضت بیدارى اسلامى در بسیارى از کشورهاى اسلامى - پرده از روى بسیارى از حقایق تلخ و شیرین برداشت شده و افراد زیادى در سراسر جهان اسلام قادر بر تحلیل حوادث و فهم واقعیات‌اند. ولى باید قبول کرد که دست جادویى تبلیغ رادیو و تلویزیون و مطبوعات که در سطح جهان، عمدتا از آستین صهیونیستها و همکاران غربى شان و احیانا مزدوران ظاهرا مسلمان دولتهاى مستکبر، خارج مى‌شود، بسیارى از حقایق روشن را واژگونه مى‌سازد. لذا بجاست که فهرست مجملى از مشکلات و نیز امکانات دنیاى اسلام آورده شود.

بیانات مقام معظم رهبرى در دیدار اقشار مختلف مردم از سراسر کشور، 18/7/75
 

غاصبان سرزمین فلسطین، به فکر این نباشند که دائما پاى این و آن را به ماجرا بکشانند و بگویند جمهورى اسلامى ایران، تحریک مى‌کند. تحریک کسى لازم نیست. امروز به برکت بیدارى اسلامى، ملتهاى مسلمان بیدارند. لازم نیست کسى به آنها بگوید، تشویقشان کند و دستى به پشت آنها بزند. خودشان مى‌دانند. امروز جوانان فلسطین، در میدانند و نسلهاى نو فهمیده‌اند که راه عزت و سعادت و مسلمانى چیست. البته در سرتاسر دنیاى اسلام هم، دل مخلصان به یاد آنها مى‌تپد. این همدلى، مخصوص ایران نیست؛ در مصر هم بروید، همین است؛ در آفریقا هم بروید، همین است؛ به آسیا هم بیایید، همین است؛ در خاورمیانه هم بروید، همین است. شما به هر کشور اسلامى که بروید، با هر مذهبى از مذاهب اسلامى که باشند، اگر به سراغ انسانهاى آگاه و مخلص بروید، خواهید دید دلشان به یاد فلسطین و مردم آن مى‌تپد.

بیانات در خطبه‌‌هاى نماز عید فطر، 21/11/75
 

آن چیزى که در عرصه‌ى عالم اسلام چشمگیر است، در درجه‌ى اول این است که با گذشت هجده سال از پیروزى انقلاب اسلامى و در حالى که دشمنان این انقلاب و برنامه‌ریزان بر ضد آن، انتظار داشتند که به مرور، یاد این انقلاب در سطح عالم کمرنگ شود و به فراموشى گراید؛ على رغم میل آنها و بر خلاف نظرشان، روزبه‌روز توجه به این انقلاب و اثر بزرگ تاریخى بى‌نظیر آن - یعنى بیدارى اسلامى در کشورهاى اسلامى - عمیقتر مى‌شود و این خود یکى از معجزات اسلام و انقلاب است.

بیانات در دیدار فرماندهان سپاه، 26/6/76
 

آنها اتهاماتى را وارد مى‌کنند؛ ولى اقتدار جمهورى اسلامى به موشک بالستیک و قاره‌پیما و موشکهاى دوربرد و اتمى نیست. اگر اینها مایه‌ى اقتدار حقیقى بود، باید آنهایى که سالهاست این سلاحها را دارند، امروز همه‌ى خواسته‌هاى خودشان را در دنیا تحقق بخشیده باشند؛ چرا نمى‌توانند تحقق ببخشند؟ چرا امریکا برخلاف میل خودش، در اغلب مسائل جهانى که دخالت کرده، ناکام شده است؟ چرا در قضیه‌ى فلسطین نتوانستند آن کارى را که مى‌خواستند - خیانت به ملت فلسطین - انجام دهند؟ چرا ناکام شدند؟ چرا نتوانستند بیدارى اسلامى را که این‌قدر از آن مى‌ترسند، در کشورهاى اسلامى از بین ببرند و سرکوب کنند؟ چرا نتوانستند جمهورى اسلامى را از رشد الهى خود باز بدارند و آن را متوقف کنند؟ چرا نتوانستند على‌رغم این همه تبلیغاتى که دارند و این همه پولى که خرج مى‌کنند، سمعه‌ى جمهورى اسلامى را در دنیا خراب کنند؟ چرا همین الان اگر مسؤولان و رئیس جمهور کشور ما، به هر یک از کشورهاى اسلامى مسافرت کنند، ملتها چنان استقبال و اظهار علاقه‌اى خواهند کرد که نسبت به هیچ مسؤولى از کشور دیگرى نخواهند کرد؟ چرا این‌قدر ملتها، جمهورى اسلامى و مسؤولان آن را دوست مى‌دارند و رژیم امریکا على‌رغم این همه خرجى که کرده و تبلیغاتى که انجام داده، نتوانسته است این محبت را از بین ببرد؟ چرا اینها ناکام مى‌شوند؟

پیام به کنگره‌ی عظیم حج، 12/1/77
 

بیدارى فلسطینیان و آغاز مجاهدتهاى آزادى‌طلبانه‌ى آنان با شعارهاى اسلامى در برابر صهیونیستهاى غاصب، بیدارى ملتهاى مسلمان در اروپا و تشکیل کشور مسلمان بوسنى - با وجود فاجعه‌ى خونبارى که به دست، یا با سکوت رضایت‌آمیز اروپاییان براى آنان پیش آمد - به حکومت رسیدن معتقدان به حاکمیت اسلام در ترکیه و الجزایر، از راههاى معمول دموکراسى غربى - که البته در هر دو مورد، با کودتا و دخالت قدرتهاى نامشروع و خصومت دشمنان جهانى قدرت اسلام، موفقیت آنان نیمه‌کاره ماند - تشکیل حکومت بر پایه‌ى مبانى اسلامى در سودان - که با وجود کارشکنیهاى خارجى، بحمدالله همچنان در راه اقتدار اسلامى به پیش مى‌رود - زنده شدن شعارهاى اسلامى در بسیارى از کشورهاى مسلمان - که سالهاى متمادى این شعارها در آن فراموش شده بود - و مثالهاى متعدد دیگر، همه و همه، نشانه‌هاى تأثیر عمیق و روزافزون ولادت جمهورى اسلامى در ایران، بر سراسر جهان اسلام و امت اسلامى است.

بیانات در دیدار روحانیون و مبلّغان در آستانه ماه مبارک رمضان، 23/9/77‌
 

آنچه که در این دوران بیست ساله اتفاق افتاده است - حتى در دوران جنگ و در دوران دفاع مقدس با آن همه گرفتارى - از لحاظ سازندگى و آبادى و عمران و پیشرفت مادى و پیشرفت علمى و توسعه‌ى دانشگاهها و توسعه‌ى مراکز تحقیقاتى و غیره - یعنى همه‌ى این شاخصهایى که براى یک ملت و براى آینده‌ى آن مهم است - از تمام دوران صد ساله به مراتب بیشتر و پر حجم‌تر و پر کیفیت‌تر است. آیا این براى آن دستگاه استکبارى که با نهضت جهانى اسلام و با بیدارى مسلمین مبارزه مى‌کند، خطرناک نیست؟ البته که خطرناک است؛ البته که باید در مقابلش موضع بگیرند؛ البته که باید براى مبارزه با آن، در مجلس خودشان بودجه معین کنند! امریکا براى مبارزه با جمهورى اسلامى، بودجه معین کرد! این، آن چیزى است که ظاهر و آشکار است؛ اما آنچه که در دلهاى آنهاست، آنچه که در پشت پرده‌ى کارهاى امنیتى و سازمان «سیا»ى آنهاست، به مراتب بیشتر است! این براى چیست؟ براى این است که از این نظام و از این مردم و از این کشور مى‌ترسند و مى‌دانند که این کشور اگر با همین آهنگ پیشرفت کند - که ان‌شاءالله به‌فضل پروردگار آهنگ پیشرفت تندتر هم خواهد شد - ملتهاى مسلمان یک الگوى زنده به‌دست خواهند آورد.
... نقطه‌ى بسیار حساس اول براى امریکا - همان‌طور که عرض کردم - مبارزه با اسلام ناب و نهضت اسلامى و بیدارى اسلامى است و که امروز در همه‌ى دنیاى اسلام، مظاهر آن به نحوى از انحاء مشاهده مى‌شود و خود آنها هم به‌شدت نگران این قضیه هستند. با تمرکز برروى ایران اسلامى هم مبارزه مى‌کنند و مى‌دانند که کوره‌ى اصلى این حرکت و کانون اصلى این غوغاى انسانى و الهى این‌جاست. با هر شکلى که مى‌توانند، مى‌خواهند نظام و دولت جمهورى اسلامى و کشور اسلامى و ملت مسلمان ما را دچار فلج و اختلال کنند.

پیام به مناسبت اولین اجلاس دوره‌ى سوم مجلس خبرگان‌، 3/12/77
 

استقرار حکومت اسلامى در ایران بدست مردم و دفاع شجاعانه و فداکارانه‌ى آنان از این نظام در لحظات خطیر و در هنگامه‌ى دشمنیهاى سهمگین و همچنین حرکات بیدارى مسلمین در سراسر جهان اسلام، که همه موجب سراسیمگى و ناکامى طراحان توطئه‌هاى شوم علیه جمهورى اسلامى شده است، در نهایت آنان را به این نتیجه رسانیده که براى توفیق در اهداف شیطانى خود هیچ راهى بجز سست کردن ایمان مردم، مخدوش کردن وحدت و همدلى ملت، و تبلیغ بر ضد شعارهاى شورآفرین و وحدت بخش مردم که برخاسته از متن ایمان آنان و محصول درسهاى جاودانه‌ى امام راحل کبیر آنان است، وجود ندارد. امروز بیشترین تلاش سیاسى و تبلیغى دشمن با شیوه‌هاى پیچیده و موذیانه، متوجه این سرمایه‌هاى معنوى ملت ایران است که او را در مقاطع بسیار سخت در بیست سال گذشته قادر ساخته که خطرات را از خود و کشورش دور کند. دشمن با توطئه‌هاى کنونى در فکر خلع سلاح ملت ایران است. هر یک از ارکان و مراکز نظام اسلامى که نقش و تاثیر بیشترى در حفظ ایمان مردم، در حفظ اتحاد ملت، در پاسدارى از ارزشها و شعارهاى آگاهى‌بخش و شورآفرین، داشته باشد در معرض کینه و بغض بیشتر و آماج دشمنیهاى ناجوانمردانه‌تر آنان قرار میگیرد.

بیانات مقام معظم رهبری در جلسه پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سر دبیران نشریات دانشجویی، 4/12/77
 

ما واقعا چرا انقلاب کردیم؟ چرا این قدر آدم کشته شدند؟ بنابراین، ما گناهى نکرده بودیم که بگوییم به‌خاطر گناه ما بود که عراق به ما حمله کرد؛ بلکه به‌خاطر این‌که یک حکومت اسلامى بود، یک حکومت مستقل بود و موج بیدارى در دنیاى اسلام پیچید - در خود عراق؛ در کشورهاى عربى، در کشورهاى اسلامى - همه‌ى اینها احساس کردند که وقتى بیدارى اسلامى آمد، ممکن است دامن آنها را هم بگیرد؛ لذا متحد شدند. به عبارت دیگر، به‌خاطر یک نقطه‌ى قوت در ما بود که به ما حمله کردند، نه به خاطر یک نقطه‌ى ضعف در آنها. بعد هم هشت سال فشار آوردند و همه‌ى این توان عظیم را به خرج دادند، اما نتوانستند یک وجب از خاک ایران را از ما بگیرند. آنها مى‌خواستند حداقل همه‌ى خوزستان را ببرند. البته آنها مى‌گفتند تا تهران مى‌رویم؛ اما اگر فقط همان خوزستان را هم مى‌بردند، برایشان کافى بود. آیا این چیز کمى است؟!

پیام به کنگره‌ی عظیم حج، 28/12/77
 

جمهورى اسلامى با پیمودن مسیرى دشوار که یکسره پوشیده از مانعها و دامهایى بود که سردمداران نظام سلطه‌ى جهانى و زر و زورمداران بین‌المللى بر سر راه او نهاده بودند و با پیروز شدن در نبرد نظامى هشت ساله و نبردهاى سیاسى و امنیتى و اقتصادى و تبلیغى بیست ساله، توانسته است قدرت خود را در اداره‌ى کشور، و بسیج توده‌هاى میلیونى، و پیش‌بینى و مقابله با حوادث بزرگ، و حضور موفق در چالش‌هاى بین‌المللى به اثبات برساند و توانایى و ابتکار خود را در سازندگى و پیشرفت و ترمیم ویرانیها آنهم با وجود صف آرائیهاى ظالمانه‌ى جهانى در برابر خود و نداشتن هیچگونه کمک سیاسى و اقتصادى از بیرون، در معرض دید همگان بگذارد. و علاوه بر اینها نهضت بیدارى مسلمانان و اقدامهاى بزرگ ملل اسلامى را که نشانه‌ى زنده شدن هویت اسلامى در آنان است تقویت و تسریع کند. امروز به برکت پیروزى اسلام در ایران، در همه جاى جهان اسلام موج بیدارى اسلامى رو به افزایش و اقتدار است.
منبع:www. khamenei.ir



 

نسخه چاپی