بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری (4)
بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری(4)
 


 





 

بیانات در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، 10/4/78
 

امروز بحمدالله جوامع اسلامى به اهمیت نظام اسلامى واقف شده‌اند. در طول سالهاى متمادى، نویسندگان و گویندگان بزرگ و دلهاى فراوانى به این سمت متوجه شده‌اند. بیدارى اسلامى شروع شده است؛ جوامع اسلامى به اهمیت این ذخیره‌اى که در اختیار آنهاست، واقف شده‌اند؛ البته به همین نسبت هم دشمنیهاى دشمنان اسلام زیاد شده است. مرتب مشغول تفرقه‌افکنى و اختلاف اندازى بین ملتهاى مسلمانند تا با تحریک قومیتها و ملیتها و عرقها و تعصبها، هر گروهى را به سمتى بکشند. این نشان‌دهنده‌ى آن است که دشمن فهمیده است آگاهى اسلامى و بیدارى اسلامى در محیط مسلمان‌نشین عالم، کار خود را مى‌کند. حقیقت هم همین است. یقینا همین احساس، ملتهاى اسلامى را به سمت نظام اسلامى و به سمت تشکیل امت واحده‌ى اسلامى خواهد کشاند؛ این یک آینده‌ى حتمى است. این دشمنیها هم اثرى ندارد. نیروى اسلام بالاتر از این حرفهاست؛ کمااین‌که در ایران اسلامى، نقطه‌اى که هیچ کس تصور آن را نمى‌کرد، همین بود که نیروى عظیم اسلامى توانست مردم را متحد کند؛ دلها را به هم نزدیک نماید؛ ایمان اسلامى را پشتوانه‌ى این حرکت قرار دهد و یک نظام اسلامى را در این‌جا به وجود آورد. این امرى است که اتفاق افتاده است.

بیانات مقام معظم رهبرى در خطبه‏هاى نماز جمعه تهران‏، 9/7/78
 

یک نفر یک‌تنه وارد میدان شد؛ با جاذبه‌هاى عظیمى که خداى متعال به برکت خصوصیات ذاتى و اکتسابى در او قرار داده بود، دلها را مجذوب خود کرد؛ دستها و پاها را به حرکت وادار کرد؛ مغزها را به اندیشیدن انداخت و این حرکت عظیم را در این‌جا، و نهضت عظیم جهانى و بیدارى اسلامى را در دنیا به وجود آورد: «باش تا صبح دولتش بدمد / کاین هنوز از نتایج سحر است». بعد از این، راه امام و حکمت امام و مکتب امام و تفکر امام، در دنیا نقشها خواهد آفرید و نسلها آن را آزمایش خواهند کرد.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار جمع کثیرى از مردم قم‏، 19/10/79
 

امروز زمام کار از دست قدرتهاى بزرگ خارج شده است. على‌رغم همه‌ى تلاش متمرکزى که علیه اسلام و موج اسلامى و خیزش اسلامى مى‌کنند - چه در آسیا و چه در آفریقا - این موج اسلامى و بیدارى اسلامى همین‌طور روزبه‌روز گسترش پیدا مى‌کند و آنها دیگر نمى‌توانند کارى بکنند. این به برکت انقلاب و قیام مردانه و مؤمنانه و شجاعانه‌ى شماست. یک نمونه‌اش همین انتفاضه‌ى فلسطین است که زمام این کار از دست قدرتهاى بزرگ خارج شده است. ملت فلسطین، یک ملت محاصره شده‌ى در خیابانها و شهرهاى خودش است که با وحشى‌ترین دشمنها مواجه است. آن‌جا هر سربازى، دشمن آن فلسطینى است؛ این‌طور نیست که سرباز از خود آنها باشد تا بتوانند با عواطف و با محبت و با گل دادن و گل گرفتن، مشکل را حل کنند؛ خود آن سرباز، دشمن شخصى آن جوان فلسطینى انتفاضه کننده است. چنین مردمى در یک فضاى بسته، با این همه مشکلات گوناگون اقتصادى، با این همه خسارتها و شهادتها، ایستاده‌اند و عقب‌نشینى نکرده‌اند. این نشان‌دهنده‌ى چیست؟ نشان‌دهنده‌ى این است که رشته‌ى کار از دست قدرتمندان زورگوى گنده‌گو خارج شده است.

پیام به کنگره بزرگداشت شهید آیت اللَّه سید محمدباقر صدر، 29/10/79

در هنگامى که حوزه‌ى کهن نجف در بوته‌ى آزمایش مواجهه با امواج بیدارى اسلامى و انقلابى قرار گرفت، این شخصیت بیدار و آگاه قدم در راه مجاهدتى علمى و سیاسى نهاد و درخشش معنوى خود را مضاعف ساخت، بینش عمیق او نیاز زمان را حس کرد و در راهى که اجداد طاهرینش به روى پیروان و جانشینان خود گشوده بودند، گامى استوار نهاد و چه زود پاداش این فداکارى عظیم، یعنى محنت و سپس شهادت در راه خدا را دریافت کرد.

پیام به حجاج بیت‏اللَّه الحرام در موسم حج‏، 12/12/79
 

دنیاى اسلام، نسیم بیدارى اسلامى را بر چهره‌ى ملتهب و رنج کشیده‌ى خود حس مى‌کند و نشانه‌هاى آن را در جابجاى جهان اسلام، بویژه در ایران مجاهد و سربلند و نیز در فلسطین و لبنان به چشم مى‌بیند. فروغ امید، دلهاى جوانان را در همه جا روشن کرده و طلسم تحقیر و تحکم غرب، در هم شکسته است. این فرصت، آسان به دست نیامده و هزاران جان گرامى در راه آن ایثار شده است. از این پس نیز راه، دراز و دشوار، لیکن مطمئن و بى‌چون و چرا است. در حال حاضر، ملت فلسطین سهم بزرگى در گشودن و پیمودن این راه بر دوش گرفته است، و همه باید به آن ملت مظلوم و شجاع و بیدار کمک کنند. دیگر ملتها و دولتها مى‌توانند در یارى رساندن به ملت قهرمان فلسطین، سهم خود را در پیمودن این راه بر عهده گیرند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در سالروز عید سعید غدیر خم‏، 24/12/79
 

امروز انقلاب اسلامى فرصت دوباره‌اى است که به بشریت داده شده است. این بیدارى اسلامى یک فرصت دوباره است. از این فرصتها در طول تاریخ پیش آمده، منتها کم؛ در طول تاریخ اسلام هم پیش آمده، باز هم کمتر. در دریاى متلاطمى از امواج گوناگون مادى و نابودى ارزشهاى اخلاقى و معنوى، ناگهان این کشتى مستقر ثابت نجات‌دهنده - کشتى اسلامى با ناخدایى اسلام و با رهبرى قرآن، ظاهر شده و انسانها را به سمت خودش دعوت کرده است. بحث یک حادثه‌ى کوچک نیست. یک ملت به این کشتى نجات چسبیده‌اند و ملتهاى دیگر هم دیدند که یک ملت چگونه مى‌تواند از زیر بار حکومت زور و فساد و وابستگى و دنباله‌روى طاغوتها و مستکبران عالم، با پیروى از سفینه‌ى نجات اسلام، نجات پیدا کند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در مراسم گشایش کنفرانس بین‏المللى حمایت از انتفاضه فلسطین‏، 4/2/80

آنها با تبلیغات خود مى‌خواهند امام و ارکان انقلاب را زیر سؤال ببرند. علت این است که آنها از اسلام ضربه خورده و از انقلاب اسلامى صدمه دیده‌اند؛ از بیدارى اسلامى در جهان، احساس خطر مى‌کنند و از احیاء و توسعه‌ى مبارزات اسلامى لبنان و فلسطین عمیقا نگرانند. لذا در صدد برآمده‌اند که ریشه‌ى تفکر اسلامى را بخشکانند و تیرهاى زهرآگین تبلیغاتى خود را متوجه اسلام و دین کرده‌اند.
... خیزش اسلامى و یا به تعبیر دیگر جنبش بیدارى اسلامى، پس از پیروزى انقلاب اسلامى در ایران و ظهور حرکت امام خمینى رضى‌الله‌عنه در دو دهه‌ى اخیر، با قدرت تمام در صحنه‌ى منطقه و جهان اسلام ظاهر شده است. امروز محور اصلى این جنبش و حرکت، مسأله‌ى فلسطین است. انتفاضه‌ى اقصى توانست حتى در خارج از مرزهاى جغرافیایى فلسطین و برون از ملت فلسطین، عموم ملتهاى مسلمان و عرب را به صحنه بکشاند. تظاهرات میلیونى ملتهاى مسلمان - از غرب تا شرق جهان اسلام - نشان داد که مردم فلسطین مى‌توانند بر روى حمایتهاى آنان حساب کنند و درعین‌حال نقش قابل توجهى در ایجاد وحدت مسلمانان ایفا نمایند.
... پیروزى انقلاب اسلامى در ایران به رهبرى امام خمینى، مردى فرزانه از تبار پیامبر اکرم صلى‌الله‌علیه‌وآله‌و سلم، نقش اساسى در بیدارى اسلامى در همه‌ى جهان، به‌ویژه در کشورهاى منطقه داشت. پیروزى مسلمانان در رویارویى به ظاهر نابرابر با دشمنان اسلام در جنوب لبنان، نشان دیگرى از اصالت و حقانیت مبارزات اسلامى و تأکیدى است بر این‌که اگر مسلمانان به وعده‌ى خداوند اعتماد کنند و براى خدا مجاهده نمایند، پیروزى آنها حتمى است.

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامى به حجاج بیت‏اللَّه‏الحرام، 1/12/80‏
 

نخستین مخاطب این الهام خدائى ملتهاى مسلمانند. بیدارى اسلامى، شرق و غرب جهان اسلام را به جنب و جوش آورده و احساس هویت و شخصیت را در آنان باز آفریده است. پرچم عزت و اقتدار اسلامى در ایران به اهتزاز در آمده؛ ملت مظلوم فلسطین با تمسک به شعار اسلام، افقهاى صهیونیزم را به یأس و ناکامى انباشته؛ جوانان در کشورهاى اسلامى به میدان مطالبات آرمانى پانهاده و در برابر تجاوزگران و مستکبران عالم تهدیدى بزرگ آفریده‌اند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسؤولان و کارگزاران نظام جمهورى اسلامى‏، 27/12/80

... عنصر پنجم، گسترش موج بیدارى اسلامى در دنیاست. این‌که متظاهرانه بگویند ما اسلام را قبول داریم، بنیادگرایى را قبول نداریم، این ناشى از همان سطحى‌نگرى و تحلیلهاى ناشیانه‌اى است که اینها غالبا از دنیاى اسلام داشتند و چوبش را هم خورده‌اند. امروز موج بیدارى اسلامى یک واقعیت جدى و یک حقیقت غیرقابل انکار است. امروز مسلمانها احساس مى‌کنند که مى‌توانند در دنیا، در وضعیت بشر، در سرنوشت خود، اثرگذار باشند. وقتى این احساس در ملتها به یک نقطه‌ى معینى برسد، تبلور و تجسم خواهد یافت و تبدیل به واقعیتها خواهد شد. این را مى‌دانند و از این نگرانند. یک نمونه‌اش همین حادثه‌ى بسیار بى‌سابقه‌ى انتفاضه‌ى فلسطین است. شوخى است؟! مردمى بدون سلاح، بدون امکانات، در مقابل یکى از مجهزترین قدرتهاى این منطقه، بدون هیچ قید و شرطى مورد کشتار و قتل‌عام و فشارهاى گوناگون جسمى و روحى و اقتصادى قرار مى‌گیرند؛ درعین‌حال ایستاده‌اند و هفده ماه است که این انتفاضه را ادامه مى‌دهند. با کدام تحلیل عادى و معمولى و سیاسى مى‌شود این را تحلیل کرد؟ چرا ایستاده‌اند؟ چرا تسلیم نمى‌شوند؟ چرا دشمن با همه‌ى فشارش نمى‌تواند این ملت به‌جان‌آمده‌ى فلسطین را به زانو درآورد؟ این ملت کوچک و محدود و محاصره شده را، که از هیچ جا به اینها کمکى نمى‌رسد. آن انگیزه و چشمه‌ى جوشانى که در دلهاى اینها وجود دارد که نمى‌گذارد اینها خسته شوند، کدام است؟ از کجا سرچشمه گرفته؟ آن عاملى که مادر فلسطینى را وادار مى‌کند که فرزند خودش را ببوسد و براى کشته شدن بفرستد و بعد بگوید اگر صد تا بچه هم داشتم آنها را مى‌فرستادم، این عامل چیست؟ این عامل، عامل بسیار مهمى است. این چه عاملى است که در محاسبات سیاسى، در گفتگوها، در مذاکرات دیپلماتیک و در معادلات کمپانیها نمى‌گنجد؟ اینها مى‌بینند این را و از آن به‌شدت واهمه دارند. دنبال خشک کردن آن سرچشمه‌اند؛ دنبال نابود کردن آن عامل برانگیزاننده و به وجود آورنده‌اند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس شوراى اسلامى، 7/3/81‏
 

این‌که امروز مسأله‌ى فلسطین با این حجم و عظمت، به خاطر توجه مردم به اسلام، حالت تازه‌اى پیدا کرده و اصلا مسائل خاور میانه یک تحول اساسى یافته است، ناشى از همین اثرگذارى بسیار عمیق و دنباله‌دار و مستمر است. علت دشمنى آنها با جمهورى اسلامى همین است. مى‌خواهند سرچشمه را خشک کنند؛ چون مى‌دانند سرچشمه‌ى این بیدارى در دنیاى اسلام، به پا شدن جمهورى اسلامى است. نفس اقامه‌ى جمهورى اسلامى، براى آنها مهم بود. این پایه را باید مستحکم و حفظ کرد و حقیقت آن را درست تبیین نمود.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار پاسداران به مناسبت سالروز میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار،17/7/71
 

امروز بیدارى دنیاى اسلام و رسوایى دشمنان اسلام اتفاق افتاده است؛ باید این راه را ادامه داد. این راه، راهى است که مى‌تواند این ملت را به آرمانهاى حقیقى خود برساند؛ یعنى به همان مجموعه‌ى آرمانى عزت، معنویت، قدرت، رفاه و عظمت علمى؛ همان چیزهایى که براى یک ملت، مطلوب و محبوب است. راه صحیحى که فرزندان این انقلاب و فرزندان امام پیموده‌اند، ما را به آن‌جا خواهد رساند؛ منتها شرطش استقامت است. استقامت، یعنى راه را گم نکردن؛ فریب جلوه‌هاى مادى را نخوردن؛ اسیر هوى و هوس نشدن؛ دستورها و فرایض اخلاقى و معنوى و ادب اسلام را رها نکردن و به لذت‌طلبى و عشرت‌طلبى رو نیاوردن. اینها اساس کار است. البته در درجه‌ى اول باید مسؤولان طراز اول و طراز دوم کشور و مدیران ارشد و فرماندهان، مراقب این چیزها باشند؛ بعد هم عناصر مؤمنى که مى‌خواهند افتخار پیشرفت نظام اسلامى و آرمان اسلامى را در نزد خدا و خلق و تاریخ براى خود حفظ کنند.

بیانات در دیدار دانشجویان و دانش‏آموزان به مناسبت گرامیداشت سالروز 13 آبان‏، 13/8/81
 

اولین مضمون سیزده آبان عبارت است از رویارویى رژیم امریکا با نهضت اسلامى و بیدارى اسلامى. علت هم این بود که آنها حدس مى‌زدند اگر اسلام در دل مسلمانان احیاء شود و در عمل آنان تجلى پیدا کند، این قضیه منحصر به ایران نخواهد ماند و دنیاى اسلام را فراخواهد گرفت؛ همچنان که بعد از پیروزى انقلاب، در فلسطین، لبنان و بسیارى از کشورهاى اسلامى و عربى، همین معنا تجربه شد. با گذشت چند سال، نهضت اسلامى در ایران اوج گرفت. در سیزده آبان سال پنجاه‌وهفت - قبل از پیروزى انقلاب - کشتار دانش‌آموزى پیش آمد؛ یعنى باز چهره‌ى خشن رژیم که پشت سرش دستگاههاى اطلاعاتى امریکاییها بود، نمایان شد. این هم باز مقابله با نهضت اسلامى بود؛ البته با خشونت حیوانى. همان روزها رئیس جمهور امریکا و دست‌اندرکاران رسانه‌اى امریکایى، از ایران به عنوان یک نقطه‌ى ایده‌آل و جزیره‌ى ثبات و امنیت اسم مى‌آوردند و به آن تفاخر مى‌کردند و از حرفهاى حقوق بشر و چیزهایى که الان مى‌شنوید امریکاییها دائم تکرار مى‌کنند، هیچ خبرى نبود!

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در خطبه‏هاى نماز جمعه‏ى تهران‏، 1/9/81
 

دشمنى آنها با ایران اسلامى به خاطر این است که در این‌جا بزرگترین ضربه را از اسلام خورده‌اند. این ضربه ممکن بود در کشورهاى دیگر هم تکرار شود؛ کمااین‌که بیدارى در دنیاى اسلام، به برکت بیدارى مسلمانان در کشور ما به وجود آمد. امروز همین مسأله‌ى بسیار مهم‌ بیدارى ملت فلسطین که در حقیقت امریکا و اسرائیل را در بن بست کامل قرار داده است، بر اثر بیدارى ملت ایران به وجود آمده است، والا قبل از آن کسى تصور نمى‌کرد که به وسیله‌ى ملت فلسطین بشود کارى کرد که اسرائیل و صهیونیستهاى غاصب و امریکا به چالش کشیده شوند. تا این دوره، چنین چیزى اتفاق نیفتاده است که امروز در فلسطین اشغالى مى‌گذرد. بیدارى ملتهاى مسلمان در کشورهاى دیگر هم همین‌طور است.
امروز روح نفرت از امریکا و مداخلات امریکا و از دست نشاندگان امریکا در کشورها، در دنیاى اسلام روزبه‌روز بیشتر توسعه پیدا مى‌کند. میل به عزتى که از ناحیه‌ى اسلام عاید ملتها مى‌شود، امروز در ملتها روزبه‌روز زنده مى‌شود و رشد پیدا مى‌کند. چیزى که از آن مى‌ترسیدند، این بود که انقلاب اسلامى ایران عینا در کشورهاى دیگر هم تکرار شود. با روشهاى مختلف جلو این را گرفتند؛ اما نتوانستند جلو گسترش فکر اسلامى و بیدارى اسلامى را بگیرند. بیدارى اسلامى در همه‌ى دنیاى اسلام گسترش پیدا کرده است؛ ما باید به این نکته توجه داشته باشیم.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در خطبه‏هاى نماز عید فطر، 15/9/81
 

یک روز سردمداران استکبار جهانى خیال مى‌کردند از اسلام چیزى باقى نمانده است. با سیلاب و گنداب شهوترانى‌اى که در دنیا راه انداخته بودند، خیال مى‌کردند از تعالیم اسلامى و روحیه‌ى اسلامى و غیرت اسلامى و پارسایى اسلامى و انگیزه‌ى اسلامى چیزى در میان مسلمانان باقى نمانده است؛ اما بعد دیدند اشتباه کرده‌اند. اولا برافراشته شدن پرچم اقتدار اسلامى در ایران بزرگ و میان این ملت باشرف و پرافتخار؛ ثانیا بیدارى اسلامى در همه‌ى دنیاى اسلام، آنها را از غفلت بیرون آورد و فهمیدند اسلام یک حقیقت بسیار درخشان و پرصلابت است. لذا با آن مبارزه مى‌کنند. امروز دنیاى اسلام و ملتهاى اسلامى این حقیقت را درک کرده‌اند. لذا شما مى‌بینید اطلاعاتى که خود آنها دارند، به آنها مى‌گوید در کشورهاى اسلامى، امریکا و صهیونیسم و استکبار و سردمداران آن منفورند.

بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار اعضاى انجمن اهل قلم‏، 7/11/81
 

الان قضیه‌ى فلسطین، قضیه‌ى جمهورى اسلامى ایران، قضیه‌ى بیدارى اسلامى در دنیاى اسلام، قضیه‌ى عراق و نیمه قضیه‌ى افغانستان - حالا این را نیمه قضیه به حساب آوریم! - مشکلات زیادى براى امریکا به‌وجود آورده است. به‌قول مرحوم «حاج شیخ حسین لنکرانى» امریکا مثل کسى است که روى گنبدى با یک دستمال گردو در دستش نشسته و گوشه‌ى این دستمال باز شده، گردوها از گنبد مى‌ریزد و او در بالاى گنبد مى‌خواهد گردوها را بگیرد! یکى از این طرف و یکى از آن‌طرف به پایین مى‌افتد؛ اگر او بخواهد دست و پا بزند، خودش هم مى‌افتد! الان وضع امریکا حقیقتا این‌طور است.

پیام به حجاج بیت‏اللَّه الحرام در موسم حج، 18/11/81
 

استکبار جهانى یعنى شبکه‌ى در هم تنیده‌ى کارتلهاى نفتى و اسلحه‌سازى و صهیونیسم جهانى و دولتهاى وابسته به آنان، با خطرى که از سوى بیدارى امت اسلامى، احساس مى‌کنند با تلاشى سراسیمه در حال تهاجم‌اند. مظهر این تهاجم که داراى ابعاد سیاسى و تبلیغى و نظامى و تروریستى است، امروز در رفتار و گفتار خشونتبار و صریح نظامیان حاکم بر ایالات متحده و رژیم صهیونیستى به‌ضوح دیده مى‌شود.
منبع:www. khamenei.ir



 

نسخه چاپی