معرفی کتاب أوزان المقادير

معرفی کتاب أوزان المقادير
معرفی کتاب أوزان المقادير


 





 

مؤلف
 

مولى محمد باقر بن مولى محمد تقى، مشهور به مجلسى دوم يا علامه مجلسى. وى از علماى بزرگ شيعه در نيمه دوم قرن يازدهم و آغاز قرن دوازدهم و متوفاى سال 1110 هجرى قمرى مى‌باشد.

شيوه نگارش
 

مؤلف در اين كتاب با توجه به نظر ديگر علما مانند پدر بزرگوارشان مجلسى اول، علامه حلى، محقق حلى، شيخ طوسى و ديگر فقهاى شيعه. و همچنين نظر بعضى از علماى اهل سنت، آيات و روايات به بررسى مسئله پرداخته و بسيار دقيق و مستدل نظريات خود را به اثبات رسانده است.

ارزش و اعتبار كتاب
 

اين كتاب اثرى ارزشمند از علامه مجلسى در بيان اوزان و مقادير شرعى مانند درهم، دينار، مثقال، رطل و ديگر اصطلاحات در اين باب مى‌باشد.

انگيزه نگارش
 

مؤلف در مقدمه كتاب مى‌فرمايد: بسيارى از احكام شرعى مربوط به اوزان و مقادير شرعى است. و اگر اين اوزان مشخص نباشد در بسيارى از احكام شرعى با مشكل مواجه خواهيم شد. لذا من اين كتاب را براى حل اين معضل به نگارش درآوردم.

مباحث كتاب
 

اين كتاب شامل يك مدخل هفت مقدمه و دو فصل مى‌باشد.
فصل اول در بيان مبناى مشهور در اوزان و مقادير و فصل دوم در مباحثى كه مشهور متعرض آن نشده است.

تاريخ نگارش
 

تاريخ نگارش اين كتاب سال 1063 هجرى قمرى يعنى زمانى كه مؤلف 25 ساله بوده است.

اولين نگارش
 

اين كتاب اولين كتابى است كه مؤلف بزرگوار آن علامه مجلسى به رشته تحرير درآورده است.

نگارش به فارسى
 

علامه مجلسى كتاب ديگرى نيز در همين موضوع اوزان و مقادير به زبان فارسى به رشته تحرير درآورده است به نامهاى ميزان المقادير، صاعية، رساله‌اى در تحديد صاع، اوزان، رسالة الصاع. اين كتاب به فارسى و در پنجاه بيت و مختصر مى‌باشد. در اين كتاب به كتاب اوزان المقادير عربى نيز اشاره شده است. ظاهرا كتاب فارسى را بعد از كتاب عربى و براى استفاده فارسى زبانان نگاشته است.

معرفى كتاب
 

آقا بزرگ تهرانى صاحب كتاب ارزشمند الذريعة إلى تصانيف الشيعة ج 23 ص 318 درباره اين كتاب مى‌فرمايد: ميزان المقادير، للمولى محمد باقر المجلسى، قال شيخنا النوري، في دار السلام، إنه أول تصانيفه.
تاريخ الفراغ من تأليفه سنة 1063 فيظهر أن له يوم التأليف خمس و عشرين سنة تقريبا».
كتاب ميزان المقادير نوشته مولى محمد باقر مجلسى مى‌باشد. استاد ما محدث نورى در كتاب دار السلام مى‌فرمايد اين كتاب اولين كتابى است كه علامه مجلسى نوشته است. تاريخ پايان نگارش آن سال 1063 هجرى قمرى مى‌باشد. يعنى وى در سن 25 سالگى اين كتاب را به رشته تحرير در آورده است.
منبع:نرم افزار جامع فقه اهل بیت2
ارسال توسط کاربر محترم سایت :zolgadri




 

نسخه چاپی