مناسك الحج

معرفی کتاب مناسك الحج
معرفی کتاب مناسك الحج


 





 
مؤلف‌
يوسف بن أحمد بن إبراهيم مشهور به صاحب حدائق و محدث بحرانى از علماى شيعه در قرن دوازدهم و متوفاى سال 1186 هجرى قمرى.
شيوه نگارش‌
اين كتاب رساله‌اى مختصر در احكام حج مى‌باشد و شامل واجبات، مستحبات و ادعيه سفر حج است.
مصنف در برخى موارد به ادله مسأله نيز اشاره دارد و نظرات برخى فقهاء، مشهور و گاهى روايات مسأله را نيز مطرح مى‌نمايد. حال يا به اين دليل كه شخصى كه مؤلف رساله را به درخواست ايشان نوشته، اهل علم و فضل بوده و مطابق آشنايى وى با مسائل علمى اين رساله نگاشته شده و يا اينكه عادت نگارش مصنف اين گونه است.
به هر حال مؤلف در آغاز، روزهاى مستحب و مكروه براى آغاز سفر را بيان مى‌كند، سپس استحباب وصيّت كردن قبل از سفر، خداحافظى با عيال، چهار ركعت نماز مستحبى و دعاى پس از آن، صدقه دادن، تحنّك در عمامه، احكام احرام، محرمات احرام و ديگر مباحث حج را مطرح مى‌نمايد.
ارزش و اعتبار كتاب‌
اين كتاب اثرى ارزشمند براى آگاهى از مبانى فقهى محدث بحرانى در احكام حج مى‌باشد.
انگيزه نگارش‌
مؤلف در آغاز كتاب مى‌فرمايد: علت نگارش اين كتاب درخواست يكى از دوستان عزيز وى كه عازم سفر حج بوده از وى براى نگارش كتابى كه شامل احكام حج و راهنماى وى در سفر باشد. مؤلف در آغاز كتاب مى‌فرمايد:« قد التمس منّي بعض الأخلاّء الأجلاّء الخلان النبلاء، تحرير مختصر يشتمل على ضروريات مسائل الحج حيث كان سلمه الله عازما على الحج إلى بيت الله الحرام و قاصدا للتشرف بتلك المشاهد العظام، فتعللت عن إجابته مرارا لما أنا فيه من ضيق المجال و توزع البال و ترادف الاشتغال، فما رأيت الحاجة و تكراره في الخطابات، قابلت التماسه سلّمه الله تعالى بالاسعاف و أردفته بالجواب رجاء لنيل الثواب».
برخى از دوستان گرامى و عزيز از من درخواست نموده بود تا رساله‌اى مختصر در احكام حج و واجبات آن به رشته تحرير درآورم، چرا كه وى عازم سفر حج به بيت الله الحرام بود و قصد تشرف به آن مشاهد گرامى را داشت. من نيز بارها از درخواست وى عذرخواهى مى‌كردم. چرا كه اشتغالات فراوانى داشتم و فرصت و مجالى براى انجام آن درخواست نداشتم تا آنكه بر اثر اصرارهاى فراوان ايشان پذيرفتم تا بلكه من نيز در ثواب آن شريك گردم.
مباحث كتاب‌
اين كتاب در دو مقدمه و يك باب است. مقدمه اول در آداب سفر و مقدمه دوم در احرام و احكام آن و احكام وارد شدن در شهر مكه و باب اول نيز در محرمات احرام است. اين كتاب ناتمام و در 14 صفحه آمده است.
منبع:نرم افزار جامع فقه اهل بیت2
ارسال توسط کاربر محترم سایت :zolgadri




 

نسخه چاپی