غذایی برای بهبود كاركرد دستگاه گوارش

غذایی برای بهبود كاركرد دستگاه گوارش
غذایی برای بهبود كاركرد دستگاه گوارش


 





 
مواد لازم برای یك نفر
آب مرغ یا سبزیجات: یك‌دوم پیمانه
اسفناج: 2 قاشق غذاخوری
نمك و فلفل: به مقدار لازم
روغن زیتون: یك قاشق چایخوری
پیاز خرد شده: یك‌دوم عدد
سیر كوبیده شده: یك عدد
برنج: یك پیمانه
سبزیجات (جعفری و شوید)‌: به مقدار دلخواه
طرز تهیه: برنج را از قبل خیس كنید. نصف آب مرغ یا سبزیجات را همراه اسفناج در یك مخلوط‌كن بریزید و با دور تند با هم مخلوط كنید تا یكنواخت شود.
بقیه آب مرغ را درون یك ظرف ریخته و آن را روی حرارت بگذارید تا جوش بیاید. یك تابه را روی حرارت ملایم بگذارید، درون آن روغن بریزید و كمی صبر كنید تا داغ شود. سپس پیاز را داخل آن بریزید و حدود 5 ـ 3 دقیقه آن را سرخ كنید تا نرم شود. بعد سیر و برنج را به آن اضافه كنید، نمك بزنید و چند دقیقه با هم تفت دهید. به آب مرغی كه از قبل جوش آمده بود، كمی آب اضافه كنید و بگذارید تا جوش بیاید. حرارت را كم كنید، در ظرف را بگذارید و 5 دقیقه به همین حالت بماند تا بپزد. سپس در ظرف را برداشته و موادی كه درون مخلوط‌كن است به آن اضافه كنید. اگر آب مرغ كم بود به آن اضافه كنید. شعله را زیاد كنید تا جوش بیاید. سپس در ظرف را گذاشته و شعله را كم كنید و حدود 15 ـ 10 دقیقه بگذارید تا بپزد. وقتی آب برنج تمام شد در ظرف را برداشته، ادویه را اضافه كنید و روی قابلمه دم‌كنی بگذارید تا برنج 10 دقیقه با شعله كم دم بكشد. سپس آن را در ظرف دلخواه ریخته و سرو كنید.
هر پیمانه برنج (165 گرم)‌ حاوی 193 كالری است. برنج حاوی مواد مغذی بسیار مفیدی است. از آنجا كه برنج غنی از كربوهیدرات است، می‌تواند به عنوان منبع مفیدی برای تامین انرژی بدن به شمار رود. البته به علت كربوهیدرات بالا كسانی كه از برنامه‌های كاهش وزن استفاده می‌كنند باید مصرف برنج را محدود كنند.
برنج كلسترول و سدیم ندارد، به همین علت توانسته به یك منبع غذایی كم‌خطر برای افراد مبتلا به فشار خون بالا تبدیل شود. از نظر مواد معدنی و ویتامین‌ها، برنج منبع خوبی از نیاسین، ویتامین D، كلسیم، فیبر، آهن و ریبوفلاوین است. برنج سبوس‌دار حاوی فیبر نامحلول است كه از یبوست مزمن جلوگیری می‌كند و اگر همراه با آب كافی مصرف شود به جلو راندن غذا در روده‌ها كمك می‌كند. به افراد دیابتی توصیه می‌كنیم كه به جای برنج سفید از برنج قهوه‌ای استفاده كنند، چراكه موجب تغییرات زیادی در قند خون نمی‌شود.
علاوه بر آن نشان داده شده است كه برنج قهوه‌ای می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر نقش داشته باشد.
منبع:سلامت نیوز
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 

نسخه چاپی