غذایی برای ‌كاهش ‌خطر ابتلا به ‌سرطان ریه

غذایی برای ‌كاهش ‌خطر ابتلا به ‌سرطان ریه
غذایی برای ‌كاهش ‌خطر ابتلا به ‌سرطان ریه


 





 
مواد لازم برای 2 نفر
روغن زیتون: یك قاشق غذاخوری
پیاز خرد شده: یك‌دوم عدد
فلفل دلمه‌ای قرمز خلال شده: یك‌چهارم عدد
سیر خرد شده: 2 حبه
كدو سبز ‍ خرد شده: یك‌سوم پیمانه
ذرت (كنسرو شده)‌: یك پیمانه
شیر: 2 قاشق غذاخوری
تخم‌مرغ: 2 عدد
پودر زیره سبز: به مقدار دلخواه
نمك و فلفل: به مقدار لازم
طرز تهیه: فر را از قبل روی 375 درجه فارنهایت تنظیم كنید. درون ظرف فر كمی روغن ریخته و آن را درون فر بگذارید تا داغ شود.
در یك تابه روغن بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. وقتی روغن داغ شد، پیازها را اضافه كنید سپس حدود 2 دقیقه به هم بزنید تا سرخ و رنگ آن طلایی شود. سپس فلفل دلمه‌ای قرمز كه از قبل خلال كرده بودید را داخل تابه ریخته كمی نمك بزنید و تفت دهید. 5 دقیقه این كار را ادامه دهید تا فلفل‌ها نرم شود. در این زمان سیر و كدوسبز را نیز اضافه كنید. نمك و فلفل آن را اندازه كنید. سپس نیمی از ذرت‌ها را داخل تابه ریخته، به همراه بقیه سبزیجات كمی تفت دهید. ادویه‌های دلخواه را به آن اضافه كنید و از روی حرارت بردارید.
بقیه ذرت‌ها را درون یك مخلوط‌كن بریزید و تخم‌مرغ‌ها را درون آن بشكنید. شیر و كمی نمك نیز درون مواد ریخته و چند دقیقه با هم مخلوط كنید تا مواد به صورت یكنواخت در بیاید. حالا این مواد را داخل ظرف سبزیجات ریخته و به هم بزنید. پودر زیره سبز را اضافه كرده و ادویه غذا را اندازه كنید. حالا مواد را درون ظرف فر كه به روغن آغشته است بریزید. 40 ـ 35 دقیقه منتظر بمانید تا غذای شما آماده شود. وقتی روی آن طلایی شد در ظرف دلخواه ریخته و سرو كنید.
هر پیمانه از ذرت كه حدودا 166 گرم است حاوی 606 كالری است. در همین یك پیمانه ذرت 8 گرم چربی، 123 گرم كربوهیدرات و 16‌گرم پروتئین وجود دارد. از فواید ذرت این است كه چربی اشباع اندكی دارد و كلسترول و نمك آن كم است. فیبر زیادی كه در ذرت وجود دارد مانع افزایش سطح كلسترول شده و خطر سرطان روده را كاهش می‌دهد. از آنجایی كه ذرت حاوی فولات است به ساخت سلول‌های جدید خصوصا قبل و در طی حاملگی كمك می‌كند. تیامین موجود در ذرت در متابولیسم كربوهیدرات‌ها نقش دارد و مصرف منظم ذرت با حفظ سلامت قلب مرتبط است. ماده‌ای به نام بتا ـ كریپتوزانتین در ذرت وجود دارد كه به حفظ سلامت ریه‌ها كمك كرده و از سرطان ریه جلوگیری می‌كند. مصرف ذرت به مقدار متعادل و منظم به همه توصیه می‌شود.
در ضمن روغن زیتون كه یكی از مواد تشكیل‌دهنده غذای امروز است بهترین روغن گیاهی است كه مانع از افزایش كلسترول و تشكیل لخته خونی شده و برای بیماران قلبی انتخاب خوبی می‌باشد. علاوه بر آن روغن زیتون اثر ملین داشته و به سلامت دستگاه گوارش كمك می‌كند. اخیرا پژوهشگران دریافته‌اند كه اسیداولئیك روغن زیتون می‌تواند در كاهش سرطان سینه در زنان نقش داشته باشد. خوردن 2 قاشق چایخوری روغن زیتون در روز بخصوص به بیماران قلبی توصیه می‌شود. همچنین افرادی كه از كلسترول بالا رنج می‌برند می‌توانند این روغن را جایگزین روغن‌های معمولی نمایند.
منبع:سلامت نیوز
ارسال توسط کاربر محترم سایت :hasantaleb




 

نسخه چاپی