آزمون سلامت جنسی

آزمون سلامت جنسی
آزمون سلامت جنسی


 





 
آیا باورها و نگرش شما درباره عفونت های منتقله از راه جنسی شما را به سمت رفتارهایی سوق می دهد که خطر عفونت را برای شما افزایش می دهند؟ «آزمون سلامت» به شما کمک می کند تا این موضوع را ارزیابی کنید.
مشخص کنید که هریک از جملات زیر درست هستند یا نادرست و سپس با استفاده از پاسخنامه آزمون، آگاهی خودتان را درباره عفونت های منتقله از راه جنسی محک بزنید.
1. معمولا می شود از ظاهر کسی که به یک عفونت منتقله از راه جنسی، به خصوص ویرویس ایدز (HIV) مبتلاست، این موضوع را حدس زد.

آزمون سلامت جنسی

درست / نادرست
2. اگر شما تا به حال دچار هیچ یک از عفونت های منتقله از راه جنسی نشده اید، شاید بتوان گفت که احتمالا نوعی ایمنی طبیعی نسبت به این عفونت ها دارید و در آینده نیز آلوده نخواهید شد.
درست / نادرست
3. شخصی که یک عفونت منتقله از راه جنسی داشته و با موفقیت درمان شده است، نباید نگران آلوده شدن دوباره با این عفونت باشد.
درست / نادرست
4. مادامی که شما خود را سا لم و تندرست نگه می دارید، لازم نیست نگران عفونت های منتقله از راه جنسی باشید.
درست / نادرست
5. بهترین راه جلوگیری از ابتلا به عفونت های منتقله از راه جنسی این است که ارتباط جنسی ایمن داشته و به همسر خویش وفادار باشیم.
درست / نادرست
6. تنها راه آلوده شدن به یک عفونت منتقله از راه جنسی، داشتن رابطه جنسی با شخص آلوده است.
درست / نادرست
7. صحبت کردن درمورد عفونت های منتقله از راه جنسی با همسر، آنقدر خجالت آور است که بهتر است این موضوع را پیش نکشیم و در عوض امیدوار باشیم که طرف مقابل سر صحبت را باز کند.
درست / نادرست
8. عفونت منتقله از راه جنسی صرفا مشکل کسانی است که بی بندوبارند.
درست / نادرست
9. اگر شما بلافاصله بعد از هر رابطه زناشویی خودتان را کاملا با آب داغ و صابون بشویید، دیگر نباید نگران آلوده شدن به عفونت های منتقله از راه جنسی باشید.
درست / نادرست
10. اگر بین کسانی که می شناسید هیچ کس هرگز به ایدز مبتلا نشده، نباید درباره این بیماری نگران باشید.
درست / نادرست
11. همه چیز درباره عفونت های منتقله از راه جنسی به شانس بستگی دارد. شما یا خوش شانسید یا نیستید.
درست / نادرست
12. آدم وقتی باید درمورد عفونت ها منتقله از راه جنسی نگران باشد که خودش آلوده شده باشد.
درست / نادرست
13. مادامی که از رفتارهای پرخطر جنسی به دور باشید، کاملا از عفونت های منتقله از راه جنسی در امان خواهید ماند.
درست / نادرست
14. زمان مناسب برای صحبت درباره ارتباط جنسی ایمن، قبل از شروع ارتباط است.
درست / نادرست
15. اگر علایم یک عفونت منتقله از راه جنسی ظرف چند هفته خود به خود از بدن شخص پاک شوند، او دیگر نباید نگران این عفونت باشد.
درست / نادرست
--------------------------------------------------------------------------------

آزمون سلامت جنسی

کلید آزمون
1.
نادرست. درست است که برخی از عفونت های منتقله از راه جنسی علایم واضحی مانند زخم یا تاول یا بوی بد در ناحیه تناسلی دارند اما برخی از این عفونت ها علایم واضحی ندارند. برخی از عفونت های منتقله از راه جنسی مانند کلامیدیا، سوزاک (به خصوص در زنان)، زگیل های تناسلی داخلی و حتی مراحل اولیه (ایدز) هیچ نشانه و علامت واضحی ندارند.
2.
نادرست. اگر شما ارتباط جنسی غیرایمن داشته و تا به حال به عفونت های منتقله از راه جنسی مبتلا نشده اید، فقط شانس آورده اید و اصلا چیزی به نام ایمنی طبیعی در برابر این عفونت ها وجود ندارد.
3.
نادرست. درمان موفق منجر به ایمنی در برابر عفونت نمی شود بنابراین حتی اگر در گذشته به یک عفونت منتقله از راه جنسی مبتلا شده و درمان شده اید، همچنان باید برای پیشگیری از ابتلای مجدد به این عفونت، احتیاطات لازم را به عمل آورید.
4.
نادرست. حتی کسانی که از سلامت کامل جسمی برخوردارند، ممکن است توسط میکروب های بسیار ریزی که باعث عفونت های منتقله از راه جنسی می شوند، از پا دربیایند. سلامت بدنی نمی تواند ما را در برابر این مهاجمان میکروسکوپی محافظت کند.
5.
درست. داشتن رابطه ایمن و وفاداری به همسر بهترین راه برای پیشگیری از آلوده شدن به عفونت های منتقله از راه جنسی است.
6.
نادرست. عفونت های منتقله از راه جنسی، می توانند از راه های غیرجنسی نیز منتقل شوند. مثلا استفاده از سوزن مشترک، یا در بعضی موارد از طریق الوده با میکروب های مولد بیماری که روی حوله، ملحفه یا حتی صندلی های توالت قرار دارند.
7.
نادرست. چون بیماری های منتقله از راه جنسی در اجتماع با نوعی بار منفی و شرم آور شناخته می شوند، قابل درک است که شما از حرف زدن درباره آنها با همسرتان خجالت بکشید اما نباید اجازه دهید خجالت مانع از گام برداشتن در راه سلامت خودتان و همسرتان شود.
8.
نادرست. عفونت های منتقله از راه جنسی برای همه کسانی که فعالیت جنسی دارند، یک مشکل محتمل محسوب می شود.
9.
نادرست. شستشوی ناحیه تناسلی بلافاصله بعد از ارتباط زناشویی ممکن است بتواند اندکی شما را از عفونت حفظ کند اما راه مناسبی برای پیشگیری از عفونت های منتقله از راه جنسی نیست. راه بهتر داشتن ارتباط جنسی محافظت شده یا ایمن فقط با همسر است.
10.
نادرست. علایم عفونت اچ.آی.وی ممکن است تا سال ها بعد از آلوده شدن با این ویروس، ظاهر نشوند. بنابراین ممکن است فرد به این ویروس آلوده بوده و حتی خودش از این موضوع بی اطلاع باشد درحالی که می تواند عفونت را به شما منتقل کند و شما هم در عین بی اطلاعی از الوده بودن خود، این عفونت را به دیگران انتقال دهید.
11.
نادرست. این گفته هیچ پایه و اساسی ندارد. شما خودتان باید به فکر محافظت از سلامت خود باشید.
12.
نادرست. زمان مناسب برای فکرکردن درباره عفونت های منتقله از راه جنسی قبل از آلوده شدن به آنهاست. بعضی از عفونت های منتقله از راه جنسی مانند تبخال تناسلی و ایدز درمانی ندارند. تنها راه محافظت از خودتان در برابر این بیماری ها، پیشگیری از ابتلا به آنهاست.
13.
نادرست. اگر یکی از طرفین دچار آلودگی با عفونت های منتقله از راه جنسی باشد، هرگونه تماس جنسی خطرناک است.
14.
درست. متاسفانه بسیاری از زوجین، صحبت کردن درباره عفونت های منتقله از راه جنسی را بعد از شروع رابطه جنسی با یکدیگر آغاز می کنند. در این زمان ممکن است برای پیشگیری از انتقال این عفونت ها خیلی دیر شده باشد. زمان مناسب برای صحبت کردن قبل از آن است که هرگونه ارتباط جنسی اتفاق افتاده باشد.
15.
نادرست. تعدادی از عفونت های منتقله از راه جنسی مثلا سیفلیس و تبخال تناسلی، می توانند علایمی ایجاد کنند که ظرف چند هفته از بین می روند اما در حالی که این علایم اولیه فروکش کرده اند، عفونت هنوز در بدن مشغول به کار است و نیاز به درمان دارد. همچنین حتی اگر علایم قابل توجه هرگز ظاهر نشده باشند، بازهم شخص آلوده می تواند این عفونت را به دیگران منتقل کند.
--------------------------------------------------------------------------------
تفسیر آزمون
نخست تعداد سوال هایی را که به آنها پاسخ صحیح داده اید، بشمارید. هرچه تعداد پاسخ های صحیح شما بیشتر باشد، خطر ابتلای شما به عفونت های منتقله از راه جنسی کمتر است. برعکس، هرچه امتیاز شما کمتر باشد، خطر بیشتری شما را تهدید می کند. شما همچنین باید بدانید دانسته های شما تا زمانی که به عمل درنیابند، تاثیر چندانی بر رفتارتان ندارند. آگاهی بدون عمل، نمی تواند شما را از آلوده شدن محافظت کند.
خب حالا چه کار کنم؟
آزمون این هفته، به شما کمک می کند آگاهی و باورتان را درباره عفونت های منتقله از راه جنسی ارزیابی و خطرهای احتمالی را که ممکن است با آنها رو به رو باشید شناسایی کنید. حال که نتایج خودتان را ملاحظه کرده اید، می توانید شروع به تغییر رفتارهایی کنید که شما را در معرض خطر قرار می دهند.
کاری که امروز می توانید انجام دهید:
*کاندوم بهترین وسیله محافظت از شما در برابر عفونت های منتقله از راه جنسی همسرتان است. اگر کاندوم در دسترس ندارید به مرکز بهداشت محله یا نزدیک ترین داروخانه مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که هم مردان و هم زنان برای پیشگیری از عفونت های منتقله از راه جنسی مسوولند.
*برای پیشگیری از انواع دیگر عفونت ها شستن منظم دست ها را برای خود تبدیل به عادت کنید. بعد از سرفه، عطسه، فین کردن، دستشویی رفتن و نیز قبل و بعد از آماده کردن غذا، دست های خود را با آب گرم خیس کرده و صابون بزنید. دست هایتان را به مدت 20 ثانیه به هم بمالید. (از 1 تا 20 بشمارید یا الفبا را یک بار از اول تا آخر نام ببرید.) سپس دست ها را آبکشی و خشک کنید.
کارهایی که می توانید ظرف 2 هفته آینده انجام دهید:
*درباره سابقه جنسی تان صادقانه با همسرتان صحبت کنید. اگر هریک از شما فکر می کنید مکن است در معرض یکی از انواع عفونت های منتقله از راه جنسی قرار گرفته باشید، به پزشک مراجعه کنید تا شما را معاینه و آزمایش تجویز کند.
*برنامه خوابتان را به گونه ای تنظیم کنید که هرشب خواب کافی داشتهباشید. داشتن استراحت کافی یکی از عوامل کلیدی برای داشتن سیستم ایمنی سالم است.
کارهایی که تا چند ماه آینده می توانید انجام دهید:
*برنامه واکسیناسیونتان را بررسی و اطمینان حاصل کنید که همه واکسن های لازم را دریافت کرده اید. اگر لازم است یک واکسن یا دوز یادآور تزریق کنید، به پزشک خود مراجعه کنید.
*اگر وقت معاینه لگنی سالانه تان رسیده است، از پزشک وقت بگیرید (درمورد زنان).
*از همسرتان سوال کنید که آیا تست سالیانه خودش را داده است یا نه و اگر به تازگی به پزشک مراجعه نکرده است، او را به این کار تشویق کنید. (در مورد مردان).
منبع:برترینها
ارسال توسط کاربر محترم سایت :omid_a98




 

نسخه چاپی