گياه جوجوبا و روغن آن

گياه جوجوبا و روغن آن
گياه جوجوبا و روغن آن


 





 
بوميان آمریکا از زمان های خیلی دور می دانستند كه می شود روغن جوجوبا را براي التيام دردها وزخمها به كار برد. امروزه جوجوبا کاربردهای دیگری نیز دارد که از آن جمله به استفاده از آن در مواد آرايشي مخصوصا براي محافظت از پوست می توان اشاره کرد. جوجوبا که در گياه شناسي با نام علمی " سیمودسیا کاینزیس " شناخته می شود، درختچه ای است جنگلي و بادوام كه بومی بيابانهاي مناطق جنوب غرب آمريكا و شمال غرب مكزيك می باشد .روغن جوجوبا زرد رنگ ، خوشبو و نرم است و خاصيت ضد تحريك كه در مراقبت والتيام پوست كمك زيادي مي كند.روغن جوجوبا خاصيت ضد ميكروبي دارد بدين معنا كه درحقيقت رشد برخي باكتريها وميكروبهاي قارچي كه به پوست حمله مي كنند را سست مي نمايد. تركيبات شيميايي جوجوبا به چربي پوست نزديك هستند همچنين به آساني جذب شده و به ندرت باعث واكنشهاي حساسيتي حتي درپوست هاي حساس مي شود. روغن جوجوبا درحقيقت قبل از اينكه روغن باشد يك استر مايع است. چربي طبيعي كه ازغدد چربي روي پوست ترشح مي شود مايع wax esters است (روغني كه در برخي حيوانات وگياه جوجوبا يافت مي شود) وبه عنوان نوعي رطوبت دهنده ومحافظت كننده طبيعي براي پوست به كار مي رو د wax esters كه در بدن به طور يكنواخت توليد مي شود با سن افراد كاهش مي يابد (پس كاهش آن در سنين پيري) باعث تيرگي آشكار وچين وچروكهاي زياد پوست مي شود؛ كاهش اين چربي مي تواند وضعيتهاي پسرايزيس (بيماري پوستي)،شوره سر، و اختلال در پوست (با مشخصات لكه هاي قرمز بر روي بيني و پيشاني) را ايجاد كند.
روغن جوجوبا از بيش از حد چرب شدن پوست جلوگيري مي كند. زيرا تركيب روغن جوجوبا به چربي ترشح شده از غدد چربي (انسان) شباهت دارد، آن درحقيقت مي تواند با توليد كمي از چربي غدد پوست را بفريبد ، در مقايسه با چيزهاي ديگر، جوجوبا مي تواند منافذ پوست راپر كند. روغن جوجوبا ممكن است به دو روش، با كاهش چربي ايجاد شده توسط پوست و محفاظت از پوست از باكتريهاي مضر، به درمان جوش وغرور صورت بپردازد. روغن جوجوبا حاوي موادمعدني مهمي است كه عبارتند از: ويتامينهاي E و B كمپلكس و مواد معدني سيليكن، كورووميوم، مس وروي است. آن همچنين حاوي مقدار زيادي يد است كه هركجا كه باكتري وعفونت قارچي هست جوجوبا قادر است برعليه آن بجنگد. همچنين براي جوشهاي صورت مفيد است كه جوجوبا به طور سنتي درگذشته، در درمان زخمهاي مخاطي دهاني، تبخال، زگيل مصرف داشت.
روغن جوجوبا در صنعت لوازم آرايشي به خصوص در دهه 1970 بسيار معروف شد.موقعي كه تجارت والها ممنوع شمرده شد وروغن اسپرم وال مدت زيادي غير قابل دسترس بود. امروزه هزاران تن از روغن جوجوبا تنها در آمريكا توليد مي شود و به قيمت بالايي فروخته مي شود و براي لوازم آرايشي به كار مي رود.اما محقققان آغاز به بررسي در مورد كاربردهاي ديگر جوجوبا كردند. روغن جوجوبا بسيار با دوام است كه توانايي مقاومت در فشار و حرارت بالا را دارد.
جوجوبا همچنين براي منابع سوختي مصرف دارد ، و حقيقتاً در روشهاي زيادي براي سوختهاي ديزلي نيز استفاده شود. براي مصرف موضعي چند قطره از روغن جوجوبا را دركف دست بچكانيد دو دست را به همديگر مالش داده و به آرامي ماساژ دهيد كه روغن به سطح آن اثر كند. اگر پوست واكنش نشان داد استعمال آن بايد متوقف شود.
منبع:pezeshki.net
ارسال توسط کاربر محترم سایت :omid_a98




 

نسخه چاپی