مشترکات تاريخي ايران و عراق

مشترکات تاريخي ايران و عراق
مشترکات تاريخي ايران و عراق


 






 

ديدار معاون امور سينمايي با وزير فرهنگ عراق
 

جواد شمقدري معاون امور سينمايي که جهت حضور در جشنواره فيلم بغداد به کشور عراق سفر کرده بود، با ماهر حديثي، وزير فرهنگ عراق ديدار کرد.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي و سمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي،دراين ديدار وزير فرهنگ عراق اظهار داشت:دو کشور ايران و عراق در زمينه هاي مختلف از جمله مباحث و اشتراکات فرهنگي،روابط عميق و ديرينه دارند و حضور فيلم سازان ايراني سبب افتخار و قوت قلب ماست.
او همچنين اعلام کرد: ما نياز داريم تا سالن هاي سينمايي بغداد و استان هاي ديگر عراق توسط متخصصان، کشور شما بازسازي و نوسازي شود.
با توجه به ظرفيت بالاي سينماي ايران، ماهر حديثي خواهان در اختيار گذاشتن تجربيات سينماي ايران به سينماگران عراق شد.
دراين ديدار جواد شمقدري ضمن برشمردن مشترکات تاريخي ايران وعراق اظهار داشت:اهالي فرهنگ و هنر عراق مي بايست تاريخ و سرنوشت کشور خود را به دست خود روايت کنند تا ديگران نتوانند قضايايي را که در عراق اتفاق افتاده به نفع خود مصادره و تحريف کنند.
معاون امور سينمايي ابراز اميدواري کرد بغداد جايگاه واقعي فرهنگي خود را در جهان عرب پيدا کند.
شايان ذکر است دراين ديدار مقرر گرديد تفاهم نامه اي ميان مدير عامل بنياد سينمايي فارابي و رئيس سينمايي عراق به عنوان نمايندگان دو کشور جهت ارتقا و بهبود سطح روابط امضا شود.
بنابراين گزارش، ايران با هشت فيلم سينمايي در جشنواره فيلم بغداد شرکت کرده بود و شهرام اسدي به عنوان داور در جشنواره فيلم بغداد حضور داشت. نمايش فيلم بدرود بغداد نيز يکي از موضوعات مورد استقبال اين جشنواره بوده است که تماشاچيان زيادي به خود اختصاص داده و ابراز احساسات تماشاگران را برانگيخته است.
در حاشيه اين جشنواره معاون امور سينمايي در مصاحبه مطبوعاتي خبرنگاران حاضر در جشنواره حضور يافت. احمد ميرعلايي، مديرعامل بنياد سينمايي فارابي دراين سفر جواد شمقدري را همراهي مي کرد. جشنواره فيلم بغداد با دريافت جوايز متعدد فيلم هاي ايراني دراين جشنواره به پايان رسيد و امضاي تفاهم نامه سينمايي ميان دو کشور ايران و عراق از دستاوردهاي سفر هيئت فرهنگي ايران به کشور عراق بود.
به گزارش روابط عمومي معاونت امور سينمايي وسمعي و بصري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جشنواره فيلم بغداد در تالار تئاتر شهر بغداد با نام المفرح الحکومي که تنها دو روز قبل از شروع اين مراسم افتتاح گرديده بود، برگزار شد و با نمايش روزانه سه سانس فيلم در ساعات 10، 13و 17 ادامه يافت.از نکات قابل اشاره عدم حضور کشورهاي هم جوار عراق و حضور پررنگ جمهوري اسلامي ايران در اين جشنواره بود. البته کشورهايي چون ترکيه، اسپانيا و آذربايجان دراين جشنواره حضور داشتند.
مهم ترين فيلمي که از کشور ميزبان دراين جشنواره شرکت داشت، فيلم پسر بابل بود و از ايران نيز چهار فيلم به نام هاي ملک سليمان، عصر روز دهم و بدرود بغداد در بخش مسابقه و فرزند خاک در بخش غيررقابتي شرکت داشتند.همچنين شهريار اسدي از ايران به عنوان داور دراين جشنواره حضورداشت.
اختتاميه جشنواره فيلم بغداد با حضور معاون امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون وزير فرهنگ عراق برگزار و طي آن جوايز زيادي به فيلم هاي ايراني شرکت کننده اختصاص يافت.
بنابراين گزارش ملک سليمان ساخته شهريار بحراني جايزه بهترين فيلم جشنواره را به خود اختصاص داد وفيلمي از کشور ترکيه رتبه دوم و فيلم بدرود بغداد از ايران رتبه سوم را دريافت کرد.
همچنين شهريار بحراني جايزه بهترين کارگرداني را به خاطر فيلم ملک سليمان دريافت کرد. فيلم درود بغداد نيز که با استقبال بي نظير تماشاگران عراقي مواجه بود نيز جوايز متعددي دريافت کرد.همچنين جايزه بهترين فيلمنامه نيز به فيلم پسر بابل از عراق اختصاص يافت.دراين جشنواره جوايز نقدي قابل توجه و نماد شير بابل به برندگان اهدا گرديد.
با توجه به شرايط ويژه کشور عراق و ظرفيت مناسب براي همکاري هاي متقابل و با توجه به افزايش فعاليت هاليوود در عراق و همچنين باتوجه به آمادگي دريافت مقامات عراقي براي دريافت تجربيات سينمايي ايران تفاهم نامه اي در 15 بند به منظور ايجاد فضاي همکاري مناسب به امضاي طرفين رسيد که محورهاي کلي آن به شرح ذيل اعلام مي گردد:
ايجاد فرصت هاي مناسب براي فيلم سازان ايراني و حضور سينماي ايران در عراق
ايجاد زمينه مناسب براي فعاليت فيلم سازان ايراني در تحقيق و نگارش و فيلمنامه نويسي
نمايش فيلم هاي ايراني در عراق با رعايت بحث کپي رايت
مشارکت فعال در برگزاري جشنواره هاي سينمايي
در اختيار قرار دادن تجربيات سينمايي ايران در مرحله پشتيباني و توليد و آموزش فيلم سازان عراقي
بازسازي سالن هاي سينمايي در عراق و تشکيل دفتر سينمايي به عنوان پايگاه واحد و محل رجوع سينماگران دو طرف در عراق
در پايان قابل ذکر است که مطبوعات عراق با نگارش و انعکاس مقالات و مطالب بسيار زياد از حضور فعال معاون سينمايي و فيلم سازان ايراني با توجه به غيبت ديگر همسايگان عراق در اين جشنواره استقبال کردند.
منبع:ماهنامه فيلم نگار 99



 

نسخه چاپی