جوشان سودمند

جوشان سودمند
جوشان سودمند


 

نويسنده:جعفر سپهري-مدرس دانشگاه جامع علمي کاربردي




 
جاي جاي طبيعت زيباي ايران زمين، سرشار از شگفتي است.به هر کجا که گام بگذاريد، خواهيد ديد آنچه که در جهان بي مانند است.چشم انسان باز مي ماند از اين شگفتي هاي شگرف.
دست نقاش چيره گرچنان اثري بر صفحه طبيعت نگاشته که دست کم در آسيا بي مانند است.چشمه هاي آب معدني «بادآب سورت»در نزديکي روستاي سورت، ميان راه روستاهاي اروست و مال خواست، در هفت کيلومتري روستاي بادله قرار دارد.در مرز ميان استان سرسبز مازندران، شهرستان ساري و استان سمنان، شهرستان دامغان، در 68 کيلومتري شمال دامغان.در بلنداي 1841 متري از سطح دريا.شمال آن پوشيده است از جنگل هاي سوزني برگ و جنوب آن درختچه ها و بوته هاي سبز.در غرب آن «متأسفانه»!معدن سنگ هاي زينتي است.اي کاش کمي دورتر مي بود!سورت به معني «آب گازدار»است و شايد با واژه «سودا»از يک ريشه باشد.
دو چشمه کاملاً ناهمسان در کنار يکديگر آرميده اند .يکي با آبي بسيار شور با استخري کوچک در پايين آن که جهت درمان دردهاي کمر، پا، بيماري هاي پوستي و روماتيسم کاربرد دارد.همانند بسياري چشمه هاي ديگر از اين دست در گرداگرد ايران و شايد جهان.آب آن چندان گرم نيست و از اين رو مردم سنگ هايي را داغ کرده درون آب استخر مي گذارند تا آب کمي گرم تر شود.
ديگري شگفت چشمه ايست با جوشان آبي به رنگ سرخ و نارنجي، ترش مزه.رنگ آن رسوب اکسيدآهن است نشت کرده در پيرامون دهانه چشمه.نگارنده تنها چشمه آب معدني «باباگورگور»در قروه کردستان را نزديک به اين رنگ ديده است.
فوران آب از اين دو چشمه در سال هاي بي شمار، ده ها حوضچه کوچک و بسيار زيبا در رنگ هاي گوناگون سرخ و نارنجي در اندازه هاي گوناگون ساخته که پيوندي تنگاتنگ با انديشه هاي ژرف نگر دانش پژوهان کنکاش گر مي آفريند.ديدار کنيد اين چشمه ها را، به ويژه به گاه بر آمدن و خفتن خورشيد.
اين چشمه هاي شگفتي آور، اينک پس از دماوند سرسپيد، دومين اثر طبيعي ايران است که ثبت جهاني شده.
منبع:اطلاعات علمي، شماره 9.



 

نسخه چاپی