6 راه برای تقویت حافظه

(6)راه برای تقویت حافظه
 


 


 
اگر نمی توانید کلیدهای خود را پیدا کنید یا فراموش می کنید در لیست خرید روزانه چه چیزهایی یادداشت کرده اید و یا نام مربی باشگاه محبوبتان را به خاطر نمی آورید نگران نباشید تنها شما نیستید که چنین مشکلاتی دارید، اکثر مردم گاهی بسیاری از مسائل را فراموش می کنند.
راه های زیادی برای شما وجود دارد که بتوانید حافظه خود را بهبود دهید مانند فعالیت های ذهنی به انضمام فعالیت های فیزیکی در زندگی روزانه. شما می توانید کارهای ساده ای را هر روز برای تقویت حافظه خود انجام دهید. از همین امروز شروع کنید:

1-انجام فعالیت های ذهنی
 

همان طور که فعالیت های فیزیکی به سلامت بدن کمک می کند، فعالیت های ذهنی بر سلامت مغز نهایتا تقویت حافظه بسیار موثر است. برخی از این فعالیت ها عبارتند از:
حل جدول کلمات متقاطع، خواندن قسمت هایی از روزنامه که مورد علاقه شماست، رفتن مسیرهای متفاوت در هنگام رانندگی، یادگیری یکی از سازهای مورد علاقه، عضو شدن در یک سازمان اجتماعی یا محلی.

2-روابط اجتماعی موثر
 

روابط خوب اجتماعی همان طور که به تقویت حافظه کمک می کند در بهبود افسردگی و استرس نیز بسیار موثر است. گشتن یک فرصت مناسب برای بودن با کسی که دوستش داریم یا دوستان و دیگران مخصوصا زمانی که احساس تنهایی می کنیم موجب آرامش ذهن می شود. بنابراین زمانی که به شما پیشنهاد می شود در یک مهمانی یا یک جلسه شرکت کنید رد نکنید.

3- سازماندهی کردن
 

اگر شما در یک خانه شلوغ و به هم ریخته زندگی می کنید و نوشته های شما پراکنده هستند احتمالا چیزهای زیادی را فراموش می کنید.
یادداشت کردن کارهای روزانه، نوشتن لیست خرید و چیزهای دیگر در یک دفترچه مخصوص یا تقویم به حافظه شما کمک می کند. حتی تکرار کردن کارهای مهمی که باید در طول روز انجام دهید کمک می کند که در حافظه شما ثبت شوند. لیست کارهای روزانه را بررسی کنید و کارهایی که انجام شده را از لیست خط بزنید. همچنین تخصیص دادن یک جای ویژه برای کیف پول، کلید و وسایل ضروری دیگر به شما کمک می کند که جای آن ها را فراموش نکنید.

4-تمرکز
 

متمرکز کردن ذهن به دور از آشفتگی ها و انجام ندادن چند کار در یک لحظه در تقویت حافظه موثر است. اگر شما به یک موضوع که می خواهید آن را به یاد بیاورید تمرکز کنید احتمالا خواهید توانست. تمرکز به ما کمک می کند آنچه فراموش کرده ایم یا برایمان آشنا است را به یاد بیاوریم.

5-استفاده از رژیم غذایی مناسب
 

یک رژیم غذایی خوب همان طور که برای قلب مفید است برای مغز نیز مفید خواهد بود. استفاده از میوه ها، سبزیجات، حبوبات و غلات و همچنین انتخاب منابع پروتئینی کم چربی مانند گوشت های سفید، گوشت بدون پوست پرندگان مثل بوقلمون و گوشت ماهی برای سلامتی قلب و مغز مفید است.
زیاده روی در الکل و کم نوشیدن آب نیز منجر به آشفتگی و کم حافظه بودن می شود.

6-گنجاندن فعالیت های فیزیکی در برنامه روزانه
 

فعالیت های فیزیکی جریان خون را در همه بدن افزایش می دهد که شامل مغز نیز می شود. نیم ساعت ورزش هوازی (ایروبیک) در طول روز به سلامت بدن و مغز کمک می کند. همچنین پیاده روی روزانه بیشتر از (10)دقیقه نیز در حفظ سلامتی بسیار موثر است.
منبع:راه کمال شماره 29مجله روانشناسی خانواده



 

نسخه چاپی