بيماري صرع و علت بيماري

EpilEpsyبيماري صرع و علت بيماري
بيماري صرع و علت بيماري


 






 
اين بيماري به علل مختلفي مانند ضربه و فشارهاي وارده به مغز و ساير آثار ديگري از قبيل تومورها و ناراحتي هاي انتقالي اندام ها و غيره به وجود مي آيد، دو نوع مهم آن جلب توجه مي نمايد: 1-صرع نوزادان 2-صرع بزرگسالان به نام صرع بزرگ که هر دو داراي اهميت مخصوص به خود مي باشد و بحث علمي آن بيش از اين در اينجا مقدور نيست.
به طور کلي پرهيز در اين مورد کامل مي باشد زيرا ناپرهيزي خود باعث تجديد حملات صرع و تشديد آن ها مي گردد از جمله: چيزهاي سرد و حمام زياد، چيزهاي ترش، لبنيات، ميوه هاي تر، ماهي، مرغابي، کرفس و غذاهاي چرب و غليظ و گوشت حيوانات بزرگ مثل گاو، شتر و کلم، شلغم، قمري، ترب، سير، پياز، باقلا، عدس، فلفل، خردل، تره، کاهو، گشنيز را نبايد مصرف نمود و بي خوابي مفرط و خواب روز در حال پري شکم و خشم و غضبت و غم و اندوه و آواز بلند و رعد و برق و اسب سواري يا موتور سواري و سواري بر وسايل تندرو که زمين را در زير پاي خود ببيند مثل نشستن در اتومبيل که شيشه هايش پائين باشد که مصروع بتواند از آن به خارج نگاه کند و زياد خواندن کتاب و روزنامه و کثرت جماع و قرارگرفتن بر بلندي هايي مثلا پشت بام، بالاي کوه و تپه و همه و همه زيان آور است. سرماي شديد، گرماي شديد، نشستن در مسير باد، و رفتن بر بلندي ها و ديدن اشياء خيلي براق، روشنايي زياد و بوي گوگرد، قطران، قير و نيز ديدن آب هاي روان، ديدن آتش شديد، نشستن در مهتاب، بوئيدن چيزهاي بدبو، خوردن زيتون، پنير، و زياد خوردن ماهي و جگر نيز باعث عود حملات صرعي مي شود اين مبحث که با تغييرات کمي تکرار شد اهميت پرهيز را مي سازند. اين بيماران بايد پس از(3)ساعت از صرف غذا به خواب روند و استراحت کنند، بوئيدن بودينه، دارچين، زيره و انيسون به طور مرتب و همچنين پاشيدن داروهاي فوق روي غذاي روزانه مصرع بسيار مؤثر مي باشد. پودينه (15)گرم، دارچين (5)گرم، زيره کرماني (10)گرم، همه را نرم کوبيده کمي از آن روي غذاي روزانه بيمار بپاشيد.
*از جوشانده عودالصليب يا چوب حيات به جاي آب بنوشيد و بعد از خوردن غذا بلافاصله نخوابند.

صرع چيست؟
 

از زمان به وجود آمدن انسان بر روي کره زمين صرع نيز وجود داشته است. ما امروزه انواع گوناگوني از صرع را شناخته ايم صرع يک بيماري نيست بلکه فقط نشانه ايست که مي گويند قسمتي از مغز کار خود را هميشه به خوبي انجام نمي دهد.
وقتي مغز به طور طبيعي کار کند يک سري امواج الکتريکي از خود ايجاد مي نمايد که اين امواج مانند الکتريسيته در مسير اعصاب مغزي عبور مي کند. در حالت تشنج يک جرقه الکتريکي مانند برق در آسمان ايجاد مي شود که اين جرقه الکتريکي و طوفان الکتريکي بسته به محل خود، در مغز علائم و نوع تشنج و صرع را تعيين مي نمايد.
«اپي لپسي» يا صرع حالتي است که يکسري از اين تشنج ها و طوفان هاي الکتريکي در مغز به طور مرتب و با فاصله زماني خود به خود ايجاد شده و خاموش شوند. يک بار تشنج هيچ گاه صرع نيست بلکه (3-2)بار تشنج بايد رخ دهد تا پزشک تشخيص صرع را مطرح نمايد.

انواع صرع
 

صرع عمومي (ژنراليزه): اين نوع صرع يا تشنج حالتي است که تمام مغز درگير اختلال الکتريکي مي گردد. فرد مبتلا در اين حالت هوشياري و آگاهي خود را از دست مي دهد.

انواع صرع عمومي عبارتند از:
 

الف-صرع بزرگ: حمله تشنجي افراد مبتلا به صورت از بين رفتن ناگهاني آگاهي، سقوط، زمين افتادن و دست و پا زدن است. در اين حالت چشم ها بالا مي رود، دهان کف مي کند، چهره تيره مي شود و گاه فرد بي اختيار ادرار مي کند.
حمله از چند ثانيه تا چند دقيقه طول مي کشد و به دنبال آن فرد حالت خواب آلودگي پيدا کرده و به تدريج به هوش مي آيد.
ب-صرع کوچک: در اين حالت فقط چند ثانيه حالت مات زدگي، عدم هوشياري و حرکات تکراري در لب ها ديده مي شود.
*صرع موضعي: در اين نوع صرع فقط قسمتي از مغز درگير مي شود که دو نوع ساده و پيچيده دارد. در صرع موضعي ساده هوشياري فرد تغيير نکرده و علائم عصبي موضعي رخ مي دهد. در صرع موضعي مرکب و پيچيده، به دنبال تشنجات موضعي ساده، فرد هوشياري خود را از دست داده و احتمالاً به دنبال آن حمله بزرگ صرع به وقوع خواهد پيوست و يا دچار حالت هاي روحي خاص مي گردد.
صرع مداوم: حمله صرع طولاني شده و يا پشت سرهم تکرار مي شود و شخص مصروع در حين حملات، بيهوش مي ماند. صرع مداوم يک مورد اورژانس است و نياز به کمک هاي ويژه و درمان مخصوص دارد.

علت صرع چيست؟
 

برخلاف نظر عوام که علت را جن زدگي، سحر شدن توسط ديگران، آثار گناه، ضعف اعصاب و بيماري رواني مي دانند، صرع نوعي اختلال در کار سلول هاي مغزي است که باعث پخش جريان هاي مغزي اضافي به صورت ناگهاني و انتشار آن به سراسر مغز مي شود. علت صرع گاه صدمه مغزي، ضربه، عفونت و گاه ارثي است. ضربه هاي دوران بارداري وارد شده بر جنين و فشار بر سر جنين در هنگام زايمان، عفونت ها و ضربه هاي پس از تولد و دوران کودکي، تصادفات و حوادثي که باعث ضربه مغزي مي شود، عفونت هاي مغزي و مننژيت ها همگي مي توانند باعث ايجاد صرع شوند. عفونت ها و ضربه هاي مغزي از علل شايع صرع هستند.
*شيوع صرع: تقريباً (50)ميليون نفر در جهان مبتلا به صرع هستند که نيمي از آن ها يا درمان نشده يا ناقص درمان مي شوند. در کشور ما نيز حدس زده مي شود که بيش از يک ميليون بيمار مبتلا به صرع وجود داشته باشد.
*خطرهاي حمله تشنجي: بيماري صرع به خودي خود خطر ندارد، اما اگر آموزش و مراقبت دقيقي در مورد حمله هاي تشنجي صورت نگيرد مي تواند خطرناک باشد. فردي که ناگهان مي افتد و يا بيهوش مي شود ممکن است دچار جراحت، شکستگي، ضربه مغزي و يا خفگي در آب و سوختگي با آتش شود. حملات تشنجي اگر درست معالجه نشود مي تواند موجب صدمات جسمي، اجتماعي و رواني شود.
منبع:راه کمال شماره 29مجله روانشناسي خانواده



 

نسخه چاپی