برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی AB(4)

برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی AB(4)
برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی AB(4)


 

نویسنده: فادیا عبدوش
مترجم : مریم کاظمی




 

فصل هفدهم
 

پرسش و پاسخ
 

سؤال؛ آيا براي ثمربخش بودن رژيم غذايي مناسب براي گروه خوني ام بايد همه تغييرات را به يکباره انجام دهم؟
جواب؛
خير، برعکس پيشنهاد مي کنم تدريجا از مصرف غذاهايي که براي شما مناسب نيست دست برداريد و ميزان غذاهاي مناسب را افزايش دهيد. بيشتر برنامه هاي رژيمي شما را وادار ميدارد تا به سرعت شيوه زندگي و تغذيه خود را تغيير دهيد اما به نظر من، درست اين است که شما ابتدا ياد بگيريد، زيرا منافع اين رژيم غذايي در درازمدت پايدار مي شود.
شما نبايد تنها به نوشته هاي من تکيه کنيد بلکه بايد از واکنش هايي که بدنتان نشان مي دهد چيزهاي زيادي بياموزيد پيش از آغاز رژيم غذايي گروه خوني خود، ممکن است اطلاعات شما درباره مواد غذايي مفيد و مضر محدود باشد همينطور شما عادت کرده ايد که انتخاب هاي خود را براساس ذوق شخصي و آداب و رسوم خانوادگي و کتاب هايي که در مورد رژيم هاي غذايي خوانده ايد، انجام دهيد و بسيار خوش شانس خواهيد بود اگر تصادفا برخي غذاهاي مفيد براي بدنتان را انتخاب کنيد. اما پيروي از رژيم غذايي ويژه گروه خوني، ابزاري است مؤثر براي موفقيت با تکيه بر آگاهي.
تا وقتي که بهترين رژيم غذايي مناسب براي خود را بيابيد مي توانيد بعضي وقت ها کمي از آن چشم پوشي کنيد. زيرا
سختگيري، دشمن لذت است و من آن را تعيين نمي کنم. من رژيم ويژه گروه خوني A را براي شما طراحي مي کردم تا احساس کنيد در بهترين حال هستيد نه اينکه احساس محروميت و کمبود نماييد. گاهي وقت ها، منطق شما را به انتخاب ميانه روي و عدم پايبندي وامي دارد مثلا وقتي در منزل يکي از نزديکان و دوستان مهمان هستيد.
سؤال؛ گروه خوني من AB و گروه خوني همسرم O است چگونه مي توانم غذايي بپزم که هردو بتوانيم آن را مصرف کنيم زيرا نمي خواهم در هر مرتبه دو نوع غذاي جداگانه تهيه نمايم؟
جواب؛
من و همسرم نيز همين وضع را داريم. زيرا گروه خوني او O و گروه خوني من A است و براساس تجربه دريافته ام که مي توانيم يک سوم از غذايي را که آماده مي کنيم با هم شريک باشيم. زيرا تنها تفاوتي که وجود دارد در منابع پروتئيني است. به عنوان مثال ما مي توانيم راگوي سبزيجات را آماده کنيم و من به آن پنيرتوخو اضافه مي کنم و همسرم در کنار آن گوشت مرغ مصرف مي کند. و وقتي ماکاروني مي پزيم همسرم براي خودکمي گوشت گاو و چرخ کرده به آن اضافه مي کند.
مردم معمولا بسيار نگران هستند که رژيم غذايي که از آن پيروي مي کنند که رژيم غذايي ويژه گروه خوني براي آنها دست و پاي آنها را ببندد. اما به اين امر فکر کنيد که هر ليستي شامل بيش از
200 نوع مواد غذايي است که بيشتر آنها براي بيش از يک گروه خوني مناسب است و از آنجا که ميانگين خوراک يک انسان معمولي 25 نوع غذاست رژيم هاي ويژه گروه هاي خوني به شما انتخابهاي بيشتري مي دهد نه کمتر.
سؤال؛ چرا شما براي هر نژادي مقدار مختلفي از مواد غذايي را تجويز مي کنيد؟
جواب؛
محال است که شما بتوانيد همه غذاهاي موجود در برنامه غذايي را ميل کنيد. شما بايد به اين برنامه به عنوان لوحه اي که نقاش رنگ هاي خود را روي آن قرار مي دهد. نگاه کنيد شما مي توانيد رنگ هاي مناسب خود را انتخاب کنيد. اما تلاش کنيد در صورت امکان به نسبت هفتگي پيشنهادي از گروه هاي غذايي مختلف استفاده کنيد.
تعداد دفعاتي که شما غذايي مصرف مي کنيد مهمتر از حجم مقاديري است. بنابراين اگر شما کوچک اندام هستيد سعي کنيد مقادير را کم کنيد بدون اينکه تعداد دفعاتي که غذا مي خوريد را کاهش دهيد. اين کار باعث مي شود مواد مغذي مفيدتر به نسبت ثابت به خون برسد.
سؤال؛ چه بايد بکنيم اگر ماده چهارم يا پنجم در خوراکي که تهيه مي کنم از موادي است که مضر است.
جواب؛
اين مسئله به خطرناک بودن حال شما و يا ميزان پايبنديتان به برنامه غذايي ويژه گروه خوني بستگي دارد. اگر شما نسبت به غذاي معيني حساسيت داريد و يا از التهاب غشاي قولون رنج مي بريد، شايد بهتر باشد به طور کلي از خوردن اين مواد اجتناب کنيد. بسياري از بيماران به طور کامل از خوردن اين مواد صرفنظر مي کنند. اما من فکر مي کنم اين کار زياده روي است و خوردن غذاهايي که در برنامه غذايي وجود ندارد آن هم بعضي وقت ها به بيشتر مردم صدمه اي نمي زند مگر اينکه حساسيت معيني نسبت به اين غذا داشته باشند.
سؤال؛ اگر از اين برنامه غذايي پيروي کنم آيا وزنم کمتر خواهد شد؟
جواب؛راه هاي زيادي براي پاسخ به اين سؤال وجود دارد.
اولا بيشتر مردمي که از اضافه وزن رنج مي برند از يک برنامه غذايي نامناسب پيروي مي کنند و غذايي را مصرف مي کنند که هضم آن دشوار است و يا باعث جمع شدن مقدار زياد آب در بدنشان مي شود، عواملي که باعث زياد شدن وزن مي شود.
رژيم غذايي مخصوصي، مخصوص گروه خوني شما به گونه ای است که به شما کمک مي کند از هرگونه عدم تناسب که موجب اضافه وزن مي شود رهايي يابيد. اگر از اين رژيم پيروي کنيد متابوليسم غذاي بدن شما متعادل شده و به حد طبيعي خود
مي رسد به شکلي که بدن مي تواند کالري را بهتر بسوزاند.
دستگاه گوارش نيز مواد غذايي را همانگونه که بايد پردازش کرده و از جمع شدن آب در بدن جلوگيري مي کند و باعث کاهش وزن فوري شما مي شود.
من از روي تجربه شخصي دريافته ام که بيشتر بيمارانم که از مشکل اضافه وزن رنج مي برند. سابقه پيروي از رژيم هاي متعدد را داشته اند. مردم فکر مي کنند گرفتن رژيم هاي پي در پي باعث کم شدن وزن مي شود اما اين درست نيست اگر اين رژيم ها و غذاهايي که در آن وجود دارد با آنچه براي بدن مفيد است، مخالف باشد.
برنامه: در فرهنگ ما معمولا کاهش وزن را تاييد مي کنند که همه بتوانند به طور يکسان از آن پيروي کنند آنوقت اين سؤال برايشان پيش مي آيد که چرا در کم کردن وزن موفق نمي شويم! جواب روشن است زيرا گروه هاي خوني مختلف با غذاهاي مختلف به طور متفاوتي برخورد مي کنند.
سؤال؛ آيا کالري مواد غذايي در برنامه ويژه گروه هاي خوني مهم است؟
جواب؛
پس از گذشت مدتي شما قادر خواهيد بود ميزان غذايي که مناسب نياز شماست مشخص کنيد اما جدول هاي هر گروه غذايي نقطه شروع را در اختيار شما قرار مي دهد.
شما بايد به مقدار توصيه شده توجه کنيد زيرا نوع غذايي که
انتخاب مي کنيد هرچه باشد. اگر در خوردن آن افراط کنيد وزن شما افزايش مي يابد. اين امر بسيار واضح است و حتي احتياجي به گفتن ندارد اما افراط در غذا خوردن امروزه يکي از دشوارترين و خطرناک ترين مشکلات جسمي است. ميليون ها نفر از مردم به علت حجم غذايي که مي خورند مبتلا به نفخ معده و سوءهاضمه هستند.
هنگامي که شما در مصرف غذا زياده روي مي کنيد. ديواره معده شما همچون يک بادکنک باد شده کش مي آيد و با وجود اينکه عضلات معده انعطاف پذير و قادر به انقباض و انبساط است. سلول هاي ديواره شکم در هنگام باز شدن زياد، تلاش زيادي را صرف مي کنند.
اگر شما معمولا عادت داريد اينقدر بخوريد تا سير شويد و پس از خوردن نيز احساس خستگي مي کنيد سعي کنيد مقدار غذايي را که مصرف مي کنيد، کاهش دهيد و ياد بگيريد که از آنچه بدنتان مي گويد لذت ببريد.
سؤال؛ من تا حالا نام اين حبوباتي را که شما ذکر کرده ايد نشنيده ام چگونه راجع به آنها بيشتر بدانم؟
جواب؛
اگر شما به دنبال حبوبات جايگزين هستيد، فروشگاه هاي عرضه مواد خوراکي سالم آن را در اختيار دارند. در سال هاي اخير، حبوبات و دانه هاي قديمي که فراموش شده بودند دوباره کشف و توليد شده اند.
به عنوان مثال، نوعي تاج خروس و گندم کوهي که عاري از مشکلات گندم کامل است وجود دارد که مي توانيد آنها را امتحان کنيد؛ نتيجه مطمئنا رضايت بخش خواهد بود. با آرد گندم کوهي مي توان ناني مغذي و ترد با طعمي خوب تهيه کرد. اينگونه نان ها به سرعت فاسد مي شوند و بايد در يخچال نگهداري شوند در عين حال بسياري از آنزيم هاي مفيد خود را حفظ مي کنند.
سؤال؛ من از حساسيت نسبت به بادام زميني رنج مي برم اما شما مي گوييد براي گروه خوني AB بسيار مفيد است؟
جواب؛
پيشنهاد مي کنم مجددا مطمئن شويد که حساسيت شما نسبت به بادام زميني است. زيرا واکنش هاي حساسيتي زماني اتفاق مي افتد که لکتين ها به شکل نامطلوبي با گروه هاي خوني تداخل پيدا مي کنند.
شايد شما گمان مي کنيد که نسبت به بادام زميني حساسيت داريد. زيرا غالبا پزشکان افراد عادي تمايل دارند هنگامي که از يافتن دليلي براي توضيح برخي واکنش ها عاجز مي شوند، حساسيت را عامل آن بدانند. ممکن است شما نيز يک بار بادام زميني را همراه مواد ديگري که اين مشکل را ايجاد کرده اند مصرف کرده ايد و فکر مي کنيد که کار بادام زميني است!
مقدار توصیه شده بر اساس نژاد قانونی نیست که حتماً الزام آور باشد

نقاط قوت

نقاط ضعف

تهدیدهای سلامتی

بهترین برنامه غذایی

کلید کاهش وزن

مکمل

برنامه ورزشی

سازگار با شرایط جدید- سیستم ایمنی بسیار ضعیف

دستگاه گوارش حساس که اجازه ورود میکروبها را می دهد واکنش های منفی نسبت به میکروب

بیماری های قلبی
سرطان

رژیم غذایی مختلط گوشت
غذاهای دریایی
لبنیات
حبوبات، لوبیا
غذاهای دریایی
دانه ها
سبزیجات
میوه ها

اجتناب از:
لوبیا
ذرت
گندم سیاه
غذاهای مفید:
توفرماهیها و سبزیجات دارای برگ جلبک دریایی قهوه ای (Kelp )

ویتامین C
زالزالک وحشی
اخنیاسا
سنبل الطیب
کوثرستین
خارشتر

تمرینهای آرامبخش و افزایش دهنده تمرکز
یوگا
نائی چی
همراه با تمرین ورزشی معتدل مثل دوچرخه سواری و تنیس


منبع: فادیا عبدوش/ برنامه غذایی مناسب برای گروه خونی AB / انتشارات عقیل /تهران :1387




 

نسخه چاپی