شش پير" چشمه اي در ميان شكاف هاي كوه

عمارت
عمارت "ارگ كلاه فرنگی" بیرجند یادمانی منحصر به فرد + عكس


 





 
اين چشمه كه در 8 كيلو متري شمال روستاي " به شنه" از توابع بخش همايجان قرار دارد، از ميان شكاف هاي كوه به طور معجزه آسايي به آرامي بيرون مي آيد.

شش پير" چشمه اي در ميان شكاف هاي كوه

چند متر پايين تر از سرچشمه رودخانه اي خروشان به راه مي افتد كه هر تازه واردي را انگشت به دهان از اين نعمت خداوند شاكر مي نمايد.

شش پير" چشمه اي در ميان شكاف هاي كوه

درباره ي "شش پير" چنين سخن آغاز كنيم كه جذابيت و زيبايي آن باعث شده كه در فصل بهار و تابستان افراد زيادي از روستاها و شهرهاي دور و نزديك براي گشت و گذار به اين منطقه مي آيند.
آب "شش پير" از جنوب شهرقي سپيدار در مسير كوهستاني به سوي دشت همايجان جريان مي يابد و با استفاده از نهرهاي سنتي به اراضي و باغ هاي همايجان انتقال داده مي شود . ***
رودخانه اي "شش پير" پس از عبور از تنگ شش پير و پيمودن راهي كوتاه وارد رودخانه شهر اردكان مي شود.قسمتي از آب هاي "شش پير" بعد از گذر از بند "شهيد طالبي" كارخانه توربين برقي منطقه را به كار مي اندازد.
حدود 500 متري سرچشمه 20 واحد پرورش ماهي،از آب هاي "شش پير" بهره مند شده و ماهي قزل آلا پرورش مي دهند.

شش پير" چشمه اي در ميان شكاف هاي كوه

از استفاده و بهره مندي هاي ‌آب "شش پير" كه بگذريم مردم محلي منطقه از قديم الايام شش پير را مكاني مقدس مي دانند كه هر سال در وقتي معين به ديدن آن مي آيند.
در حدود 200 متري چشمه،در دل كوه نوشته اي حكاكي شده است كه حكايت از توجه پادشاهان سلسه قاجار به اين طبيعت زيبا دارد. درياچه زيباي "شش پير" كه از آن به عنوان عروس درياهاي ايران ياد مي شود،به راستي چشم اندازي زيبا و رويايي است
منبع:باشگاه خبرنگاران
ارسال توسط کاربر محترم سایت : hasantaleb




 

نسخه چاپی