پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا

پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا
پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا


 

نويسنده: ندا بهجتيان




 
اين هواپيماهاي جنگي با داشتن تجهيزات منحصر به فرد در فهرست پيشرفته ترين ها قرار گرفته اند.
در حالي که آرزو مي کنيم هميشه در تمام دنيا صلح و آرامش برقرار باشد اما هر کشور به نوبه خود سعي دارد مجهزترين وسايل و سلاح ها را براي دفاع در برابر دشمن بسازد. با اينکه ساخت اين جنگنده ها با اين تجهيزات فوق پيشرفته نشان دهنده سطح بالاي فناوري و تکنولوژي در دنياست، اما بيانگر اين موضوع هم هست که هر لحظه بايد براي دفاع آماده بود. موضوعي که بين تمامي اين جنگنده هاي هوايي مشترک است، سرعت بسيار بالا و مافوق صوت آنهاست.

سوخوتي 50
 

اين جت جنگنده دو موتوره از نسل پنجم جنگنده ها و ساخت يک شرکت هوايي روسي به نام سوخو است. توليد اين هواپيما از سال 2010 آغاز شده است که اولين مشتري آن هم نيروي هوايي هند بود. اين جنگنده هنوز در حال تکامل است ولي از ويژگي هاي اصلي آن مي توان به پرواز در تمام طول شبانه روز، پروازهاي بسيار طولاني، امکان سوخت گيري هوايي در زمان پرواز، پنهان شدن از ديد رادار دشمن، استفاده از موشک هاي هوا به هوا، هوا به زمين و هوا به دريا، داشتن هوش مصنوعي براي فرار از تله هاي احتمالي هوايي و قابليت دفاعي خودکار اشاره کرد.
پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا

سوخوي 30
 

جنگنده سوخوي 30 يک جنگنده دو سرنشين و چند منظوره است که براي دفاع در برابر جنگنده آمريکايي اف 15 ساخته شد. اين هواپيما که توسط شرکت هوايي ايرکات در مسکو ساخته شد، نوعي پيشرفته تر از سوخوي 27 و يکي از پرفروش ترين جنگنده ها در سراسر دنيا به حساب مي آيد. از مشخصه هاي اين جنگنده مي توان به رادار گريزي، شناسايي از روي اشعه مادون قرمز و سرعت سوپر کروز که سرعتي بسيار بالا و مافوق صوت است، اشاره کرد. همچنين موشک انداز اين جنگنده يکي از پيشرفته ترين موشک اندازها بين چهار نسل گذشته جنگنده هاي هوايي است.
پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا

اف 22 رپتور
 

اين هواپيماي جنگنده ساخت شرکت لاکهيد و بوئينگ است. اف 22 هواپيماي جنگنده نسل پنجم و دو موتوره بوده که از فناوري استيلز- پنهان شدن از ديد رادارها- برخوردار است. همچنين اين جنگنده تک سرنشين داراي قابليت حمله به زمين و جنگ الکترونيکي است. پيمانکار اصلي اين طرح، لاکهيد مارتين است که توليد بدنه هواپيما، سلاح و مونتاژ نهايي را بر عهده دارد. اين جنگنده در دسامبر 2005 وارد سازمان هوايي آمريکا شد. اف 22 توانايي حمل 4500 کيلوگرم سلاح را دارد. يکي از جالب ترين برنامه هاي اين جنگنده فناوري شليک اول با ديد اول است که مي تواند اهداف گوناگوني را در همان ديد اول مورد هدف قرار دهد.
پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا

اف 35 لايتنينگ
 

جنگنده اف 35 از نسل پنجم جنگنده ها، يک جت تک موتوره و تک سرنشين است که قابليت رادار گريزي، حمله به زمين و شناسايي هدف حتي در مسافتي بسيار دور را دارد. اين جنگنده هم که توسط شرکت هوايي لاکهيد مارتين ساخته شده، براي اولين بار در 15 دسامبر 2006 به پرواز درآمد. جنگنده اف 35 پيشرفته ترين هواپيماي جنگي چند منظوره است.
پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا
حسگرهاي اين جنگنده بسيار قوي بوده و مي توانند دشمن را چه در هوا، چه در زمين و چه در دريا از فاصله دور نشانه گيري کرده و درست به هدف بزنند. همچنين اين جنگنده قادر است به صورت عمودي نيز پرواز کند.
 

اف 18
 

هيچ شکي نيست که اف 18 يکي از بهترين جنگنده هاي دنياست. اين جنگنده که سرعتي بسيار بالا و مافوق صوت دارد در دو مدل تک سرنشين و دو سرنشين و توسط شرکت آمريکايي نورسروپ و توسط طراح مک دانل داگلاس ساخته شده است. اين هواپيما قابليت سوخت گيري در زمان پرواز، حمله به زمين، شناسايي هدف، درگيري نزديک هوايي و دفاعي هوايي را داشته و براي هر نوع آب و هوايي مناسب است و قدرت مانور هوايي بسيار بالايي دارد. موشک انداز اين هواپيما بسيار دقيق بوده و اين جنگنده چند منظوره حتي از روي زمين يا عرشه ناوهاي جنگي نيز قادر به پرتاب موشک هاي خود است. اين جنگنده در واقع جايگزيني براي اف 4 و براي دفاع در برابر اف 16 ساخته شده است.
پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا

گريپين
 

اين جنگنده هوايي چند منظوره، تک موتوره بوده و توسط شرکت هواپيمايي سوئدي گريپين ساخته شده است. گريپين از جنگنده هاي نسل چهارم است و کابين آن گنجايش دو سرنشين را دارد. اين جنگنده مجهز به پيشرفته ترين سيستم هاي ديجيتالي است و بهترين نوع تشخيص دشمن را دارد و خلبان هواپيماي گريپين مي تواند با خلبان همکار خود صحبت کرده و نقشه حمله را مرور کند، بدون اينکه دشمن از روي امواج بتواند آنها را شناسايي کند. اين جنگنده براي برخاستن از زمين به 800 متر باند احتياج دارد. بال هاي دلتاشکل اين هواپيما اين امکان را به او مي دهد تا با سرعت هر چه بيشتر بتواند بالا و پايين رفته و فرود بيايد.
پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا

رافائل
 

رافائل جنگنده اي دو موتوره و چند منظوره است که توسط شرکت فرانسوي داسو ساخته شد. اين جنگنده توانايي دفاع در هنگام پرواز را داشته و موشک هاي هوشمند آن از قبيل ميکا، آپاچي و سايدوايندر هدف را در آسمان و زمين و دريا ديده و به آن حمله مي کند. اين جنگنده توانايي حمل بيش از 9 هزار کيلوگرم سلاح و مواد منفجره را دارد. حسگرهاي اين هواپيما مي تواند هشت هدف را به طور همزمان تشخيص دهد. همچنين رافائل مجهز به سيستم ايجاد اختلال در رادارهاي دشمن و فرار از تيررس آن است. سرعت بالاي اين جنگنده نيز مافوق صوت است.
پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا

جي 10
 

اين هواپيماي جنگنده که توسط شرکت چيني چنگجو و به منظور استفاده ارتش چين ساخته شده است، در مواقع نياز هم به عنوان جت جنگي و هم به عنوان يک بمب افکن و به صورت همزمان استفاده مي شود. اين جنگنده به نام اژدهاي نيرومند نيز شناخته مي شود. همچنين جي 10 مي تواند در بدترين شرايط آب و هوايي نيز هدف را شناسايي کرده و به جنگيدن ادامه دهد. اين جنگنده داراي سيستم تشخيص از روي اشعه مادون قرمز بوده و رادار آن داراي چشم الکترونيکي است. جي 10 از نسل سوم هواپيماهاي جنگنده به حساب مي آيد که براي اولين بار در سال 1998 به پرواز در آمد.
پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا

تايفون
 

اين جنگنده يک جت دوموتوره و چند منظوره است که توسط شرکت يورو فايتر ساخته شده است. وزن اين جنگنده بسيار کم بوده و به همين خاطر مي تواند در آسمان مانور بهتري دهد. اين جت قادر است در شرايط اضطراري در آب و هواي بسيار بد نيز به درستي فرود بيايد. حسگرهاي هوشمند تايفون نزديک شدن موشک را به خوبي تشخيص داده و هشدار مي دهند.
اين جنگنده نيز از سيستم موشک هاي هوشمند برخوردار است که دشمن را از فاصله دور تشخيص داده و درست به هدف مي زند و خودش مي تواند به راحتي از رادارهاي دشمن پنهان شود. 70 درصد از بدنه اين هواپيما از فيبر کربن، تيتانيوم و آلومينيوم ساخته شده است.
پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا

ميگ 35
 

جنگنده ميکويان يا همان ميگ 35 از پيشرفته ترين جنگنده هاي دو موتوره و نسل پنجم است که توسط شرکت روسي ميگ طراحي و ساخته شده است. اين جنگنده مجهز به کابين خلبان شيشه اي بوده تا نمايي کامل از اطراف را براي خلبان داشته باشد. رادار و حسگرهاي ليزري جنگنده ميگ بسيار پيشرفته و حساس بوده و هواپيماهاي دشمن را در هر جهتي که هستند، نشان داده و موشک هاي هوشمند آنها را مورد حمله قرار مي دهند. اين جنگنده تمامي استانداردهاي جنگنده هاي غربي را دارد و مجهز به جديدترين سلاح جنگي روسي است. همچنين داراي سيستم دفاع در حال پرواز بوده و قادر است تا شش تن مواد منفجره و سلاح را حمل کند.
پيشرفته ترين جنگنده هاي دنيا
منبع: نشريه همشهري سرنخ شماره 97




 

نسخه چاپی