زیارت در کوچه باغ
 زیارت در کوچه باغ

نویسنده: علی اکبر رضوی




 

زیارت امامزاده شعیب (ع) در کوچه باغ های با صفای منطقه کن

باید از کنار دیوارهای بلند سیمانی و شلوغی خیابان ها و بزرگراه ها گذشت تا زیر سقفی از شاخ و برگ، دور از شلوغی پایتخت، امن و آرام گرفت؛ در جایی مثل کوچه باغ های «کن». تنفس هوای خنک باغ های کن که از لا به لای درختان تنومند و بلند گردو و چنار و توت می گذرد، لذت بخش است، خنکایی که خوب با بقعه ساده و کوچک امامزاده شعیب (ع) جور در می آید. خوردن یک لیوان آب از سقاخانه قدیمی امامزاده و روشن کردن یک شمع نذری کنار آن که اصلاً حال دیگری دارد. اینجا مدفن مردی از خاندان مطهر پیامبر (ص) و از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است که قرن هاست زیارتگاه تهرانی ها شده و خلوتی اش جایی برای پیدا کردن آرامش در شهر شلوغ تهران. برای زیارت امامزاده شعیب (ع) باید زودتر به دل بافت سنتی کن و کوچه باغ های محله سر آسیاب زد؛ چرا که هر روز که می گذرد، دیوارهای خاکستری لبشتر جای گردوها و چنارهای بلند را می گیرند و نفس امامزاده را تنگ تر می کنند.

نسب نامه

شهید کن

امامزاده شعیب (ع) به گواهی اداره اوقاف، از فرزندان امام موسی کاظم است. برخی معتقدند او هم عصر امام (ع) و از فرزندان و تربیت شدگان اوست که همراه امامزاده داود (ع) برای تبلیغ تشیع به این منطقه آمدند و پس از مدتی به دست مخالفانش شهید و در محله سرآسیاب کن دفن شد بعضی نیز می گویند او قرن ها بعد زندگی می کرده و چند نسل بعد از امام هفتم بوده و در قرن دهم هجری قمری در اینجا وفات کرده است.
زیارت در کوچه باغ

چطور برسیم؟

بالاتر از شهران

امامزاده شعیب (ع) در محله سرآسیاب کن در شمال غربی تهران قرار گرفته است
* خودروی شخصی: با خودروی شخصی می توانید به راحتی از انتهای غربی بزرگراه نیایش یا ایرانپارس به بخش کن بیایید و در آنجا هم از خیابان حاج شعبانعلی، وارد دره زرنو شوید و از آنجا به بعد، مسیر امامزاده سر راست و مستقیم است. پیشنهاد ما این است که خودروی خود را نرسیده به امامزاده بگذارید و چند کوچه ای را در میان باغ های با صفای گردو پیاده روی کنید. می توانید در بزرگراه همت هم به سمت غرب برانید و از کندروی تقاطع باکری وارد کن شوید.
* وسایل نقلیه عمومی: برای رفتن به کن باید در میدان شهران یا میدان شهرزیبا سوار تاکسی های کن بشوید که تا انتهای خیابان آزادی (نبش سرآسیاب) بالا می آیند. بعد از آنجا هم می توانید پیاده به امامزاده برسید. روی خیلی از دیوارهای محلی می شود با تابلو و دیوار نوشته ها، مسیر منتهی به کوچه باغ بن بست امامزاده را پیدا کرد.
زیارت در کوچه باغ

چه می بینیم؟

امامزاده و باغش

امامزاده شعیب (ع) در محوطه ای کوچک و در میان درختان کهنسال گردو و چنار قرار گرفته
* داخل بنا: بنای اصلی بقعه ای که امامزاده در آن دفن است، به گفته اداره اوقاف شمال غرب تهران به دوره صفوی بر می گردد که طی سال ها توسط اهالی مرمت و بازسازی شده. پیش از این اگر به زیارت امامزاده می رفتید، یک ضریح چوبی قدیمی می دیدید، اما ضریح امروزی امامزاده را هنرمندان یزدی، در سال 82 جایگزین ضریح چوبی قدیمی کردند. نمای داخلی امامزاده، سفید کاری و نقاشی شده و داخلش با تمثال ها و شمایلی تزئین شده است.
* بیرون بنا: امامزاده، شیروانی سبزرنگ دارد و دیوارهای بیرونی اش کاهگلی است که البته جلوه تاریخی بنا را کم کرده است. این امامزاده در بقعه ای 25 متری با حیاطی کوچک دفن است که اطراف آن را باغ های گردو و درختان چنار فرا گرفته اند. درخت چنار تنومندی در مقابل در ورودی امامزاده قرار دارد که صدها سال عمر دارد و از تماشایش نباید غافل شوید، ضمن اینکه امامزاده یک حوض کوچک هم دارد.

بیشتر بدانید

ییلاق نزدیک

کن از روستاهای قدیمی ری قدیم و از بخش های امروزی تهران بزرگ است. در کن از آب و هوای ییلاقی لذت ببرید و در میان باغ های سرسبز آن پرسه بزنید. غیر از امامزاده شعیب (ع) امامزاده دیگر در محله های قدیمی دیگر کن قرار دارند که اگر فرصت داشتید، به زیارت آنها بروید. رودخانه کن در پایین دره کن، شهریور ماه هوای دلچسبی دارد.
منبع: نشریه سرزمین من شماره 36

 

 

نسخه چاپی