فراعلم و فرا روانشناسی
فراعلم و فرا روانشناسی

 

نویسنده: محمدتقی فعالی




 
بعد از جنگ دوم جهانی جهت اهداف نظامی و عمدتاً کنترل سربازان، مطالعاتی با رویکردی کاملاً متفاوت در رابطه با مسائلی که تاکنون به آنها توجه نشده بود، صورت گرفت. این مطالعات ادامه داشت تا این که در سال 1968 دو نویسنده ی غربی به نام های استراندر و شرویدر در اولین کنفرانس سالانه ی فرا روان شناسی در مسکو شرکت کردند و پس از آن با دانشمندان شوروی مطالعاتی انجام دادند. نتایج کار آنها در سال 1970 در کتابی به نام «اکتشافات روانی در پشت پرده ی آهنین» در آمریکا منتشر شد. این کتاب، مغرب زمین را نسبت به اهمیتی که دانشمندان کشورهای کمونیستی برای علوم مافوق طبیعی قائل اند، کاملاً شگفت زده کرد و باعث شد دانشمندان کشورهای غربی هم شروع به آزمایش هایی بر روی این پدیده ها بنمایند.
در سال 1973 لئونید برژنف در کاخ کرملین سخنرانی مهمی ایراد کرد و طی آن از ایالات متحده آمریکا درخواست کرد دو ابر قدرت برای جلوگیری از گسترش سلاح هایی وحشتناک تر از سلاح های اتمی به توافق برسند. منظور از این سلاح ها استفاده از نیروهای خارق العاده ی روانی و فوق طبیعی بود که در شوروی از سال ها پیش شروع شده بود.
در سال 1977 روزنامه نگاران آمریکایی از طریق لایحه ی آزادی اطلاعات به بعضی از مدارک سیا دسترسی پیدا کردند و از این طریق برنامه های تحقیقاتی وسیعی برملا شد. از جمله استفاده از هیپنوتیزم، ریگرشن، مواد مخدر، داروهای شیمیایی، امواج ماوراء صوت و روان کاوی. این تحقیقات سال ها پیش توسط آمریکا در دانشگاه ها و بیمارستان ها به صورت مخفیانه انجام می شد تا آنها از روس ها عقب نمانند.
واقعیت این است که این کار در زمان «ولف مسینگ» آغاز شد. او که با انیشتین، فروید و گاندی ملاقات هایی داشت و همه ی آنها به وجود نیروی عجیب او اعتراف کرده بودند، توسط شخص استالین مورد آزمایش قرار گرفت و تأیید شد. در همان زمان وسیع در آزمایشگاه های سری شوروی شروع شد.
از جمله مهم ترین اکتشافات روس ها که بعدها علنی شد روش عکاسی «کرکیان» بود که هاله ی اطراف بدون موجودات زنده را نشان می داد. هم اکنون از این روش برای پیش گیری از بسیاری بیماری ها استفاده می شود.
به همین روی، جلسات ارواح، تله پاتی، هیپنوتیزم، مِسمِریزم، شناوری در فضا، عکس برداری از ایکتوپلاسم، عکس برداری از تجسد ارواح و بسیاری از این نوع پدیده ها که اواخر قرن بیست در انگلستان انجام می شد، مطالعه مجدد شد و تحقیقات طولانی و پردامنه ای درباره ی صحت و سقم این پدیده ها صورت گرفت. با انتشار کتاب «نفرین شدگان» در آمریکا مسائل جدیدی مطرح شد از قبیل باران ماهی، باران خون، باران مواد آلی، سقوط قطعات گوشت از اسمان، آدم های کوچک، غول ها، سگ های سیاه، پریان و پرواز انسان. همچنین چارلز فوت روزنامه نگاری بود که توانست تمام وقایع حیرت انگیز را از لا به لای ستون های روزنامه ها بیرون بکشد و به چاپ برساند. هدف او این بود که جزمیت علم را رد کند و اثبات کند که دانش بشری مطلق نیست و بسیار ناقص است.
کتاب «فوق طبیعت» توسط لیال واتسون در سال 1973 پس از کتاب «اکتشاف روانی در پشت پرده ی آهنین» موج فزاینده ای در رابطه با پرداختن به این گونه پدیده ها ایجاد کرد. به دنبال آن کتاب «ارابه ی خدایان» و «طلای خدایان» نوشته ی اریک فون دانیکن اثرات چشم گیری را از خود بر جای گذاشت و از این طریق مطالعات بسیار گسترده ای در رابطه با پدیده های ماوراء طبیعی که تاکنون جزمیت علمی اجازه ی پرداختن به آنها را نمی داد، شروع شد. مقوله های بسیار گسترده ای از این طریق به صحنه آد و یکی پس از دیگری باب جدیدی را برای انسان گشود که در این مقام به بعضی از آنها به صورت خلاصه پرداخته می شود. (لازم به ذکر است مطالبی که در این قسمت نقل می شود به نقل از منابع مرتبط و نظرات معتقدین به این تکنیک ها است. بنابراین ممکن است گاه نکاتی قید شود که صحت و سقم آن در هاله ای از ابهام باشد.)

• فنگ شویی

ترجمه ی لغوی فنگ شویی، باد و آب است و مفهوم آن این است که هر آنچه در پیرامون ماست از انرژی فعال به وجود آمده است. حتی اشیای بی جان مانند صندلی، میز یا ساختمان دارای انرژی سیال هستند. فنگ شویی هنر و علم زندگی متعادل و هماهنگ بین انسان و طبیعت پیرامون ماست و مبدأ آن در تعالیم تائوئیسم نهفته است.
فنگ شویی به نظامی از قوانین کهن چین تعلق دارد. (1) از هزاران سال پیش چینی ها خانه های خود را به کمک آن «مکانی برای خوشبتی» می ساختند و می آراستند. تا چندی پیش فنگ شویی تنها در جنوب آسیا و بیشتر در هنگ کنگ، ژاپن، تایوان، کره، تایلند، سنگاپور و مالزی رواج داشت. به طور مثال، هنگ کنگ در معماری کاملاً تحت تأثیر فنگ شویی بوده است، چنان که نود در صد خانه ها و حتی ساختمان های بلند با بهره گیری از قواعد فنگ شویی ساخته شده اند. امروزه در اروپا نیز بسیاری از مردم برای ساخت و به ویژه طراحی اتاق های کارشان از روش های فنگ شویی بهره می گیرند یا طراحی آن را به متخصصین فنگ شویی می سپارند. خان ها، آپارتمان ها و دفاتری هم که قبلاً ساخته شده اند توسط مشاوران فنگ شویی چنان مرتب می شوند که نویدبخش خوشبختی باشند. در سالیان اخیر فنگ شویی در دنیای غرب شناخته شده است. هم اکنون تعداد زیادی از مردم در آمریکا، استرالیا و کشورهای اروپایی در ساخت و طراحی داخلی منازل خود از تعلیمات رمونیک چینی بهره می گیرند.
در آمریکا و اروپا فنگ شویی رفته رفته فراگیر و محبوب تر می شود. تعداد زیادی مدارس ویژه فنگ شویی که اساتید مجربی در آنجا تدریس می کنند تأسیس شده است.
برخلاف دنیای غرب که ماده را نقطه ی مرکزی همه چیز می داند، از دیدگاه چین باستان انرژی و قدرت زندگی نقش تعیین کننده ای داشته و دارد.
این نظریه در تمام انواع سبک های فنگ شویی یکسان است، در تمام سبک ها انرژی «چی» در نقطه ی مرکزی قرار گرفته است. این انرژی در جهان هستی و کائنات جریان می یابد و تمام موجودات جاندار و بی جان را به یکدیگر مرتبط می سازد. در ترمینولوژی (اصطلاح شناسی) غرب لغتی معادل انرژی چی وجود ندارد. اغلب آن را اتمسفر، محیط و فضا، انرژی، قدرت حیات، انرژی زندگی یا روح ترجمه می کنند. چی در بدن انسان ها، جانوران، گیاهان و در ساختمان ها جریان دارد. چی هم به طرف خارج و هم به درون بدن جریان دارد. هر انسان، حیوان، گیاه و ساختمانی چی منحصر به فرد خود را دارد که همیشه با چی محیط پیرامون خود در هم می آمیزد. بنابراین، هر یک از ما نه تنها با محیط پیرامون خود بلکه در نهایت با تمام جهان هستی و کائنات در ارتباط قرار می گیریم.
انرژی چی که به درون ما و از درون بدن ما به بیرون جریان می یابد، به محیط، احساسات و عواطف درونی و همچنین به وضع روحی و جسمی ما بستگی دارد. چی از میان ساختمان ها جریان می یابد و از درها و پنجره ها به ساختمان داخل و از آن خارج می شود، حتی کمی به مواد سختی مانند دیوار نیز نفوذ می کند. بنابراین، فرم ساختمان، وضعیت درها و پنجره ها و به خصوص نوع مواد مصرفی در سازه ساختمان ها می تواند جریان انرژی چی را تغییر دهد. چون تمام سیارات و کائنات، چی تولید می کنند (قدرت آسمان) و همچنین انرژی زمین به طرف کائنات جریان می یابد، وضعیت قرار گرفتن خورشید و سایر سیارات نسبت به ساختمان بر جریان چی تأثیر می گذارد.
بنابراین، الگوی جریان چی هر ساعت دچار دگرگونی می شود. بزرگ ترین هدف فنگ شویی یافتن مکانی است که سلامت روحی و جسمی و به طور کلی زندگی ما در آن از انرژی چی به طور مثبت تأثیر پذیرد.
ایده آل آن است که این انرژی همچون رودخانه ی کوچکی از خانه ی ما عبور کند، به هیچ وجه نباید راه آن را مسدود کنیم یا جریان آن را تسریع سازیم. برخی از عوامل ممکن است باعث جریان نامناسب چی در خانه یا آپارتمان شما شوند و سلامت شما را به مخاطره بیندازند. برخی از مواد به خصوص مواد مصنوعی انرژی چی منفی منتشر می کنند. همچنین نورهای مصنوعی، تأسیسات تهویه مطبوع، کامپیوتر، مایکروویو و تلفن های بی سیم انرژی چی مصنوعی دارند و ممکن است مانع جریان انرژی مثبت در خانه شوند. تاریکی، بی نظمی، گرد و خاک و رطوبت نیز باعث توقف جریان چی می شوند.
طبق تعلیمات فنگ شویی این عوامل ابتدا باعث اختلال در سلامت و سپس رکورد شخصی می شوند. اگر جریان چی بسیار شدید باشد ممکن است باعث برهم خوردن تعادل شود، بنابراین در ساخت خانه ها باید از راهروهای باریک و بلند اجتناب شود و اتاق ها در خط مستقیم قرار نگیرند. جریان چی شدید می تواند انرژی چی درونی ما را دفع کند، در این صورت، ناآرام، شکاک عصبانی خواهیم بود. در آپارتمان ها و خانه هایی که دارای گوشه ها و زوایای تیزی هستند جریان چی شروع به چرخیدن می کند و همانندگرداب چرخشهای تندی پدید می آید که آن را چی برنده و مخرب می نامند. این امر باعث چرخش انرژی چی درونی ما نیز می گردد. بنابراین، تعادل خود را از دست می دهیم و ممکن است بیمار شویم. فنگ شویی از جریان چی منفی ممانعت می کند.

• ریکی

ریکی واژه ای ژاپنی به معنای انرژیِ نیروی حیاتی است. «ری» به معنای روح متعالی، جهانی و قدرت پنهان و «کی» به معنای انرژی نیروی حیاتی است. (2)
همه ی ما انرژی ریکی (انرژی نیروی حیاتی هستی) را از هنگام تولد داریم. آنچه ریکی را از دیگر روش های درمان متمایز می کند «همسویی» است که شاگرد آن را در مراحل مختلف کلاس های ریکی تجربه می کند. همه می توانند دستشان را روی بدن دیگری بگذارند و با انتقال مغناطیسی فرایند شفا را سرعت ببخشند. اما هر کس فرایند همسویی با ریکی را گذرانده باشد، یک فن کهن تنظیم دقیق بدن فیزیکی و اتری در فرکانس های بالاتر را تجربه کرده است. علاوه بر این، برخی از مراکز انرژی، که چاکرا نیز نامیده می شوند، باز می شوند تا شخص بتواند مقدار بیشتری از انرژی نیروی حیاتی هستی را عبور دهد یا به ارتعاش در آورد.
ریکی هرگز فرستاده نمی شود، بلکه از طریق کانال گرفته می شود. برای مثال، اگر من دستم را برای درمان روی بدن شما بگذارم، شما مقدار مناسب از انرژی را که هر قسمت از بدنتان نیاز دارد می گیرید. در این فرایند من هرگز تخلیه نمی شوم، زیرا من هم ضمن این که ریکی می دهم، ریکی می گیرم. انرژی از چاکرای سر من وارد می شود، از مراکز انرژی بالا، یعنی چاکراهای بین دو ابرو و گلو می گذارد و وارد چاکراهای قلب و شبکه ی خورشیدی می شود. بعد بر حسب نیاز من و شما بخشی از انرژی وارد بدن من و بقیه از طریق دست هایم وارد بدن شما می شود. بنابراین در این فرایند من هرگز از انرژی تخلیه نمی شوم، زیرا مقداری از این انرژی در من، ذخیره می شود. البته در عین حال شما انرژی «غیر مفید» (انرژی منفی یا انسدادی) مرا نمی گیرید، چون ریکی از کانال های پاک سازی شده ای که در همسویی باز شده است عبور می کند.
در اواسط قرن نوزدهم شیوه ریکی یا شفا با دست توسط دکتر میکائوئوسویی، تجدید حیات شد. پس از او دکتر چی جیروها یاشی جایگزین او شد و دومین استاد اعظم ریکی در این سنت گردید. او تا سال 1941 کلینیک خصوصی ریکی را در توکیو اداره می کرد. پس از او هاوایوتاکاتا معلم ریکی شد. امروزه ریکی توسط سازمان های مختلفی در آمریکا انجام و حتی آموزش داده می شود.

• تاروت

تاروت مجموعه کارت هایی است که به گونه های مختلف در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این کارت ها معروف به کارت های تاروت هستند. کارت های تاروت تلفیقی از دو دسته کارت است. (3) یک دست شامل 56 کارت به نام آرکارای کهین یا کوچک و گروهی دیگر مرسوم به کارت های آرکارای مهین یا بزرگ. کارت های آرکارای کهین منشأ کارت بازی های امروزه شده است. این 56 کارت به چهار دسته تقسیم می شوند و در کشور ایتالیا به نام های چوبه دستی، چماق، فنجان، و شمشیر معروفند. هر رده از کارت ها شامل ده کارت از شماره ی یک تا ده می شود به اضافه ی چهار کارت سلطنتی به اسامی شاه، شوالیه، ولگرد و مردک. در برخی از کشورها مثل فرانسه و سوئیس مجموعه ی 78 کارتی تاروت وجود دارد. این کارت ها به سه روش نه کارتی، دایره ای و نعل اسبی با یکدیگر جمع می شوند و در هر صورت تفاسیر خاص خود را دارند. هر یک از این کارت ها حامل تصاویر خاصی با رنگ آمیزی مخصوصی است. این کارت ها به روشی شبیه رمل و اسطرلاب برای هر فرد خارج می شوند و هر یک دو گونه تفسیر دارند؛ تفسیر راست و تفسیر وارونه. اشخاصی که این کارت ها را می شناسند و با روش آنها به صورت حرفه ای آشنا هستند، می تواند بر اساس این کارت ها شخصیت هر فردی را بازگو کنند و از رموز و تصاویر و رنگ های پیچیده آن آینده او را به دست آورند. لذا کارهای تاروت بیشتر جهت آینده بینی و پیش گویی به کار می رود.

• N.L.P

واژه ی N.L.P مخفف Neuro Linguistic Programming یا برنامه ریزی عصبی زبانی است. انسان ها معمولاً اطلاعات خود را درباره ی دنیای پیرامون از طریق کانال های دیداری و شنیداری به دست می آورند. اگر ما از بین کانال های ارتباطی از کانال های ترجیحی و برتر خود استفاده کنیم، می توانیم با دیگران ارتباط برتری برقرار کنیم. N.L.P به ما می آموزد که چگونه می توانیم با فراگیری اصول برتر، کانال ارتباطی برتر خود را بشناسیم و با ایجاد ارتباط بهتر، راحت تر و سریع تر به اهداف خود دست یابیم. (4)
ریچارد بندلر و جان گریندر دو تن از بنیان گذاران N.L.P در جهان می باشند، آنها در سال های بعد از 1970 این علم را مطرح و در حوزه ی مدیریت، بازاریابی، درمان، آموزش و پرورش و اقتصاد به منصه ی ظهور گذاردند. این علم به طور طبیعی از علم زبان شناسی، عصب شناسی، روان شناسی و علم ارتباطات مایه می گیرد و با تلفیق این ها با یکدیگر درصدد است مهارت های انسان را در ارتباطات تقویت کند. به گونه ای که میزان تأثیرگذاری انسان بیشتر و بهتر شود.

• هیپنوتیزم

واژه ی هیپنوتیزم مشتق از کلمه ی هیپنوز یونانی است که به معنی خواب می باشد. (5) البته هیپنوتیزم خواب نیست بلکه نوعی حالت خواب گونه ای است که در واقع حالتی از روان آدمی است. خواب مصنوعی از زمان دکتر آنتوان مسمر یعنی از سال 1774 ارزش درمانی پیدا کرد. در ابتدا به مغناطیس و سپس مانیه تیس معروف شد. اما در سال 1842 توسط جراح معروف انگلیسی دکتر برید به نام هیپنوتیزم معرفی شد.
هیپنوتیزم روش های مختلفی دارد که افرادی که در این زمینه مهارت دارند از آنها استفاده می کنند. هیپنوتیزم می تواند بعضی از بیماری ها را درمان کند، نظیر: ریشی، بی خوابیِ، کودکان عقب مانده، لکنت زبان و نواقص جسمانی.
خلاصه آنکه هیپنوتیزم خوابی است که از طریق تلقین به معمول دست می دهد. هیپنوتیزم حاصل القائات ممتد عامل در معمول است. وقتی که معمول در حالت هیپنوز یعنی خواب عمیق قرار می گیرد. تمرکز فکرش به میزان صد در صد می رسد و توجهش به کلی از همه چیز سلب می شود و به این ترتیب می تواند بیماری های او را تا حدی درمان کرد.

• مدیتیشن

هدف از مدیتیشن آن است که بخشی از وجودمان را که محو و ناشناخته مانده است، بازیابیم. مدیتیشن راهی برای دست یابی به استعدادهای بیشتر، نزدیک شدن به خود و یافتن ظرفیت های وسیع تری برای فعالیت است. (6)
مدیتیشن دید و بینش مؤثرتر و وسیع تر را به وجود می آورد. مدیتیشن به دنبال رساندن انسان به اوج و بهره برداری از تمامی نیرو و استعدادهای انسان است. کاوش گری جدی روح بشر، یافتن توانایی های انسانی، به دست آوردن ذوق و احساسات ناب از اهداف این فعالیت است. انسان با مدیتیشن با تمام وجود کار می کند و توان آن را می یابد که رفتار خود را تغییر دهد. از این طریق انسان کمتر آسیب پذیر می شود و احساس نگرانی و افسردگی کمتری به او دست می دهد.
هدف دیگر مدیتیشن افزایش کارایی در زندگی روزمره است. مدیتیشن براساس شناخت ساختمان شخصیت انسان به ما کمک می کند تا مشکلات را در زندگی روزمره بهتر، راحت تر و آسان تر حل کنیم.
بر این اساس می توان گفت که مدیتیشن دو هدف کلی و اساسی دارد. یکی این که درک و بینش متفاوت از حقیقت در اختیار انسان می گذارد و دومین دلیل برای مدیتیشن کارایی بهتر جهت حل مسائل زندگی است. در حقیقت مدیتیشن به جز تأثیرات روانی و ذهنی تأثیرات جسمی مطلوبی هم دارد. مدیتیشن به معنی تفکر و مراقبه و تمرکز است و در مکاتب مختلف عرفانی از آن استفاده می شود و بدون این که محدودیت سنی داشته باشد می تواند منشأ تعادل ذهن و روح و جسم باشد.

• تجسم خلاق

خلاقیت در گذشته پدیده ای مترادف نبوغ تلقی می شود. در تاریخ یونانیان باستان نبوغ افسانه ای دست نیافتنی بود. در دوره های جدید یعنی اواخر قرن 19 به منبع جدید خلاقیت و تجسم خلاق توجه شد، بدین معنا که خلاقیت یک توانایی غیرمعمول که از بیرون ناشی شود، نیست. امروزه این پدیده ی مهم، به عنوان یک پدیده ی علمی مطالعه شده است که گیلفورد در رأس آن قرار دارد. پدیده ی خلاقیت هم از جنبه ی کلی و عمومی نقش آفرین است و از این نظر می تواند سازنده ی تمدن بشری باشد و هم از نظر فردی مورد توجه است زیرا در ظهور مهارت ها مؤثر است. همچنین در جنبه ی سازمانی حائز اهمیت است چون منشأ تولیدات و خدمات فراوان خواهد شد.
خلاقیت مجموعه ای توانایی ها و خصیصه هایی است که موجب تفکر خلاق می شود. (7) خلاقیت شکل دادن به عناصر مختلف جهت پدید آوردن صورتی جدید است. با خلاقیت می توان مشکلات را بهتر شناخت و بینش های ارزشمندی در رابطه با حل آن پیدا کرد. خلاصه آنکه خلاقیت امروزه یک ویژگی ذاتی محسوب نمی شود، بلکه یک علم اکتسابی است که به افراد خاص محدود نمی شود.

• موفقیت

موفقیت تکنیک هایی است که در حوزه های وسیعی به کار می رود و مورد نیاز بشر امروز است. این حوزه ها ابعاد مختلفی دارد و امور وسیعی را در بر می گیرد که بخشی از آنها از این قرار است: تکنیک های مقابله با اضطراب، افسردگی، تنهایی، کم رویی، شکست، فقدان، دلسردی، ترس، درد، خشم و پیری، تکنیک های گوش کردن مؤثر، تکنیک های ارتباط مؤثر، تکنیک های تصمیم گیری بهتر، تکنیک های کنترل و تغییر، تکنیک های اعتماد به نفس و قاطعیت، تکنیک های خوشبختی، راز شاد زیستن، زندگی شادمان، تکنیک های پولدار شدن، تکنیک های توان گری، زندگی متعادل، تکنیک های کلمات شفابخش، تکنیک های ذهن برتر، چگونه همه را همراه خود کنیم، مهارت های زندگی، حال برتر، مهارت های برنده شدن، تقویت حافظه، تکنیک های دست یابی به هدف، معلم یک دقیقه ای، همسر یک دقیقه ای، مدیر یک دقیقه ای، تکنولوژی فکر، زندگی روشن و در یک کلام تکنیک ها و مهارت هایی که مربوط به زندگی شاد، آرام، همراه با تمام خواسته ها باشد. (8)
در تهران مؤسسه ای به نام مؤسسه ی موفقیت سالیانی است فعالیت می کند که یکی از کارهای این مؤسسه انتشار محله ی موفقیت است که در آن همه چیز وجود دارد؛ از یوگا رفته تا ترمیم مو و راز شاد زیستن.

• چهره شناسی (قیافه شناسی)

همه ی ما از اهمیت اشارات صورت در روابطمان باخبریم. ما مفهوم یک خنده و یا یک اخم را درک می کنیم. اما اغلب از این موضوع بی خبریم که صورت همانند کارنامه ی زندگی ما است که در یک جا خلاصه شده باشد. در ساختمان و خطوط یک صورت می توان سرگذشت، طرز فکر، خصوصیات اخلاقی، میزان نیاز به صمیمت، اخلاق کاری، سلائق شخصی و بسیاری از خصوصیات دیگر دارنده ی آن را یافت. صورت را می توان همچون نقشه ای تلقی کرد که راه را برای درک عمیق تر خود و دیگران به ما نشان می دهد و باز هم مانند یک نقشه، این اطلاعات می تواند در اختیار هر فردی که توانایی خواندنش را داشته باشد، قرار گیرد. یادگیری چگونه خواندن این نقشه بسیار شبیه به یادگیری یک زبان جدید است. اما خوشبختانه ما از پیش با این زبان آشنا بوده ایم. از همان لحظات اولیه ی زندگی با تشخیص چهره های اطرافیان و واکنش به آنها، به نوعی با چهره خوانی سر و کار داشته ایم. (9) اولین پیوندهای عاطفی مان با دقت در حالات صورت نزدیکمان جوانه می زند.
صورت به سه منطقه ی آسمانی، انسانی و زمینی تقسیم می شود. منطقه ی آسمانی از پیشانی، مرز رویش موی سر و شقیقه ها شروع می شود و درست بالای گوش ها به پایان می رسد. منطقه ی انسانی تا نوک بینی کشیده شده است و منطقه ی زمینی از نوک بینی آغاز و رو به پایین تا زیر چانه گسترده می شود. این سه منطقه نشان گر سنین جوانی، میان سالی و پیری شما است. باور عمومی بر این است که وقایع آینده و گذشته نیز از طریق مناطق صورت می توانند آشکار شوند. منطقه ی آسمانی صورت، در صورتی که قوی، تکامل یافته و هموار باشد، نشان گر زندگی خانوادگی پایدار و باثبات است که حامی و پشتیبان شماست، اگر منطقه ی آسمانی زبر و ناصاف یا بی حالت و تیره باشد، نشانه ی دوران کودکی نا آرام و پرآشوب است. اما اگر پیشانی نسبت به سایر نواحی صورت، زیاده از حد عریض باشد، دیگر نمی توان شخص را صاحب طالعی بلند دانست و تعبیرش خوب نیست. این نوع پیشانی در زن غالباً نشان دهنده ی زندگی عاشقانه ی متلاطم و آشفته است. هر شخص میان سالی باید حداقل سه خط روی پیشانی خود داشته باشد، چرا که نشانه ی نگرشی متفکرانه نسبت به زندگی و درکی صحیح از طبیعت و سرشت آدمی ست. خطوط عرض پیشانی که به سمت بالا انحنا داشته باشد، نشان دهنده ی بخت بلند است. اگر خطوط روی پیشانی شما شکسته باشد، ممکن است به این نتیجه برسید که شرایط و اوضاعی خارج از کنترل شما، شما را از خانواده تان دور نگه می دارد.
بینی شما باید متناسب با بقیه اجزای صورتتان باشد. اگر اجزای صورتتان حالتی متعادل با یکدیگر دارند، نشان دهنده ی آن است که در میان سالی دارای زندگی مرفه و موفقی هستید. اجزاء نامنظم، نشانه ی روابط نامتعادل و بی ثبات در این دوره از زندگی شما به شمار می رود.
اگر منطقه ی انسانی صورت شما بلندتر از دو منطقه ی دیگر صورتتان باشد، نشانه ی آن است که شما دارای ذهنی قوی و مصمم هستید و از مسئولیت های تازه یا مشکلات غیره منتظره برانگیخته می شوید و به تحرک در می آیید. اگر اجزاء این منطقه از صورت بی حالت و بدون نیروی زندگی باشد، نشانه ی آن است که امکان دارد در سنین میان سالی حرفه ی خود را تغییر بدهید یا دچار آشفتگی هایی در زندگی شغلی تان شوید.
اگر منطقه ی زمینی در رابطه با بقیه اجزای چهره ی شما، حالت تعادل داشته باشد و از ساختار استخوانی همواری برخوردار باشد، بدین معناست که دوران پیری رضایت بخش و سعادتمندی را سپری خواهید کرد. پیوندهای خانوادگی مستحکم خواهند بود، اگر چه ممکن است ثروتمند نباشید، این احتمال هم نمی رود که به نگرانی های مالی دچار شوید (در کل مرفه خواهید بود) اگر این منطقه پرگوشت و لب ها کلفت باشد، نشان گر آن است که شما هنوز هم می توانید از حیاتی توأم با عشق و روحیه ای با نشاط بهره مند شوید، اما لب های قیطانی و نازک و چانه باریک و استخوانی نشانه ی ضعف تندرستی است.
سیزده موقعیت مهم از بالای پیشانی تا پایین چانه وجود دارد که هر کدام نمادی از شخصیت و نماد انسانی است. همچنین دوازده کاخ، دوازده ساقه زمینی، پنج تپه صورت، چهار رودخانه، خال های روی صورت وضعیت تک تک اندام روی چهره می تواند بیان گر حالت، سابقه یا آینده شخصیت انسان باشد.

• کف شناسی (کف بینی)

به طور متوسط تعداد سی خط در کف دست وجود دارد که شش خط آن به عنوان اساس کف بینی به کار می رود. این شش خط عبارتند از: خط زندگی، خط سر، خط قلب، خط شغل، خط موفقیت و خط ازدواج. از بین آنها سه خط مهم ترند که خط سر و قلب و زندگی می باشند. البته از هر کدام از آنها خطوط فرعی و تابع در نظر گرفته می شود. (10)
خطوط ترکیب های بسیاری را به وجود می آورند که اغلب آنها برای کف بینان قابل تشخیص اند و دارای اسامی مشخص می باشند. مثل کوکب ها، جزیره ها، زنجیره ها و تپه ها. ولی نکته ی مهم این است که موقعیت خط، طول خط، میزان برجستگی یا فرورفتگی خط در کف دست در کف بینی نقش موثری دارد. هر یک از خطوط کف دست با ویژگی های خاصی که دارد می تواند شخصیت، تغییرات، فعالیت ها، صفات روحی روانی، مخاطرات، سوانح، بیماری ها، اخلاق، مشکلات و کلاً گذشته را بر ملا و بازگو نماید.

• تأثیر ستارگان بر سرنوشت انسان

به طور کلی دوازده ماه به عنوان علائم صور فلکی در منطقه البروج تصویر می شود که عبارتند از: حمل (فروردین)، ثور (اردیبهشت)، جوزا (خرداد)، سرطان (تیر)، اسد (مرداد)، سنبله (شهریور)، میزان (مهر)، عقرب (آبان)، قوس (آذر)، جدی (دی)، دلو (بهمن)، و حوت (اسفند).
خورشید، ماه و دیگر ستارگانِ منظومه ی شمسی در هر یک از ماه های دوازده گانه ی فوق صور فلکی خاصی را ترسیم می کنند. این وضعیت در متولیدن هر ماه تأثیر خاصی دارد که این تأثیرات به صورت الگوهای شخصیتی، توانایی ها و سرنوشت مشخص می شوند. مثلاً می گویند متولدین برج حمل (فروردین) فعالند و از فهم و ذکاوت خاصی برخوردارند. به دلیل خودمحوری از کاه کوه می سازند. آنها به ندرت متحمل بیماری های روانی می شوند، زیرا در مورد مسائل خیلی فکر نمی کنند. یا مثلاً متولدین برج ثور (اردیبهشت) اهل عمل اند و ارضای احساسات برای آنها مهم است، ثبات قدم همراه با بردباری و صمیمت شاخصه ی اصلی آنها می باشد. (11)

• تأثیر حیوانات بر انسان

همه ی انسان ها، خاطره، داستان و یا تجربه ی خاص در مورد حیوانات دارند. گاهی این تجربه مربوط به حیوانی اهلی و گاهی وحشی است. برخی اوقات این تجربه دردناک و برخی اوقات شیرین است. همه به طریقی در زندگی یا در خواب با حیوانات ارتباط داشته اند و مشکل همواره درک مفهوم آن بوده است. حیوانات به دسته های مختلفی تقسیم می شوند، شامل: پرندگان، خزندگان، دوزیستان، آبزیان، حشرات، عنکبوتیان و پستانداران. هر یک از این دسته ها می توانند تأثیراتی در وضعیت ظاهری و باطنی ما داشته باشند. مثل تأثیر حیوانات در وضعیت جوی، راهنمای پرندگانی و... بد نیست نمونه هایی بیان شود.
در صورت ظاهر شدن بلدرچین سفید شاید لازم باشد از آنچه واقعاً متعلق به ماست محافظت بیشتری نماییم. اگر احساس می کنیم چیزی مورد تهدید قرار گرفته است یا به زودی آرامش آن به هم خواهد خورد، باید سریعاً پاسخ دهیم و مقابله کنیم، بلدرچین سفید به ما خاطر نشان می کند که برای موفقیت بیشتر، با افرادی که هم عقیده و هم سلیقه ما هستند، مشورت کنیم.
نمونه ی دیگر مارماهی است، مارماهی ها دوست دارند در شکاف ها و حفره های صخره کمین کنند و جای تعجب نیست که افراد ماهی گون نیز علاقه دارند در حاشیه ی فعالیت ها کمین کنند و به نظاره بنشینند، آنها نظاره گرند و به ما می آموزند که بیشتر مشاهده گر آنچه در اطرافمان جریان دارد باشیم. به این ترتیب می توانیم از فرصت هایی که پیش رو داریم استفاده کنیم. مار ماهی های رنگین به ما می آموزند که بیشتر نظاره گر باشیم، کنار بایستیم و منتظر فرصت ها بمانیم. (12)

• پیش گویی

آدمی از زمانی که خوش را شناخت، توان پیش گویی پیدا کرد. چون درون خود نیرویی را یافت که می توانست با آن آینده را ببیند. انسان می تواند نیروی روحی خود را چنان تقویت کند تا بتواند با وسائلی که در خانه در اختیار دارد مثل شمع، سیب، آب، یخ، تفاله ی چایی و امثال آن دست به پیش بینی بزند. مهم این است که انسا

 

ن ذهن خود را آماده کند تا نیروهای فوق طبیعی را بپذیرد. (13)

• طالع بینی

امروزه طالع بینی بسیار گسترش یافته و انواع گوناگونی به خود گرفته است. مثل طالع بینی چینی، طالع بینی خورشیدی، طالع بینی فیثاغورثی، طالع بینی آریایی، طالع بینی ایرانی، طالع بینی مصری و طالع بینی شمسی. حتی در این زمینه دائره المعارف طالع بینی هم وجود دارد.
در طالع بینی های مختلف، عدد زندگی یا عدد سرنوشت با محاسباتی معین می شود و از این طریق زندگی سرنوشت انسان رقم می خورد. با طالع بینی می توان قوانینی که بر زندگی حاکم است شناخت و از این طریق زندگی را متحول ساخت. در طالع بینی می توان با بازشناسی انرژی های زندگی، اعتماد، تعادل، ثبات، انضباط و خرد را به زندگی بازگرداند و خلاصه آنکه طالع بینی تقدیر انسان را برای انسان بازگو می کند.
طالع بینی به انسان می گوید چه شغلی را برگزیند، چگونه همسر دلخواه خود را برگزیند، با کدام حیوانات در ارتباط باشد، چگونه نیمه ی تاریک زندگی خود را آشکار کنند، چگونه آدمی باشد، با کدام دسته از انسان ها بیشتر ارتباط برقرار کند و خلاصه طالع بینی چگونگی زندگی را به انسان می آموزد. (14)

• روان شناسی کاربردی

بخش مهمی از روان شناسی امروزه به روان شناسی کاربردی یا به تعبیری به کاربرد روان شناسی در امور مختلف می پردازد. (15) اهم مباحث روان شناسی کاربردی عبارتند از:
روان شناسی در عمق، روان شناسی روابط انسانی، روان شناسی زن، روان شناسی پول، روان شناسی رنگ ها، روان شناسی افراد موفق، روان شناسی شرم و گناه، روان شناسی عشق، روان شناسی اضطراب، روان شناسی خلاقیت، روان شناسی قضایی، روان شناسی اهمال کاری، روان شناسی ترس، روان شناسی کمال، روان شناسی تنبلی، روان شناسی خشم، روان شناسی پیروزی، روان شناسی معنوی و روان شناسی بازی.

• رنگ درمانی

رنگ زمانی ظاهر می گردد که فرکانس نوری در محیطی متناسب شدت گرفته و متظاهر گردد. رنگ علیرغم داشتن خصوصیات ایجاد انگیزه، هوش، شادمانی، ساختاری و حتی تهییجی، دارای خصوصیات سوزاننده و براننده نیز هست. هر رنگ دارای خصوصیات منحصر به فرد درمانی و تعادل برانگیزی است. یکی دیگر از خصوصیات رنگ ها این است که می توانند تا اعماق نیروی ادراک و شعور ما نفوذ نمایند.
رنگ ها را می توان به سه قسمت اساسی یا سه گروه اصلی تقسیم کرد. نخستین گروه رنگ ها عبارتند از: رنگ های قرمز، زرد و آبی. البته از ترکیب این سه قسمت رنگ، رنگ های ترکیبی دیگری نیز پدید می آیند که از تعداد اصلی بیشتر هستند. گروه دون از رنگ های اصلی در واقع همان رنگ هایی هستند که از ترکیب سه رنگ قرمز، زرد و آبی حاصل می شوند. اگر رنگ های گروه نخستین نیز با رنگ های ترکیبی گروه دوم در هم آمیزند، آن زمان رنگ های اصلی گروه سوم پدید می آیند. اگر تعداد رنگ ها، تنوع آنها و میزان تیرگی یا روشنی رنگ ها را به نسبت های درست و منطقی بشناسید و به روش ترکیبی آنها واقف گردید، آن گاه اسرار رنگ ها را در درمان بسیاری از بیماری ها و تأثیرات آنها بر روحیه و روان انسان را درک خواهید کرد.
کار به این صورت است که نمونه هایی از رنگ های اصلی یا ترکیبی به انسان عرضه می شود و انسان می تواند هر یک از آنها را انتخاب کند. این انتخاب نشان دهنده ی جریان انرژی خاصی است. بدین معنا که هر رنگی مفهومی خاص دارد. مثلاً رنگ سفید ظاهر کننده ی احساسات و استعدادهای بالقوه ی انسان است. رنگ سیاه نشان دهنده ی احساسات زنانه در افراد است و رنگ سرخ روح افزا و جانبخش است. خلاصه از این طریق می توان بیماری ها و شخصیت را تشخیص داد و در صدد درمان آن از طریق کارت های رنگی بر آمد. (16)

• موسیقی درمانی (آوادرمانی یا صدادرمانی)

سلسله ای از اصول به ما می گوید که جوهر بشر انرژی است و اگر حالتهای انرژی بدن و ارگان انسانی از تعادل خارج گردد، نقاط ضعف و بیماری ها شروع می شود. بهبودی در گرو تعادل انرژی بدن است. یکی از شیوه هایی که به تعادل انرژی بدن کمک می کند موسیقی درمانی است چهار اصل دارد:
اصل اول: ارتعاش عبارت است از قابلیت نوسان صدا. این قابلیت با هر سلولی از بدن درگیر می شود. بدین معنا که هر سلولی قابلیت نوسان خاصی دارد و اگر بیمار شود از حد نوسان طبیعی خارج می گردد. لذا می توان با ارتعاش خاصی از موسیقی توازن را به آن عضو بازگرداند.
اصل دوم: ریتم، الگوی ضرب در موسیقی است. ریتم بازتاب ضربان زندگی است. ریتم های متفاوت روی سیستم های فیزیولوژی و اندام های بدن به طرق مختلف تأثیرگذارند. از ریتم های مختلف در موسیقی می توان برای تنظیم و اصلاح دستگاه های مختلف بدن استفاده کرد.
اصل سوم: اصل تن یا طنین. تن به زیر و بم صدا اطلاق می شود، هر چه نوسانات صدا تندتر باشد تن صدا زیرتر و هر چه نوسانات آرام تر، تن صدا بم تر است. سیستم بدن به خصوص سیستم های عصبی به تن های مختلف صدا عکس العمل نشان می دهند.
اصل چهارم: اصل صدا به عنوان انرژی است. صدا حالتی از انرژی می باشد. از این طریق می توان روی الگوهای مختلف انرژی بدن تأثیرگذار بود.
موسیقی درمانی برای گردش خون موثر است. موسیقی باروک بدین منظور مفید است. موسیقی برای گوارش خون هم موثر است. بدین منظور موسیقی مجلسی و موسیقی والس مفید است. موسیقی برای دستگاه های عصبی تأثیرگذار است، بدین منظور موسیقی هایدن، بتهوون، واگنر و شوبرت پیشنهاد شده است. خلاصه آنکه براساس اصول پیش گفته می توان از سبک ها و انواع مختلف موسیقی در حل مشکلات و معضلات تنی و روانی بهره برد. (17)
فراعلم و فرا روانشناسی

• معنا درمانی

مفهوم درمان به وسیله ی معنا تقریباً عکس روان درمانی سنتی است. زیرا در روان درمانی سنتی با بیمار همانند یک انسان رفتار نشده است. زندگی می تواند دارای معنا باشد یا از معنا و ارزش تهی شده باشد. اگر یک زندگی خالی از معنا شود، بیماری های فراوانی آغاز خواهند شد. لذا یکی از شیوه های درمانی انسانی، استفاده از معنادرمانی است، بدین معنا که باید به زندگی معنا و هدف بخشید از این طریق امید و شادی را به ارمغان آورد.
پیش گام معنا درمانی که شاخه ای از روان شناسی و نیز تحت تأثیر اگزیستانسیانیسم است، شخصی است به نام ویکتور فرانکل که دو اثر مهم او به زبان فارسی ترجمه شده است. یکی به نام «انسان در جست و جوی معنا» و دیگری به نام «فریاد ناشنیده برای معنا». به جز او تامس نیگل هم در این زمینه تلاش هایی داشته است. (18)

• بازی درمانی

ما نمی توانیم به همان شیوه مشاوره با بزرگسالان به مشاوره با کودکان بپردازیم. به طوری که عدم پیروی از این موضوع در افرادی که هرگز مشاوره ای با کودکان نداشته اند، به چشم می خورد. مشاوره با بزرگسالان از طریق نشستن در کنار آنها و دعوت آنها برای صحبت کردن با ما می باشد.
اگر از این استراتژی برای کودکان استفاده کنیم، بسیار بعید است که آنها با ما درباره ی موضوعات مهم شان صحبت کنند. احتمالاً پس از گذشت مدت زمان کوتاهی از مصاحبه با ما خسته می شوند یا سکوت اختیار می کنند. حتی چنانچه به صحبت با ما مشغول شوند معمولاً از عنوان کردن موضوعات مهمشان طفره می روند. اگر به عنوان مشاوره با کودکان کار می کنیم باید بگذاریم تا کودکان به طور آزاد و راحت درباره ی موضوعاتی که آزارشان می دهد، صحبت کنند. پس لازم است از مهارت های مشاوره ای کلامی همراه با روش های دیگر استفاده نماییم.
به طور مثال، ممکن است لازم باشد کودک را در بازی شرکت دهیم یا با استفاده از وسایلی از قبیل حیوانات کوچک اسباب بازی، گِل رس یا اشکال هنری متنوع او را وارد صحبت کنیم. یا این که از کودک می خواهیم داستانی را تعریف کند، یا یک سفر خیالی را شرح دهد. بنابراین با ترکیب مهارت های مشاوره ای کلامی همراه با کاربرد وسایل ارتباطی یا برخی روش های دیگر قادر به ایجاد فرصت مناسب جهت برقراری یک کودک خواهیم بود که از نظر درمانی در فرآیند مشاوره می تواند موثر واقع گردد. در این فرآیند اتاق بازی درمانی باید ویژگی های خاصی داشته باشد. وسایل و تجهیزات باید فراهم باشد از قبیل: خانه ی عروسکی، عروسک نوزاد، خرس پلاستیکی، نقاشی انگشتی، کُلاژ، کاربرها و مجسمه ها، اما در این میان آنچه اهمیت دارد، روش استفاده از این وسائل توسط مشاوران می باشد.
اهداف بازی درمانی عبارتند از: قادر ساختن کودکان برای ایجاد رابطه، قادر ساختن کودکان برای داشتن احساسات مثبت، کمک به رشد موزون کودکان، کمک به باروری قوه ی تخیل، کمک به کسب مهارت های لازم و در یک کلام نزدیک سازی و آماده سازی کودکان برای زندگی بهتر، شادمانه تر با آرامش بیشتر. (19)

• هنر درمانی

با هنر انسان قادر است به عواطف عمیق دست یابد. هنرها می توانند نحوه ی احساس انسان را نسبت به جهان و خودش تغییر دهند. هنرمندان به خوبی می توانند به آزادسازی عواطف خود و نیز آزادسازی عواطف مخاطبین کمک کنند. برقراری تغییر سریع، بینش عمیق یا رویکرد خلاقانه با زندگی در سایه ی هنر ممکن است. هنر، درمانِ با تعادل بدن را باعث می شود. هنرها چه از نوع ترکیب الحان موسیقایی، چه به شکل ترکیبی از رنگ ها، توازن و تناسب را در پی دارند. انسان با خلق آثار هنری می تواند به رشد خود کمک کند. هنرها راهی برای بروز افکار و احساسات خود به دیگران پیدا می کنند و انسان ها را از نظر درونی، راضی می سازند. هنر درمانی نیازمند برخورد عاطفی با اثر است. نیازمند تعاملی دوگانه با نمادهاست. هنردرمانی مانند سایر درمان ها تقویت کننده ی امید رهایی از دردهای روانی است. انسان احساسات بهتری پیدا می کند و شانس بهبودی او افزایش می یابد. شکل های هنری، عواطف قدرتمندی را برای انسان به ارمغان می آورد. نقاشی حرفه ی آدم های کور است. او آنچه را می بیند نقاشی نمی کند، بلکه آنچه را که احساس می کند و آنچه درباره ی دیده هایش به خود می گوید، به تصویر می آورد. در نقاشی رنگ ها و ترکیب بندی ها با انسان صحبت می کنند.
نمایش و هنر بازیگری با راه های مختلف، آزادی روانی زیادی فراهم می کند. انسان می تواند از طریق نمایش درمانی دست به عمیق ترین عواطف غم انگیز، وحشت زا یا شادی آفرین بزند و از این طریق انسان می تواند به روان درمانی مطلوب دست یابد. همچنین شعردرمانی به علت هماهنگی عبارات، آواهای کلمات، موزونی قافیه ها و استعاره های تصویری می تواند بخشی از هنردرمانی تلقی شود. چنان که داستان درمانی و نیز تئاتردرمانی هم به عنوان بخشی از مقوله ی هنردرمانی تأثیر گذارند. (20)

• مغناطیس درمانی

انسان می تواند با کمک درمان مغناطیسی پزشک خود باشد. براساس این روش درمان با استفاده از مغناطیس طبیعی صورت می گیرد. زمین یک مغناطیس عظیم و دارای میدان مغناطیسی بزرگ است. همه ی اجرام سماوی دارای میدان مغناطیسی هستند. انسان به طور مداوم در دریایی از امواج مغناطیسی غوطه ور است. لذا می توان با استفاده از میدان مغناطیسی کنترل شده یا مغناطیس مصنوعی سلامتی را بازگرداند و آرامش از دست رفته را باز یافت.
درمان مغناطیسی بر این اصل استوار است که بیماری ناشی از عدم تعادل یا همکاری نیروهای مغناطیسی داخل بدن است. مغناطیس درمانی راه و روشی برای این عدم تعادل و همکاری است تا در این صورت بدن انسان از طریق میدان مغناطیسی واحدی یکپارچه شود.
میدان مغناطیسی خورشید، ماه و زمین بر موجودات زنده ی زمینی مثل گیاهان، حیوانات و انسان ها تأثیر فراوانی دارد و در تمامی آنها قابل محاسبه است. هرگونه اختلافی بر نیروهای مغناطیسی می تواند باعث تنش های روحی، عاطفی و ذهنی گردد. لذا بر اساس درمان های مغناطیسی می توان از این ضایعه پیش گیری کرد و آن را درمان نمود. (21)

• خنده درمانی

دنیا متعلق به کسانی است که از آن استفاده می کنند و تنها انسان های مسرور و شاد مالکان حقیقی دنیا محسوب می شوند. انسان باید عقل و هوش خود را با نشاط و شادی دمساز کند تا هزاران آسیب از او دور شود. کسی که شاد و خندان است همیشه وسیله ی شاد و خندان را پیدا خواهد کرد. انسان نباید دائم غرغر کند که چرا گل سرخ خار دارد، انسان باید دائم شادمان و خشنود باشد که خار گل سرخ داد. انسان باید نعمت های خود را بشناسد و نه محرومیت ها را. دل خوش و سرور صمیر چه با تبسم، چه با خنده و چه با قهقهه برای انسان رضایت مندی، خشنودی، احساسات لطیف و مسرت در پی می آورد و در این صورت انسان می تواند کارهای بزرگی صورت دهد. (22)

• هاله بینی و انرژی درمانی

هاله، حوزه ی انرژی اطراف بدن است که تمام موجودات زنده آن را دارند. هاله ها رنگ ها و طرح های مختلفی دارند و کسانی که توان هاله بینی دارند، از مشاهده ی طرح ها و رنگ ها و فرم های هاله ی اطراف بدن یک انسان می توانند تمامی اطلاعات درون او را به دست آورند که از آن جمله بیماری های هر عضوی است. درمان گران از این طریق می توانند با تغییر هاله ی اطراف عضو بیمار که از طریق تخلیه انرژی صورت می گیرد، آن عضو را درمان کنند. به این عمل انرژی درمانی گفته می شود. امروزه از طریق روش عکاسی کرلیان می توان به مشاهده ی هاله ها پرداخت. (23)

• سنگ درمانی (جواهر درمانی یا کریستال درمانی)

می توان از شفابخشی با کریستال به عنوان درمان گری استفاده کرد. خواص شفابخشی کریستال ها از هزاران سال پیش شناخته شده بود. کریستال ها فواید بی شماری دارند. از جمله: دور شدن از تنش ها و فشارها، سرشار کردن محیط کار و زندگی از آرامش، محافظت در مقابل انرژی های منفی و مخرب، افزایش قدرت تمرکز و مدیتیشن، تقویت قدرت ذهن و خلاقیت و افزایش نیروی ذهن و حیات. امروزه سنگ ها و کریستال های فراوانی در حدود صد نوع وجود دارند که با روش های مختلفی نگهداری می شوند. آنها دارای ترکیبات مختلفی هستند، اما آنچه اهمیت دارد این مسأله ی سنگ درمانی با هفت چاکرای یوگا ارتباط نزدیک دارد. برای هر یک از چاکراهای هفت گانه سنگ هایی توصیه می شود. برای چاکرای اول سنگ های قرمز و سیاه، چاکرای دوم سنگ های نارنجی، چاکرای سوم سنگ های زرد، چاکرای چهارم سنگ های سبز، چاکرای پنجم سنگ های آبی، چاکرای ششم سنگ های نیلی و چاکرای هفتم سنگ های بنفش موثرند. (24)

• ازدواج درمانی

ازدواج درمانی یا خانواده درمانی نوعی روان درمانی مربوط به زن و شوهر است که معطوف به بهبود روابط زناشویی و از این طریق نیل به آرامش می باشد. ازدواجی که در آن زن و شوهر فقط در پی تأمین نیازهای خود باشند، تعارضاتی لاینحل باقی می گذارد. اما هدف کلی ازدواج درمانی افزایش تقابلات و تعاملات دوجانبه ی مثبت میان زن و شوهر می باشد که از این طریق توانائی آنها برای حل مشکلات و نیل به یک خانواده ی آرام فراهم می شود. (25)
البته مقوله های دیگر درمانی هم وجود دارد نظیر: ماساژدرمانی، عشق درمانی، رفتار درمانی، نرمش درمانی، آب درمانی، فشار درمانی، تفکر درمانی، مثبت درمانی، عدد درمانی، شناخت درمانی، روان درمانی و خوددرمانی. (26)
همچنین نگرش های نوینی در حوزه ی فرا روان شناسی وجود دارد که در آثار نویسندگان معروفی جلوه گر شده است. نویسندگانی از قبیل چوپرا، وین دایر، باربارا، بوسکالیا، کوندرا، اونامونو، آنتونی رابینز که تقریباً تمامی این نویسندگان در پی ایجاد هیجانات، احساسات مثبت، لحظه های ناب، زندگی شاد، شور زندگی، عشق، روش زندگی بهتر، اراده ی برتر، قدرت تصمیم، افزایش باور، راهنمای دل و در یک کلام زندگی شاد، آرام و پر انرژی هستند. البته این نیاز عصری است که از سراسر آن تنش، استرس، آسیب و افسردگی می بارد.
فراعلم و فرا روانشناسی

• تحلیل و بررسی

به طور کلی در باب پدیده ی جدید فرا علم و فرا روان شناسی می توان گفت که بعضی از این دستاوردها واقعیت علمی ندارد و بیشتر برای ایجاد هیجانات آنی و کاذب مطرح شده است. هنوز تحقیقات و مطالعات علمی نسبت به آنها صورت نگرفته یا از نظر علم تأیید نشده اند، نسبت به بعضی دیگر هم باید گفت پژوهش های علمی در باب آنها هنوز ناقص است و تا تکمیل شدن فاصله دارد. اما اگر برخی از موارد مربوط به فراعلم مورد تأیید کامل قوانین و قواعد علمی قرار گیرد باز نکته ای باقی می ماند و آن این که معیار مهم تمام قوانین علمی اصل اثبات پذیری یا ابطال پذیری است. بدین معنا که قانونی از نظر علم موجه است که امکان نقض یا نفی داشته باشد. لذا هیچ قانونی از نظر علم موجه است که امکان نقض یا نفی داشته باشد. لذا هیچ قانونی علمی مطلق نیست. بنابراین بهتر است به قانون مطلق روی آوریم و تنها معیار و ملاک مطلق هماهنگی و انطباق با دین است.
از سوی دیگر باید گفت اگر هم نسبت به بعضی از موارد مطالعات فراعلم تأثیری و تأییدی دیده شد، این ها هیچ ارتباطی به عرفان ندارند. زیرا چنان که بارها گفته شد، عرفان، معرفت و تقرب به خداست.

پی‌نوشت‌ها:

1. مباحث مربوط به فنگ شویی از منابع ذیل بدست آمده است: لی لیان توز، مفاهیم فنگ شویی، ترجمه ی حبیب الله علی دوست؛ سونیا هوانگ، فنگ شویی، فؤاد نظیری؛ نیتین پاراک و....، نمادهای فنگ شویی، ترجمه ی هومن بابک نیا؛ جینا لازنبی، فنگ شویی به زبان ساده، ترجمه ی محمد صادق شریعتی؛ ویجایا کومار، فنگ شویی، ترجمه ی پروین بیات؛ کارن کینگستون، طراحی نظم به شیوه ی فنگ شویی، ترجمه ی گیتی خوشدل؛ کوان لائو، فنگ شویی برای امروز، ترجمه ی محمد قراچه داغی؛ جاناتان دی، کتاب کوچک فنگ شویی، ترجمه ی لیلا هدایت پور؛ گئور گیاشوارتس، فنگ شویی، ترجمه ی ملیندا اسکندری.
2. مباحث مربوط به ریکی از منابع ذیل به دست آمده است: راما گوبتا، ری کی، ترجمه ی پروین بیات؛ چرامیان وینسر، ری کی، ترجمه ی کامبیز ربانی؛ ویلیام لی رند، ری کی شفا با دست، ترجمه ی مهنوش امینیان و ژاله مخزنی؛ درتی می، سلامت جسم و روح با 28 کارت ری کی، ترجمه ی سید جواد سجادی؛ پائولا هوران، قدرت یابی با ری کی، ترجمه ی مهنوش امینیان و ژاله مخزنی؛ بودوجی باگینسکی و ...، ری کی شیوه ی جامع انرژی درمانی، ترجمه ی اکرم فشار.
3. مباحث مربوط به تاروت از منابع ذیل است: فرزانه عطشان، نیروهای خیر و شر در تاروت؛ فرزانه عطشان، تاروت آینه ی روح؛ ادوین نیج، تاروت ایتالیایی، ترجمه ی رؤیا پورمناف؛ فرزانه عطشان، روابط و ترکیبات تاروت؛ بهمن رحیمیان، تاروت؛ فرزانه عطشان، تاروت.
4. مباحث مربوط N.L.P از منابع ذیل است: جری ریچاردسون، معجزه ی ارتباط و ان. ال پی، ترجمه ی مهدی قراچه داغی؛ دیانا بیور، یادگیری بی تلاش ان .ال. پی، ترجمه ی محمد رضا آل یاسین؛ ریچارد بندلر و ...، N.L.P، ترجمه ی هومن مجرد زاده کرمانی؛ هری آلدر، ان. ال. پی در 21 روز؛ جوزف اکونور و....، برنامه ریزی عصبی کلامی ان.ال.پی، ترجمه ی مهدی قراچه داغی؛ سالی دیمیک، ارتباط موفقیت آمیز با N.L.P، ترجمه ی علی اسماعیلی؛ آندرو بردبری، پیشرفت در ان.ال. پی، ترجمه ی مینویی؛ رابرت دیلتز، ان. ال. پی و رموز موفقیت در مدیریت و رهبری، ترجمه ی مهدی قراچه داغی؛ کرول هریس، N.L.P، ترجمه ی مینا خلیلی.
5. مباحث مربوط به هیپنوتیزم از منابع ذیل است: فراشاه، هیپنوتیزم و مانیه تیزم؛ روبر تا تمس، راهنمایی جامع هیپنوتیزم، ترجمه ی سیاوش چگینی؛ صمد ولیزاده، اسرار خود هیپنوتیزم؛ مارسل روئه، ترجمه ی مینا علاء؛ پل ژاگو، روش های علمی مانیتیسم، هیپنوتیسم و تلقین؛ محمد مهدی عیلخواه، هیپنوتیزم چیست؟ حسین نجاتی، آموزش هیپنوتیزم و خود هیپنوتیزم.
6. مباحث مربوط به مدیتیشن از منابع ذیل است: پاراماهامسا نیرانجاناندا، اسرار تمرکز، ترجمه ی جلال موسوی نسب؛ نائومی هامفری، مدیتیشن، ترجمه ی رضا جمالیان؛ ریچارد آلبرت، راهنمای مدیتیشن، ترجمه ی فرامرز جواهری نیا؛ ویل جانسون، مدیتیشن، ترجمه ی حمیدرضا عامری، لارنسل لشان، چگونه مدیتیشن کنیم، ترجمه ی نسرین مجیدی.
7. مباحث مربوط به تجسم خلاق از منابع ذیل است: شاکتی گواین، تجسم خلاق، ترجمه ی گیتی خوشدل؛ جولیا کامرون، راه هنرمند بازیابی خلاقیت، ترجمه ی گیتی خوشدل؛ آندره الینیکف، مگا خلاقیت، ترجمه ی مارال شیخ زاده؛ دیوید بوهم، درباره ی خلاقیت، ترجمه ی محمد علی حسین نژاد؛ جرج لند و... آینده ی خلاقیت و خلاقیت آینده.
8. مباحث مربوط به موفقیت از منابع ذیل است: نیک، ویلیامز، موفقیت بی قید و شرط، ترجمه ی مهدی قراچه داغی؛ جان گری، راه موفقیت، ترجمه ی مهدی قراچه داغی و...؛ کریس کلینکه، مهارت های زندگی (2و1)، ترجمه ی شهرام محمد خانی؛ استفن کاوی، انسان های موثر، ترجمه ی مهدی قراچه داغی؛ برایان تریسی، فرمول نابغه ها، ترجمه ی محمدرضا آل یاسین؛ ریچ فتک، اوج موفقیت، ترجمه ی مهدی قراچه داغی.
9. مباحث مربوط به چهره شناسی از منابع ذیل است: مک فالفر، چهره خوانی، ترجمه ی سید منصور واحدی؛ برند هویر، راز و رمز چهره ها، ترجمه ی حمیرا نوروزی؛ علی دشتستانی، قیافه شناسی؛ مان هوکوک، چهره شناسی، ترجمه ی میترا معتضد.
10. مباحث مربوط به کف شناسی از منابع ذیل است: م کاتاکار، دائره المعارف کف شناسی. ترجمه ی کامبیز شمس؛ م کاتاکار، اسارار کف شناسی و کف بینی. ترجمه ی آزیتا حشمتیان؛ میرا لورانس، کف شناسی هندی، ترجمه ی سعید فریسی؛ حسن رحمان پور، کف بینی عشق؛ مری آندرسون، اسرار کف شناسی، ترجمه ی محمد اسماعیل فلزی.
11. مباحث مربوط به تأثیر ستارگان بر سرنوشت انسان از منابع ذیل است: شیلا گدیس، ستاره شناسی، ترجمه ی شکوه عبداللهی؛ نوروال، ستاره شناسی و موفقیت در ازدواج، ترجمه ی شهین شکیبا، دونا تیلور، قدرت سیاره ی شما.
12. مباحث مربوط به تأثیر حیوانات بر سرنوشت انسان از منبع ذیل است: تد آندروز، تأثیر حیوانات بر سرنوشت ما، ج 1و 2و 3، ترجمه ی مریم امام وردی.
13. مباحث مربوط به پیش گویی از منابع ذیل است: گیلیان کمپ، کتاب پیش گویی، ترجمه ی تبسم آتشین جان؛ جیمز ردفیلد، پیش گویی آسمانی، ترجمه ی ستاره آخوندی.
14. مباحث مربوط به طالع بینی از منابع ذیل است: محمد رضا اردکانی. طالع بینی ایرانی؛ رحیم ناصع عرب، اخترشناسی و طالع بینی؛ پائولا دلسول، طالع بینی چینی، ترجمه ی شهین دخت بهزادی؛ لیندا گودمن، دائره المعارف طالع بینی، ترجمه ی زهره افتخاری و بهناز اورنگی؛ لیندا گودمن، طالع بینی خورشیدی، ترجمه ی پروین قائمی؛ براندون، طالع بینی مصری، ترجمه ی مهدی مهدی نیا.
15. مباحث مربوط به روان شناسی کاربردی از منابع ذیل است: کارول تاوریس، روان شناسی خشم، ترجمه ی احمد تقی پور؛ دنیس ویتلی، روان شناسی پیروزی، ترجمه ی ع. شایق؛ فرانسوا گورف، روان شناسی قضایی، ترجمه ی محمد حسین سروری؛ ادوانس بلس، روان شناسی تنبلی، مهدی قراچه داغی؛ مایکل آرگایل، روان شناسی پول، ترجمه ی شهلا پاسائی؛ کارن هورناس، روان شناسی زن، ترجمه ی محمد حسین سروری.
16. مباحث مربوط به رنگ درمانی از منابع ذیل است: تد آندروز، رنگ درمانی، ترجمه ی قدیر گلکاریان، رونالدهانت، هفت کلید رنگ درمانی، ترجمه ی ناهید ایران نژاد؛ بتی شاین، رنگ های شفابخش، ترجمه ی شیرین یادگاری.
17. مباحث مربوط به موسیقی درمانی از منابع ذیل است: مری باسانو، شفا با کمک موسیقی و رنگ، ترجمه ی آذر عمرانی گرگری؛ تد آندروز، موسیقی درمانی برای همه، ترجمه ی آذر عمرانی گرگری؛ ژکلین اشمیت پترز، مقدمه ای بر موسیقی درمانی، ترجمه ی علیزاده، محمدی؛ پال نیوهام، آوادرمانی برای همه، ترجمه ی آذر عمرانی گرگری.
18. مباحث مربوط به معنا درمانی از منابع ذیل است: تامس نیگل، در پی معنا، ترجمه ی سعید ناجی و مهدی معین زاده، ویکتور فرانکل، انسان در جست و جوی معنا، ترجمه ی نهضت صالحیان و مهین میلانی؛ ویکتور فرانکل، فریاد ناشنیده و برای معنا، ترجمه ی مصطفی تبریزی و علی علوی نیا.
19. مباحث مربوط به بازی درمانی از منبع ذیل است: کاترین گلدارد و .... مشاوره با کودکان با روش بازی درمانی، ترجمه ی زهرا ارجمندی.
20. مباحث مروبوط به هنر درمانی از منبع ذیل است: دانیل براون، هنر درمانی، ترجمه ی مهدی وهایی.
21. مباحث مربوط به مغناطیس درمانی از منابع ذیل است: منن راجندر، مغناطیس درمانی، ترجمه ی جمشید هاشمی؛ دانیال گالا و... درمان مغناطیسی، ترجمه ی ناهید فریادی و رضا فریادی.
22. مباحث مربوط به خنده درمانی از منبع ذیل است: مختار نعیم پاک، خنده درمانی.
23. مباحث مربوط به هاله بینی و انرژی درمانی از منابع ذیل است: باربارا آن برنن، هاله درمانی با دست های شفابخش، ترجمه ی مهیار جلالیانی؛ دبلیو باتلر، آموزش هاله بینی، ترجمه ی مهیار جلالیانی؛ ژانت مکراد، انرژی درمانی، ترجمه ی قدیر گلکاریان؛ چوا کوک سویی، انرژی درمانی، ترجمه ی جمشید هاشمی.
24. مباحث مربوط به سنگ درمانی از منابع ذیل است: مسعود رضاییان عطار، خواص سحری و درمانی سنگ ها؛ چوا کوک سویی، کریستال درمانی، ترجمه ی جمشید هاشمی؛ اورزولاکینگر، سنگ های شفابخش، ترجمه ی فاطمه علیپور.
25. مباحث مربوط به ازدواج درمانی از منابع ذیل است: کیم هالفورد، زوج درمانی کوتاه مدت، ترجمه ی مصطفی تبریزی و...؛ حسین مصلحتی، ازدواج و ازدواج درمانی؛ سالوادر متوچین و ....، فنون خانواده درمانی، ترجمه ی فرشاد بهاری و فرح سیا.
26. برای مطالعه ی بیشتر درباره موارد مزبور می توان به منابع موجود در کتابنامه مراجعه نمود.

منبع مقاله: فعالی، محمدتقی؛ (1390)، آفتاب و سایه ها(نگرشی بر جنبش های نوظهور معنویت گرا)، تهران: انتشارات عابد، 1390.



 

 

نسخه چاپی