تجارت و زندگی در قرن پانزدهم
تجارت و زندگی در قرن پانزدهم

نویسنده: محمد طالبیان



 
سری Anno همواره طرفداران مخصوص به خود را داشته و یکی از بهترین بازی های موجود در سبک مدیریت منابع و شهرسازی به شمار می رود. به تازگی آخرین عنوان از این سری با نام Anno 1404 Dawn of Discovery در آمریکای شمالی ) عرضه شده که همانند گذشته توانسته نظر مخاطبان و منتقدها را به خود جلب کند. داستان بازی همان طور که از نام آن مشخص است در قرن 15 میلادی روی می دهد. بازیباز توسط امپراتور به اروپا فرستاده می شود تا با آباد کردن این مناطق در ساخت کلیسای جامع به پسر عموی امپراتور و خزانه داروی یعنی ریچارد نورثبرگ ( Richard Northburgh Lord ) کمک کند. امپراتور در گذشته مسموم شده و از نظر جسمانی بسیار ضعیف است و کلیسا به این دلیل ساخته می شود تا مردم برای امپراتور محبوب خود طلب بهبودی کنند. در همان ابتدای بازی سر و کله شخصی به نام فرکس ( Guy Forcas) پیدا می شود که می گوید از طرف کاردینال لوسیوس ( Cardinal Lucius) برای آماده سازی لشکر امپراتور فرستاده شده است. کاردینال لوسیوس درگذشته نفر دوم فرمانروایی حاضر به حساب می آمده؛ اما بعد از مسموم و ضعیف شدن امپراتور بیشتر تصمیمات اساسی توسط او گرفته می شود. گای فرکس توضیح می دهد که باید یک سپاه عظیم برای جنگ آماده شود؛ اما نورثبرگ اعتقاد دارد این تنها ظاهر قضیه است و بازیباز باید از یک اتفاق پنهانی جلوگیری کند. همان طور که می بینید داستان از پیچیدگی خوبی برخوردار است و بازیباز را با مسایل جالبی روبرو می کند. چنین داستانی برای عنوانی در این سبک بسیار قابل توجه است. Anno 1404 از گیم پلی قابل قبولی نیز بهره می برد. در ابتدای بازی کنترل یک جزیره به عهده بازیباز است و او می تواند با ساختن بناهای مختلف جزیره خود را آباد کرده و به نورثبرگ کمک کند.
ساختمان های موجود از تنوع خوبی برخوردارند و مانع یک نواختی بازی می شوند. اما برخلاف عنوانی چون Caesar که به جزییات بسیار توجه کرده بود، Anno بیشتر تمرکز خود را بر یک سری ساختمان و امکانات کلی قرار داده تا بازیبازهای تازه کار در این زمینه همانند گذشته سردرگم نشوند. این نکته باعث شده از ارزش تکرار بازی کاسته شود. با این وجود اگر می خواهید این بازی را تنها یک بار به اتمام برسانید، مطمئناً به قدری امکانات و قابلیت های متفاوت وجود دارد که باعث خستگی شما نشود. در طول بازی بازیباز به مناطق دیگری از جمله شرق سفر می کند و در آن جا با آب و هوا و ساختار متفاوتی روبرو می شود. مثلاً در مناطق شرقی و از جمله خاورمیانه آب شیرین، به راحتی پیدا نمی شود و بازیباز برای به دست آوردن آب کافی، باید چاه های مخصوصی حفر کند. در حالی که در مناطق اروپایی به هیچ وجه لازم نیست به فکر پیدا کردن آب باشید و مکانیسم کلی ساخت و ساز در این مناطق نیازی به آب اضافه که توسط بازیباز کسب شود، ندارد. در موارد دیگر نیز تفاوت هایی وجود دارد. مثلاً در مناطق شرقی می توانید مزارع مخصوص ادویه ایجاد کنید؛ اما در اروپا به خاطر وضعیت جوی و نوع زمین این مزارع محصولی تولید نمی کنند.
بازیباز برای ساختن یک اقتصاد قوی و پایدار باید از شهروندان خود مالیات بگیرد. همانند دیگر عناوین این سبک میزان مالیات اخذ شده از هر شهروندی با توجه به رتبه و سطح فرهنگ آن فرق می کند. به طور مثال یک کارگر عادی مالیات کمی پرداخت می کند و اگر بازیباز درخواست مالیات بیش از معمول داشته باشد؛ مسلمان نتیجه کار نارضایتی آن کارگر و در نتیجه متوقف شدن روند رشد بعضی از مکان های اقتصادی است. اما یک شهروند سطح بالا و به قولی اشراف زاده نقش به سزایی در سیستم مالیاتی ایفا می کند و تعداد کمی از آن ها می توانند در مواقع اضطراری و بحرانی به کمک بازیباز بیایند. با این که بازی از لحاظ مسایل جزیی در سطح بسیار بالایی قرار ندارد؛ اما در همین تعداد کم هم به خوبی عمل می کند. برای برقراری ارتباط بین ساختمان اصلی و مکان های دیگر از جمله مزارع، معادن، بازارها و... بازیباز نیاز به راه های ارتباطی دارد تا از طریق آن بتواند محصولات و دستاوردهای خود را به ساختمان اصلی منتقل و در آن جا انبار کند.
جالب این که بازیباز می تواند در ادامه این راه ها را از حالت خاکی خارج کرده و تمامی آن ها را سنگ فرش کند که این کار به جز تأثیر بصری، باعث می شود وسایل نقلیه سریع تر حرکت کنند و در نتیجه محصولات با سرعت بیشتری به مخازن منتقل شوند. این قابلیت باعث می شود تبادل کالا و پول بین بازیباز و دیگر فرمانروایی ها سریع تر انجام گیرد و در نتیجه اقتصاد بازیباز رشد کند. همان طور که اشاره شد در این بازی کنترل جزیره ها بر عهده بازیباز است و او باید با استفاده از کشتی های مختلف بین جزیره های خود ارتباط برقرار کند. یکی از نکات خوب این بخش درست کردن راه های تجاری است که به صورت دلخواه توسط بازیباز ایجاد می شوند. بازیباز می تواند با استفاده از این راه های تجاری کشتی یا کشتی های خود را ملزم به منتقل شوند. این قابلیت باعث می شود تبادل کالا و پول بین بازیباز و دیگر فرمانروایی ها سریع تر انجام گیرد و در نتیجه اقتصاد بازیباز رشد کند. همان طور که اشاره شد در این بازی کنترل جزیره ها بر عهده بازیباز است و او باید با استفاده از کشتی های مختلف بین جزیره های خود ارتباط برقرار کند. یکی از نکات خوب این بخش درست کردن راه های تجاری است که به صورت دلخواه توسط بازیباز ایجاد می شوند. بازیباز می تواند با استفاده از این راه های تجاری کشتی یا کشتی های خود را ملزم به منتقل کردن یک سری اجناس و کالا و دریافت اجناس و کالای متفاوت در ازای آن کند که با توجه به توافق طرفین قرار داد شکل می گیرد.
یکی از مسایلی که همواره باعث شده گیم پلی این سری عناوین برای بعضی از بازیبازها بسیار لذت بخش و جذاب باشد؛ حس قدرتی است که به بازیباز منتقل می شود. حس قدرت چیزی است که تنها در بعضی از سبک ها وجود دارد و این سبک نیز یکی از آن هاست. اما مشکلی که در Anno وجود دارد نبود همین حس قدرت است. این مشکل از آن جا نشأت می گیرد که در تمام طول بازی بازیباز باید برای دیگران کار و با گسترش قلمرو خود نیازهای دیگران را برطرف کند. این ایراد اساسی باعث شده همان حس قدرت از بازی به کلی حذف شود و بازیباز در اصل نقش یک فرد رده چندمی را ایفا کند. مشکل دیگر گیم پلی در بعضی از راهنمایی هایی است که باعث می شود بازیباز گمراه شده و برای ادامه بازی مجبور به قبول خسارت سنگینی شود. در این عنوان مکانیسمی نیز برای پیشرفت ( Upgtade) ساختمان اصلی وجود دارد که همانند دیگر بخش ها به تعداد و نوع شهروندان بازیباز مرتبط است. این سیستم پیشرفت در کل بازی تغییر چندانی ایجاد نمی کند و تنها برای آزاد کردن تعداد محدودی ساختمان جدید به کار می رود که خود این مکانیسم باعث شده قابلیت پیشرفت به یک عامل اصلی تبدیل نشود. و بازیباز تنها برای مواقع خاصی از آن استفاده کند. جزیره هایی که در اختیار بازیباز قرار می گیرند، عموماً کوچک هستند و در مراحل بالا برای بازیباز ایجاد مشکل می کنند و باعث می شوند بازیباز زمان زیادی را صرف این کند که ساختار کلی جزیره خود را از لحاظ طبقه بندی شکل دهد. این مشکل با نبود ارتباط اجتماعی میان جزیره ها وخیم تر می شود و مثلاً نمی توان یک جزیره را بیشتر به خانه ها اختصاص داد و جزیره دیگر را به ساختمان های تجاری. با این حال سازندگان Anni 1404 توانسته اند با طراحی یک رابط کاربر ( Interface User) قوی و کار آمد گیم پلی روان و لذت بخشی را به ارمغان آورند که ساعت های مختلف شما را سرگرم می کند.
تجارت و زندگی در قرن پانزدهم
در زمینه گرافیکی Anno 1404 یکی از قوی ترین ها در سبک خود است. طراحی کلی بازی حالتی غیر واقعی و کارتونی مانند است. این حالت در کنار توجه به نوع ساختمان ها و پوشش مردم در آن زمان توانسته به خوبی حس و حال حضور در آن دوران را تداعی کند. ساختمان ها دقیقاً با توجه به الگوهای قرن پانزدهم طراحی شده اند و کار سازندگان در این زمینه واقعاً تحسین برانگیز است. طراحی لباس ها نیز بسیار قابل توجه است و سازندگان تلاش بسیاری کرده اند تا مردم مختلف از لحاظ ظاهر متفاوت باشند. مثلاً زمانی که وارد مناطق شرقی و خاورمیانه می شوید، مردمی را می بینید که از لباس های مختص این منطقه ها استفاده می کنند. بخش اعظمی از گیم پلی بازی مربوط به کشتی رانی می شود. در این قسمت از تمامی افکت های گرافیکی برای طراحی هر چه بهتر سطح آب دریا استفاده و سعی شده جزییاتی چون کوسه و ماهی های بزرگ نیز در نظر گرفته شوند. کشتی ها نیز از طراحی خوبی برخوردارند. متأسفانه علی رغم این که شهرها و روستاها شلوغ و زنده طراحی شده اند؛ اما از نبود جزییات رنج می برند و سازنده ها تصمیم گرفته اند با حذف قابلیت زوم (Zoom) این نقص را بپوشاند؛ اما اگر بازیبازی عنوانی چون Caesar IV را تجربه کرده باشد، کمبود جزییات را کاملاً حس خواهد کرد. لبه های تیز در بیشتر صحنه ها توی ذوق می زنند و بالا بردن Anti Aliasing نیز تأثیر چندانی در آن نمی گذارد. با در نظر گرفتن تمامی این مسایل Anno 1404حرف های بسیاری در زمینه گرافیک برای گفتن دارد که در کنار سرعت فریم پایدار باعث شده این عنوان به یکی از خوش گرافیک ترین بازی های موجود در سبک خود تبدیل شود.
همان طور که در بخش داستان اشاره شد، شخصیت های زیادی در بازی حضور دارند که همگی دارای دیالوگ های فراوانی هستند. در این زمینه تیم صداگذاری از صداپیشگان حرفه ای استفاده کرده و آن ها با در نظر گرفتن لهجه های مخصوص یک منطقه جغرافیایی، باعث شده اند جو بازی بسیاری تأثیرگذار باشد. موسیقی های استفاده شده نیز متناسب با منطقه جغرافیایی تغییر کرده و بسیار متنوع هستند. هم چنین وقتی بازی وارد حالت بحرانی می شود موسیقی بازی به خوبی تغییر کرده و باعث می شود هیجان بیشتری به بازی منتقل شود. افکت های استفاده شده برای هر ساختمان و واحدهای اقتصادی نیز به خوبی طراحی شده و زمانی که بازیباز هر کدام از آن ها انتخاب می کند، صدای مخصوص به آن را می شنود.
درکل Anno 1404 توانسته سبکی را احیا کند که می توان گفت به خاطره ها پیوسته بود. بنابراین توصیه می کنیم طرفداران این سبک که با پدید آمدن ساختارهای جدید و ساده کم کم به حاشیه رفته بود؛ حتماً این عنوان را تجربه کنند.

مزایا:

رابط کاربر قوی، گیم پلی اعتیاد آور، روند داستانی جذاب

معایب:

نبود بخش چند نفره، ساده بودن بازی
16- گرافیک
طراحی های خوب برای انسان ها و ساختمان ها، طراحی عالی آب، نبود جزییات کافی در زمینه گرافیکی، Anti Aliasing پایین
16- موزیک و صدا
افکت های مناسب و با کیفیت، موسیقی مناسب با جوبازی، صدا گذاری خوب شخصیت ها، پخش نشدن افکت های صوتی در بعضی مواقع
17- گیم پلی
روان و لذت بخش، نبود مدیریت ریز در تمامی بخش ها
16- جذابیت
داستان عالی، شخصیت پردازی خوب، ارزش تکرار پایین
منبع: بازی رایانه شماره 31

 

 

نسخه چاپی