50 بازی بزرگ سال 89 (1)
 50 بازی بزرگ سال 89 (1)





 

1
The Legend of Zelda

Nintendo EAD-Nintendo (Wii) Action-Adventure
انتخاب شماره اول این لیست در سال های گذشته کار بسیار دشواری بود اما این موضوع برای لیست سال 89 صادق نیست چرا که در سالی که قرار است یک نسخه جدید از سری بازی افسانه زلدا به بازار عرضه شود، این بازی می تواند به راحتی شماره اول هر لیستی را به خود اختصاص دهد! سری بازی افسانه زلدا همواره به دلیل کیفیت بسیار بالای نسخه های مختلف آن، شخصیت های جذاب و دنیای بی نظیرش، مورد توجه ویژه تعداد بسیار زیادی از بازیبازان در سرتاسر دنیا بوده است و تقریباً همواره به عنوان دوست داشتنی ترین سری بازی تاریخ بازی های رایانه ای در میان بازیبازان Hardcore مطرح بوده است. بازی قبلی از این سری بازی که برای کنسول های خانگی عرضه شد، Twilight Princess نام داشت که اولین بار در کنفرانس مطبوعاتی شرکت نینتندو در نمایشگاه E3 سال 2004 میلادی نمایش داده شد و این نمایش باعث شد حاضرین در سالن نمایشگاه عکس العمل هایی از خود نشان دهند که در تاریخ بازی های ویدئویی و رایانه ای بی نظیر بود. سال 89 بعد از 60 سال یک بار دیگر در کنفرانس مطبوعاتی نینتندو در نمایشگاه E3، برای اولین بار یک نسخه دیگر از این سری بازی رونمایی خواهد شد. تقریباً هنوز هیچ اطلاعاتی از بازی منتشر نشده است جز این که سازندگان بازی تأیید کرده اند که این بازی از Wii Motion Plus بهره خواهد برد که این موضوع برای مبارزات با شمشیر و هم چنین تیراندازی با کمان اهمیت ویژه ای پیدا می کند و باعث افزایش چشمگیر دقت در این موارد خواهد شد. نینتندو از این بازی تنها یک آرت ورک منتشر کرده است که شخصیت اصلی بازی، لینک را، در حالی که پشت به تصویر دارد نشان می دهد. او سپر خود را در دست چپ اش گرفته است اما طبق معمول در دست راست او شمشیر معروف اش، Master Sword دیده نمی شود. هم چنین پشت به او و رو به بیننده تصویر، یک موجود عجیب دیده می شود که از همان زمان حدس و گمان های زیادی در مورد این موجود زده شد از جمله این که عده ای بین این موجود و شمشیر Master Sword شباهت های زیادی پیدا کرده و آن را تجسم شخصیتی شمشیر می پندارند. اگرچه ساتورو ایواتا رئیس نینتندو اعلام کرده که این بازی در سال 2010 میلادی، به بازار عرضه خواهد شد اما تقریباً تمامی طرفداران این سری بازی می دانند که نینتندو و شخص میاموتو تا چه اندازه بر روی این بازی حساسیت دارند و تا زمانی که بازی از هر نظر عالی نباشد، آن را عرضه نخواهند کرد.

2

Halo: Reach

به گفته سازندگان بازی یعنی مسئولین استودیوی Bungie، این بازی که در واقع آخرین بازی از سری Halo است که توسط آن ها ساخته می شود، بزرگ ترین بازی ساخته شده توسط آن هاست که سال ها رویای ساخت آن را در سر می پروراندند. Halo:Reach از هر نظر نسبت به Halo3 پیشرفت خواهد داشت به خصوص از حیث گرافیکی که به وضوح این پیشرفت قابل درک است. تعداد چند ضلعی های مدل های شخصیت ها در بعضی موارد ده ها برابر شده است، کیفیت بافت ها به مراتب بهتر شده و این بار دیگر بازی به صورت Sub HD ساخته نمی شود و سازندگان اطمینان داده اند که بازی 720p خواهد بود. گذشته از این سازندگان بازی با کار بیشتر بر روی هوش مصنوعی دشمنان در بازی، قصد دارند ارزش دوباره بازی کردن بخش تک نفره و داستانی بازی را تا حد امکان بالا ببرند. هم چنین در این بازی در بخش چند نفره ایده های جدیدی به کار گرفته شده است تا این بخش که همواره یکی از قوی ترین بخش های سری بازی Halo بوده است را بیش از پیش در Reach تقویت کنند. گفته شده که برخی از این ایده ها بسیار عجیب خواهند بود که ظاهراً یکی از آن ها استفاده از Jetpack در بازی است. از نظر زمانی این بازی یک Prequel برای بازی اولیه این سری یعنی Halo:Combat Evolved به حساب می آید. وقایع Halo:Reach در سال 2552 و تنها چند روز قبل از وقایع بازی Halo: Combat Evolved رخ خواهد داد. در این بازی شما در نقش یک عضو جدید و بی نام از Noble Team که با نشانه Noble 6 شناخته می شود قرار خواهید گرفت. Noble Team یک گروه عملیات ویژه در UNSC یا United Nations Space Command است که از ابر سربازان برگزیده شده تشکیل شده و با Covenant مبارزه می کند. بازی Halo3 توانست 3 سال قبل در مقاله ای مشابه در مجله بازی رایانه در رتبه اول لیست جای گیرد و بعد از عرضه نیز رکورد فروش در دنیای سرگرمی در 24 ساعت اول را بشکند. Halo:Reach نیز چه از نظر کیفی و چه از نظر میزان استقبال یکی از بزرگترین و بهترین بازی های سال خواهد بود که توانست در لیست سال 89 ما در رتبه عالی دوم قرار گرفت.

3

Star Craft II: Wings of Liberty

Activision Blizzard (PC) Strategy
حالا پس از سال ها، بالاخره شماره دوم بازی عرضه خواهد شد. بازی ای که چه از نظر کیفی و چه از نظر موفقیت تجاری، کمتر بازی ای در سال 89 با آن رقابت کرد. همانند شماره اول، در این بازی نیز سه نژاد قدرت مند Protoss, Terrans و Zerg در بازی حضور خواهند داشت و برای بقا با هم خواهند جنگید. بنا به گفته سازندگان بازی، این سه نژاد، تنها نژادهای قابل بازی درStarCraft II هستند. شرکت Blizzard تصمیم گرفته که این بازی را در قالب یک سه گانه که هر یک متعلق به یکی از نژاد های بازی است، عرضه کند. البته بخش چند نفره هر کدام از بازی های این سه گانه کامل بوده و شامل هر سه نژاد است. نسخه اول از این سه گانه که در سال 89 عرضه شد، Wings of Liberty نام دارد که به نژاد Terrans خواهد پرداخت. این بازی حداقل از سال 2003 در حال ساخت است که نشان می دهد Blizzard تا چه اندازه بر روی کیفیت بازی های خود وسواس دارد، به خصوص در این سبک بازی ها که تعادل میان نیروها و نژاد ها بسیار بسیار مهم است.
StarCraft II سال 89 نیز توانست یکی از برترین جایگاه ها را به خود اختصاص داده و در مکان سوم لیست ما قرار گرفت.
بازی StarCraft بیش از یک دهه توسط بازیبازان در سرتاسر جهان بازی می شد و یکی از معدود بازی های PC است که بیش از 10 میلیون نسخه فروش داشته است.

4

Super Mario Galaxy

Nintendo EAD-Nintendo (Wii) Platformer
شاید برای توصیف Super Mario Galaxy 2 همین یک جمله کافی باشد که این بازی ادامه بازیست که از حیث متوسط امتیازات مجلات و سایت های بازی، نه تنها بهترین بازی شناخته شده در نسل حاضر به حساب می آید، بلکه دومین بازی برتر ساخته شده تا کنون است و از این حیث تنها پایین تر از The Legend of Zelda: Ocarina of Time قرار دارد. شرکت Nintendo EAD در ساخت این بازی تلاش کرده تا با از بین بردن نقاط ضعف بازی تقریباً کامل Super Mario Galaxy، یک بازی بی نقص را به علاقمندان تقدیم کند. از جمله تلاش های شرکت سازنده در این زمینه می توان به سخت تر کردن بازی و هم چنین حذف Hub در بازی اشاره کرد. همچنین در این بازی شاهد Power Up های جدید و عالی ای خواهیم بود که هر کدام باعث می شوند ایده های نابی را در گیم پلی بازی شاهد باشیم. یکی از شخصیت های مشهور نینتندو یعنی Yoshi نیز بار دیگر به سری بازی Super Mario برگشته و در این بازی حضور خواهد داشت تا بازی بیش از پیش جذاب شود. Super Mario Galaxy یک بازی پلت فرمر ناب و بی نظیر بود که استاندارد جدیدی را در این سبک بازی ها خلق کرد و به واقع یک کلاس آموزشی فوق العاده برای سازندگان دیگر این سبک بازی ها بود و حالا سازندگان Super Mario Galaxy 2 قول داده اند که با به کارگیری ایده هایی فوق العاده بازی ای حتی بهتر از شماره اول بسازند. به احتمال بسیار زیاد از نقطه نظر کیفی، Super 2 Mario Galaxy در بین تمامی بازی هایی که در سال 89 خورشیدی به بازار آمدند برتر بوده و در بالاترین جایگاه قرار گرفت و در لیست ما نیز با توجه به کیفیت احتمالی بازی و هم چنین شور و اشتیاق میلیون ها بازیباز برای عرضه این بازی، توانست در رتبه عالی چهارم قرار گیرد.

5

The Last Guardian

Team ICO-Sony (PS3) Action-Adventure
استودیوی بازیسازی Team ICO تا کنون تنها 2 بازی ساخته است اما همین 2 بازی باعث شده اند این شرکت بازیسازی به یکی از معروف ترین و دوست داشتنی ترین شرکت های بازیسازی دنیا تبدیل شود چرا که این دو بازی، بازی های به یادماندنی و خاطره انگیزی به نام های ICO و Shadow of the Colossus بوده اند. The Last Guardian که قبلاً با نام Trico شناخته می شد، اولین ساخته این شرکت بازیسازی برای کنسول PS3 است و به نظر می رسد از نظر جلوه های بصری، چه از منظر تکنیکی و چه از منظر طراحی هنری، یکی از زیباترین بازی های ساخته شده تا کنون برای کنسول های بازی باشد. The Last Guardian یک بازی Adventure /Action است که دارای معماهای زیادی بوده و بازیباز باید آن ها را در طول بازی حل کند. در این بازی شما در نقش یک پسربچه قرار می گیرید که باید از موجودی Griffin مانند (موجودی که نیم بدنش شبیه عقاب و نیم دیگر شبیه شیر است) به نام Trico محافظت و نگهداری کرده و به کمک او به هدف خود برسید. به گفته Fumito Ueda رفتار Trico در این بازی همانند غریزه اکثر حیوانات بوده و شما باید از این موضوع بهره برده و آن طور که لازم است وی را هدایت کنید. به عنوان مثال برای این که Trico را به نقطه خاصی بکشانید می توانید یک بشکه به آن سمت پرتاب کنید تا توجه وی را جلب کرده و او را به آنجا بکشاند یا به عنوان مثالی دیگر، شما باید راهی پیدا کنید تا باعث شد Trico در یک نقطه ساکن بماند و شما بتوانید یک مرحله از بازی را رد کنید، در حالی که غریزه Trico بدین گونه است که تمایل دارد جلوتر از آن پسر بچه بدود. هم چنین در اطلاعات دیگری که از بازی منتشر شده عنوان شده که Trico در ابتدا نسبت به پسر بچه احساس دشمنی دارد اما شما در طول بازی و با محافظت از وی از طریق غذا دادن به او و در آوردن تیرها و نیزه ها از بدنش، باعث می شوید او نسبت به شخصیت اصلی بازی یعنی آن پسر بچه احساس وابستگی کرده و همانند یک حیوان دست آموز شود. کسانی که بازی های ICO و Shadow of the Colossus را تجربه کرده اند می دانند که با یک تجربه ناب دیگر روبرو خواهند بود، ضمن آن که توجه ویژه مطبوعات و رسانه ها به دو بازی قبلی ساخته شده توسط Team ICO باعث شده توجه تعداد بسیار بیشتری از بازیبازان به این عنوان جلب شود و یقیناً از نقطه نظر تجاری نیز از دو بازی قبلی این سه گانه موفق تر خواهد شد.

6

Kill Zone 3

Guerrilla Games - Sony (PS3) Action -FPS
با اطمینان می توان گفت که Killzone2 را تقریباً تمامی بازیبازان ازدیاد نخواهند برد. چه آن ها که به این بازی به دیده مثبت می نگرند و آن را به عنوان یک بازی بزرگ به خصوص در زمینه گرافیکی با خلق یک استاندارد جدید در بازی های کنسولی، به یاد دارند و چه آن ها که برای پایین آوردن اهمیت موفقیت هایی که Guerrilla Games با ساخت Killzone2 به دست آورد، هم چنان بر نعل آن CG سال 2005 میلادی می کوبند، بدون توجه به این موضوع که هیچ گاه نه سازندگان بازی و نه شرکت سونی آن تصاویر را به عنوان تصاویری از خود بازی مطرح نکرده بودند. به هر حال KillZone 2 یکی از جنجالی ترین بازی های سال های اخیر است که فراز و نشیب های فراوانی داشته است و مسلم است زمانی که صحبت از ادامه این بازی می شود، توجه تعداد بسیار زیادی از بازیبازان به آن جلب شده و KillZone 3 خود را به عنوان یکی از عناوین برتر سال مطرح کند. در این بازی که گفته شده 3D خواهد بود، سازندگان بازی تلاش کرده اند نقطه ضعف های شماره قبلی را برطرف کنند. یکی از عمده ترین انتقاداتی که به KillZone 2 می شد، تم تقریباً یکنواخت بازی بود. به همین دلیل در شماره سوم این سری بازی، سازندگان نه تنها از طیف رنگ بیشتری استفاده کرده اند، بلکه بازی در محیط های متفاوتی از جمله محیط های برفی، جنگلی و صحرایی اتفاق خواهد افتاد. KillZone 2 دارای محیط های تخریب پذیر و تخریب ناپذیر بود اما در KillZone 3 سازندگان تلاش می کنند تمامی محیط ها تخریب پذیر باشند و بدین ترتیب بر جذابیت بازی بیفزایند. هم چنین در این بازی بر روی بخش چند نفره بازی نیز بیشتر کار خواهد شد. در عکس هایی که از بازی منتشر شده است، تصاویری وجود دارد که نشان می دهد شخصیت بازی Jetpack دارد و به نظر جالب می رسد که بازیسازان دوبازی KillZone 3 و Halo: Reach تقریباً با هم به فکر استفاده از این ایده در بازی خود افتاده اند!
Kill Zone 3 یکی از بازی های بزرگ سال 89 است که در لیست ما نیز توانست در میان تمامی بازی های بزرگ سال، در رتبه ششم جای گیرد.

7

Gran Turismo 5

Polyphony Digital-Sony (PS3) Racing
این بازی سال گذشته نیز در لیست ما حضور داشت و توانست رتبه اول لیست را به خود اختخصاص دهد اما به علت تأخیر در عرضه در سال 88 عرضه نشد و به همین دلیل در لیست بازی های بزرگ سال 89 قرار گرفت. شرکت Polyphony Digital یکی از متبحرترین شرکت های بازیسازی زیر مجموعه سونی است که همواره علاوه بر ساخت بازی های زیبای Gran Turismo به عنوان بازویی برای نمایش قدرت سخت افزاری کنسول های سونی نیز عمل کرده است و این قاعده در این نسل نیز رعایت شده است. Gran Turismo5 یک بازی بی نظیر از نظر تکنیکی است. در این بازی که دارای حدود یک هزار ماشین متفاوت است که با کوچک ترین جزئیات ممکن طراحی شده اند، بازیبازان در مسابقاتی قرار می گیرند که حداکثر 16 ماشین در آن ها به رقابت خواهند پرداخت. تمامی ماشین های بازی به زیباترین شکل ممکن طراحی شده اند و این بازی برای اولین بار در سری بازی Gran Turismo، دارای خصوصیت صدمه دیدن به دو صورت ظاهری و مکانیکی خواهد بود. ماشین های مسابقه ای در این بازی هر دو نوع سیستم صدمه پذیری را خواهند داشت و حتی در مدل های ویژه درون ماشین نیز صدمه خواهد دید. اما ماشین های تولید انبوه به علت حساسیت شرکت های سازنده این اتومبیل ها تنها صدمه مکانیکی دیده و از حیث ظاهری به خراشیده شدن و شکستن شیشه اکتفا شده است. هم چنین تأیید شده است که در این بازی امکان واژگون شدن کامل ماشین ها نیز وجود دارد که باز هم برای اولین بار در این سری اتفاق می افتد. Gran Turismo5 دارای قابلیت آنلاین بازی کردن است که حداکثر تا 16 نفر می توانند با هم به رقابت بپردازند که این قابلیت نیز برای اولین بار در این شماره به این سری بازی افزوده شده است. هم چنین تأیید شده که در بازی آب و هوا نیز تأثیرگذار خواهد بود اما هنوز جزئیات بیشتر آن فاش نشده است. سازندگان Gran Turismo5 با برطرف کردن نقاط ضعف این سری بازی از جمله نبود قابلیت آنلاین و هم چنین صدمه پذیری، یک بازی شبیه سازی مسابقه ای بی نظیر را خلق خواهند کرد که با تکیه بر جزئیات فراوان و گرافیکی بی نظیر، نه تنها به عنوان یکی از کاندیداهای بهترین بازی سال مطرح است بلکه با توجه به میلیون ها طرفدار این سری بازی، یکی از محبوب ترین بازی های سال نیز خواهد بود.

8

Metroid: Other M

Team Ninja-Nintendo (Wii) Action-Adventure
سری بازی Metroid یکی از قدیمی ترین و زیباترین سری بازی های نینتندو است که تقریباً همیشه به عنوان استانداردی در سبک خود مطرح بوده است. چه زمانی که این سری بازی به صورت دو بعدی ساخته می شد و باعث شد حتی سری بازی مشهور و زیبایی نظیر Castlevania از آن الهام گرفته و در نتیجه این سبک بازی ها به Metroidvania مشهور شوند تا در نهایت باز هم بهترین بازی در این میان توسط نیننتدو از همان سری بازی Metroid و با نام Super Metroid ساخته شود که هنوز هم به عنوان یکی از بهترین بازی های تمام دوران شناخته می شود. چه زمانی که این سری بازی با سه گانه Prime سه بعدی شد و نسخه اول آن به عنوان یکی از زیباترین انتقال ها از دنیای دو بعدی به سه بعدی، همواره در اذهان بازیبازان باقی خواهد ماند. حالا بازی Metroid: Other M قصد دارد با ترکیب برخی خصوصیات بازی های دو بعدی و سه بعدی این سری، یک بازی زیبای دیگر از این سری بازی خلق کند. برای ساخت این بازی چندین شرکت و استودیوی بازیسازی با هم همکاری خواهند کرد که مهم ترین آن ها شرکت های نینتندو Team Ninja, SPD Production Group1 هستند که در نهایت همگی زیر نظر ساکاموتو بازیساز مشهور ژاپنی، فعالیت خواهند کرد. در این بازی سعی شده با استفاده از CG های زیبا، بیش از پیش به شخصیت Samus Aran پرداخته شود. از نظر زمانی وقایع این بازی مربوط به بعد از بازی Super Metroid و قبل از بازی Metroid Fusion می شود. از نظر گیم پلی در Other M سعی شده این سری بازی با هم به بازی های کلاسیک خود، نزدیک شده و شما احساس تندی و چابکی را در شخصیت Samus به راحتی درک کنید. بازی به دو شکل سوم شخص و اول شخص قابل بازی است، بدین شکل که اگر دسته Wii به صورت موازی با صفحه تلویزیون گرفته شود، می توانید در محیط بازی با زاویه دید سوم شخص به بازی کردن پرداخته و گشت و گذار کنید و اگر دسته Wii را به سمت تلویزیون بگیرید، بازی به صورت اول شخص درآمده و می توانید همانند سه گانه Prime از این زاویه به دشمنان درون تصویر شلیک کنید. در نمایش هایی که تا کنون بازی داشته است، Boss های بزرگ و مبارزات هیجان انگیز با آن ها نمایش داده شده است که این موضوع نیز یکی دیگر از خصوصیات بازی به شمار می رود.

9

Metal Gear Solid Rising

Kojima Productions-Konami (PC/PS3/X360)Action
اگرچه تا کنون اطلاعات بسیار مختصری از این بازی منتشر شده است اما یک بازی از سری MGS که یکی از پر هیاهو و جنجالی ترین سری بازی های این صنعت است، آن هم بر روی کنسول های خانگی، کافی است که Metal Gear Solid: Rising را نه تنها در این لیست قرار داده بلکه جایگاه عالی نهم را نیز به آن بدهیم! در این بازی که همانند نسخه های قبلی این سری بازی، یک بازی اکشن مخفی کاری است، شخصیت اصلی Raiden است و به همین دلیل در این بازی برچسب همیشگی سری بازی Metal Gear Solid که Tactical Espionage Action بوده است به Lightning Bolt Action تغییر کرده است.
به گفته کوجیما که در ساخت این بازی به عنوان تهیه کننده مشارکت دارد، انتخاب عنوان Rising به این دلیل بوده که در زبان ژاپنی این کلمه به صورت Raijin تلفظ می شود که در اساطیر ژاپنی نام خدای تندر و آذرخش بوده است و هم چنین Raiden (شخصیت اصلی بازی) نیز در زبان ژاپنی به معنای تندرو آذرخش است.
بنا بر اطلاعات منتشر شده از بازی، به جهت این که بازی بر روی تمامی پلت فرم ها از نظر گرافیکی عالی به نظر برسد، سازندگان از یک موتور کاملاً جدید برای ساخت Rising استفاده خواهند کرد و ضمناً مطمئن خواهند شد که بازی بر روی هر سه پلت فرم یکسان باشد.
هنوز اطلاعاتی در مورد این که وقایع بازی در چه زمانی اتفاق می افتند و هم چنین جزئیات داستانی بازی، منتشر نشده است. به گفته کوجیما تیم سازنده بازی Metal Gear Solid:Peace Walker به محض اتمام آن بازی، کار بر روی Rising را آغاز می کنند تا این بازی به بهترین شکل ممکن ساخته شود.

10
Portal 2

Valve (PC/X360) Puzzle-FPS
ایده بازی Portal که یکی از تحسین شده ترین بازی های سال 2007 میلادی بود، در ابتدا توسط عده ای دانشجوی انستیتو DigiPen در بازی Narbacular Drop به کار گرفته شد تا شرکت Valve این استعدادهای جدید صنعت بازی را شکار کرده و با به استخدام درآوردن آن ها، از آن ایده در بازی بسیار موفق Portal استفاده کند. با موفقیت ازی Portal مشخص بود که شرکت سازنده قصد دارد نسخه دیگری از آن را نیز بسازد و طبق اعلام رسمی شرکت Valve، این بازی با نام Portal 2 در سال 89 خورشیدی به بازار عرضه شد. در Portal 2 بازیبازان همانند بازی اول، باید معماها و پازل های زیادی را در قالب یک بازی شوتر اول شخص، حل کنند. این بازی صدها سال پس از بازی اول اتفاق خواهد افتاد و علیرغم تخریب GLaDOS در آخر بازی قبلی، او هم چنان در حال کار کردن است. در بازی Portal 2 نیز همانند بازی قبلی، شما در قالب شخصیت Chell بازی خواهید کرد. این بازی دارای حالت Co-Op نیز هست که برای این حالت از بازی، دو شخصیت جدید در نظر گرفته شده که البته هنوز اسم آنها عنوان نشده است. هم چنین حالت Co-Op بازی دارای خط داستانی و محیط های متفاوتی با داستان اصلی و تک نفره بازی است. سازندگان بازی در این قسمت امکان قرار دادن حالت چند نفره در بازی را رد نکرده اند و اعلام کرده اند که در صورت امکان این اتفاق می افتد و بخش مولتی پلیر نیز به بازی Portal 2 اضافه خواهد شد، علیرغم این که در گذشته همواره تأکید داشتند که قرار دادن بخش چند نفره در بازی Portal باعث از بین رفتن سرگرم کنندگی آن می شود. به هر حال ما هم همانند بسیاری از بازیبازان منتظر شنیدن اطلاعات بیشتری از Portal 2 خواهیم بود و در عین حال عقیده داریم که این بازی نیز همانند شماره قبلی خود به یکی از جذاب ترین، سرگرم کننده ترین، خلاقانه ترین، موفق ترین و بهترین بازی های سال 89 بدل شد.

11
L.A. Noire

Rock Star-Take Two (PS3/X360) Action
مدت زمانی که این بازی در دست ساخت بوده است تقریباً نامعلوم است اما می دانیم که در سال 2004 میلادی در جریان مصاحبه ای، برندان مک نامارا، رئیس شرکت بازیسازی Team Bondi اعلام کرد که L.A.Noire به صورت انحصاری برای کنسول PS3 ساخته شده و سونی هزینه ساخت این بازی را به طور کامل متقبل خواهد شد! بدین ترتیب این بازی حداقل 6 سال است که در دست ساخت است، اگرچه که بعداً این بازی از دست سونی خارج شده و به دست Rockstar Games افتاد و بدین ترتیب بازی نیز به یک بازی مولتی پلت فرم تبدیل شد. همان طور که از اسم بازی نیز مشخص است، این بازی به میزان زیادی از فیلم های سیاه دهه های 40 و 50 قرن بیستم میلادی الهام گرفته است که در آن ها پرداختن به مواد مخدر، جرم و جنایت، فساد و فحشا و انحرافات جنسی و اخلاقی باب بوده است و معمولاً به صورت سیاه و سفید و با نورپردازی کم فیلم برداری می شده است. در L.A. Noire نیز از یک طیف مشخص رنگ استفاده شده تا شباهت های خود را به فیلم های سیاه حفظ کند. در این بازی که در شهر لس آنجلس و در اواخر دهه 40 قرن بیستم میلادی رخ می دهد، شما در قالب یک بازی Sandbox و بی انتها (Open Ended) باید به راز چندین قتل پی ببرید. در این بازی که به گفته سازندگان اش و هم چنین شرکت Rockstar، از نظر فنی یکی از بازی های بسیار بزرگ خواهد بود، شهر لس آنجلس به زیبای دوباره سازی شده است. در این بازی برای نورپردازی زیبای بازی، از تکنولوژی Illumination Real Time Global شرکت Darksprint استفاده شده تا همان طور که از نام این تکنولوژی پیداست، نورپردازی کل محیط به صورت هم زمان و به بهترین شکل ممکن انجام شود (با در نظر گرفتن انعکاس و عبور نور از اجسام حاضر در محیط و اثر آن بر نورپردازی محیط، بر خلاف حالت معمولی نورپردازی که فقط منبع نور در نظر گرفته می شود). یکی دیگر از نقاط قوت این بازی صداگذاری آن است. بنا بر گزارش های منتشر شده، در این بازی بیش از 20 ساعت صداگذاری برای شخصیت های بازی (Over Voice) انجام شده است. مدت زمان صرف شده بر روی بازی و اطلاعات منتشر شده از آن، همگی گواهی می دهند که شاهد یک بازی ناب هستیم.

12
Medal of Honor

DICE-EA (PC/PS3/X360) Action-FPS
در سال 89 تعداد زیادی بازی های شوتر اول شخص بزرگ به بازار آمد که یکی از این بازی ها نسخه جدیدی از سری بازیMedal of Honor است. دو شرکت EA و Activision Blizzard که در هر زمینه رقابت سختی با هم دارند، در سال 89 و در سبک FPS نیز رقابت فشرده ای با هم داشتند چرا که در این سال EA با عرضه نسخه جدید Medal of Honor مستقیماً به رویارویی Call of Duty خواهد رفت. برای جذب مخاطبان بیشتر، سازندگان بازی جدید Medal of Honor نیز تصمیم گرفتند که جنگ جهانی دوم را رها کرده و به جنگ های مدرن تر روی آورند. در این بازی که در افغانستان اتفاق می افتد، شما در قالب چندین شخصیت مختلف بازی خواهید کرد و شرکت سازنده تلاش کرده با استفاده از گیم پلی متنوع و خلق صحنه های سینمایی زیبا، طرفداران بسیار زیاد این گونه بازی ها را به سمت این بازی بکشاند. گرافیک این بازی که در قسمت تک نفره با استفاده از موتور Unreal 3 ساخته شده است، چشم نواز و زیبا به نظر می رسد. EA برای هر چه بهتر ساخته شدن این بازی را به یک شرکت سپرده تا نتیجه کار به بهترین شکل ممکن درآید. قسمت چند نفره بازی را شرکت DICE می سازد که تبحر ویژه ای در ساخت بازی های شوتر اول شخص به خصوص در بخش چند نفره دارد. بخش چند نفره بازی با استفاده از موتور Frostbite شرکت DICE ساخته خواهد شد که نوید یک بازی زیبا با فیزیک کم نظیر و تخریبها و انفجارهای متعدد را می دهد. ظاهراً شرکت EA تصمیم جدی دارد که سری Medal of Honor را دوباره زنده کند و به نظر می رسد قصد دارد این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

13
Little Big Planet 2

Media Molecule-Sony (PS3) Plarformer
Little Big Planet یکی از بازی های زیبای این نسل بود که ایده آن توسط یک تیم کوچک طراحی شد و به یکی از پرهیاهوترین بازی های این نسل تبدیل شده و در نمایشگاه های مختلفی انواع و اقسام جوایز را از آن خود کرد. سازندگان بازی که حالا دیگر از جمله زیرمجموعه های سونی به حساب می آ یند، این بار و در Little Big Planet2 قصد دارند ضمن حفظ شعار Play.Create Share خود، بیشتر بر روی گزینه Create تمرکز کرده و محدودیت های زیادی را برای بازیبازان از بین ببرند. در این بازی به شما اجازه داده خواهد شد که کانتنت های خود را در سبک های مختلفی بسازید، بر خلاف شماره اول که تنها در سبک پلت فرمر این امر میسر بود. بدین ترتیب شما می توانید مثلاً یک مرحله نقش آفرینی یا یک مرحله Racing را در این بازی طراحی کنید. هم چنین قابلیت Direct Control موجود در این بازی به شما امکان می دهد که به اشیای مختلف بیاموزید در جواب هر یک از دکمه ها، تریگرها، Stick ها یا حتی Tilt دسته Sixaxis، چه عملی انجام دهند. از دیگر خصوصیات موجود در نسخه دوم، امکان تنظیم کنترل Sackboy است. بدین ترتیب که به عنوان مثال کسانی که از پرش های شناور Sackboy اول ناراضی بودند، می توانند آن را آنگونه که دوست دارند تنظیم کنند. هر چند به صورت پیش فرض، تمامی تنظیمات مانند نسخه اول بازی است تا Little Big Planet2 بتواند خود را با بیش از 2 میلیون و 300 هزار مرحله ای که توسط بازیبازان برای Little Big Planet ساخته شده است، سازگار کند. هم چنین در نسخه دوم بازی شما می توانید Sackbot ها که روبات های این بازی هستند را در مراحل بچینید و رفتار مشخصی بر پایه هوش مصنوعی را برای آن ها تعیین کنید. به احتمال بسیار زیاد سازندگان در 2 ایده جالب بازی اول را به نحو بهتری پیاده خواهند کرد و این بازی همانند نسخه اول خود به یکی از بازیهای زیبای سال 89 و هم چنین این نسل تبدیل شد.

14
Call of Duty: Black OPS

Treyarch-Activision Blizzard (PC/PS3/X360/Wii) Action-FPS
بازی های سری Call of Duty یک پایه ثابت لیست های سالیانه ما هستند چرا که هم بازی های با کیفیتی اند و هم از جمله محبوب ترین سری بازی های حال حاضر به شمار می روند. شرکت Activision با گماردن دو تیم و استودیوی مجزا بر روی این سری بازی، تا کنون موفق شده است هر سال یک نسخه از این سری بازی را به بازار عرضه کند، بدون این که از نظر کیفی بازی ها افتی را تجربه کنند. سال 89 نیز نوبت به شرکت Treyarch رسیده تا به عنوان تیم B سازنده این سری بازی، یک نسخه دیگر را به علاقمندان تقدیم کند. بالاخرهTreyarch نیز از جنگ جهانی دوم دست کشیده و در Black Ops به جنگ ها و اتفاقات زیادی که در دوران طولانی جنگ سرد رخ داده خواهد پرداخت. به گفته سازندگان بازی، شعار اصلی آن ها برای این بازی، Variety of Setting و Variety of Gameplay خواهد بود که نشان می دهد آن ها علاقمندند علاوه بر داشتن گیم پلی متنوع و گوناگون، بازی دارای محیط های متنوعی نیز باشد. در این بازی حداقل 2 شخصیت اصلی وجود دارد که در مقطع زمانی نسبتاً طولانی ای در نبردهای بین المللی ایفای نقش می کنند. برای ساخت این بازی تحقیقات گسترده ای انجام شده و سازندگان اطلاعات فراوانی از اشخاص و سازمان های مختلف نظیر گروه Studies and Observations که توسط CIA رهبری شده و در جنگ ویتنام می جنگیدند، یک سرباز نیروی ویژه شوروی سابق و ... دریافت کرده اند. Black Ops :Call of Duty دارای حالت Co-Op چهار نفره خواهد بود که البته جدای از بازی اصلی و تک نفره است. هم چنین بر خلاف Modern Warfare 2 در این بازی نسخه PC دارای سرور اختصاصی خواهد بود که این خبر می تواند تا حدودی علاقمندان به بازی کردن این بازی بر روی PC را مطمئن کند.

15
Crysis 2

Crytek -EA (PC/PS3/X360) Action-FPS
Crysis از زمانی که برای اولین بار نمایش داده شد توجه ویژه ای را به سوی خود جلب کرد چرا که بدون هیچ شک و تردیدی و با اختلاف بسیار زیاد، از نظر تکنیکی بهترین بازی ساخته شده تا آن زمان بود و نکته جالب این است که هنوز و بعد از گذشت چند سال از عرضه این بازی، هنوز Crysisو Warhead دارای بالاترین گرافیک در میان بازی های ساخته شده تا به امروز هستند. شاید کمتر کسی تصور می کرد که بتوان Crysis را با تغییرات جزئی که زیاد هم مشهود نیستند بر روی کنسول های بازی آورد اما Crytek که یک شرکت بسیار متبحر در مسائل تکنیکی و فنی است باز هم ثابت کرد که می تواند کارهای بزرگی انجام دهد. این شرکت با توسعه موتور Cry Engine 3 خود به پلت فرم های Xbox 360 و PS3 گام بزرگی در این زمینه برداشت و در سال 89 خورشیدی Crysis 2 به عنوان اولین بازی ساخته شده با استفاده از این موتور و توسط خود شرکت Crytek برای کنسول های بازی و البته PC عرضه شد.
در ساخت Crysis 2 سازندگان سعی کردند علاوه بر بهبود نقاط قوت Crysis تا حد امکان، نقاط ضعف آن را نیز برطرف کنند تا در نهایت موفق به ساخت یک بازی بسیار زیبا و کم نظیر شوند. اگرچه ممکن است در نگاه اول Crysis 2 از نظر تکنیکی پیشرفت محسوسی نسبت به Crysis نداشته باشد (یا حتی در برخی زمینه ها پسرفت نیز داشته باشد) اما اگر دقت کنیم که این بازی قرار است بر روی کنسول های بازی نیز عرضه شود، به این موضوع پی خواهیم برد که یقیناً حتی کسانی که مایل به بازی کردن Crysis 2 بر روی PC هستند نیز می توانند با سخت افزارهای به مراتب ضعیف تر و معمولی تر آن را به خوبی اجرا کنند که این موضوع یک پیشرفت بزرگ برای این بازی به حساب می آید. گذشته از آن شرکت Crytek با استخدام چند نویسنده مشهور و بزرگ نظیر پیترواتس (رمان نویس مشهور و خالق سه گانه Takeshi Kovacs و هم چنین رمان مشهور Black Man برنده جایزه رمان سال C.Clarke Arthur) تلاش می کند این بازی را از نظر داستان و هم چنین نحوه روایت آن به سایر مؤلفه های بازی برساند تا درنهایت با بهبود این بازی از نظر کیفی و هم چنین گسترده تر کردن بازار هدف آن، یک بازی زیبا از نظر سطح کیفی و یک بازی موفق از نظر تجاری را روانه بازار کند.

16
Epic Mickey

Junction Point-Disney (Wii) Action-Adventure-Platformer
والت دیزنی یکی از مشهورترین و معروف ترین شرکت های دنیا است که در طول سالیان دراز کارتون هایش نه تنها کودکان و نوجوانان بلکه بزرگسالان را نیز سرگرم کرده و در میان تمامی شخصیت های کارتونی این شرکت، میکی موس همواره به عنوان پرطرفدارترین شخصیت کارتونی مطرح بوده است. Epic Mickeyبازی ایست که در آن میکی موس شخصیت اصلی بازی بوده و شخصیت های دیگر دیزنی نیز در آن حضور دارند. از طرف دیگر این بازی توسط Warren Spector ساخته می شود که با ساخت بازی های زیبایی نظیر System Shock و Dues Ex یکی از بهترین بازیسازان دنیا به شمار می رود. وارن اسپکتور در گذشته به زیبایی دو سبک شوتر اول شخص و نقش آفرینی را با هم ترکیب کرده و بازی های فوق العاده ای ساخته است و این بار قصد دارد در Epic Mickey، سبک های پلتفرمر و نقش آفرینی را تلفیق کند تا یک بازی زیبا و کم نظیر دیگر خلق شوند. این بازی دارای تم تاریکی بوده و از سیستم اخلاقی بهره می برد بدین معنی که شما می توانید با تصمیم گیری ها و رفتار خود، میکی موس را به یک شخصیت خوب و قهرمان با یک شخصیت پلید و خراب کار تبدیل کنید و این موضوع در طول بازی تأثیر زیادی خواهد داشت و حتی می تواند باعث تغییر مأموریت های فرعی بازی، Power Up ها یا حتی Boss های بازی شود. Epic Mickey در ابتدا به عنوان یک بازی PS3 و Xbox 360 در حال ساخت بود اما بعداً توسط شرکت سازنده و ناشر بازی تصمیم گرفته شد که بازی به صورت انحصاری بر روی Wii عرضه شود چرا که ایده های مورد نظر تیم سازنده بر روی این پلیت فرم راحت تر پیاده سازی می شد. در ساخت این بازی علاوه بر استودیوی بازیسازی Junction Point Studios دو شرکت Disney و Pixar نیز مشارکت خواهند داشت تا بازی به بهترین شکل ممکن ساخته شود. محبوبیت شخصیتی نظیر میکی موس و البته سایر شخصیت های دیزنی که در بازی حضور دارند، استعداد بازیسازی نظیر وارن اسپکتور در ساخت بازی های زیبا و در نهایت مشارکت Disney و Pixar در ساخت بازی که به احتمال فراوان باعث می شود شاهد یک Presentation فوق العاده در بازی باشیم، حکایت از آن دارند که سقفی برای پتانسیل این بازی نمی توان در نظر گرفت و بدون شک این بازی به یکی از زیباترین و محبوب ترین و موفق ترین بازی های سال 89 بدل شد.

17
Metal Gear Solid : Pace Walker

Kojima Productions-Konami (PSP) Action
زمانی که Metal Gear Solid : Pace Walker برای کنسول دستی PSP اعلام شد، کوجیما عنوان کرد که تیم اصلی ساخت سری Metal Gear Solid پس از ساخت شماره چهارم بر روی این بازی کار می کرده است و خود وی نیز در ساخت این بازی به عنوان تهیه کننده و کارگردان دخیل است که این موضوع نشان دهنده این بود که Pace Walker چه از نظر اهمیت و چه از نظر کیفیت بسیار بالاتر از بازی های قبلی این سری که بر روی PSP عرضه شده اند است. پس از آن نیز اعلام شد که در واقع اسم این بازی از ابتدا Metal Gear Solid 5: Peace Walker بوده که بنا به دلایلی عدد 5 از آن حذف شده است که باز هم اثبات کننده این موضوع بود که این بازی یک بازی فوق العاده است که با دید یکی از شماره های اصلی سری بازی Metal Gear Solid ساخته شده است. این بازی که از نظر زمانی پس از بازی Metal Gear Solid3: Snake Eater و قبل از بازی اولیه Metal Gear Solid قرار می گیرد، شخصیت اصلی Big Boss/Naked Snake است. یک نیروی نظامی با سلاح ها و جنگ افزارهای پیشرفته به نام Peace Sentinels در سال 1974 میلادی در کشور کاستاریکا ظاهر می شود و دولت این کشور نیز به دلیل این که قانون اساسی کاستاریکا تشکیل نیروی نظامی را برای حکومت ممنوع کرده است، نمی تواند ارتشی برای مقابله با Peace Sentinels ترتیب دهد. به همین دلیل و به خاطر این که نظامیان Peace Sentinels می توانند تعادل قدرت بین شرق و غرب را به خطر بیندازند، حکومت کاستاریکا به صورت مخفیانه از نیروی نظامی سربازان بدون مرز ( Without Borders)Soldiers به رهبری Naked Snake برای مقابله با تهدید Peace Sentinels استفاده می کند. Peace Walker به کارگردانی کوجیما یقیناً دارای نقاط قوت بسیار زیادی در زمینه داستان و شخصیت پردازی و ... خواهد بود و از نمایش های بازی هم مشخص است که این بازی به راحتی بهترین گرافیک را در میان بازی های PSP که تا کنون عرضه شده اند، خواهد داشت.

18
NBA Jam

EA (Wii) Sports
بازی زیبای NBA Jam بیش از 17 سال قبل برای دستگاه های آرکید ساخته شد و به قدری محبوبیت پیدا کرد که صاحبان دستگاه های آرکید این بازی مجبور بودند هر روز مخزن سکه های آن ها را خالی کنند! این بازی 17 سال قبل برای صاحبان دستگاه های آرکید خود بیش از یک میلیارد دلار درآمد کسب کرد تا خود را به عنوان یکی از محبوب ترین بازی های آرکید تاریخ مطرح کند. اما در سال جاری نسخه بازسازی شده ای از این بازی توسط شرکت EA Canada برای کنسول Wii ساخته شده و عرضه خواهد شد تا امکان لذت بردن از آن برای میلیون ها نفر دیگر نیز فراهم شود. در این بازی از سبک گرافیکی خاصی استفاده شده به طوری که مدل بازیکنان سه بعدی بوده اما سر آن ها عکس های کیفیت بالای واقعی از سر و صورت آن بازیکنان است. طبق اطلاعات منتشر شده در این بازی بیش از یکصد Unlockable وجود دارد و هم چنین بازیبازان در انتهای بازی به مصاف بازیکنان افسانه ای بسکتبال نظیر لاری برد و مجیک جانسون و ... خواهند رفت. هم چنین در نمایش های بازی تا کنون مشخص شده است که Slam Dunk های مشهور NBA Jamو توپ آتشین این بازی نیز در نسخه جدید حاضر خواهند بود. شرکت EA برای هر چه بهتر ساختن این بازی، خالق اصلی NBA Jamیعنی مارک تورمل را به خدمت گرفته است تا از هر حیث این بازی به بهترین نحو ساخته شده و بتواند موفقیت بازی آرکید اولیه را تکرار کند. بدین ترتیب یک بازی فوق العاده که قرار است در سال 89 بر روی یک پلت فرم پر فروش و محبوب عرضه شد، جایگاه هجدهم لیست ما را اشغال کرد.

19
Marvel vs. Capcom 3

Capcom (PS3/X360) Fighting
دوست داران سری بازی Marvel vs. Capcom بیش از یک دهه پس از عرضه شماره دوم آن صبر کردند تا در نهایت شماره سوم این سری بازی نیز معرفی شده و در سال 89 خورشیدی به بازار آمد. مجموعه بازی های مبارزه ای Capcom که تحت عنوان vs. ساخته و عرضه شده اند طرفداران بسیار زیادی در میان علاقمندان به سبک بازی های مبارزه ای دارند.
سری بازی های Tatsunoko vs. Capcom و SNK vs. Capcom و Marvel vs. Capcom همگی آن حس زیبا و گیم پلی عمیق بازی های مبارزه ای Capcom به خصوص بازی های مبارزه ای دو بعدی این شرکت را داشته اند اما به واسطه حضور شخصیت های بسیار معروف شرکت Marvel، سری بازی Marvel vs. Capcom همواره مورد توجه تعداد بیشتری از بازیبازان قرار می گرفته است. مبارزه میان شخصیت های بسیار محبوب Marvel نظیر Captain America, Hulk, Iron Man و ... با شخصیت های محبوب Capcom می تواند طرفدارن هر دو شرکت را به سمت این سری بازی بکشاند. استفاده از سبک گرافیکی خاص و زیبا و مدل های 3 بعدی شخصیت ها در این بازی و ترکیب آن با گیم پلی 2 بعدی کلاسیک این سری بازی، تقریباً همان حس و حال زیبای بازی Street Fighter IV که هم مدرن و امروزی و هم آشنا و قدیمی می نمود را دوباره و این بار برای این سری بازی تکرار خواهد کرد. حضور شخصیت های محبوبی نظیر Dante, Chris Redfield, Morrigan, Felicia, Ryu, Captain America, Wolverine, Hulk, Iron Man, Deadpool و ... در یک بازی زیبای مبارزه ای که توسط استادان ساخت این سبک بازی های ساخته می شود، کافی است تا این بازی در جایگاه نوزدهم لیست بزرگ ترین بازی های سال 89 مجله بازی رایانه قرار گرفت.
منبع: نشریه بازی رایانه شماره 35

 

 

نسخه چاپی