Dragon Age ادامه یک داستان خوب، اما نه به خوبی قبل!
Dragon Age ادامه یک داستان خوب، اما نه به خوبی قبل!

نویسنده: سهیل منصوری



 
با ظهور مدل DLC و پذیرش نسبی آن توسط بازیبازها، بسیاری از سازندگان بازی سنت قدیمی عرضه بسته های الحاقی بزرگ و پر دردسر را فراموش کرده اند و ترجیح می دهند DLC های کوتاه، ساده و سودآوری عرضه کنند که نه تنها دردسرهای ساخت یک بسته الحاقی سنتی را ندارد؛ بلکه سوددهی بیشتری نیز دارد و به قول معروف با یک تیر دو نشان می زنند. اما Bio Ware ظاهراً یکی از آن شرکت ها نیست و با عرضه بسته الحاقی Awakening جزو معدود شرکت هایی است که نه تنها در زمینه عرضه DLC ها بسیار فعال بوده است؛ بلکه ساخت بسته های الحاقی غول پیکر سنتی (که در عمل بازی های کامل هستند) را فراموش نکرده و حتی این ساختار را به کنسول ها (که تا حد زیادی با این مدل بیگانه هستند) معرفی کرده است. برای آن دسته از افرادی که با مدل بازی های PC بیگانه هستند باید گفت یک بسته الحاقی سنتی در واقع یک بازی جدید و کامل است که معمولاً روی بازی اصلی نصب شده و برای اجرا به بازی اصلی نیاز دارد. این بازی از فایل ها و موتور بازی اصلی استفاده می کند؛ اما داستان جدید، ماموریت های اضافی و امکانات دیگر به بازی اصلی اضافه می کند و از لحاظ حجم و امکانات به طور قابل توجهی از چندین DLC بزرگ تر است. بسته الحاقی Awakening نیز از این قاعده مستثنی نیست و هر چند طول آن به نصف بازی اصلی هم نمی رسد؛ اما انجام آن نزدیک به 25 ساعت طول می کشد و به خودی خود از بسیاری از بازی های مستقل طولانی تر است.
داستان Awakening کمی پس از رویدادهای بازی اصلی آغاز می شود اما استقلال نسبی دارد و به جای این که سرنوشت شخصیت ها و شهرهای بازی اصلی را دنبال کند؛ مسیری متفاوت طی می کند، بخشی دیگر از دنیای (DA) Dragon Age را به تصویر می کشد و یکی دیگر از رخدادهای بسیار مهم دنیای DA را بازگو می کند.
در این بازی بازیباز در نقش قهرمان بازی پیشین (در صورتی که بازیباز شخصیت خود را مطابق سنت BioWare ایمپورت کند) یا یک Grey Warden جدید که از Orlesia اعزام می شود، فرماندهی یکی از مناطق Ferelden را بر عهده می گیرد و ضمن مبارزه با نیروهای Darkspawn که علیرغم از بین رفتن Awakening هنوز پراکنده نشده اند؛ باید با روستاییان گرسنه، ارباب های سودجو و سربازهای فراری سرو کله بزند و در آشفته بازاری که به پا شده، هم در میدان جنگ با Darkspawn و هم در میدان جنگ سیاسی پیروز شود. داستان در Awakening به اندازه Origins بی نظیر و گیرا نیست. اینجا از رویدادهای شوک آور پیاپی خبری نیست؛ جو حماسی داستان کم رنگ تر شده است؛ Origin Story وجود ندارد؛ داستان کوتاه تر است و پایان بازی نیز در حد بازی اصلی نیست. حتی برخی دیالوگ ها در Awakening کیفیت پایین تری نسبت به بازی اصلی داری و گویی با شتاب زدگی نوشته شده است. با اینحال آزادی عمل در Awakening زیاد است و انتخاب های بازیباز نه تنها تأثیر پر رنگ تر روی داستان دارد؛ بلکه طیف خاکستری رنگ و مبهم انتخاب ها در Origins اکنون در Awakening حتی مبهم تر شده است و اندک گزینه های مثبت و منفی که در بازی پیشین وجود داشت؛ در Awakening حذف شده است. انتخاب در Awakening در بسیاری موارد بسیار دشوار است و عواقب آن اغلب زمانی گریبانگیر بازیباز می شود که دیگر خیلی دیر شده است. انتخاب های به ظاهر خوب بازیباز در Awakening می تواند اثر منفی روی رویدادها یا پایان بازی داشته باشد و بازیباز در برخی موارد متوجه خواهد شد دلرحمی و شفقت می تواند گروهی را آنچنان جسور و بی پروا کند که آینده سرزمین Ferelden را به خطر اندازند.
اما بهبود اصلی Awakening در گیم پلی آن است. علاوه بر رفع بسیار از ایرادهای گیم پلی بازی پیشین، در Origins شاهد تعادل نسبی کلاس ها، افزایش قابل توجه تعداد مهارت ها و تخصص ها، قابلیت های جدید و ویژگی های جالب دیگر هستیم. کلاس های دزد و مبارز در بسته الحاقی جدید بسیار قوی تر شده و خلأ موجود بین کلاس بسیار قدرتمند جادوگر با این دو کلاس کاهش قابل قبولی یافته است. بهبود دیگر بازی، ساختار شخصیت های همراه و آزادی عمل در انتخاب مهارت های آنان است. علیرغم این که تعداد شخصیت های همراه در Awakening کم تر از بازی اصلی است؛ بازیباز متوجه می شود این مبارزان بسیار کارآمدتر از همراهان در Origins هستند. علاوه بر این که مهارت ها و ویژگی های پیش فرض شخصیت های همراه از قبیل Anders در Awakening به درستی انتخاب شده است (در بازی اصلی برخی از شخصیت های همراه Build های به درد نخور داشتند)؛ بازیباز می تواند همانند بازی های MMORPG هر یک از شخصیت های همراه یا حتی شخصیت اصلی را ReSpec کند (یعنی شخصیت را ریست کرده و کلیه مهارت ها و ویژگی ها را از ابتدا مطابق میل خود انتخاب کند).
در کمال تعجب باید گفت گیم پلی Awakening چه از لحاظ مهارت ها و چه از لحاظ مأموریت ها، باگ های زیادی دارد. به عنوان مثال برخی مهارت های جادوگران یا مهارت های ممنوعه که در Warden's Keep به دست می آید در Awakening ایراد دارد و پیدا کردن تله ها یا گفتگو با افراد برای شخصیت هایی که Cunning بسیار بالا دارند (از جمله شخصیت اصلی من که یک دزد بسیار ماهر بود) درست عمل نمی کند و برخی مأموریت ها نیز ایراد دارد. ضمناً پس از نصب این بسته الحاقی بازیباز متوجه خواهد شد بسیاری از مادهای مستقل که ربطی به بازی اصلی ندارند در عملکرد با ایراد مواجه می شوند. عجیب است برای بازی که نسخه اصلی آن کیفیت بسیار بالایی داشت؛ چرا بسته الحاقی چنین باگ هایی دارد.
ویژگی دیگری که Awakening در آن نسبت به بازی اصلی بهبود پیدا کرده، گرافیک است. در حالی که بسیاری از بسته های الحقای در زمینه گرافیک بهبودی ایجاد نمی کنند؛ Awakening گرافیک بهتری نسبت به بازی اصلی دارد که این بهبود نه تنها در طراحی محیط های جدید، بلکه در جلوه های ویژه، نورپردازی و موارد دیگر نیز دیده می شود. به نظر می رسد BioWare در پاسخ به انتقادهایی که از گرافیک بازی اصلی شده بود؛ تلاش کرده است با کمی تغییر، گرافیک بازی را بهبود دهد و هر چند این تغییر چندان نیست که تغییر اساسی در بازی ایجاد کند اما خوشایند است.
در نهایت باید گفت هر چند Awakening از کیفیت بالا و داستان استثنایی بازی اصلی برخوردار نیست؛ اما بازی جالب و لذت بخشی است که برخی از نواقص بازی اصلی را برطرف می کند و طرفداران بازی های نقش آفرینی نباید آن را از دست بدهند.
Dragon Age ادامه یک داستان خوب، اما نه به خوبی قبل!

جدال دو اژدها (Orignis vs.Awakening)

بسته الحاقی Awakening از برخی جهات شبیه به بازی اصلی، در بعضی زمینه ها بهتر و در برخی موارد نیز ضعیف تر از آن عمل کرده است. مزیت اصلی این بسته این است که به طور مستقل از بازی اصلی می توان آن را تجربه کرد. یعنی اگر بازی اصلی و بسته الحاقی را به طور همزمان نصب کرده اید؛ می توانید بدون مقدمه سراغ بسته الحقای بروید. پس اگر تنها فرصت تجربه یکی از آن ها را دارید؛ این لیست به شما کمک می کند تصمیم بگیرید کدامیک برای شما مناسب تر است:
* برای بسیاری از افراد طول بازی مهم ترین عامل در انتخاب بازی است. به عنوان مثال بعضی از افراد فرصت تجربه یک بازی طولانی را ندارند. اگر زمان برای شما مهم است؛ باید توجه کنید به پایان رساندن Origins چیزی حدود 65 ساعت طول می کشد در حالی که این مدت برای Awakening بسیار کوتاه تر و حدود 25 ساعت است (مشروط بر این که هر دو بازی را به طور کامل تجربه کنید و مأموریت های جانبی را انجام دهید).
- Awakening بر خلاف بازی اصلی Origin Story ندارد. بازی اصلی شش Origin Story دارد که هر کدام چند ساعت طول می کشد.
- داستان Origins بسیار زیباتر و پر تب و تاب تر از Awakening است. اگر سورپرایزهای داستانی را دوست دارید Origins را انتخاب کنید؛ اگر فرماندهی یک قلعه و حکمرانی بر مردم برای شما جالب تر است Awakening مخصوص شماست.
- هر دو بازی شخصیت پردازی عالی دارند؛ اما برقراری روابط عاطفی و Romance با شخصیت های همراه تنها در Origins وجود دارد. اگر این نوع ماجراجویی ها برای شما مهم است؛ Origins تنها گزینه موجود است.
- تخصص ها و مهارت ها در Awakening بیش از Origins است. اگر از طرفداران کار کشته بازی های RPG هستید و دوست دارید مهارت ها و تخصص های زیادی در بازی وجود داشته باشد؛ Awakening مناسب تر است.
- آیا می خواهید از DLC های همراه بازی استفاده کنید؟ پس سراغ Awakening نروید. خبر بد این است که هیچ یک از DLC های این بازی در Awakening کار نمی کند. البته نرم افزارهایی وجود دارد که به شما اجازه می دهد بازی را دستکاری کرده و برخی از DLC ها را در Awakening قابل استفاده کنید. اما نکته مهم این است که این کار ارزش خراب کردن بازی و افزایش باگ های آن را ندارد. ضمن این که DLC های اصلی و جالب با این روش قابل استفاده نیستند.
- افرادی که از باگ نفرت دارند احتمالاً نباید سراغ Awakening بروند. البته Awakening باگ های اساسی ندارد و باگ های آن صرفاً به گیم پلی مربوط می شود (مثلاً یک مهارت ممکن است درست عمل کند یا یک مأموریت به مشکل برخورد کند) ولی در هر صورت این باگ ها ممکن است باعث آزرده خاطر شدن بازیباز شود.
یکی از سنت های دیرین BioWare این است که برای تمام بازی های نقش آفرینی جدی که ساخته، بسته های الحاقی عرضه کرده است. برخی از این بسته ها صرفاً مراحلی را به بازی اصلی می افزودند؛ برخی دیگر داستان کامل و مجزای خود را داشتند و برخی دیگر هر دو کار را انجام می دادند. اما اگر کنجکاو هستید که بدانید بسته الحاقی Awakening در مقایسه با سایر Expansion های ساخته شده توسط BioWare چگونه ظاهر شده است؛ متن زیر را دنبال کنید.

Tales of the Sword Coast

بسته الحاقی TotSC که برای بازی Baldur's Gate عرضه شد تنها مراحلی را به بازی اصلی می افزود. از این رو با وجود این که Awakening و TotSC دو بسته الحاقی با ساختار متفاوت هستند؛ اما Awakening طولانی تر و جالب تر است و ویژگی های اضافی بسیار بیشتری دارد؛ اما از حالت چند نفره برخوردار نیست.

Throne of Bhaal

وقتی سخن از یک بسته الحاقی عظیم برای یک بازی عظیم است؛ Awakening در برابر Throne of Bhaal سر تعظیم فرو می آورد. ToB با افزودن یک مرحله عظیم به داستان اصلی Baldur's Gate2 ، مهارت های بیشتر و Level Cap بسیار بالاتر، یک خط داستانی جدید با 17 شخصیت همراه و نزدیک به 30 ساعت گیم پلی با پشتیبانی از حالت چند نفره، بی شک بهترین بسته الحاقی ساخته شده توسط BioWare است. اما امید خود را از دست ندهید؛ بسته الحاقی DAO توانست از بسته الحاقی Baldur's Gate پیشی بگیرد؛ شاید بسته الحاقی Dragon Age2 بتواند سد ToB را بشکند. شاید هم این سد هرگز شکسته نشود؛ شما فعلاً امیدوار باقی بمانید!
Dragon Age ادامه یک داستان خوب، اما نه به خوبی قبل!

Shadows of Undrentide

این بسته الحاقی دوست داشتنی SoU که برای Neverwinter Nights عرضه شد؛ تمام مواردی که Awakening در خود جای داده، دارد و در مقایسه با Awakening فقط کمی ضعیف عمل می کند که دلیل اصلی آن کم بودن NPC های همراه است.

Hordes of the Underdark

بسته الحاقی HotU برای NWN از برخی جهات نسبت به Awakening بهتر است و در بعضی زمینه ها ضعف هایی نسبت به آن دارد. یکی از بزرگ ترین نقاط قوت HotU قابلیت های چند نفره خوب آن است در حالی که Awakening به طور کلی از این قابلیت ها بی بهره است. از این رو HotU در مقام مقایسه با Awakening ، کمی بهتر عمل کرده است.

BioWare Premium modules

بسته های الحاقی متعددی که تحت عنوان Premium Modules برای NWN عرضه شدند به طور کلی ساده و کوتاه بودند. این بسته های الحاقی بیشتر با مدل DLC قابل مقایسه هستند تا Expansion Pack های کامل، اما به هر حال در مقام مقایسه با Awakening این ماجول ها کوتاه تر، ساده تر و ضعیف تر از هستند. عدم وجود صداگذاری مناسب در این ماجول ها شاید بزرگ ترین نقطه ضعف آن ها باشد؛ ویژگی که Awakening در آن همانند DAO با قدرت ظاهر شده است.
منبع: نشریه بازی رایانه شماره 35

 

 

نسخه چاپی