گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(10)
 گزارش های ساواک و شهربانی رژیم پهلوی از روزهای حماسه در تابستان 1357-(10)

نویسنده: معمصومه مرادپور



 

یکشنبه 1357/6/5-27اوت 1978- 22رمضان 1398

-پس از پایان مراسم سخنرانی در مسجد آقا جلال کاشمر، تظاهراتی با شرکت جمعیتی حدود 2 هزار نفر برپا شد. در این تظاهرات دو نفر مجروح شدند (ساواک در گزارش دیگری اعلام کرد که یک نفر مجروح و یک نفر کشته شد).
-تظاهراتی با حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر در خیابان چهارمردان قم بر پا شد و دو نفر از تظاهرکنندگان به جرم حمل اعلامیه و نارنجک دست دستگیر شدند.
-تلگرافی از سوی آیت الله خادمی از اصفهان برای آیت الله مرعشی نجفی به قم مخابره شد.
-اعلامیه ای با امضای جامعه روحانیان مبارز درباره فاجعه کشته شدن 377 نفر در سینما رکس آبادان منتشر شد.
-اعلامیه ای با امضای علمای مبارز ایرانی مقیم بیروت درباره تفاوت های اصولی آقای شریعتمداری با امام خمینی در امر مبارزه با رژیم شاه، منتشر شد.
-به گزارش روزنامه اطلاعات، در آغاز هشتمین روز فاجعه سینما رکس آبادان، مردم این شهر با باز کردن مغازه ها و محل کسب خود در بازار و خیابان ها فعالیت عادیشان را آغاز کردند.
-حدود 50 نفر از خانواده های زندانیانی که اخیراً دستگیر شده بودند، در اعتراض با بازداشت زندانیانشان، در مقابل دادگستری اردبیل اجتماع کردند.
-از ساعت 12/45 الی 22/45، مراسمی در تهران با حضور جمعیتی حدود 3500 نفر و سخنرانی آقای سید هادی خسروشاهی در مدرسه الزهرا واقع در خیابان شاهپور برگزار شد. به گزارش روزنامه کیهان، پس از پایان این مراسم جمعیتی حدود 4 هزار نفر تظاهراتی برپا کردند که با دخالت مأموران متفرق شدند (در ساعت 23/15، پس از پایان مراسم سخنرانی آقای سید هادی خسروشاهی، جمعیتی حدود 2500 نفر ضمن خروج از مسجد شاهزاده خانم شاهپور، تظاهراتی برپا کردند که با دخالت مأموران متفرق شدند).
-در ساعت 23، پس از پایان مراسم سخنرانی شیخ صداقتی در مسجد امام زمان بندر گز، عده ای حدود 120 نفر تظاهراتی برپا کردند که حدود 17 نفر از آنها دستگیر شدند.
-در ساعت 23، تجمعی از سوی حدود 150 نفر از جوانان قصر شیرین در مسجد جامع این شهرستان برپا کردند. اجتماع کنندگان ضمن سردادن شعار در حمایت از امام و علیه رژیم از
مسجد خارج شدند. حدود 10 نفر از تظاهرکنندگان به عنوان محرک و مسبب اصلی این تظاهرات دستگیر شدند.
-در پایان امروز تظاهراتی در قم با شرکت حدود 500 نفر برپا شد. در این تظاهرات حدود 5 نفر مجروح و عده ای دستگیر شدند.

دوشنبه 1357/6/6- 28 اوت 1978- 23 رمضان 1398

-در ساعت 15 دقیقه بامداد، پس از پایان مراسم سخنرانی آقای سید حسین موسوی در مسجد اعظم رضائیه، تظاهراتی برپا شد. تظاهرکنندگان شیشه های چندین بانک و مغازه را شکستند و حدود 18 نفر دستگیر شدند و یک نفر به شهادت رسیدند.
-در ساعت 30 دقیقه بامداد، پس از پایان مراسم در مسجد ولی عصر و آقا کاظم زنجان، تظاهراتی از سوی جمعیتی حدود 4 هزار نفر برپا شد. تظاهرکنندگان شیشه های چندین اداره، بانک، سالن ورزشی و... را شکستند و حدود 20 نفر دستگیر شدند.
-آیت الله صدوقی با انتشار اعلامیه ای، روی کار آمدن دولت جعفر شریف امامی را یک عوام فریبی تازه از سوی رژیم ساطنتی دانست و از مردم خواست که فریب این حرکات سیاسی را نخورند.
-صبح امروز، بازار قم به حالت نیمه تعطیل در آمد و تظاهرات متعددی در گروه های 50 الی 60 نفری در خیابان چهار مردان این شهر برپا شد.
-با انتشار اعلامیه ای با امضای 9 نفر از روحانیون همدان و دعوت از مردم نسبت به تعطیلی مغازه هایشان، بازار این شهر تعطیل شد همچنین روحانیون از برگزاری نماز جماعت خودداری کردند.
-حضرت امام در پیامی به ملت ایران به مناسبت روی کار آمدن دولت جعفر شریف امامی هشدار داد تا مردم فریب این جابه جایی را نخورند.
-نهضت آزادی ایران با صدور اطلاعیه ای، نظر خود را راجع به موقعیت کشور اعلام کرد و استعفای محمدرضا پهلوی را از سمت خود، خواستار شد.
-حدود 7 نفر از اهالی علی آباد کمین به جرم توزیع اعلامیه و سردادن شعار علیه رژیم و حمایت از امام، دستگیر شدند.
-از حدود ساعت 14 الی 18/30، جمعیتی حدود 10 هزار نفر ضمن خروج از مساجد بازار بزرگ تبریز، تظاهراتی برپا کردند. تظاهرکنندگان شیشه های تعدادی از بانک های بازار را شکستند و در پایان با دخالت مأموران متفرق شدند.
-در ساعت 22، تظاهراتی در تهران با شرکت جمعیتی حدود 2 هزار نفر در خیابان بهبودی برپا شد. تظاهرکنندگان شیشه های چندین شعب بانک های صادرات، تعاون و عمران را شکستند و قصد حمله به کارخانه پپسی کولا را داشتند که با دخالت مأموران متفرق شدند.
-در ساعت 23، پس از پایان مراسم سخنرانی آقای صداقتی در مسجد امام حسین(ع) واقع در بندرگز، تظاهراتی برپا شد و حدود 17 نفر دستگیر شدند.
-در پایان امروز جمعیتی حدود 500 نفر تظاهراتی در تهران مقابل حسینیه هیئت محبان واقع در خیابان ادیب الممالک در اعتراض به دستگیری آقای انصاری، سخنران هیئت، برپا کردند و شعارهایی علیه رژیم و در حمایت از امام سردادند. همچنین در این تظاهرات اعلامیه ای تحت عنوان «ایران کوره های آدم سوزی رژیم شده» با امضای آقای فخر الاسلام در میان تظاهرکنندگان توزیع شد.

سه شنبه 1357/6/7- 29 اوت 1978- 24 رمضان 1398

-روزنامه اطالاعات: مذاکرات برای بازگشت حضرت آیت الله العظمی خمینی - هیئتی از طرف دولت عازم نجف شد.
-روزنامه آیندگان، تصویر و گفته های پنج نفر از رهبران احزاب و فعالان سیاسی کشور،
آقایان داریوش فروهر، علی اصغر حاج سید جوادی، محسن پزشک پور، کریم سنجابی و رحمت الله مقدم مراغه ای را چاپ کرد؛ به این ترتیب حیثیت حزب رستاخیر به عنوان تنها حزب قانونی کشور عملاً به باد رفت. روزنامه اطلاعات نیز با ذکر نام تعدادی از احزاب و گردانندگان آنها نوشت: «در حال حاضر بیش از 24 حزب و گروه سیاسی یا اعلام موجودیت کرده اند و یا درصدد اعلام این مطلب هستند.»
-روزنامه اطلاعات در گزارشی، از تظاهرات 300 نفری دانشجوی ایرانی در بمبئی خبر داد. این دانشجویان ضمن توزیع اعلامیه، خواستار آزادی زندانیان سیاسی بودند.
-از ساعت 9صبح امروز، کلیه مغازه های بازار و خیابان های قم در پشتیبانی از بازاریان تهران تعطیل شد و روحانیون این شهر از برگزاری نماز جماعت خودداری کردند.
-از ساعت 13 الی 15/15، مراسمی با حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر و سخنرانی آقایان مصطفی ملکی و سید هادی حسینی خامنه ای در مسجد همت تجریش برگزار شد (ساواک در گزارش دیگری اعلام کرد که در ساعت 11 بازاریان شمیران در اعتراض به دستگیری حجت الاسلام مصطفی ملکی مغازه هایشان را تعطیل کردند).
تظاهراتی از سوی بیش از 600 نفر از اهالی شیراز در مقابل مسجد جمعه این شهر برپا شد. تظاهرکنندگان با دخالت مأموران متفرق و حدود 3 نفر دستگیر شدند.
-دو تن از روحانیون شیراز آقایان سید فخر الدین طاهری و سید محی الدین طاهری به جرم ایراد مطالب تحریک آمیز و خلاف مصالح مملکتی در مسجد باقر آباد این شهر دستگیر شدند.
-بعد از ظهر امروز، هواکوفنک، ریس کمیته مرکزی حزب کونیست و رئیس شورای دولتی جمهوری خلق ر چین وارد تهران شد.
-از حدود ساعت 14، تظاهراتی در تهران با شرکت جمعیتی حدود 4 هزار نفر در تعدادی از خیابان های جنوب شهر برپا شد. تظاهرکنندگان شیشه های چندین شعب بانک صادرات ایرانشهر و سینما اورانوس را کشستند.
-از ساعت 14 امروز تظاهرات متعددی در خیابان های قم برپا شد. در ساعت 22، جمعیتی حدود 2 هزار نفر به سمت منزل آقای سید صادق روحانی رفتند و پس از چهار ماه، حصر منزل ایشان شکسته شد. آقای روحانی در یک سخنرانی 45 دقیقه ای، از مردم تجلیل کرد و اجرای قانون اساسی را خواستار شد.
-در پی دستگیری حبیب الله مغیثی (واعاظ) و اعزام او به بوشهر، در ساعت 20 تظاهراتی از سوی اهالی کنگان برپا شد. تظاهرکنندگان شیشه های یک مغازه مشروب فروشی، بانک صادرات، بخشداری و شهرداری این شهرستان را شکستند. اهالی این شهرستان در ساعت 5 صبح روز 8 شهریور، پس از مذاکره با فرمانده گروهان به تدریج متفرق شدند.
-در ساعت 21/45، تظاهراتی در نقده از سوی حدود 400 نفر در مسجد امام جعفر صادق شهرستان برپا شد. در پایان دو تن از وعاظ آقایان شیخ مرتضی رضوی و حمیدزاده و حدود 60 نفر از اهالی این شهرستان دستگیر شدند.
-در ساعت 22/25، جمعیتی حدود 500 نفر ضمن اجتماع در خیابان سی متری تهران و شکستن تعدادی از شیشه های چندین بانک، قصد برپایی تظاهرات را داشتند که با دخالت مأموران متفرق و 2 نفر دستگیر شدند.
-در ساعت 22/30، مراسمی در شهر ری با حضور جمعیتی حدود 2 هزار نفر و سخنرانی آقای سید علی غیوری در مسجد امام حسن عسگری برگزار شد.
-در ساعت 22/45، مراسمی با حضور جمعیتی حدود 3 هزار نفر و سخنرانی آقای مصطفی ملکی در مسجد همت تجریش برگزار و در پایان ضمن برپایی تظاهرات، شیشه های چندین شعبه بانک و رستوران شکسته شد. در این تظاهرات حدود 4 نفر از تظاهرکنندگان به همراه سخنران این مجلس، دستگیر شدند.
-در ساعت 23/16، پس از پایان مراسم سخنرانی آقای سید ابراهیم جوادی در مسجد شاه جو سمنان، تظاهراتی برپا و یک نفر دستگیر شد.
منبع: نشریه 15 خرداد، شماره 16.

 

 

نسخه چاپی