حماسه سیاسی و اقتصادی چگونه تحقق خواهد یافت ؟

حماسه سیاسی و اقتصادی چگونه تحقق خواهد یافت ؟

 

 

نویسنده: محمد ناظری

 

 

 

 

خدا را شاکریم که مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از نوروز سال 1378 تا کنون هر ساله برای نامگذاری سال از واژگان کارشناسی شده و خاصی استفاده می کنند، فلسفه این اقدام باعث جلب توجه بیشتر مردم و مسئولین به یک ارزش خاصی بوده که راهگشای کار مسئولان نظام و سمت و سوی حرکت پیشرفت کشور را بخوبی ترسیم می کند.

 امسال رهبر معظم انقلاب، سال جدید را با عنوان سال « حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی » نامگذاری نمودند. در این نوشتار ابتدا تعریفی از حماسه ارایه می شود و سپس به عوامل موثر در موفقیت در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی اشاره می گردد.

 

تعریف حماسه:

حماسه (epic) در لغت به معنای دلاوری و شجاعت است، حماسه گونه ای از متون وضعی است که به توصیف اعمال پهلوانی و یا افتخارات و بزرگی های قومی یا فردی می پردازد. در حماسه سخن از جنگها و  مبارزاتی است که یک ملت برای ادامه حیات و یا استقلال و شکست توطئه های دشمن  خود انجام داده است.از این رو حماسه هر ملتی نمایانگر آرمانهای آن ملت است.

 

ویژگی های حماسه:

حماسه معمولا با ایام و لحظات خاصی از حیات ملی یک قوم یا ملت در ارتباط است. و اما چه کنیم که شعار  سال 1392 را بخوبی  و آن گونه که مد نظرحضرت آقا است اجرایی کنیم. اگر ملتی بخواهد جهت حفظ استقلال خویش افتخار آفرینی (حماسه آفرینی) کند بایستی عوامل موثر در موفقیت حماسه را بشناسد و بر آن اساس برنامه ریزی و عمل نماید. و آن عوامل عبارتند از :

1- وعده الهی برای پیروزی مستضعفین،

2- انگیزه الهی در خلق حماسه،

3- نقش رهبری حماسه،

4- نقش مسئولین و مردم .

 

الف) وعده الهی :

خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید: (و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین) بشارت پیروزی قومی که مورد ظلم و استضعاف قرار گرفته را پس از بپا خاستن و  خلق حماسه  می دهد. مطمئنا ملت مسلمان ایران هم در سال1392 مطمئن است که همچون گذشته مورد لطف و عنایت خداوند در مباحث سیاسی و اقتصادی خواهد بود.

 

ب) انگیزه الهی:

وقتی هر حرکت و  اقدامی برای رضای خدا آغاز شود مطمئنا پیروزی را در پی خواهد داشت. وقتی ما به حماسه عظیم عاشورای حسینی نگاه می کنیم، می بینیم امام حسین(علیه السلام) و یاران باوفای ایشان  در این حماسه عظیم در معرض سخت ترین آزمایشات و امتحانات الهی قرار گرفتند اما با ایمان راسخ خود به خدا در هیچ یک از این آزمایش ها و سختی ها دچار ذره ای تردید نسبت به هدف و راهی که انتخاب کرده بودند نشدند. لذا ملت  مسلمان ایران هم انشاء الله با انگیزه الهی و اعتقاد  راسخ به کمک و امداد خداوند "فاستقم کما امرت"در سال 1392 حماسه ی عظیم سیاسی و اقتصادی را در پرونده مبارزات خویش ثبت خواهد کرد.

 

ج) نقش رهبری:

بدون شک مرکز ثقل هر حماسه و حرکتی رهبری آن می باشد. رهبر معظم نظام مقدس اسلامی، با تدبیری بجا و شایسته امسال (1392) را سال « حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی » اعلام نمودند و مطمئن هستیم که مردم به تبعیت از آن امام و مقتدای خویش، حماسه ای دیگر می آفرینند  تا الگویی برای دیگر کشور ها و حتی آیندگان در مبارزه با استعمار و استثمار باشد و فتح بابی شوند برای پیمودن و  فتح قله های رفیع سعادت و کمال.

 

د) نقش مسئولین و مردم:

معمولا در هر انقلاب و نهضتی این مردم هستند که با پیروی از دستورات رهبرشان باعث پیروزی در هدف مورد نظرشان هستند لذا هم مردم و هم مسئولین با تأسی به زندگانی و مبارزات ائمه اطهار (علیهم السلام) در پشت سر رهبری معظم انقلاب اسلامی به خلق حماسه ای دیگر پرداخته  و با ایثار و فداکاری و از خودگذشتگی، آزادگی، عزت، شرف، دینداری، شهامت، شجاعت، صبر و گذشت، حماسه های دیگری را در ابعاد سیاسی و اقتصادی خواهند آفرید. در سال جدید کشور ما با رویداد های داخلی و خارجی مختلفی مواجه می باشد. در داخل انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا  و در بعد خارجی ، استمرار و نقش ایران در بیداری اسلامی و بخصوص بحث هسته ای.

 

در عرصه سیاسی مهمترین مسائل پیش روی عبارتند از:

1-انتخابات ریاست جمهوری که سرنوشت  ملت را برای 4 سال با انتخاب رئیس جمهور رقم می زند، بسیار مهم است و دشمنان چندین سال است که منتظرند تا از این رخداد مهم سیاسی کشور به نفع خود بهره ببرند، لذا امت اسلامی ایران بایستی از هم اکنون خود را برای حضور در صحنه و خلق حماسه ای دیگر و انتخاب رئیس جمهوری از جنس مردم ، ولایی، مدیر و  مدبر خود را آماده کنند.

2-پیگیری منطقی موضوع انرژی صلح آمیز هسته ای که ملت ایران به عنوان حق مسلم خود خواهان آن هستند و در عرصه سیاسی انشاءالله که حق مسلم کشور ما یعنی پیروزی در موضوع انرژی هسته ای در اثر صبر و استقامت ملت و رهبری نتیجه خواهد داد و حماسه ای به یاد ماندنی خلق خواهد شد.

و اما در عرصه اقتصادی که غرب سعی کرده با اعمال تحریم های فلج کننده (به قول خودشان) فشار های زیادی را به ملت ما وارد کنند، الحمدالله می بینیم که مردم ایران اسلامی اگر چه با مشکلات عدیده ای رو برو شده اند، اما با استقامت و پایداری در برابر این توطئه دشمنان ایستادگی نمودند و امید واریم که در سال جاری در این عرصه (اقتصادی) با خود اتکایی به داخل و خود باوری و حل مشکلات و افزایش تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، زمینه سازی بستر برای فعالیت های اقتصادی حماسه ای دیگر آفریده شود.

تنظیم و ویرایش: سایت الگوها

 

نسخه چاپی