حماسه یعنی یک « نماد »

حماسه یعنی یک « نماد »

 

 

 

 

درفرهنگ انقلابی ودینی ما کلمه حماسه همیشه مترادف بوده است با یک «نماد». نمادی که مظهرقدرت واقتدار ملت ما است، حماسه یعنی این که رفتارهای جمعی مردم دریک موضوع مشخص چنان باید پرقدرت و درخشان باشد که جز «حماسه» نتوان نام دیگری بر آن گذاشت. به نظر می رسد بعداز گذشت ۳۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی رهبر فرزانه انقلاب این توقع وانتظار را دارند که ظرفیت های بالقوه مردم و جامعه اینک باید بصورت «حماسی» در عرصه داخلی و بین المللی بروز و ظهور عینی پیدا کنند.

درواقع در ۳۵ سالگی انقلاب، تشخیص معظم له این بوده است که نظام از مرحله بلوغ وجوانی گذشته است و اینک در مرحله میان سالی، عقلا نوع رفتارها نیز از این مجموعه بالغ و باشعور متفاوت است و انتظار از یک جامعه به تکامل رسیده این است که در همه عرصه ها نوع حضور بصورت تکامل یافته تر و در واقع حماسی باشد تا ماندگاری و پویایی آن در گذر زمان محو نشود.

مزین شدن سال ۱۳۹۲ به نام «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» درواقع بیان نوع انتظار و سطح توقع حضرت ایشان از رفتارهایی است که باید در این سال شکل بگیرد.
نامگذاری های هرساله ایشان درواقع یک هدف گذاری مشخص وتعیین چارچوبی بوده است که بایستی روند اموردرآن مسیر شکل بگیردوبنظر می رسد سرانجام نامگذاری های ۲۲ سال گذشته این است که همه رفتارهای انجام شده سال های قبل، امسال باید درشکلی دیگر وباعمق ومحتوای خاصی بروز عینی یابند.
این که ایشان توقع حماسه سیاسی دراین سال را دارند نباید در سطح بماند و این گونه القا شود که مردم در انتخابات حاضر شوند، که البته این ابتدایی ترین خواسته ودرواقع دستور ایشان است،و بایستی به طور جد از برخوردهای سطحی وجوزده با نام امسال به شدت پرهیز شود تا معنا و مفهوم این نامگذاری نه تنها برای امسال بلکه برای سال های آتی نیز پابرجا بماند.
درتبیین موضوع حماسه سیاسی از منظر معظم له باید گفت در کالبدشکافی این نامگذاری، ایشان به نوعی عمق بخشی به مفهوم «مردم سالاری» را مدنظر دارند که چیزی فراتر از مفهوم کلمه دموکراسی درفرهنگ سیاسی جهان است و صرفاً به مقطع انتخابات خردادماه معطوف نمی شود. بلکه سطح توقع ایشان این است که در تمام طول سال با توجه به شرایط داخلی وخارجی حضور مردم به گونه ایی باشد که همه شرایط ناحق بین المللی وهمه فتنه انگیزی های داخلی وتلاش برای انحراف مسیر انقلاب اسلامی درنطفه خفه شوند و مجال بروز نیابند و این مهم میسور نمی شود الا با یک حضور حماسی.
دربررسی نامگذاری امسال به نام حماسه اقتصادی می بینیم که امسال نیز در تداوم نامگذاری سال گذشته که حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی بود، امسال بایستی مسیر دنبال شده در موضوع اقتصادی و هدف گذاری هایی که انجام شد درسال ۹۲ به صورت تکامل یافته تر و حماسی انجام شود که درواقع موضوع ومفهوم نامگذاری سال ۹۱ نه تنها پایان نیافته بلکه به شکل زیباتر و ملموس تری درنامگذاری امسال متبلور شده و مستتر است.
در این زمینه سخن و کلام فراوانی می توان گفت اما باید این موضوع را به جد بیان نمود که عالمان سیاسی و اقتصادی و صاحبان رسانه از هرفرصتی برای تبیین دقیق ومفهومی نامگذاری سال ۱۳۹۲ که نامی خاص و پرمعناست استفاده نمایند و در هرفرصت ابعاد وجزئیات بیشتری از این نامگذاری را برای مردم توضیح دهند تا مفهوم حماسه و چگونگی خلق حماسه درجامه نهادینه شود، هرچندکه مردم بابصیرت ، باشعور و مسلمان ایران خود بهتر از هرکسی می دانند در کدام برهه اززمان ودرکدام بزنگاه تاریخی به میدان بیایند و حماسه های زیبا را بیافرینند.

منبع : تسنیم

 

نسخه چاپی