کدام حماسه سیاسی و اقتصادی ؟

کدام حماسه سیاسی و اقتصادی ؟

 

 

 

 

 

با حلول سال جدید و آغاز سال ۱۳۹۲، بار دیگر ایرانیان به امید بهروزی، تحول و سربلندی، سال جدید را آغاز نمودند، هر چند که می توان  گفت  ایران و ایرانیان در سال ۱۳۹۱، سالی سخت ، پر نوسان و پر تنش را پشت سر گذاشتند.
رهبرمعظم انقلاب ، حضرت آیت الله  العظمی خامنه ای (مدظله العالی)، در پیام نوروزی خود در آغازین دقایق سال ۱۳۹۲ و به رسم سال های گذشته، به گفتگو با مردم پرداخته و ضمن تبریک سال جدید به مردم ایران و ایرانیان، فراز و فرودهای رویدادهای سال ۱۳۹۱ را یادآوری نموده و از برخی نارسایی ها و مشکلاتی که ریشه داخلی داشته اند نیز گلایه نموده و سپس در آخر پیام خود، سال ۱۳۹۲ را به نام ” سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی ” مزین نمودند.
به خوبی می دانیم که رهبر معظم انقلاب طی نزدیک به یک دهه اخیر درپیام های نوروزی خود بر مسئله اقتصاد و بهبود شرایط اقتصادی کشور و مردم ایران ، تأکید ویژه ای داشته اند.
حضرت آیت الله خامنه ای طی سال های اخیر با نامگذاری سال های گذشته با عناوینی مانند:
۱۳۸۸- حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف
۱۳۸۹- همت مضاعف، کار مضاعف
۱۳۹۰- جهاد اقتصادی
۱۳۹۱- تولید ملى، حمایت از کار و سرمایه‏ ایرانى
نشان داده اند که یکی از مهمترین دغدغه های ایشان و بلکه یکی از مهمترین نیاز ها و مشکلات ایران ، بحث اقتصاد و مشکلات اقتصادی ایران است.
با وجود تأکیدات، فرمایشات و تذکرات رهبری در زمینه بهبود شرایط اقتصادی و رفع مشکلات اقتصاد ایران، باز هم شاهد وجود مشکلات عدیده و مهم اقتصادی در کشور هستیم، به نحوی که به نظر می آید برخی از دست اندرکاران اقتصاد ایران ، فرمایشات رهبری را هرگز نشنیده اند!!
اینکه رهبر معظم انقلاب طی سال های اخیر در پیام های نوروزی خود و بسیاری دیگر از سخنرانی های خود، به بحث اقتصاد ایران پرداخته اند، جای خوشحالی بسیاری دارد. زیرا ایشان در پرتو اشراف و دوراندیشی خود، راه حل رفع بسیاری از مشکلات موجود در کشور را بهبود شرایط اقتصادی ایران دیده و بر رشد و توسعه اقتصادی تأکید خاصی داشته اند.
با توجه به نامگذاری سال ۱۳۹۲ به نام سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، می توان چنین استنباط نمود که رهبر معظم انقلاب بر ۲ مؤلفه مهم توسعه ایران تأکید نموده اند.
۱- حماسه سیاسی :

که شاید نمود عینی آن را بتوان انتخابات های یازدهمین دوره ریاست جمهوری و چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا دانست.
۲- حماسه اقتصادی :

که شاید نمود آن را بتوان حرکت در مسیر برنامه چشم انداز ۲۰ ساله و برنامه ۵ ساله توسعه کشور دانست.
اما باید توجه داشت که منظور رهبر معظم انقلاب از حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی، دو امر جداگانه و مجزای از یکدیگر و تنها همان برداشت های ظاهری از رویدادهای عینی پیش رو ،نیست. حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی را     می توان دو امر یا دو فرآیند وابسته و موازی با هم دانست که وقوع و تثبیت هر کدام به وقوع و رشد دیگری وابسته می باشد.
هر چند که نمود عینی و شاخص حماسه سیاسی در سال ۱۳۹۲ را می توان در انتخابات های خردادماه این سال مشاهده نمود، اما باید دانست که منظور و مقصود رهبری از حماسه سیاسی در سال جدید ، بسی فراتر از انتخابات های مهم پیش رو است. به نظر می آید منظور رهبری از حماسه سیاسی ، حرکت مردم و مسئولین ، جناح ها و گروه های سیاسی ، اجتماعی و… در راستای اهداف بلند انقلاب و به خصوص برقراری وحدت میان آحاد ایرانیان باشد. وحدت کلمه ای که تاکنون رمز پیروزی ایران اسلامی در صحنه های مختلف داخلی و خارجی،اقتصادی ، سیاسی و بین المللی بوده است.
حماسه سیاسی ایران در ابعاد داخلی آن را می توان همان وحدت ،همدلی و همبستگی مردم و مسؤلین و سپس شرکت باشکوه و گسترده مردم در انتخابات ها دانست. این اتحاد ، همدلی و همکاری ایرانیان موجب می گردد تا منافع و پرستیز ایران در سطح بین المللی نیز حفظ و تثبیت شده و ایران بتواند منافع خود را در مناطق تحت نفوذ یا همان حوزه های مانور ایران مانند بحرین، عراق، افغانستان ، سوریه و حتی آذربایجان و … ، دنبال نموده و به حداکثر برساند.
اگر به پیام های نوروزی و نامگذاری های سالیان اخیر توسط رهبرمعظم انقلاب توجه گردد ،متوجه می شویم که حضرت آیت الله خامنه ای در بحث اقتصاد، فرآیندی را به صورت پله به پله و تدریجی به مسؤلان و مردم سفارش نموده اند. اولین پله این فرآیند توسعه اقتصادی را می توان همان شعار سال ۱۳۸۸ یعنی اصلاح الگوی مصرف دانست. طی این فرآیند بود که امسال رهبر معظم به حماسه اقتصادی اشاره نموده اند.
باید توجه داشته باشیم که حماسه در معنای لغوی آن، فرآیندی یا کاری است که توسط دلیران، پهلوانان و بزرگان انجام گرفته و عملی است قهرمانانه و بسیار بزرگ و مهم.
بنابراین حماسه سیاسی و به خصوص حماسه اقتصادی را می توان فرآیندی بسیار مهم و دلیرانه دانست که از مسیر اصلاح الگوی مصرف، همت و کار مضاعف، جهاد اقتصادی ، کار و تولید ملی گذشته و در پرتو همدلی و همکاری تمام ایرانیان ،حاصل می گردد.

حماسه سیاسی و اقتصادی ایرانیان در سال ۱۳۹۲ که مد نظر رهبر معظم انقلاب می باشد را باید مرحله ای مهم و نقطه عطفی دانست که می تواند ایران و ایرانیان را در مقابل دسیسه ها و حوادث سال های آینده ،بیمه نموده و از آسیب های احتمالی دشمنان در امان بدارد.

منبع: www.harfeakhar.com

نسخه چاپی