روابط جنسی در روابط زناشویی
روابط جنسی در روابط زناشویی

 

نویسنده: دکتر سید جلال یونسی




 

روابط جنسی چه تأثیری بر روابط زناشویی دارد؟

مشکلات در روابط جنسی:

یکی از عوامل بسیار مهم در اختلافات زناشویی به مشکلات در روابط جنسی بازمی گردد، لذا داشتن مدیریت کارآمد در امور جنسی توسط زن و شوهر می تواند نقش پیشگیرانه ای در اختلالات مربوط به روابط جنسی داشته باشد و به تبع در افزایش رضامندی زناشویی نقش مهمی ایفا کند. بسیاری از دلزدگی ها در روابط زناشویی می تواند به این موضوع مرتبط باشد. ما نمی خواهیم بگوییم روابط زناشویی فقط در رابطه ی جنسی خلاصه می شود ولی به یاد داشته باشیم مهم ندانستن این عامل می تواند به بسیاری از اختلالات در زندگی مشترک دامن بزند. چنان چه بخواهیم به طور ساده و واضح این موضوع را بررسی کنیم، می توان اختلالات جنسی در روابط زن و شوهر را به دو طبقه ی کلی تقسیم کرد:
الف - اختلالات جنسی مربوط به عوامل بدنی
ب - اختلالات جنسی مربوط به عوامل کنشی (رفتاری)

الف - اختلالات جنسی مربوط به عوامل بدنی

1- سردمزاجی جنسی:

این اختلال با کاهش میل جنسی زوجین، اثرات مخربی بر روابط آنان دارد. بعضی موارد کژکارکردی متابولیسم بدن می تواند به این اختلال دامن بزند. افراد دارای مشکل دیابت، مشکل فشار خون، مشکلات هورمونی و دارای کمبود بعضی از مواد لازم در بدن می توانند به سردمزاجی های جنسی دچار شوند؛ هم چنین مشکل در کارکرد بعضی از ارگان های بدن مانند سلسله اعصاب مرکزی می تواند اثرات نامطلوبی بر بعضی از غدد مترشحه در بدن بگذارد. افراد دارای مشکل تیروئید ممکن است از این اختلال رنج ببرند. در این گونه موارد بررسی کامل پزشکی (Check up) درباره ی این افراد ضروری است. در بسیاری از موارد، دارودرمانی تحت نظر پزشک متخصص به همراه رژیم غذایی مناسب با راهنمایی متخصص مربوطه می تواند کارساز باشد.

2- عدم نعوظ آلت تناسلی (در مرد):

مقصود بلند نشدن آلت در فرآیند نزدیکی است که در بیماری های نخاع مانند آسیب های نخاعی (قطع نخاع یا آسیب به آن) می تواند دیده شود. این مشکل در موارد فلج فراگیر، غده های نخاعی، سفلیس نخاعی و سایر بیماری های مربوط به اعصاب مرکزی مشاهده می شود.
الکل مرکز نخاعی نعوظ را تحریک می کند ولی اگر تأثیر الکل بر روی مراکز فوق طولانی و ممتد باشد یعنی شخص مدت ها به مصرف الکل اعتیاد داشته باشد باعث خستگی مراکز مذکور می شود و سبب ناتوانی جنسی می شود. در این حال ممکن است شخص میل به مقاربت داشته باشد ولی نعوظ نداشته باشد.
تریاک و مواد مشابه آن در ابتدا تحریک میل جنسی و تأخیر در انزال منی را به همراه دارد ولی استعمال زیاد، خستگی مرکز نخاعی را به همراه دارد و ممکن است باعث کاهش میل جنسی و حتی انزال سریع شود.
اختلالات تغذیه و غدد مترشحه ی داخلی می تواند مشکل نعوظ را در پی داشته باشد، مانند کم کاری غده ی تیروئید، دیابت قندی، تومورهای هیپوفیز. هم چنین عدم رشد کامل جسمانی مرد می تواند این مشکل را ایجاد کند. در موارد کهولت سن در پیرمردان این اختلال دیده می شود که با دارودرمانی یا تزریق بعضی هورمون ها با تجویز پزشک مربوطه قابل درمان است.

ب - اختلالات جنسی مربوط به عوامل کنشی (رفتاری)

- کاهش میل جنسی:

ابتلا به افسردگی می تواند کاهش میل جنسی را در پی داشته باشد. باید یادآور شویم که یکی از نشانه های افسردگی کاهش میل جنسی است (به کتاب مؤلف این مقاله تحت عنوان افسردگی - درمان شناختی - نشر قطره مراجعه شود). در این گونه افراد، با درمان افسردگی میزان میل جنسی نیز افزایش می یابد. بسیاری از خانم های مبتلا به کاهش انگیزه ی جنسی از اختلال افسردگی رنج می برند. برای درمان افسردگی در این زمینه باید به روان شناس بالینی مراجعه شود، البته در مواردی می توان به خوددرمانی پرداخت که در اینگونه موقعیت ها، خوانندگان می توانند به کتاب درمان افسردگی این جانب که توسط نشر قطره منتشر شده است مراجعه کنند.
ابتلا به اضطراب نیز می تواند موجب کاهش میل جنسی شود، ممکن است افراد بسیار مضطرب دچار کاهش میل جنسی شوند و حتی در مردان نعوظ آلت تناسلی دیده شود. داشتن حداقلی از آرامش فکری برای مقاربت جنسی ضرورت دارد و افراد مضطرب از این آرامش محرومند. برای این گونه زوجین روش های بسیار مؤثری از درمان های شناختی - رفتاری وجود دارد که با مراجعه به روان شناس بالینی می توانند سریعاً از آن بهره گیرند. در موارد کلی می توان از تکنیک های آرام سازی عضلات (Relaxation) بهره گرفت که قسمت های مختلف بدن را با انبساط به سمت آرام سازی پیش می برد. لوح های فشرده سازی آموزش آرام سازی عضلات در بعضی داروخانه ها موجود است.

مقاربت جنسی از کجا و کی شروع می شود و چه مشکلاتی می تواند داشته باشد؟

مشکلات در روابط زناشویی:

زوجین یک جمله را همواره به یاد داشته باشند که: مقاربت تنها در رختخواب شروع نمی شود، بلکه از اول صبح که زوجین یک دیگر را می بینند و با هم تعامل دارند نقاط آغازین مقاربت و نحوه ی آن رقم می خورد. به عبارت ساده تر اینکه زن و شوهر قبل از رفتن به اتاق خواب و مقاربت با یک دیگر چه رفتاری داشته اند و از لحاظ عاطفی چگونه با یک دیگر تعامل داشته اند، تأثیر انکارناپذیری در نحوه ی مقاربت و به تبع کاهش یا افزایش میل جنسی آنان دارد. این امر به خصوص برای خانم ها اساسی تر است. زوجین پس از درگیری لفظی، قهر یا درگیری فیزیکی نباید انتظار رابطه ی جنسی رضایت بخش و لذت بخشی داشته باشند. اگر یکی از طرفین از مقاربت جنسی لذت نبرد طبق قانون شرطی شدن این عمل برای او عدم لذت، حتی درد و رنج به دنبال دارد. تمایل ما به هر چیزی که بارها برای ما عدم لذت را تداعی کند، به مرور کاهش می یابد و میل جنسی نیز از این قانون مستثنا نیست.

راه کار:

الف- هرگز در مواردی که درگیری لفظی یا فیزیکی داشته اید مقاربت جنسی انجام ندهید که تداوم این فرآیند می تواند نوعی دل زدگی از عمل مقاربت را ایجاد کند.
ب- همواره ساعت ها قبل از مقاربت، رفتارهای عاطفی تشدیدکننده ی میل جنسی را شروع کنید. ( مطمئن سازی همسر از دوست داشته شدن، ابراز عشق و محبت به صورت کلامی، رفتاری و هم گام با زبان بدن)
ج- هرگز از مقاربت جنسی به عنوان سلاح یا وسیله ای برای تنبیه همسرتان استفاده نکنید، هم چنین نباید این عمل به عنوان رشوه یا وسیله ای جهت امتیازگیری از همسر باشد.
- روابط پنهان با فردی غیر از همسر (affair): زوجینی که درگیر روابط پنهان با فرد دیگری هستند، همواره تمایل زیادی به برقراری رابطه ی جنسی با همسر خود ندارند. این امر برای زنان بیش تر از مردان صادق است. زیرا طبق تحقیقاتی که توسط زوج درمان گران انجام شده، در موارد روابط پنهانی با شخص دیگری، زنان اغلب نه تنها از لحاظ بدنی با فرد دیگری درگیر می شوند و بدن خویش را در اختیار فرد مورد علاقه می گذارند بلکه از لحاظ عاطفی نیز درگیر می شوند و قلب خویش را نیز در اختیار فرد مورد علاقه می گذارند؛ حتی باید گفت زن ابتدا قلب خویش و سپس جسم خویش را در اختیار فرد مورد علاقه قرار می دهد، مگر در موارد استثنا مانند زنان روسپی که به خاطر کسب درآمد تنها جسم خویش را در اختیار فرد دیگری قرار می دهند، در حالی که مردان اغلب تن خویش را در اختیار دیگری قرار می دهند مگر در موراد معاشقه های شدید. لذا در موارد روابط پنهانی امکان این که میل جنسی زن نسبت به همسرش شدیداً کاهش یابد و باعث دل زدگی شود نسبت به مرد بیش تر است.

خیانت در روابط زناشویی:

در مواردی مشاهده می شود که رابطه ی پنهانی با فرد دیگری برای زن و شوهر آشکار شده است و هر دو از چنین رابطه ای و حتی کم و کیف آن آگاهی دارند. در این جا صحبت از خیانت است؛ حتی اگر فرد خیانت کننده اظهار ندامت و پشیمانی کرده باشد تا مدت ها برای طرفین انگیزه ی جنسی به شدت کاهش می یابد. مشکل زمانی تشدید می شود که زن یا شوهر شاهد مستقیم یا غیر مستقیم صحنه های مشمئزکننده را در مقابل چشمان خود ببیند یا بازسازی کند. در بسیاری از موارد که ما در تجارب بالینی خود شاهد آن بوده ایم، خانم ها مدام اظهار می کنند که ما می دانیم شوهرمان پشیمان شده است و حتی اطمینان داریم که مجدداً خیانتی یا روابط پنهانی در کار نیست، ولی آن صحنه های لعنتی دایماً در مقابل چشمان ماست و نمی دانیم باید با آن چه کنیم؟ یادآوری این صحنه ها در ذهن و در کلام می تواند کاهش شدید انگیزه ی جنسی را به دنبال داشته باشد. در این گونه موارد تکنیک های تخصصی وجود دارد که افراد می توانند با مراجعه به روان شناس بالینی، شدت بار هیجانی و عاطفی صحنه ها را بسیار کاهش دهند. یکی از این تکنیک ها ( Eye Movement Desentizitation Reprocessing EMDR) است که می تواند در معیت همسر خیانت کرده یا بدون حضور وی انجام شود و تحقیقات نشان داده است که می تواند تا حدود زیادی بار هیجانی صحنه های آزاردهنده را کاهش دهد. البته باید این قبیل تکنیک ها توسط متخصص روان شناسی اجرا شود و انجام آن به تنهایی توسط بیمار توصیه نمی شود.

عدم ارگاسم در زن:

علاوه بر عوامل فوق که می تواند بر عدم ارگاسم( اوج لذت جنسی) تأثیرگذار باشد، عدم آگاهی زن یا مرد از فیزیولوژی و آناتومی جنسی خود و یکدیگر می تواند از عوامل این مشکل باشد. شاید برای خوانندگان محترم بسیار تعجب آور باشد که اظهار شود حتی بسیاری از اقشار تحصیل کرده ی جامعه ی ما اعم از زن یا مرد اصلاً نمی دانند که ارگاسم چیست و نشانه های آن چیست. زمانی که پس از تشریح نشانه های ارگاسم از بعضی از خانم هایی که چندین سال است ازدواج کرده اند سؤال می شود که تا به حال تجربه ی ارگاسم داشته اید، مواردی جواب می دهند اصلاً یا عده ای اظهار می کنند در طول ده سال روابط زناشویی دو الی سه بار!

ارگاسم چیست؟

نشانه های ارگاسم زن:

1- گرم شدن بدن و حتی تعریق همراه با احساسی از لذت. 2- برانگیختگی شدید در آلت تناسلی( تشنجات در عضلات مهبل. 3- به شماره افتادن تنفس. 4- ضربان بالای قلب. 5- لزج شدن (خیسی آلت تناسلی). 6- احساسی از لذت به همراه درجه ای از اشمئزاز از نشانه های رسیدن به ارگاسم (اوج لذت جنسی) است. البته دقایقی پس از ارگاسم، زن می تواند به حالت عادی برگردد و در تداوم عمل جنسی باز هم از مقاربت یا تحریک شدن به لذت برسد. ارگاسم می تواند توسط دخول آلت تناسلی مرد (مهبلی) یا از طریق تحریک کلیتوریس(بظر) در زن انجام شود، جای تأسف است که بگوییم تعدادی از مردان از وجود ناحیه ای به نام کلیتوریس(بظر) که در قسمت جلویی و بالای آلت تناسلی زن است بی اطلاع هستند. این قسمت از مراکز اصلی تحریک زن است. زنان می توانند از طریق تحریک این قسمت با دست یا وسایل دیگر به اوج لذت جنسی یا همان ارگاسم نایل شوند. آگاهی مردان از این قسمت آلت تناسلی زن و نحوه ی کنش آن از ضروریات برقراری روابط جنسی است، زیرا بسیاری از مردان که دارای زودانزالی هستند و در روابط جنسی نمی توانند از طریق مهبل، همسر خود را به ارگاسم برسانند، می توانند با تحریک این ناحیه قبل از دخول این عمل را تسهیل کنند.
در کل باید توجه داشت که ارضای درست غریزه ی جنسی هم برای زن و هم برای مرد اهمیت دارد، لذا عمل جنسی باید به گونه ای انجام شود که هر دو طرف هم زمان به اوج لذت جنسی برسند. با توجه به این که زنان در مقاربت به مدت زمان بیشتری برای رسیدن به اوج لذت جنسی نیاز دارند، مردان باید سعی کنند که نقاط تحریک آمیزی برای شهوت جنسی آنان را دریابند و آن نقاط را قبل از دخول تحریک کنند.
در این جا بهتر است به سخن یکی از پزشکان مشهور انگلیسی( نورمان هیر) توجه کنید؛ وی اعتماد دارد که عمل جنسی، شبیه به بالا رفتن زن و مرد از کوه است که رسیدن به قله ی کوه همان نقطه ی اوج لذت جنسی مرد و زن است. زمانی زن و شوهر با هم از یک نقطه ی معین حرکت می کنند، ولی مرد همواره زودتر به قله می رسد که در حالی که زن لنگ لنگان به طرف قله صعود می کند. یا این که در زمانی دیگر هر دو دارای یک سرعتند ولی مرد زودتر به قله می رسد و در برگشت به زن می رسد که هنوز در تکاپوی رسیدن به قله است. چاره آن است که مرد، زن را زودتر به راه انداخته و مدتی پس از وی حرکت کند تا شاید هر دو با هم به قله برسند. شبیه به چنین سخنانی در فرمایشات ائمه ی معصوم(علیهم السلام) و بزرگان دین نیز دیده می شود که صدها سال پیش بیان کرده اند.
جهت سریع تر به راه انداختن زن، باید مرد تحریکات قبل از دخول را که یکی از راه های آن تحریک بظر یا کلیتوریس زن است، انجام دهد. مردانی که تنها به فکر خود هستند و به تمایلات جنسی زن بی اعتنا هستند ممکن است باعث عوارض روانی مثل بی خوابی، بی اشتهایی، بی حوصلگی و بدخلقی در زن شوند و حتی سبب اختلافات شدید زناشویی یا خیانت های زناشویی شوند. ضمن آن که اوج لذت جنسی برای مرد زمانی از کیفیت مناسب برخوردار است که همراه با اوج لذت جنسی زن باشد.

چه عواملی روابط جنسی را سرد می کنند؟

- یک نواخت شدن روابط جنسی:

یکی از عوامل سردکننده ی روابط جنسی و آن روابط زناشویی به عدم تنوع در روابط جنسی بازمی گردد. دنبال کردن تنها یک روش مقاربت خاص، ممکن است به مرور زمان جذابیت رابطه ی جنسی را کاهش دهد و موجب سردی روابط شود. آگاهی از روش های متنوع مقاربت که بالغ بر ده ها شیوه می شود برای هر زن و شوهری ضروری است.

- مقاربت جنسی با من نامناسب:

هر یک از ما دارای سه سطح از من هستیم که شامل من کودکی- من بزرگ سالی - من والدینی است.
من کودکی آن قسمت از شخصیت ماست که به دنبال لذت جویی بدون قید و شرط است. در حالی که من بزرگ سالی آن قسمت از شخصیت است که به دنبال لذت حساب گرانه و منطقی است. در این من هیجانات و حساسیت جویی های کم تری به چشم می خورد، در حالی که من بزرگ سالی آن قسمت از شخصیت است که به دنبال لذت حساب گرانه و منطقی است. در این من هیجانات و حساسیت جویی های کم تری به چشم می خورد، در حالی که من والدینی آن قسمت از شخصیت ماست که به دنبال باید و نبایدها، ارزش ها و خوب و بدهاست. در هنگام مقاربت شایسته است که زن و شوهر با من کودکی وارد اتاق خواب شوند. کودکان سعی نمی کنند در لذت جویی حساب گرانه عمل کنند و سهم من و تویی را تعیین کنند، سعی می کنند بی حساب و کتاب عمل کنند و در بند باید و نبایدها نیستند. با ورود من کودکی به داخل اتاق خواب، زن و شوهر با انجام هر عمل جنسی، نسبت به یکدیگر احساس گناه و شرم و حیا نمی کنند. چیزی که لازمه ی رابطه ی جنسی سالم است، باز بودن، بی پرده بودن و سانسور نکردن خواسته هاست که درباره ی روابط جنسی، صمیمیت جنسی را افزایش می دهد و این تنها توسط من کودکی تأمین می شود.

مشکل اساسی و شایع مردان در روابط جنسی کدام است؟

زودانزالی:

حد مناسبی از رضامندی جنسی مستلزم این است که زن و مرد عمل جنسی را در مدت زمان معقولی انجام دهند، در بسیاری از موارد این زمان بسیار کوتاه است و موجب می شود زوجین به ویژه زن به لذت کامل جنسی دست نیابد. بعضی از مردان دچار مشکل زودانزالی هستند. همین که شروع به مقاربت و دخول می کنند، سریعاً بدون اختیار انزال منی صورت می گیرد و در مواردی در ابتدای دخول و حتی قبل از دخول، انزال صورت می گیرد و متعاقب آن نعوظ آلت تناسلی دچار مشکل می شود، در حالی که زن هنوز حتی درصد کمی از لذت جنسی را هم تجربه نکرده است و مرد دیگر توان ادامه ی عمل جنسی را ندارد. این مشکل اغلب در مردانی مشاهده می شود که در دوره ی تجرد خود به وسیله ی خودارضایی خود را تخلیه می کردند. مردانی که قبل از ازدواج با فراوانی زیادی به استمنا می پردازند اغلب از زودانزالی در روابط جنسی با همسر خود رنج می برند. شبیه این حالت در زنان وجود دارد، به این صورت که زنانی که با دخول مهبلی به ارگاسم نمی رسند ممکن است در دوره ی تجردی از طریق تحریک ناحیه ی بظر (کلیتوریس) خودارضایی داشته اند. مشاهدات بالینی ما نشان می دهد که زنان از این مشکل زودانزالی مردان تجربه ی ناخوشایندی دارند و حتی در بلندمدت رابطه ی جنسی می تواند برای زن مشمئزکننده باشد. تداوم این مشکل در مرد می تواند منجر به نوعی دل زدگی و سردی در رابطه ی جنسی شود که در رضامندی زناشویی تأثیرگذار خواهد بود. شاید اغراق نباشد که بگوییم حتی مردان نیز از این مشکل زودانزالی تجربه ی خوشایندی ندارند زیرا این اختلال مدت زمان تجربه ی لذت جنسی را در مرد به شدت کاهش می دهد. جای تعجب است که در بسیاری از موارد، علی رغم شکایت زنان، مردان حاضر به درمان این اختلال نیستند. البته در مواردی خانم ها با عدم بیان مشکل، بی توجهی و سکوت به تداوم آن دامن می زنند. بعضی از زنان با سانسور کردن خود به استقبال پاک کردن صورت مسئله می روند، صورت مسئله ای که نمودش را در مشکلات دیگر زناشویی می بینیم. با این حال تکنیک های ساده ای وجود دارد که زوجین با یادگیری و به کارگیری آن ها می توانند تا حدی بر این مشکل فایق آیند. البته در مواردی هم می توان با مراجعه به روان شناس، طی چند جلسه ی مشاوره و درمان جنسی، مسئله را حل کرد.

چگونه می توان با مشکل زودانزالی مقابله کرد؟

- راه کارها:

1- روش تحریک ناحیه ی کلیتوریس (بظر):

در این روش مرد با تحریک این ناحیه در آلت تناسلی همسر می تواند ابتدا از این ناحیه زن را به اوج لذت جنسی برساند و سپس بعد از مدت زمانی کوتاه به دخول بپردازد، در حالی که زن خیلی سریع در مدت زمانی کوتاه به ارگاسم می رسد. در واقع در این روش زن می تواند دوبار تجربه ی ارگاسم را داشته باشد (یک بار از ناحیه ی بظر و بار دوم از ناحیه ی مهبل) در این روش مرد کاری جهت تأخیر در انزال انجام نمی دهد بلکه زن را آن چنان آماده می کند که خیلی سریع تر به اوج لذت جنسی برسد. زمانی که وی به وسیله ی تحریک بظری به اوج رسیده است احتمال ارگاسم در مدت زمان کوتاه از طریق مهبل در وی بسیار افزایش می یابد. به یاد داشته باشیم بسیاری از زنان تجربه ی ارگاسم از طریق مهبل را بیش تر ترجیح می دهند. در مواردی می توان این روش را به گونه ای انجام داد که زن همین که توسط تحریک بظری به مرز نزدیک ارگاسم رسید با اعلام آن به شوهر و انجام دخول در مدت زمان کوتاهی به اوج لذت جنسی برسد. این قسمت روش مذکور برای مردانی مناسب است که دارای زودانزالی بسیار شدیدی نیستند، در غیر این صورت بهتر است قسمت اول را انجام دهند.

2- استفاده از کاندوم:

در این روش مرد با استفاده از کاندوم حساسیت آلت تناسلی خود را کاهش می دهد و موجب جلوگیری از انزال زودرس خود می شود. چنان چه زن به اوج لذت رسید، در صورتی که زوجین برنامه ای برای جلوگیری از بارداری ندارند می توانند مقاربت بدون کاندوم را پس از اولین تجربه ی اوج لذت زن داشته باشند. در این روش مرد با ایجاد تأخیر در انزال ابتدا زن را به اوج لذت می رساند و سپس خود تجربه ی اوج لذت جنسی را خواهد داشت. برای زنانی که از خشکی مهبل شکایت دارند، انجام این روش به همراه ژل های بهداشتی توصیه می شود.

3- استفاده از اسپری:

در مواردی مردان با استفاده از اسپری های بی حس کننده بر آلت تناسلی خود میزان حساسیت را کاهش می دهند و این امر موجب تأخیر در انزال و تداوم بیش تر عمل دخول جنسی می شود که ارگاسم را در زنان تسهیل می کند. البته در مواردی بعضی از خانم ها گزارش داده اند که استفاده از این گونه اسپری ها باعث ایجاد آلرژی، سوزش و حتی درد برای آنان می شود که در این گونه موارد ضمن مشاوره با پزشک متخصص، این روش توصیه نمی شود. بنابراین بهتر است در انجام این روش قبلاً نظر پزشک مربوطه را جویا شوند.

4- تغییر روش مقاربت:

متأسفانه بسیاری زوج های ایرانی از روش های متنوع مقاربت بی اطلاعند و تنها چند روش خاص را دنبال می کنند. در حالی که بنا بر متون سکس درمانی جهت مقاربت ده ها روش و موضع وجود دارد که بعضی از آن ها برای مردانی که دچار زودانزالی هستند بسیار مناسب است. یکی از روش ها مربوط به موضع مرد پایین و زن بالاست. در این روش با قرار گرفتن مرد در زیر و انجام حرکات رفت و برگشت توسط زن، قسمت اعظم فعالیت جنسی به عهده ی زن قرار می گیرد. مزیت این روش این است که فشار کمی به مرد جهت خروج اسپرم وارد می شود و انزال به تأخیر می افتد. با توجه به این که اکثر فعالیت ها از طرف زن انجام می گیرد و از طرفی احتمال تحریک دستی ناحیه ی بظر به طور هم زمان با دخول توسط مرد وجود دارد، احتمال ارگاسم سریع تر زن و انزال دیرتر مرد بیش تر می شود.

5- روش ایجاد حواس پرتی:

در مواردی می توان توسط ایجاد حواس پرتی مدت زمان انزال در مرد را به تأخیر انداخت. برای مثال در موقع مقاربت (دخول) مرد می تواند در ذهن خود حوادث و امور روزمره غیر از عمل جنسی را تصور کند. با این روش میزان تحریک در ذهن مرد کنترل می شود و با تداوم نعوظ آلت تناسلی، مدت زمان مقاربت تا انزال طولانی می شود، البته می توان این روش را در ترکیب با روش تغییر روش مقاربت انجام داد.

6- روش چلاندن( squeezing):

این روش از روش های بسیار مناسب جهت مقابله با مشکل زودانزالی است. با توجه به این که این روش توسط روان شناس متخصص و در حضور زن و شوهر باید آموزش داده شود و توضیح آن در این مقاله نمی تواند کارساز باشد، لذا از ذکر تفصیل آن خودداری می شود.
البته برای درمان این اختلال روش های دیگری نیز وجود دارد از جمله تکنیک نیت متناقض، شرطی سازی نهانی، روش های مقابله با اضطراب و... باید زیر نظر روان شناس بالینی انجام
گیرد. تغییر در رژیم غذایی نیز در مواردی می تواند کارساز باشد که با مشورت متخصص تغذیه انجام می گیرد.

رفتارهای جنسی قبل از ازدواج چه نقشی در ایجاد مشکل زودانزالی دارد؟

نکته ی بالینی:

در تجارب بالینی، زنانی معاینه و مشاهده می شوند که در دوره ی مجردی خود، قبل از ازدواج برای ارضای جنسی از روش های خودارضایی ( masturbation) یا استشها استفاده می کردند. در اثر کثرت استفاده از این روش، اینان پس از ازدواج به خاطر عادت قبلی و حساس شدن شدید ناحیه ی مورد تحریک اکثراً از طریق کلیتوریس(بظر) به اوج لذت می رسند. نکته ی قابل توجه این جاست که ممکن است این دسته از زنان به اوج لذت می رسند. نکته ی قابل توجه این است که ممکن است این دسته از زنان به اوج رسیدن لذت از طریق ناحیه ی کلیتوریس (بظر) و از طریق تحریک شوهر را گناه بدانند و هرگاه چنین فرآیندی با مشارکت همسرشان انجام می گیرد به شدت احساس گناه کنند. این مشکل در زوجینی که دارای گرایشات مذهبی هستند به وفور دیده می شود و حتی در مواردی احساس شرم بالایی برای بیان آن ها در حضور روان شناس دارند. در این جا ذکر این نکته اهمیت دارد که بر طبق دیدگاه علمای دین، زن و شوهری که محرم یکدیگرند، مجاز به داشتن هرگونه لذت جنسی از یکدیگرند. این گونه ارضاها در روابط جنسی زن و شوهر در زیرمجموعه ی « هرگونه» قرار می گیرد، لذا داشتن احساس گناه در این گونه موارد، غلط و نابه جاست.
منبع مقاله :
یونسی، سید جلال؛ (1388)، مدیریت روابط زناشویی (آسیب ها و راه حل ها در روابط زناشویی)، تهران: نشر قطره، چاپ دوم



 

 

نسخه چاپی